PDA

View Full Version : Behold skoene på


Concorde
19-02-2008, 11:50
Snart kan du skanne sko og støvler før du kommer til sikkerheskontrollen. Dermed slipper mange å ta av seg fottøyet - og kontrollevviklingen går raskere og smidigere.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=511159

Bizflyer
19-02-2008, 11:56
Dette høres jo ut som oppfinnelsen til Egil oppe i Mosjøen?

Nå er det vel ikke alle sikkerhetskontroller som forlanger at skoene skal av uansett. Men etter hva jeg forstår ut av dette, så får man bare kontrollert om man virkelig må ta av sko eller ikke.

Det løser jo ingen problem for dem som har sko med metall i. For da må de jo av uansett. Ja bortsett fra på LHR. Der var det bare å valse gjennom med sko på, selv om jeg viste at det var metall inni.

BF:cool2

VoiceCom
19-02-2008, 12:08
De hadde jo en periode folk på Gardermoen som sjekket skoene med håndscanner mens man stod i køen. Da fikk man vite om man måtte ta av skone eller ikke.

Ellers opplever jeg stadig at skoene jeg ofte bruker på tur ikke gir utslag andre steder enn på Gardermoen. Senest forrige uke prøvde jeg å gå gjennom med de på og det pep, mens andre steder i verden går det så fint så.

akira
19-02-2008, 12:18
Måtte ikke ta av meg skoene sist jeg reiste ut på torsdag, men belte måtte ut.

Wishmaster
19-02-2008, 15:08
Min faste regel er å bruke de plastikk verneskoene mine hver gang... (temmelig utslitte nå), og de piper aldri. Alt av pipe-greier ligger alltid i jakkkelommene, og jakka må jo alltid av i kontrollen på OSL. Jeg passerer på grønt hver gang... Med mindre jeg er en av de få 10%...

Men jeg tror ansatteslusa har noe greier for disse sko-greiene, men den var visst ikke i bruk (...)

OJB
19-02-2008, 15:09
Jeg for lengst oppdaget hvilke sko som ikke har metallshank innebygd i sålen og har ikke måttet ta av meg skoene på år og dag i sikkerhetskontrollen.
Visse modeller av Lloyds , Timberland og Sebago går greit.

F35Landing
19-02-2008, 15:13
Jeg har alltid brukt diverse modeller av Ecco på jobb. Har aldri pepet. Ecco Gore tex er et hett tips.

Egil
19-02-2008, 18:13
He he, denne er jeg litt spent på gitt ^_^

Var forøvrig en notis om dette i søndagens utgave av VG! Der kunne man lese:
"I et prøveprosjekt vil passasjerene bli kontrollert av en såkalt Shoe Analyzer, som vil finne ut om det er mistenkelig metall i skoene"

Mystisk metall tenkte jeg, hmmm... Hva er forskjell på stål og mystisk metall, he he

Videre var lufthavnsjef Asgeir Hagen sitert:
Skoscanneren består av en plate - med mye innebygget "hi-tech" - som man plasserer skoene på

Innebygget "hi-tech"? he he

Kan ikke noen få snappet et bilde av den lille rakkeren i Bodø slik at vi som ikke skal dit på en stund også får se den?

E!

Dag Viking
19-02-2008, 18:29
Jeg har alltid brukt diverse modeller av Ecco på jobb. Har aldri pepet. Ecco Gore tex er et hett tips.

Mine Ecco pep på OSL i dag, men ikke SVG. De piper heller ikke på KSU.
Klokka og metallplata i buksa pep på SVG, men ikke på OSL. Bli klok på det der? Neppe!

Superhai
20-02-2008, 01:51
Det finnes flere forskjellige typer og merker av metalldetektorportaler, og hvor de er installert varierer også til og med på samme flyplass. Noen er mer avanserte, som bl.a er soneindelt slik at den viser og reagerer kun på soner i høyden. Så hvis den gir utslag så viser den at det f.eks er i beltehøyden hvor man har metall over terskelnivå. Nivået er som regel justert lavere på disse ettersom de har et mindre måleområde, det betyr at har man relativt stor metall gjenstand på et punkt så gir den utslag, men kanskje ikke på en som måler over det hele. Til gjengjeld har du mindre metallgjenstander fordelt over kroppen så gir den ikke utslag ettersom ingen av sonene er over terskel, mens en portal med kun en "sone" vil gi utslag ettersom totalmengden metall er over terskel.

Videre har de fleste nye metalldetektorer en enkel logikk hvor den kan utifra signaturer skille ut utslag som kommer fra mindre gjenstander.

Portalene kan bli påvirket av ytre gjenstander, det er relativ enkel fysikk som står bak konstruksjonene, og faktorer som spiller inn er vibrasjoner, metallgjenstander og elektromagnestiske kilder. På OSL så er det betonggulv med relativt høy grad av metall i som kan gi en viss avvik fra steder med mindre.

Portalene i Norge og mange andre land er som regel fra CEIA (http://www.ceia.net) men det er mange andre produsenter.

VoiceCom
20-02-2008, 09:15
Interessant! Er portalene på OSL en-sone eller fler-sone portaler?

OJB
20-02-2008, 09:34
En annen årsak til ulik reaksjon i sikkerhetskontrollene er at systemet er satt opp slik at de med jevne mellomrom piper uansett som stikkprøve kontroll.