PDA

View Full Version : Skal det først gå gale så kan man i det minste gjøre det skikkelig


Utflyttet
21-02-2008, 16:50
Skulle fly med LX ned fra BKK til SIN i dag. Flighten er en tag-on akkurat som SAS hadde. Det var lite søvn fra natten før pga jobb og jeg fikk ca tre timer søvn. Oppmøte akkurat i tide for når innsjekk åpnet, en god tur i loungen til Thai og etter hvert ble det boardingtid.

Vel ombord var alt i ordenog grunnet ymse ble vi 30 min sein fra gate. Turen ut fra D7 til rullebanen tok også sin tid og det ble etter hvert forklart med at en av de elektorniske duppedittene herrene på seterad 0 har som IFE ikke ville spille tetris skikkelig.

Etter å ha svingt til side og sluppet flere forbi oss fik vi beskjed om at noen hadde trykket CTRL-ALT-DEL og nå var vi klartil avgang til Singapore. Helt sant. I det vi drar på gassen så er det rett av og på med brems, og noen sekunder etterpå kommer kapteinen og informerer oss om at nå ville ikke hydraulikken leke med de, så nå var det tilbake til gate.

Etter litt styr var det bussing fra remote stand og inn i en bussgate, hvor det var dårlig med info i 15-20 mins før de endelig holdt opp en plakat med "First + Business" og vi ble tatt på en 1km spassertur til Thai sin transfer desk, hvor vi ble booket om til TG401.

TG401 gikk fra en gate noen hundre meter borti og der ble vi samlet i nok en buss gate i lag med mange andre. 15 min seinere ble det bussing rundt store deler av søndre Thailand, før vi nådde en remote stand med en Thai 330. Selvfølgelig etter å ha passert rett forbi Swiss-maskinen vi tidligere hadde sittet i.

Vel ombord i gamle og godt slitne biz-seter fikk vi beskjed om at det var fullt hus, og at dette var kommet noe uventet på mannskapet som hadde forventet nesten ingen. 30 minutter forsinket kommer noen med mer mat, og det blir noen runder drikke, våte håndkle og man får en snikende følelse av at noen trekker ut tiden. Noen etterlyser en pax med et navn. Så etterlyser man eier av en sort plaspose med noe i, som var funnet på dass. To ganger. Tre ganger.

Plutselig kommer kapteinen på hyttalerne og forklarer at alle skal ta med samtlige eiendeler og spassere ned trappen, ut på den rød sonen på tarmac og forbli der, det er visst nok en teknisk feil på flyet, men ikke tid å vente på busser. 15 mins lengre uti en fin tropekveld kommer busser og vi blir kjørt en stand lengre ut og får beskjed om at vi skal vente i bussen 5-10 minutter mens de ser etter noe i flyet.

5-10 minutter i Thailand tar omtrent like lenge som det vi i Norge kjenner som "1 time", og i mellomtiden har vi sett bilder med røde lys på taket, blå lys på taket, bikkjer, og alt mulig fintfolk gå inn og ut av flyet. Plutselig kjøres vi tilbake mot terminalen, og på veien passerer vi to brannbiler som kjører mot der vi kom fra. 5 busser dumpes forran en bussgate og der står en 150cm høy dame med et A4-ark og har skrevet "TG401 gate C10, 11pm".

De smarte av oss skjønner at dette betyr en runde igjennom sikkerhetskontrollen, og med sequence nummer 250 på mitt boardingpass så skjønner jeg at her er en gyllen sjanse til å unngå 1 time kø og traver i vei. Flere av oss som har blitt kjent på disse timene skjønner saken og et internasjonalt kobbel av C-pax kommer joggende igjennom terminalen.

I siste liten blir vi reddet. Rett før sikkerhetskontrollen har Thai en lounge. Og den er nå stormet, tømt for det meste spistbart, mye drikke og nå sitter vi her og ringer til slekt, vennre, hoteller og forklarer at vi nok ikke dukker opp i tide, men de lover at neste fly skal gå knirkefrit... right.

Orginal ETA Singapore 1920, nåværende ETA 0200.

-A

PS: Dette er vel strengt tatt enda ikke en tripreport, da jeg sitter i samme stol som for 6-7 timer siden?

sail4fun
21-02-2008, 17:13
PS: Dette er vel strengt tatt enda ikke en tripreport, da jeg sitter i samme stol som for 6-7 timer siden?


Keep's posted, tenk positivt, den visio tegningen jeg har slitt med de siste 6-7 timene er ikke så spennende den heller....

Utflyttet
21-02-2008, 17:16
Jeg har det greitt, jeg vet at det er en seng i Singapore som venter, og jeg har sendt varsel til kunden i morgen om at jeg vil avstå fra å praktisere fenomenet vekkerklokke, men vil veie opp for dette med å praktisere "telefonen av". :)

-A

LN-MOW
21-02-2008, 17:39
LOL -- shit happens! Du skaffer iallefall oss mer underholdning!

sail4fun
21-02-2008, 17:44
Denne LX's BKK-SIN, tok LX den over fra SAS eller har de fløyet den ving-ving ?

LN-MOW
21-02-2008, 17:55
Den ruta floey ogsaa Swissair i mange aar.

Med unntak av de lokale aktoerene, finner jeg foelgende selskaper paa strekningen:

- Indian Airlines
- Cathay Pacific
- Biman Bangladesh
- Swiss

Det var fler foer ...

Utflyttet
21-02-2008, 23:45
...og det var ikke over så lett, nei! :)

Ute ved gaten var det null info, men ved utspørring av noen Thai-ansatte fikk vi vite at de skulle ha folk uten innsjekket baggasje ombord ASAP, så ville alle som hadde sjekket baggasje bli tatt i busser for manuell bag-ID ute ved flyet vi kom fra. På vei ut til gaten så jeg og en kreativ sjel som ikke hadde hatt tilgang til loungen som var sendt for å handle på Burger King, det var en del humring når han stillte i køen med en ryggsekk, laptop ute og fire, store og varme plastposer med burgere og tilbehør til gjennomlysning. Han gjorde i hvertfall stor suksess ved gaten blandt sine venner.

Så greidde buss-sjåføren å kjøre seg vill to ganger, men det var jo delvis positivt da vi fikk sveipet igjennom inngangen til Thai sine vedlikeholdshangarer på sydsiden av plassen, før vi endte på langt uti ingensted hvor flyet var tauet ut, og all baggasje var tømt utover plassen i rader, og så bli vi eskotert en og en for å plugge ut baggasje. Jeg har vært med på bag-ID før, men ikke med så mye millitært og våpen rundt.

Vel tilbake ble den optimistiske avgangen 2330 etter hvert forbigått i stillhet og først 0200 tok vi av. 0405 var vi på bakken i Singa etter en veldig søvnig tur, og 0430 gikk jeg inn døren på hotellet her. Og nå er det meste av admin-oppgaver gjort, så nå er det leggetid ganske veldig straks her... :)

-A

Utflyttet
21-02-2008, 23:48
I tillegg til at SAS at flydd BKK-SIN, så har både CX og SQ gjennomgående SIN-BKK-HKG/NRT, LH har vel hatt BKK-KUL og, og BKK-MNL nå, samt at de vel har SIN-CGK nå?

AY har også hatt sine tag-ons nede i høgget her.

-A

Tommy777
21-02-2008, 23:58
huffda..

Hadde nok kjørt følgende approach: Rykk tilbake til hotell, forsøk igjen i morgen..:)

Dersom du må være i SIN i natt: Brennevin!:lol:

Utflyttet
22-02-2008, 00:07
huffda..

Hadde nok kjørt følgende approach: Rykk tilbake til hotell, forsøk igjen i morgen..:)

Dersom du må være i SIN i natt: Brennevin!:lol:

Du vil helst være tilstede ved manuell bag-ID så slipper man at sekken blir fraktet bort og ved hjelp av Alfred Nobels fineste produkter blir spredd jevnt utover Kobra-sumpen sør for Bangkok.

Å forlange offload etter bag-ID slo meg heller ikke som noe fenomenalt opplegg. ;)

Men kunder er varslet om at fredag generelt utgår, og vi prøver igjen på lørdag, så blir rolig dag i dag når jeg våkner.

Har fått beskjed at byens beste "chicken rice" (http://en.wikipedia.org/wiki/Hainanese_chicken_rice) er å få på huset her, så blir nok fredlig middag her i morgen.

-A

VoiceCom
22-02-2008, 00:24
Synd at din ulykke skal bli vår underholdning :p

Men dette var ganske festlig å lese :lol:

Håper du får sove i fred noen timer nå.

LN-MOW
22-02-2008, 02:17
I Singa er det ikke mer enn tyggegummi som skal til ... :p

Utflyttet
22-02-2008, 07:02
En tyggis eller sig.sneip på gata så blir det i beste fall en mindre hyggelig bot... Landet har noen meget skarpe lover og regler på alt!!!!
Pulver for nesa = lik galgen omtrendt.... og de som trodde at hypermuslimske IRAN er de verste som gir dødsdommer som steining eller kastes i en sekk utenfor et stup....
-De har neppe besøkt Singapore......

Singapore har mer et rykte på å være strengt enn at det faktisk er noe man merker til dagen. At mange land i Asia slår hardt ned på narkotika er bare positivt, og bør ikke forveksles med hva man bedriver i et par land mellom her og middelhavet.

Land med rettssystem og lover med dragning mot Sharia-lover er en vederstyggelighet, som har et veldig skrudd syn på hva som er rett og rettferdig i forhold til hva vi ellers i verden ser, og gir fra tid til annen utslag i en del rimelig horrible avgjørelser, som feks nå nettopp hvor en dame i Saudi-Arabia ble tildømt piskeslag etter en voldtekt fordi de mente hun hadde jo pr definisjon forbrutt seg på de lovene som tilsier at gifte kvinner ikke kan ha omgang med menn utenom familien sin (og "omgang" er her ingen eufemisme, men alt fra samtale og rein tilstedeværelse).

Ellers, jeg hadde mailet min kunde om at her skulle det bli soving og ikke noe oppstandelse eller deltakelse i noe i dag og glemte for f å slå av telefonen og tok den i halvsøvne, og vips var det vanskelig å nekte oppmøte, så nå er det dusj og løping i møte.

-A

memphis_belle
22-02-2008, 20:33
, LH har vel hatt BKK-KUL og, og BKK-MNL nå, samt at de vel har SIN-CGK nå?
-A


LH sin BKK-MNL ble byttet til CAN-MNL for ca 2-3 år siden, og den legges ned når sommerprogrammet starter i April.
På ett annet forum leste jeg at LH hadde 30% av passasjerene mellom MNL og Europa. Men det var ikke nok til og tjene penger, vistnok pga hard konkurranse fra selskaper i midtøsten.
Dermed er det bare KL igjen av europeiske flyselskaper som flyr til MNL.
Så da for man bare håpe at KL holder ut.

Bizflyer
23-02-2008, 01:24
Hvordan er reiseruten din videre Alex?

Ang MNL, har TG en utmerket forbindelse fra CPH eller ARN. Lander ca kl 7 og connecting flight er kl 0915. Foretrekker det fremfor LH med mellomlanding i CAN hvor man ikke får gå ut. Over 16 timer i flyet frister ikke. Ellers er SIN CPH-SIN-MNL også helt ok selv om det er en liten omvei.

BF:cool2

Utflyttet
23-02-2008, 01:31
Hvordan er reiseruten din videre Alex?


Helt Grei(tm). ;)

Er greitt å få unnagjort de dårligste segmentene først. ;)

-A

Tommy777
23-02-2008, 01:52
Gleder oss til A380 rapporten SIN-SYD

Utflyttet
23-02-2008, 01:59
Gleder oss til A380 rapporten SIN-SYD

Er ikke noe SIN-SYD på denne turen. :)

-A

Tommy777
23-02-2008, 06:04
What?? Ikke 380 tur?

Utflyttet
23-02-2008, 13:39
What?? Ikke 380 tur?

Det er en annen billett. Tar den i vår en gang. ;)

-A