PDA

View Full Version : Dy 611 Bgo - Osl

DCHalvorsen
18-02-2008, 21:20
I serien norsk innenrikstrivialiteter kommer her et nytt bidrag:

Dag og dato Fredag 15. februar 2008
Flight DY 611
Flyselskap Norwegian
Ordinær rute 12:00 – 12:55
Fly LN-KKA, Boeing 737 33A
Sete 06F
Pris

Vandret hjemmefra litt før 10:00 og var på Minde et kvarter senere. Været var stille, lettskyet og sol med rundt 0 grader. Jeg skulle med flybussen som hadde avgang Vestre Strømkai kl 10:15. Bussen ankom Minde 10:24. Billetten herfra kostet 80 kroner. Hadde jeg tatt rutebuss til Nesttun, ville jeg ha sluppet med 40 kroner. Bussen var omtrent 1/3 besatt. Det kom på noen flere underveis, og vi var på Flesland klokken 10:44.

På avgangsoversikten i hallen nede var DY 611 meldt i rute. Jeg hadde kun håndbagasje og gikk rett til sikkerhetskontrollen. Vesken min ble tatt til side og åpnet for manuell kontroll. Han kikket litt på plastposen med toalettsaker, men gjorde ikke noe vesen ut av noe.

I avgangshallen var det forholdsvis stille og rolig med mange ventende rundt om i stolene. Matsalget hadde alle pølser på tilbud til kroner 20. Jeg tok meg en slik og en kopp kaffe. Flyet mitt skulle gå fra gate 31 og jeg satte meg i nærheten.

Nå var for øvrig DY 611 satt opp med ny avgang klokken 12:15. Dette ble også annonsert over høytalerne med forklaring om at årsaken var sent innkommet fly.

På høytalerne var det litt styr med Widerøs flight 407 til Sandefjord. Først ble den meldt forsinket, og så sa de den var overbooket og tilbød den eller de som ville stå over 150 Euro i følge EUs reglement. Resultatet av det var at alle som satt ved gate 32 og ventet raskt stilte seg i kø, som om det ville være den beste garantien mot ikke å bli luket bort. Noe senere dukket for øvrig flyet opp. Det var LN-WFT.

Det neste som skjedde var at de over høytalerne meldte at DY 611 ville få endret gate fra 31 til 32. Mange som satt ved gate 31 gikk da bort til gate 32 og satte seg der. Litt etter kom det imidlertid en Norwegian-maskin til gate 31, LN-KKI, antakelig i en flight fra Oslo. Jeg forventet da at denne skulle gå i DY 611 og at gaten ville bli endret igjen, men det skjedde ikke. Derimot ble det opplyst at flyet til DY 611 snart ville lande. Klokken 11:48 kom LN-KKA inn til gate 32 i rute fra Trondheim, og etter litt startet bordingen.

Blant de siste var jeg var om bord 12:04 og fant sete 06F, hadde forhåndsreservert ved bestillingen. Flyet ble nesten helt fullt, kun ett og annet midtsete stod ledig. Hele tre ganger talte kabinpersonalet oss reisende, og ut av ansiktsuttrykkene kunne man se at noe ikke stemte. Men så smilte de plutselig og boarding ble meldt komplett klokken 12:15, med push back to minutter etter.

Vi tok av mot syd 12:27 og var lovet en flytid på 40 minutter. I tiden siden jeg tok flybussen hadde det nå skyet over, men straks vi var inne over Hardangerfjorden var det atter klarvær og en flott utsikt helt inn til Oslo.

Fra cockpiten ble det meldt da vi var over Hardangervidda at vi fløy i 29 000 fots høyde og at vi ville lande på Gardermoen klokken 13:04. Kapteinen beklaget forsinkelsen og sa at det hadde vært tekniske problemer på Gardermoen i dag tidlig, noe som blant annet hadde medført bytte av fly. LN-KKA er for øvrig en helt ny maskin i Norwegian-flåten, og den har kun vært i drift i rundt tre uke. Maskinen er 17 år gammel og har hatt hele 6 eiere før.

Vi fløy rett nord for Holmenkollen og Tryvann, gjorde så en slak sving mot nord og gikk inn for landing på Gardermoen. Bakken var dekket med et tynt lag sne. Vi tok bakken klokken 13:03, takset rundt hele terminalen og kom til gate 17 klokken 13:09. Jeg kom meg raskt i land og rakk 13:38-toget til Drammen med god margin.

AirbusTrond
20-02-2008, 16:48
Takk for rapport! Alltid en fornøyelse å lese i den pertentlige og detaljerte DCH-stilen, om jeg får lov til å si det slik.. :)