View Full Version : Color Magic + Norwegian
11.mars er det avreise med Color Magic til Kiel og på grunn av et allerede avtalt arrangement her hjemme 12. mars så må jeg fly hjem...og da har Norwegian en glimrende avgangstid på ettermiddagen som tar meg til Oslo i god tid før jeg må ut i nytt møte. NOK 690,- for en vei, setereservasjon og et stykk kolli i bagasjerommet.
Rapport fra både vannveien og luftveien følger...
Bizflyer
20-02-2008, 15:52
Jeg tror vannveien blir adskillig bedre enn luftveien på denne turen! :colgate:
BF:cool2
litt-amatør
20-02-2008, 16:42
Den rapporten gleder jeg meg til. Ikke sikkert det er så dumt uansett å ta luftveien hjem.
AirbusTrond
20-02-2008, 16:43
Blir vel forhåpentligvis mer enn vann i glasset om bord på det første transportmiddelet. Vi med fartstid til sjøs kaller det forresten gjerne "sjøveien" når det er snakk om vann hvis saltgehalt er noe høyere enn f.eks. Mjøsa...;) Gleder meg til rapport!
Noen som vet hvor lang tid jeg bruker fra Kiel til Hamburg? Hva er best/raskest av tog eller leiebil?
Toget bruker en drøy time og har avganger hver time (21 minutter over timen fra Kiel, ankomst Hamburg hbf 1 time og 16 minutter senere). I tillegg er det andre tog innimellom.
Toget i Tyskland er bra! Fullprisbillett 26 euro kan brukes på alle tog.
www.bahn.de
Gå av på Hamburg Damtor (stoppet før Hauptbahnhof), like ved Radisson SAS, taxi videre - flyplassen i Hamburg er ganske sentral, så ingen lang tur.
Tommy777
20-02-2008, 17:43
Ville tatt en leiebil. Flyplassen ligger rett ved motorveien som går til Kiel. Vil ta deg ca. 45 minutt fra Kiel til flyplassen
Ville tatt en leiebil. Flyplassen ligger rett ved motorveien som går til Kiel. Vil ta deg ca. 45 minutt fra Kiel til flyplassen
ingenting er som å kjøre på en ekte autobahn.....!
Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet her... Reiste jo med Color Fantasy 30. januar - 1. februar og tenkte ikke på å skrive TripReport...
Men turen kan anbefales på det sterkeste til alle som ønsker en tur bort fra hverdagens mas og fjas!
Konferanser/kurs/møter kan med enkelthet legges til skipet, for den konferanseavdelingen der kan det også skrytes av ;)
Men jeg syns jeg la merke til en Flybuss som kjørte fra Kiel mot Hamburg?
Noen som vet? Det må jo være genialt å spasere av båten, over broa bort på jernbanestasjonen og ta bussen direkte til flyplassen?
E!
Fant denne: http://www.kielius.de/ Ser ut som det er flybuss som går fra Kiel til Hamburg
Bizflyer
20-02-2008, 22:44
Flybussen er det beste og enkleste alternativet. Om du trenger mer info, spør i resepsjonen ombord. De vet alt om det. Busstasjonen er i grei gangavstand fra skipet.
Bussen går fra Kiel Busstasjon/Hauptbahnhof 20 minutter over hver hele time, koster 17 Europenger og tar 1 time og 20 min.
Men vær forsiktig med å snakke i mobil på bussen. En kollega holdt på å bli kastet av fordi han snakket i mobilen på bussen. Mulig det var en snål sjåfør de hadde den turen?
Takker og bukker... Liker tog, liker å kjøre bil fort og liker tanken på kun buss helt frem - noe som også skulle gi meg mulighet til felles lunsj med et par av de jeg reiser ned med og som returnerer med skipet.
Forumet leses også av ansatte i Lufthansa som nå er inne på en "budkrig" om å få fly meg hjem... Følg med - ennå er jeg godt plassert/fornøyd på en 737-300 med rød nesetipp!
Bizflyer
23-02-2008, 01:26
Hvis det er han i samme klubben som deg, vil han nok strekke seg langt for deg! hehe
Si at du godtar en gratisbillett hjem på biz!! :colgate:
HAM-OSL er kun CRJ200 .... det hadde jeg holdt meg unna, gitt ......
Lenge siden jeg har vært på flyplassen i Hamaburg - og jeg tror nok jeg holder meg til DY som har en perfekt avgangstid og ikke minst perfekt ankomsttid i Oslo... Er det mye å se i HAM? Noen spennede butikker som selger flymodeller/blader?
Det er en besøksterrasse i fjerde etasje på Terminal 1 (som du skal reise fra med Norwegian). Dårlig med butikker for flymodeller, men det finnes en del bra Narvesen-lignende butikker med bra utvalg av flyblader ... og så er det Beate Uhse da ;)
Bizflyer
23-02-2008, 12:23
Lenge siden jeg har vært på flyplassen i Hamaburg - og jeg tror nok jeg holder meg til DY som har en perfekt avgangstid og ikke minst perfekt ankomsttid i Oslo... Er det mye å se i HAM? Noen spennede butikker som selger flymodeller/blader?
Innenfor sikkerhetskontrollen er det ikke så mye spennende. Nå vet jeg ikke hvilken terminal DY flyr fra, men den som huser LH har iallefall et utrolig ålreit matkonsept med utsikt i øverste etasje ut mot rullebanene. Du ser den rett frem når du kommer inn i terminalen. Det er kafe lignende opplegg på venstresiden (veldig delikat) og bordserveringsrestaurant på høyre. Det beste er at du har utsikt ut mot flyoppstillingsplass og rullebane. Det er bedre utsikt der enn innenfor sikkerhetskontrollen for å si det sånn.
I tillegg har LH en butikk med LH effekter, også LH flymodeller der rulletrappen går opp til før nevnte restaurant. Der er det mye artig å kikke på!
Takker og bukker... Håper DY flyr fra samme terminal - LH-butikken har jeg i allefall lyst til å få med meg.
Bizflyer
24-02-2008, 16:33
Hvor mye kostet billetten HAM-OSL?
Bizflyer
24-02-2008, 16:50
Fant nettopp ut at DY flyr fra Terminal 1, mens LH fra Terminal 2. Men etter du har sjekket inn i T1, kan du spasere over til T2 og sjekke ut butikkene og gå gjennom sikkerhetskontrollen der. Innenfor kan du spasere tilbake til gaten i T1. Er du heldig, så ser du også 777 maskinen til Emirates som har avgang til JFK kl 1445.
God tur!
Takk, takk...
Tror jeg følger dine anbefalinger 100%...
sirpjalle
25-02-2008, 08:27
Det er en besøksterrasse i fjerde etasje på Terminal 1 (som du skal reise fra med Norwegian). Dårlig med butikker for flymodeller, men det finnes en del bra Narvesen-lignende butikker med bra utvalg av flyblader ... og så er det Beate Uhse da ;)
Mener å ha fått med meg at denne terrassen kun er åpen i sommerhalvåret......:question:
Pakket og klar for morgendagens seilas... Gleder meg til å se Color Magic og se hvilke forskjeller det er til Color Fantasy. Kan vel ikke håpe på noen 737-800 hjem fra Hamburg på onsdag - men kanskje en -300 med winglets?
Ombord på flaggskipet Color Magic i går formiddag. Bra møterom, hyggelige ansatte og et meget, meget vellykket arrangement. Merket ikke mye til sjøen - det blåste visstnok i overkant av stiv kuling - men det merket vi ikke mye til.
I dag var det også rolig inn mot Kiel - men der ble været dårligere utover dagen... Endte opp med å leie en opel Astra fra Avis og kjørte til flyplassen i Hamburg på ca. 50 minutter.
Handlet inn flyblader i Terminal 2 og gikk videre til Terminal 1 hvor Norwegian skulle gå fra. 125 minutter før avgang var det ca 35 foran meg i kø og når de ansatte fra Swissport kom 5 minutter senere var jeg klar for en rask check-in - før lunsj. De to fra Swissport klarte det kunststykket å bruke 45 minutter på å sjekke inn de første 34 (mitt nummer)passasjerne. Utrolig mange grinete og misfornøyde nordmenn i kø - og de fleste kjefte på Norwegian og ikke på Swissport.
Null kø og rett igjennom sikkerhetskontrollen og inn til noe av stussligste området på noen flyplass. Ha ha Hahn må være bedre enn Terimnal 1 og området rundt C gatene... Men jeg fikk meg da noen smørbrød pakket inn i plast - et glass rødvin og bra utsikt til rullebanen. Norwegian landet 10-15 minutter før rutetid fra oslo og vi var klare til pushback på tid 14:35. Ble stående 15 minutter ute på tarmac før vi tok av i et skikkelig drittvær og med en advarsel fra cockpit om at det kom til å riste men at det ikke var farlig... Vel oppe kom serveringen raskt til rad 2 og mitt A sete. Vann og vin til 70 NOK servert av hyggelig og kjekk flyvert - hele crewet var unge - ingen så gamle som meg... That`s life.
Landet 10 minutter før rutetid på OSL - men da kom den store nedturen... Parkerte på inneriksdelen og fikk følgene beskjed fra en svensk flyvertinne; Det går kjempefint å gå ut bakerst i flyet... Plutselig satt vi ikke på rad 2 - men på nest bakerste rad og vi var ute av flyet 15 minutter senere. Hva som var kjempefint med denne løsningen må nok flyvertinnen forklare en del sure og stressa forretningsreisende som hadde betalt for å sitte nærme utgangsdøren. Selv med 15 minutter ventetide på å komme ut av flyet, busstur til utenriks, handling i tax-free, betaling av for mye vin inn i landet på en automat ble vi stående nye 10 minutter før først ebag kom på båndet...
Hadde alt på bakken vært like bra som de ombord i luften hadde Norwegian vært et meget godt alternativ - også for foretningsreisende...og da lever vi med at det ikke var plass til noen lillefingertest mellom kne og stolryggen foran - for Norwegian flyr non-stop og det er behagelig.
BETALER du for å ta med ekstra vin i vårt praktfulle, men dog så avgiftskåte og kristenmoralistiske, land....????
Er det ikke verdt risken :D :D :D
Heia :nor
Utrolig mange grinete og misfornøyde nordmenn i kø - og de fleste kjefte på Norwegian og ikke på Swissport.
Men får hva man betaler for....det gjelder også DY når de kjøper sine handlingtjenester:exclaimation
BETALER du for å ta med ekstra vin i vårt praktfulle, men dog så avgiftskåte og kristenmoralistiske, land....????
Er det ikke verdt risken :D :D :D
Heia :nor
Det kommer jo helt ann på vinen;)
Har selv valgt å fortolle inn vin når jeg har hatt med et par kasser i bilen med god vin, men mest fordi jeg ville hatt et forklarings problem ovenfor han som skulle ha vinen hvis jeg for å spare 35kr flasken hadde vært uheldig og donert vin i +1000kr klassen til Østfold Tollvesen sitt julebord:drunk:
ENGM RAMP
12-03-2008, 19:46
Eivind, på OSL så slipper vi ikke ut utenlandspassasjerene gjennom broen og ned i buss lengre, da flere handlingselskaper hadde en lei uvane med kun kjøre på broen for så forlate broen, med det resultat at passasjerene gikk så rett inn på innland, og når disse passasjerene i ny og ne kommer fra Non-schengen også kan du skjønne hvorfor man nå må snu og gå ut bak, ned en trapp og rett inn i bussene....
Eivind, på OSL så slipper vi ikke ut utenlandspassasjerene gjennom broen og ned i buss lengre, da flere handlingselskaper hadde en lei uvane med kun kjøre på broen for så forlate broen, med det resultat at passasjerene gikk så rett inn på innland, og når disse passasjerene i ny og ne kommer fra Non-schengen også kan du skjønne hvorfor man nå må snu og gå ut bak, ned en trapp og rett inn i bussene....
Dette hadde jo selvsagt ikke skjedd hvis han hadde flydd SAS ;)
Dette hadde jo selvsagt ikke skjedd hvis han hadde flydd SAS ;)
Det er jo ikke dét som er poenget her heller, men at OSL har valgt en kundefiendtlig løsning for å gjøre jobben enklere og billigere for seg. Jeg forstår hvorfor man har gjort det, men det er langt fra kundevennlig.
ENGM RAMP
12-03-2008, 20:49
Det er jo ikke dét som er poenget her heller, men at OSL har valgt en kundefiendtlig løsning for å gjøre jobben enklere og billigere for seg. Jeg forstår hvorfor man har gjort det, men det er langt fra kundevennlig
Det er vel ikke den hele og ene sanningen KOG'en....
Slik som flyplassen er bygget og drives, hvordan kan det gjøres annerledes a? Når handlingselskapene ikke gidder forholde seg til reglene som er gitt, SAMT at de igjen er presset på både tid og penger, få ansatte og travle dager, SAMT at OSL igjen må forholde seg til reglene de er underlagt gjennom Schengensamarbeidet? Hvis Non-schengen passasjerer kommer seg inn på innlandsiden/schengensiden skal jo terminalen evakueres..
Slik jeg ser det har min arbeidsgiver kun funnet frem til en løsning som sørger for at passasjerer ikke kommer seg inn der de ikke skal, så om noen har noen andre geniale forslag til hvordan vi kan ordne dette tar jeg gjerne i mot innspill jeg :)
Jeg sa jeg forsto hvorfor det blir gjort, men det blir ikke mer kundevennlig av at jeg forstår det. Det er et valg mellom pest og kolera - og dere som sitter og forvalter det får pepperen. Slik vil det være inntil noen høyere opp rydder opp.
Jeg sa jeg forsto hvorfor det blir gjort, men det blir ikke mer kundevennlig av at jeg forstår det. Det er et valg mellom pest og kolera - og dere som sitter og forvalter det får pepperen. Slik vil det være inntil noen høyere opp rydder opp.
Hva er egentlig forskjellen på å vente i flyet kontra bussen?
Bussen kjører jo ikke før flyet er tomt......
Og går du sist inn i bussen går du først ut.... så da er du først inne i terminalen:D
Bizflyer
12-03-2008, 22:33
Da lurer jeg mest på hva som var best?
Mat og service på Color Magic konrtra Norwegian?:colgate:
He he... Totalopplevelsen var best på Color Magic...men igjen Norwegian i lufta var også veldig bra. Hvorfor noen skal blande inn SAS i denne triprapporten skjønner ikke jeg...de flyr jo ikke non-stop mellom disse byene - men dette hadde ikke skjedd med Lufthansa som jo var alternativet - de sluttet nemlig å fly norsk innenriks i 1945!!!
Flott rapport dette EB fra både Color Line og Norwegian. Forstår heller ikke hvorfor hele tiden SAS skal blandes inn og en SAS vs. Norwegian krig skal starte. Kan alle godta at noen liker Norwegian andre SAS, thats life.
litt-amatør
13-03-2008, 17:22
Veldig bra og interessant rapport! Men var det ikke vanskelig å finne frem til flyplassen i Hamburg på vei fra Kiel. Jeg har selv meget dårlige erfaringer med å finne frem på i det området (inn til Hamburd) og ble imponert over at det gikk på 50 min.:)
Bra skiltet og absolutt ingen problemer. Litt langt å gå fra leiebilparkeringen til terminal 1 men når man gå innom Terminal 2 for å shoppe litt så gikk det også fint.