View Full Version : Tilbake Til Stillehavet Igjen, Nå One-stop Honolulu Med Co !
BAKGRUNN: Bare seks uker siden forrige maraton uti Stillehavet, men denne gang ”light”. Har vært i den heldige situasjon å ha vært på Hawaii-øyene mange ganger, denne gang blir den 15.
Første gang ”bumming around the US” med både PA og CO 747 i juli 1970 utifra LAX. Som alle mine reiser rundt i verden, kjemisk fritt for arbeidsreiser. Kun gøy og kos og mest tøys.
I nittiåra var det med SK/UA og Star med en stop i Chicago på begge veier. Reglene på den tiden var at en kunne foreta stopover der hvor en byttet fra SK til UA. Da tok vi alltid Chicago som stopover på hjemveien . Mange turer med UA DC10-10 og noen DC10-30 non-stop HNL-ORD. Pluss masse UA 747-100 og 747-200.
Siden vi har gjort Star til nr. 2 de siste 3 årene, og gått over til Skyteam ( he, he vet noen på forumet grøsser ! :drunk:) og FB, var de siste tre års turer til Hawaii med KL/NW, og er superfornøyd med dem. Spes de nye NW A332/333 og deres service. Også KL ! Kjekkeste ruta er AMS-SEA med KL/NW og NW ut. Relativt kort reisertid, ca. 27 timer. KL til SFO og NW ut er OK også.
Nå går vi over mer og mer til CO på direkten til EWR . Topp og flott avgangstid fra OSL. Ellers må man ha 06.40 til AMS . Ikke godt da en ikke sover noe natta forut. Bare titter på klokka hvis en ikke har dopa seg, og det gjør man ikke, og groggy blir man !:cry:
Men siden CO går EWR-HNL kl. 13.20 og CO kommer fra OSL kl 1400 må en jo ta en stop-over. Perfekt for en eller to dager i NYC. Elsker byen. Denne gangen blir det kun en dag grunnet hele tidsrammen på turen . Får ikke til lenger. Av praktiske årsaker overnatter vi på EWR den ene natta. Spretter ned til byen ankomstdagen etter check-in på EWR-hotellet.
Gjør ingenting , drar til NYC i september igjen med CO for langweekend ( 4 netter ). Skal en bare til NYC vil det overhodet ikke være aktuelt og dra rundt på sight-seeing i Europa før dammenturen . Bortkasta tid.
Bare hvis en ”får betalt” med mye billigere billett for sidetripen vil one-stop til NYC bli vurdert. Får vi kr. 1.000 billigere pr. pax 2=kr. 2.000 for oss to med LH ved å besøke Sentral-Europa og FRA først med 100 % bonuspoeng på EuroBonus, gjør vi det ! Ekstra lommepenger i NYC !:)
Takk til learjet for hjelp til herlige seter hele veien !! Eksellent service fra ham !:exclaimation:nor
Hele turen er i økonomiklasse. C-klasse blir aldri vurdert , heller ikke oppgradering med poeng ( får frøktelig mye FB-poeng om dagen med 75 % ekstra for gull og mye ekstra bonuser fra FB. Julepresangen var 2.500 poeng !! ). Poeng kan heller brukes til flere reiser i monkey. Tid til å reise har jeg og fruen nok av, kanskje det eneste vi har nok av. Bortsett fra alderen tilsier noe helt annet !
Topp her er første tur med 764 ( CO ) . Har egentlig savnet 767 med tosetere ( EB !! ). Tiden EWR-HNL er 11 timer. Distansen er 7.986 km, 696 km kortere enn OSL-BKK. Også one-stop tilbake. Avreisen er 12. mars.
Blir hele tiden på Oahu, men en dagstur til Kauai med go! og CRJ 200 til $ 39 pr.vei.
http://iflygo.com/
Før det en weekendtur til DXB med SK neste helg.
Hvorfor SK til DXB og ikke KL spør vel noen ??. Vel SK er helt OK og topp på mange områder. Men denne turen er delbetalt med denied boarding vouchers. Selvfølgelig 25 % SKMikropoints i K-klasse, hva ellers kan man vente der i gården. Men det spiller null rolle . Fra 1. oktober går vi begge fra gull ( fruen ) og sølv ( meg ) til MENIG-Blue. Gøy mens det varte.
Forresten kan lage en kort rapport om turen til DXB også ?
Tommy777
17-02-2008, 21:22
CO har jo den beste premium klassen på innenriks til Hawaii og oppgradering med CO poeng er meget mulig. Kanskje CO sitt bonus program er noe å vurdere?
Når det gjelder UA til Hawaii fra ORD, går det to x 777 herfra daglig, dog sliter man med samme problemet som med CO: Det kan ikke gjøres på en dag herfra fordi flyene går i ti tiden på morgenen. Dog kan det lett gjøres på en dag via SFO eller LAX.
God tur, ikke glem kameraet denne gangen!
Yes, Tommy777, takk for hilsen.
Du har så rett vedr. UA. I "gamle" dager gikk UA , som du sier jfr. CO, tidlig med DC 10-30 fra ORD ( kun en gang hver dag ) , lenge før SK kom inn til ORD. Derfor stopp på ORD kun på hjemreisen. Og da ble det UA 747 eller DC 10-10 ORD-SFO-HNL.
MEN UA hadde/har (?? aner ikke nå ) supertopp forbindelse fra SFO til Maui etc. Kanskje til KOA også nå ??
I 1999 fløy vi SFO-OGG med UA752 og da hadde vi "innenriks" Hawaii til HNL med HA ! Dette er flott slik at man slipper en "innenriks" Hawaii på turen (f.eks HNL-OGG ).
I 2000 hadde vi , EuroBonus gratistur LHR-LAX-HNL-LAX-LHR med NZ. Da var det AQ mellom HNL-KOA. Den rute fra LAX er jo dessverre ikke lenger.
Tommy777
18-02-2008, 18:57
Hei igjen!
UA har to daglige til OGG (en med 777, en med 757), 4 daglige til HNL (1 777, 2 x 767 og 1 x 757) og 2 x 757 daglig til KOA fra SFO.
Fra LAX går det 3 x 767 daglig til HNL, 2 x 767 til OGG og 2 x 757 til KOA.
Så dersom SAS starter opp SFO som planlagt, bør det i høyeste grad være mulig å komme seg til alle tre øyene samme dag fra OSL, også uten å stå opp grytidlig.
Det hadde blitt herlig med SK og SFO. Vi har dessuten mye bonuspoeng som må brennes på EuroBonus før juli 2009 !^_^
Tommy777
18-02-2008, 21:31
Det hadde blitt herlig med SK og SFO. Vi har dessuten mye bonuspoeng som må brennes på EuroBonus før juli 2009 !^_^
Det har jaggu meg jeg også! Med utgangspunkt Chicago er det ganske vanskelig å finne noe som helst bonus herfra. Star Alliance award er jo helt mongo priser!
Tommy777
12-03-2008, 01:06
Ja, i morgen bærer det avgårde. Gleder meg til rapporten, håper du har tatt med kameraet (og knebeskytterne) denne gangen.
God tur! :)
Tusen Takk Tommy777:exclaimation:nor:USA
Ikke nødvendig med knebeskyttere på de setene vi har både på 752 0g 764.
I kveld blir det middag i Big Apple, ev. hvis vi føler for noe nytt, oppsøke Tony
Soprano i Newark by !
Gode CO-kunder får også lounge på OSL ! Men på EWR OG HNL blir det Presidents Club for nybakte "gull-unger" ! Rart etter å ha fløyet så mye siden 1967 at en måtte bli 61 før det skjedde ( fruen mye yngre må legges til ):drunk:
Får se om jeg tar bilder av matbrettet. Vil jo egentlig bli flotte bilder , det er jo alltid urørt. Uansett selskap....:lol:
Glemte ! Edit! Proviant, ferske wienerbrød og skolebrød fra Kiwi på veien til OSL !
God tur, Reidar!!!
Skulle ønske jeg hadde tid å mulighet til å reise like mye som deg :)
Tommy777
12-03-2008, 17:14
Tusen Takk Tommy777:exclaimation:nor:USA
Ikke nødvendig med knebeskyttere på de setene vi har både på 752 0g 764.
I kveld blir det middag i Big Apple, ev. hvis vi føler for noe nytt, oppsøke Tony
Soprano i Newark by !
Gode CO-kunder får også lounge på OSL ! Men på EWR OG HNL blir det Presidents Club for nybakte "gull-unger" ! Rart etter å ha fløyet så mye siden 1967 at en måtte bli 61 før det skjedde ( fruen mye yngre må legges til ):drunk:
Får se om jeg tar bilder av matbrettet. Vil jo egentlig bli flotte bilder , det er jo alltid urørt. Uansett selskap....:lol:
Glemte ! Edit! Proviant, ferske wienerbrød og skolebrød fra Kiwi på veien til OSL !
Noen bilder fra Hawaii er også bra!
Skal fylle paa med Hawaii bilder naar jeg skal paa jobb i April. en droey uke paa University of Hawaii.
Tommy777
12-03-2008, 17:44
Skal fylle paa med Hawaii bilder naar jeg skal paa jobb i April. en droey uke paa University of Hawaii.
Da blir det vel mye hula og brennevin tenker jeg... :D
ALOHA,
Alt gikk vel, har vaert her snart 72 timer. siden det er 100% PC-fri ferie , men passerte min faste internet-sjappe for aa sjekke banken, legger jeg dette inn.
Rapport er paabegynt med penn og papir, men naa er jeg mest opptatt
med aa cruise rundt med 2008 Lincoln Town Car fra Hertz ! Det er jo paaske.
Vi var med GO! over til Kauai i 7 timer i gaar. Der brukte vi Ford Fusion ( eller noe tilsvarende ).
Herlig med "smaafly" ! iflygo.com !
Livet er herlig paa disse holemene !
Mahalo
Reidar
Dag Johnsen
17-03-2008, 11:12
Aloha Reidar!
Godt aa hoere fra deg og fint at du kom vel fram...:up:
Ser fram til noen bilder fra turen deres og spesielt erfaringen fra go!. Har flydd med baade Aloha (B737-200) og Hawaiian (MD80) mellom oeyene og det er korte turer for disse flyene...^_^
Mitt maal neste gang jeg kommer til Hawaii er aa leie et smaafly der ute og ta en sightseeing tur. Vi kunne jo kombinere dette med et scanair.no moete avdeling veeeeldig vest...:p
Dag
Hmm, unødvendig spøk - mulig det er jeg som er sær, men ser ikke humoren.
Hmm, unødvendig spøk - mulig det er jeg som er sær, men ser ikke humoren.
Da er den borte.
Tenkte at den kanskje var litt på kanten, men la den ut likevel
Aloha Reidar!
Godt aa hoere fra deg og fint at du kom vel fram...:up:
Ser fram til noen bilder fra turen deres og spesielt erfaringen fra go!. Har flydd med baade Aloha (B737-200) og Hawaiian (MD80) mellom oeyene og det er korte turer for disse flyene...^_^
Mitt maal neste gang jeg kommer til Hawaii er aa leie et smaafly der ute og ta en sightseeing tur. Vi kunne jo kombinere dette med et scanair.no moete avdeling veeeeldig vest...:p
Dag
Aloha Houston
Tar gjerne et Scanair.no moete en ettermiddag mellom 11 APR og 20 APR. Kona Brewing Company Pub ? :p
Scanair.no moete her , veldig vest ?? God ide' Dag...... Og julebord !!! ;)
:drunk:
Jeg er her igjen 21. desember til 3. januar. Benytter Award Travel Flying Blue AF/NW og litt KL AMS-OSL .
Leie smaafly ogsaa topp,:YES spesielt siden jeg ikke har floyet det siden 1987da jeg leverte tilbake lappen paa Piper Cherokee/Archer.
Dag Johnsen
22-03-2008, 14:06
Hei igjen!
Jeg er her igjen 21. desember til 3. januar. Og julebord !!!
Ja se der ja! Det hadde vært noe det... :cool:
11 APR og 20 APR. Kona Brewing Company Pub ?
Skulle vært fint det også, men dette er vel mot slutten av Sun'n Fun airshow der en del av scanair.no gjengen er i Lakeland Florida...?
Dag
Fikk idag en MMS fra Reidar med ett rimelig snærten bildet fra beachen på Hawaii.. Err!!! ;)
driver555
26-03-2008, 10:53
”13.03 EWR-HNL CO 15 764”
I så fall satt vi på samme fly ut til Hawaii. Registrerte ingen nordmenn om bord, men mener jeg hørte noen svenske stemmer. Var der bare en uke (3 dager på Oahu og 4 dager på Big Island). Følte vel at været ikke var helt i vår favør, mulig dere var heldigere (Varierer ofte mye avhengig av hvor på øyene en er).
”Takk til learjet for hjelp til herlige seter hele veien !!!”
"Ikke nødvendig med knebeskyttere på de setene vi har både på 752 0g 764"
NÅ ble jeg nysgjerrig. Mine begrensede erfaring med disse flyene (764) er at det ikke finnes noen bra setter i Y (Hvertfall ikke for meg med mine 190+). Eventuelle ”innsidertips” i så måte mottas derfor med stor takk!
Takk for MMS fra PresidentClub Reidar, så ut som en grei utsikt - hyggelig også at dere kom dere med flyet til OSL ;)
Gleder meg til bilder og rapport!
Du verden hvor deilig det er å lande 0835 på OSL med sol og nysnø med CO etter to netter på fly istedenfor å lande i FRA, MUC, AMS, CDG , CPH etc og måtte kjempe seg videre gjennom pass og vente på et nytt fly til OSL som tar et par timer .....
CO er en velsignelse for oss i Norge ^_^;) smekk full. De bør snart få flight nr 2 på sommer eller 764 !!
Rapport følger om noen dager...... Kanskje en hel uke....:9::9:
Til driver555, joda vi satt på 16AB, bulkhead første rad etter business. Ingen seter foran, kanskje litt begrenset benplass for 1.90 men jeg har liten kone :lol:og strekker meg sidelengs. Sov hele veien.. Uansett vanlige seter har 32" og det OK på 764.
Været for oss var perfekt, men hvis du var på Big Island og Hilo så regner det hver dag, mens Kona har topp vær !
MountainDew
26-03-2008, 17:16
Hører de roper stadig opp at de trenger frivillige til å ta andre fly/ruter + 4000 kr kompensasjon og Business. OSL ruten trenger tydeligvis større kapasitet.
Du har rett MountainDew. Ukene rett før påske var rimelig heftige....
Mine kilder sier at det blir nok ikke noe mer kapasitet i år slik det ser ut pr i dag. Men mye kan endre seg.
Velkommen hjem Reidar. Gjorde oppgjøret for salget ombord på dagens flight fra EWR, og jaggu der dukket et kjent navn opp på noen kuponger. Håper dere hadde en trivelig tur.
S
CO har et fint system. Da vi sjekket inn i HNL 18 timer før EWR-OSL avgangen, kom det opp i boookingprosessen på innsjekkautomaten på Eliteskranken et spørsmål om vi ville bli
"kastet av" mot betaling. Trykket Yes og fikk da bekreftelse skriftlig
som vi tok med til skranken på EWR.
Vi ble i realiteten "kastet av" mot $ 500 x 2= $ 1.000 plus hotell og mat. Hjem med samme flyet i dag. Men i siste øyeblikk ble vi sendt ombord. Antar noen ikke rakk connection ?
Vi fikk ovennevnte valg eller fly via Manchester samme kveld. Vi var meget trøtte allerede etter nesten 9t imer HNL-EWR og valgte hotell og planla å dra på Manhattan i dag siden bagasjen ikke måtte taes ut.
Tommy777
26-03-2008, 21:08
Du verden hvor deilig det er å lande 0835 på OSL med sol og nysnø med CO etter to netter på fly istedenfor å lande i FRA, MUC, AMS, CDG , CPH etc og måtte kjempe seg videre gjennom pass og vente på et nytt fly til OSL som tar et par timer .....
Ja, du kan få det sagt.. SAS går klokka 1755 fra EWR og du lander på OSL ti over ni, svett blir du heller ikke.. Da slipper du ihvertfall å slite i et fly som er beregnet for korte flygninger ;).
Når det gjelder CDG og AMS er jeg helt enig med deg. Bare rask som har hjemmebaser på de flyplassene :D;)
Tommy777
26-03-2008, 21:09
CO har et fint system. Da vi sjekket inn i HNL 18 timer før EWR-OSL avgangen, kom det opp i boookingprosessen på innsjekkautomaten på Eliteskranken et spørsmål om vi ville bli
"kastet av" mot betaling. Trykket Yes og fikk da bekreftelse skriftlig
som vi tok med til skranken på EWR.
Vi ble i realiteten "kastet av" mot $ 500 x 2= $ 1.000 plus hotell og mat. Hjem med samme flyet i dag. Men i siste øyeblikk ble vi sendt ombord. Antar noen ikke rakk connection ?
Vi fikk ovennevnte valg eller fly via Manchester samme kveld. Vi var meget trøtte allerede etter nesten 9t imer HNL-EWR og valgte hotell og planla å dra på Manhattan i dag siden bagasjen ikke måtte taes ut.
Smart løsning av CO. Men jeg tror ikke jeg hadde godtatt 500 dollar, det var LITE for å stå over en hel dag..
Vet egentlig om det var $ 1.000 for to i cash eller vouchers. Glemte å spørre. Men for meg og fruen og få så mye penger/voucher pluss mat hotell for et døgn er helt OK. Selvfølgelig er € 1.200 for to mye bedre.
$ 1.000 kan uansett veksles innfor 1.3 nye bill. med CO til EWR.
Men ingen ville savne oss hjemme likevel. Ingen familie i live lenger.
Som sjæf for et knøtt lite anonymt, kjedelig ukjent enkeltmannsforetak ville jeg bare ringt min innleide sekretær og fortelle:
" Dø, sjæfen er litt forsinka. Pubrunde i Big Apple, hold fortet 24 timer til. Hvis krise ring 9....etc. ":drunk:drunk:
Tripreporten er startet og kommer om et par dager...:p;)
Tripreporten er startet og kommer om et par dager...
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeehaaaaw!!! :USA
Dette var min 15. tur til Hawaii siden 1970. Siste 10 årene nesten en gang om året. Min kone’s 12 tur. Billettene ble kjøpt april 2007 for kr. 8.068 per pax.. Ser man på CO for februar 2009 kan en komme ned i vel kr7.700 på enkelte datoer. Rimelig i forhold til fløyet distanse som er på hele 13.935 km.
Var oppe kl 0200 og sjekket innkommende CO 38 fra EWR og det var ship 135 og ca. 30 min forsinket ut fra EWR og tilsvarende inn til OSL.
Ankom OSL 0800 og rett til Eliteskranken. Nest først i køen men relativt lang kø til vanlig skranke. Mens vi sto der ringte også learjet skranken og forsikret seg om at vi fikk best mulig behandling. Rask og greit unna med beste seter i huset helt til HNL. 16BC til EWR først med mange knyttenever til raden foran. Så direkte til OSLounge med invitasjonskort .;)
I god tid til gate 53 og grei Elite Access boarding. Ship 135 har ikke AVOD. Smekk full, antar 100% ( eller høyere, noen infants også ).
Kapteinen informerte om at vi ville ta igjen det tapte grunnet ikke så mye motvind og komme til EWR on time . Raskt av gårde. First officer var forresten norsk denne dagen.
Rask service av drinker og snacks. CO tar $ 5 for alkohol. MEN de drar ikke med seg kortleser. Da går alt så mye raskere også. Cash er godtatt, også norske mynter . Så senere noen feststemte nordmenn betalte ( opplært av SK ) med kort .( Ved taxfreesalget mottok de alle ledende valutaer , kort og reisesjekker ).
Da de kom til oss sa den mannlige CA at han hatt fått beskjed om å ta vare på oss – må være learjet ^_^- og våre to vinflasker ble gratis . Det samme ved maten senere.
Matvalget var chicken eller beef. Maten så OK ut og jeg prøvsmakte beefen. Men jeg har lovet aldri å kritisere flymat. Uansett hva vi får har vi null appetitt. Tok to wienerbrød, medbrakt. Det gjelder de ganger i har fløyet C-klasse også ( selvfølgelig oppgradering , aldri betalt for det ). Null appetitt der også.
Betjeningen var meget hyggelig. Halvsov en stund.
Taxfree kom og fruen, expert på parfymepriser, fant ut at en spesiell var meget prisgunstig ( $$ pris om dagen ).
Før landing var det et lite måltid . Husker ikke hva det var. Noen spiste det.
Så en pussighet. Siste flyet vi så under takeoff på OSL var en An-224, og et av de første vi så på EWR !!
Raskt ut og immigration tok mindre enn 15 minutter. Så hentet vi bagasjen og dro til flyplasshotellet. Vi besluttet ikke å dra til byen siden det var relativt sent og vi skal jo til NYC i september igjen med CO. Spiste og slappet av til neste dags tur til HNL…Brukbar restaurant, nyåpnet ved hotellet.
NESTE DAG:
CO 14 hadde avgangstid kl. 13.20 med 764. Avstanden EWR-HNL er 692 km kortere enn for eksempel OSL-BKK. Flytiden var satt opp til 11 timer. Kapteinen opplyste senere om at det ble 10t. 44 min airborne time.
Check in counter 6 for Elite pax, fort gjort, ingen foran oss. Så rask security og til den stoore Presidents Club med flott utsikt over Terninal C og flyene der. Ble veldig glad i den stoore baren der og hadde litt av hvert på øl og vinsiden.
Selvfølgelig i sofa ved vinduet . Ved ankomst til loungen fikk vi beskjed om 55 min delay og dame ymtet litt bekymret noe om at noe var ikke helt som det skulle være uten å si hva, men flyet kom tomt fra North ( South ?? ) Carolina.
Vi så maskinen komme inn til gate ca. 1 time før avgang fra loungevinduet. Da vi kom dit kom den ene beklagelsen etter den andre om at rengjøringen tok veldig lang tid. Crew måtte vente ute. Senere fortalte kapteinen om at det kom fra MILITÆR charter til Carolina før ankomst EWR . Fikk rare ideer. Har det vært dimmefest om bord etter Irak ?? Flyet måtte sikkert ha sett jævlig ut.
Tror LN-MOW kan forklare hvordan flyene ser ut etter militær-charter ??:cry:
Vel boarding og vi kom av gårde ca. 90 min forsinket. Sete 16AB fremst ved bulkhead. Helt topp. CO har to typer av 764, en med en liten økonomikabin også foran rad 16 med noe bedre benplass, men vårt fly ( også tilbake ) var den internasjonale varianten med FirstBusiness foran. Pitch bakover 32 ” som så helt OK ut.
Herlig , luftig cabin med 777 interiør. I taket store LCD – skjermer som hele tiden viste Airshow og en kunne følge med på routingen uten å måtte bruke sin egen skjerm. Kortest distanse er ved ca. å passere SFO, men vår rute begynte ved å vise att vil ville fly rett nord for LAX. Men etter hvert ble det mer og mer sydlig rute, helt til vi passerte langt syd for San Diego inne i Mexico og fløy rett over byen Hermosilo. Det er langt syd !:exclaimation
Det var PTV om bord, men ikke AVOD. CO er vel det eneste selskap i USA( ?? ) som gir ut gratis mat. Like etter takeoff kom et brett med en varm beef bun/sub. Som vanlig lot vi det være. Hadde par ( små ) vinflasker og betalte med ”Continental Currency”. Det er kjekke bonger du kan lett kjøpe fra innsjekkautomater ( også automater rundt om på bl.a . EWR ). $ 25 for 6 stk. Greie å ha i lomma istedenfor å dra opp sedler og telle/veksle. Hadde fra sist tur i november. Bunkret opp bonger på EWR på hjemreisen for de kommende CO-turene framover.
Mens vi sov skulle det være en snackmåltid . Like før landing et brett med noe småsnacks.
Vi landet også ca. 90 min forsinket.
På kvelden er det stor trafikk fra mainland. For 10-12 år siden var det mest 747, DC 10, og Tristar. Nå mest twin fra mainland . 767 i flere varianter, 777, 752 og 738. ATA har stor trafikk med 738 fra mange gateways på fastlandet. Nå også Alaska 738. NW har kun 753 bortsett fra A333 til MSP.
Nok en topp tur med topp CO. Dette var tur nr. 2 OSL-EWR-OSL med CO 39/38 siden november. Tre til kommer de neste 10 mnd. En tur til PHX via EWR og to til NYC only. Takk CO for å putte OSL på kartet …..
Skal vi til kun NYC vurderer vi generelt ikke å fly langt ned i Europa for å fly tilbake igjen og se OSL utenfor høyrevingen 4 timer senere. MEN, hvis vi sparer et brukbart beløp gjør vi det, men kun med Skyteam. Annet er ikke aktuelt lenger. Heller ikke Star lenger.
Fineste er jo hjemreisen . Å lande trøtte om morgenen i Sentral-Europa for å fly nordover et par timer senere, er slitsomt. Men som sagt i avsnittet ovenfor, sparer man penger vurderer vi det. Helt ærlig på det. AMS er flott.
Skal en videre fra EWR kan CO være like greit også. CO har jo topp forbindelser til Sør-Central Amerika. Prisene er meget bra. Vurderer one-stop Costa Rica neste år. Deretter muligens Mexico.
Til slutt vil jeg si at vi er så glade for Å HA DROPPET EUROBONUS . Eller rettere sagt gjort det til program nr. 2 for oppsamling av poeng på LH og noe på SK når det passer best i vårt reisemønster. Men kun innenfor Europa. Da spiller poeng så lite.
Siden vi nå er FB gull gir en t/r HNL 30.218 poeng. DVS. TO TURER TIL HNL PÅ CO GIR 60.436 POENG !
Uttaksgrensen til HNL på FB er 60.000 poeng !! Så to turer dit ( for oss som elsker Hawaii ) gir en gratistur til Hawaii! Bedre avkastning får man ikke en gang på børsen om dagen ! :lol:
EuroBonus gir kun 25 % ekstra poeng for gullmedlemmer og kun på egne flighter ( pluss BT OV etc. ) mens FB gir 75 % ekstra på alle Skyteamflighter.
I tillegg er vel uttaksgrensen hos Star til Hawaii 120.000 poeng, dobbelt så mye………
Neste tur til Hawaii blir 21. desember, nok en FB bonusreise i år. Denne gang OSL-CDG-SEA(AF)-HNL-MSP-AMS(NW)-OSL(KL) .
EN SPESIEL TAKK TIL learjet :nor
P.S.: Bilder ble ikke tatt. Så mange andre på forumet er overlegent bedre til å gjøre dette. Har kun basert min rapport på info som jeg håper andre kan dra nytte av.
Tror LN-MOW kan forklare hvordan flyene ser ut etter militær-charter ??:cry:
hehe .. egentlig ikke saa veldig forskjellig fra alminnelige langruter, hvor det normalt ser ut som en svinesti uansett. Men siden charterflygninger normalt utstyres litt annerledes, maa alt strippes og gjoeres paa nytt. I tillegg maa man ha et 'security sweep' som er et krav naar maskinen gaar fra charter til rutetrafikk.
FlightDeck
02-04-2008, 23:12
Takk for fin rapport - Continental har et glimrende tilbud fra Oslo, og dessuten fra en rekke mindre og større byer i Europa. Jeg er helt enig i din vurdering av EuroBonus - problemet er bare at vi bor i Norge og at SAS/Lufthansa har det beste flytilbudet, om ikke bonustilbudet, herfra. Reiser man mye til Amerika er helt klart Continental og SkyTeam veldig bra, men reiser man nedover i Europa eller østover blir det dyrt og vanskelig. KLM kan f.eks. være superdyrt rundt i Europa. Men med de reisevanene du har, har du jo skutt gullfuglen med både Continental og FB.
Tommy777
03-04-2008, 00:05
Flott rapport! Hørtes ut som dere hadde det trivelig. Lite tips: Når fruen og jeg reiser med Ted, booker vi A og C eller D og F setet. Siden amerikanske flyeslekaper er veldig flinke til å blokkere seter, er det ingen som velger midtsetet og dersom flyet ikke er fullt, slipper man å ha noen i midten. Dersom det kommer en taper, tar jo han mer enn gjerne vindus eller midtgangssetet ;-)
Siden vi nå er FB gull gir en t/r HNL 30.218 poeng. DVS. TO TURER TIL HNL PÅ CO GIR 60.436 POENG !
Uttaksgrensen til HNL på FB er 60.000 poeng !! Så to turer dit ( for oss som elsker Hawaii ) gir en gratistur til Hawaii! Bedre avkastning får man ikke en gang på børsen om dagen ! :lol:
EuroBonus gir kun 25 % ekstra poeng for gullmedlemmer og kun på egne flighter ( pluss BT OV etc. ) mens FB gir 75 % ekstra på alle Skyteamflighter.
I tillegg er vel uttaksgrensen hos Star til Hawaii 120.000 poeng, dobbelt så mye………
Du klarte ikke å dy deg med Skyfjøs propagandaen din?? ;)
Jeg klarer ikke å dy meg med å svare... :D
Jeg har også droppet Eurobonus som mitt primærkort grunnet den latterlige 25% regelen. Det betyr dog ikke at man trenger å droppe Star Alliance som har de suverent beste flyselskapene, antall destinasjoner og flighter i verden.. Setter mine betalte business og extra billetter på EB
UAs Mileage Plus er et mye mer attraktivt program enn det Flying Blues er.
Med UA kort er det KUN SAS som gir 25% poeng til USA. Du kan reise over dammen med LH, AC, BD, US og UA og tjene opp 100% poeng. Med UA, LH og US tjener du 100% ekstrapoeng som gullkunde, det vil si akkurat samme opptjening som du tjente til Hawaii som elite..
Du slipper også inn i alle lounger, inkludert SAS sine, med Gull, eller Premier Executive som det heter. Og over atlanteren får du seter i Economy Extra med 36" og egen TV til alle dersom du velger UA. Å komme seg til USA med UA er kjempeenkelt. Du kan fly UA fra LHR, 9 daglige, CDG 2 daglige, FRA 3 daglige, MUC, AMS 2 daglige, ZRH, BRU og FCO.. Og ikke noe pingle materiell der i gården ;)
Og hvor mye koster det i poeng å fly til Hawaii??? 50.000!!! 90.000 da flyr du business/first hele veien! Du kan til og med bruke UA poeng på SAS, det koster 20K uansett destinasjon i Europa, altså billigere enn SAS...
Glem heller ikke US Airways alternativet fra Stockholm dersom prisen er viktig. Det er ofte billigste måte å komme seg over dammen på på sommern
http://www.united.com/page/article/0,6722,1142,00.html
Så det er ikke bare Flying Blues som kan lage bonusprogram..;)
FlightDeck
03-04-2008, 07:17
haha, denne diskusjonen er alltid moro. Men Tommy, anbefaler du å samle i Mileage Plus i stedet for i EuroBonus? For en som reiser mye med SAS.
Joda morsom debatt. Som: "Jeg har Peugeot absolutt fineste bil ii verden !! ":colgate:
He, he må innrømme min at jeg har Mileage Plus med noen poeng, og er åpen for å bruke det som reserveprogram for Star. Kan jo flytte min K-klasse på SK til ORD 15 . mai til det før avreise og få full pott ??
Kuttet MP ut da EuroBonus kom og fikk faktisk ut en bonustur, joda på Aloha Air av alle !
Men skal fylle opp Eurobonus litt til for å få en reise verd bruke poeng. Kanskje da dropper jeg det helt håpløse kortet. Fruen trenger også kun et par tusen SK-mikropoints for å oppnå 90.000 for en reise til Asia. Da forsvinner hun også ( til MP- hun er også medlem ).
Mitt spørsmål Tommy777 : Vi har 4 Europaturer i vår/sommer med LH. To av dem med LHSupermicropoints i E-klasse. Dårligere enn SK's 25 %.
Som turen nedenunder. 400 poeng t/r OSL-FRA , men billig, kr. 900 pr. pax. Klager ikke på poengene !
Kan jeg skifte disse over til MP og få full pott på LH's E-klasse !! ??
Kjempelesing, Reidar!!
Før landing var det et lite måltid . Husker ikke hva det var. Noen spiste det.
Dette var nok turkeyroll, den er shitgod.. varmt rundstykke med kalkun og ost - mmm!!! Man får også chips og en liten sjokolade.
Så en pussighet. Siste flyet vi så under takeoff på OSL var en An-224, og et av de første vi så på EWR !!
Jeg HÅPER du mener AN-124 her? :)
Joda, inflasjon i tallene !:lol:
Tommy777
04-04-2008, 19:57
haha, denne diskusjonen er alltid moro. Men Tommy, anbefaler du å samle i Mileage Plus i stedet for i EuroBonus? For en som reiser mye med SAS.
Dessverre gir SAS som eneste Star medlem kun 25% opptjening til alle programmer, inkludert MP. saa du kommer deg ikke unna 25% regelen uansett. Men reiser du med Lufthansa, Air Canada, US Airways eller United med billige billetter vil du faa 100% med MP. Helt merkelig av SAS aa vaere saapass rektale. Dette har faatt meg og andre til aa skifte carrier over atlanteren for aa faa full pott paa poengfronten..
Joda morsom debatt. Som: "Jeg har Peugeot absolutt fineste bil ii verden !! ":colgate:
He, he må innrømme min at jeg har Mileage Plus med noen poeng, og er åpen for å bruke det som reserveprogram for Star. Kan jo flytte min K-klasse på SK til ORD 15 . mai til det før avreise og få full pott ??
Kuttet MP ut da EuroBonus kom og fikk faktisk ut en bonustur, joda på Aloha Air av alle !
Men skal fylle opp Eurobonus litt til for å få en reise verd bruke poeng. Kanskje da dropper jeg det helt håpløse kortet. Fruen trenger også kun et par tusen SK-mikropoints for å oppnå 90.000 for en reise til Asia. Da forsvinner hun også ( til MP- hun er også medlem ).
Mitt spørsmål Tommy777 : Vi har 4 Europaturer i vår/sommer med LH. To av dem med LHSupermicropoints i E-klasse. Dårligere enn SK's 25 %.
Som turen nedenunder. 400 poeng t/r OSL-FRA , men billig, kr. 900 pr. pax. Klager ikke på poengene !
Kan jeg skifte disse over til MP og få full pott på LH's E-klasse !! ??
Franske fly og biler kan du ha for meg ;)
E klasse gir ingen poeng i MP innen europa, saa det ville jeg satt pa Eurobonus som gir 25% i E klasse.
MP gir 100% i alle klasser over hele verden med LH, men innen europa gir E klasse 0 poeng
Greit da vet jeg det. Var innom MP kontoen for å titte. Den var der men alle poeng forsvunnet, men det visste jeg. :p
PS. Har hatt KUN franske biler siden 1978, alltid Citroen bortsett fra den siste
det siste året. :colgate::FRA
Tommy777
04-04-2008, 21:59
Greit da vet jeg det. Var innom MP kontoen for å titte. Den var der men alle poeng forsvunnet, men det visste jeg. :p
PS. Har hatt KUN franske biler siden 1978, alltid Citroen bortsett fra den siste
det siste året. :colgate::FRA
Hadde selv en Laguna paa slutten av 90 tallet. Helt grei bil, ikke noe problemer de to aarene jeg hadde denne som firmabil
Dag Viking
04-04-2008, 23:50
Som MP gull, hvor stor oppgraderingsprosent har man fra økonomi til 1.st innenriks i USA med UA?
Hadde selv en Laguna paa slutten av 90 tallet. Helt grei bil, ikke noe problemer de to aarene jeg hadde denne som firmabil
Noe sier meg at du, imotsetning til undertegnede hverken er 1.90 høy (da passer man ikke inn i en Lagune) eller har klart å plante en Laguna i en betong søyle på Stabæk........
Mens vi er inne på MP må jeg jo spørre Tommy om SK K og T klasse gir 100 % poeng på MP ??
Har tross alt tre turer ( ORD, NAP og SVQ ) med SK i disse klassene som øppkømings i år og da vil jeg øyeblikkelig overføre disse til MP !!
Har en fjerde i V til FNC som jeg venter med .......( dette med å passere grenser...... ) før en sluttter helt med EuroBonus.......:p
Fruen må balanseres til nøyaktig 90.000 poeng før kroken på denne døra...
Med LH får vi det til ....^_^
Tommy777
05-04-2008, 21:24
Som MP gull, hvor stor oppgraderingsprosent har man fra økonomi til 1.st innenriks i USA med UA?
Fruen har Premier Executive som er Star Gold, 50K EQM i aaret. UA gir ikke gratis oppgradering saann som CO gjoer. Du maa bruke elektroniske 500 milers.
Det gjoer at det blir mye enklere aa oppgradere paa forhaand og faa bekreftet plass (med gull er 500 milers oppgradering bekreftet 72 timer foer avgang)
Det vil si at paa en flight mellom EWR-ORD som er 733 miles trenger du to slike kuponger. Du faar 4 slike kuponger gratis for hver 10K miles du flyr med UA. En t/r europa gir deg derfor nesten en slik 4 pack. De kan ogsaa kjoepes for 200 dollar for 4.
Fruen har vel rundt 80% suksess mot 99% med 1K
Dag Viking
05-04-2008, 22:21
Et godt stykke bak FB når det gjelder oppgradering med andre ord. I perioden som gull hadde jeg 93% oppgradering på NW, de fleste bekreftet på forhånd og et par ved gate. Der er vel gull bare 40 000 poeng også. FB gull/plat ga meg automatisk tilgang til WC og PC i USA, og ved innenriks reiser. MP gjør vel ikke noe lignende.
Det ser ut som det er fordeler og ulemper ved begge programmene:)
Fikk forresten kort fra FB for noen uker siden, de ga meg en soft landing med sølv, etter kun 7000 miles i fjor. Har ingen planer om å fly med Skyteam i år, men man vet jo aldri. Betaler jeg for billetten selv, så blir det nok *A.
Tommy777
07-04-2008, 18:02
Et godt stykke bak FB når det gjelder oppgradering med andre ord. I perioden som gull hadde jeg 93% oppgradering på NW, de fleste bekreftet på forhånd og et par ved gate. Der er vel gull bare 40 000 poeng også. FB gull/plat ga meg automatisk tilgang til WC og PC i USA, og ved innenriks reiser. MP gjør vel ikke noe lignende.
Det ser ut som det er fordeler og ulemper ved begge programmene:)
Fikk forresten kort fra FB for noen uker siden, de ga meg en soft landing med sølv, etter kun 7000 miles i fjor. Har ingen planer om å fly med Skyteam i år, men man vet jo aldri. Betaler jeg for billetten selv, så blir det nok *A.
Nå er flyene blitt ganske så fulle de siste par årene her i USA.. Jeg håper dette også gjelder for NW.. Tar du derimot CO og DL med i beregningen tror jeg du har mye større sjanse med UA.. Det kommer jo også an på når på dagen/i uken du reiser. Typiske business avganger som fruen tar ofte, samt at hun ofte tar en tidligere/senere flight enn planlagt og mister dermed sitt F sete. Da forsvinner sjansen på F noe voldsomt.
Det sier jo seg selv at sjansen er mye større med UA enn med Skyteam her i USA. Oppgraderinger gis jo bort gratis hos Skyteam.. Det vil med andre ord si at en sølvkunde som hos UA ikke ville hatt mange 500 milers på konto får setet ved gate. Dersom det kommer en Plat etterpå som booker om flight har han mistet setet til kunder langt nede på liste. Ikke et system jeg er tilhenger av.
På avganger som er ferierelatert/weekendturer, har vi begge 100% de siste 18 mnd