Log in

View Full Version : Flymuseum i Istanbul


LN-KGL
17-02-2008, 13:44
I forbindelse med et søk med Google Earth etter tre ex. SAS A300 som skal være parkert på IST, fant jeg dette på sørsiden av flyplassen:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Aviation_museums/Aviation_Museum_Turkey_IST.jpg

Dette er tyrkernes museum tilsvarende Flysamlingen på Gardermoen. Det er litt større innslag av sivile fly enn på Flysamlingen og ikke minst er det litt flere fly (totalt 56 fly på utstilling). Er det noen som har vært på besøk?

Museumet finner man sør for flyplassen her:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Aviation_museums/Aviation_Museum_Turkey_IST_2.jpg

Den offisielle websiden finnes her (bare på tyrkisk): http://www.hho.edu.tr/muze/muze.htm
Bedre er det å ta en titt på deres oversikt over hvilke fly de har - og her er det også linker til bilder av flyene:
http://www.hho.edu.tr/muze/ucaklistesi.htm

mach.86
19-02-2008, 03:11
Jeg husker ikke i farten hvor mange A-300 SAS i sin tid kjøpte. Men jeg vet at en maskin OY-KAA msn 122, krasjet på den siste turen den hadde for Malaysia Airlines før den skulle retuneres til SAS etter en Dry-Lease. Dette skjedde desember 1983, på Kuala Lumpur Subang International Airport(Gamle hovedflyplass)

Erik Geicke
22-02-2008, 15:13
Hallo.
Jeg har vært på det museet, det var helt greit.
Innendørs var det montere med modeller, uniformer og annet snadder.
Skal du dit, ta drosje, vi gikk, og det var guddommelig langt.
Hvis jeg ikke husker helt feil fikk vel SAS 4 A300, de 3 som var igjen ble solgt til Conair i Danmark.
Deretter til Premiair.

Erik.

RolfL
22-02-2008, 18:25
Men jeg vet at en maskin OY-KAA msn 122, krasjet på den siste turen den hadde for Malaysia Airlines før den skulle retuneres til SAS etter en Dry-Lease. Dette skjedde desember 1983, på Kuala Lumpur Subang International Airport(Gamle hovedflyplass)Här är OY-KAA på Arlanda 11 oktober 1983 före leverans till Malaysian, bilden tagen av Tommy Lakmaker. Så du menar att det bara skulle vara c:a 2 månader lease till Malaysian?

HansJ
22-02-2008, 19:14
Här är OY-KAA på Arlanda 11 oktober 1983 före leverans till Malaysian, bilden tagen av Tommy Lakmaker. Så du menar att det bara skulle vara c:a 2 månader lease till Malaysian?

Enligt Kontakt #102 om Airbus A300 så var uthyrningen av OY-KAA till Malaysian Airline System en s k "overhaul relief" för att täcka produktionsbortfallet av MAS egen A300 som var på ARN på underhåll. Tydligen erbjöd SAS tekniska division sina A300-kunder detta, så man kan väl anta att tanken var att OY-KAA skulle lånas ut till andra flygbolag senare, t ex Thai som också underhöll sina A300 genom SAS på Arlanda. Om detta stämmer så är två månader en trolig tid för lease till MAS...

RolfL
22-02-2008, 19:20
Enligt Kontakt #102 om Airbus A300 så var uthyrningen av OY-KAA till Malaysian Airline System en s k "overhaul relief" för att täcka produktionsbortfallet av MAS egen A300 som var på ARN på underhåll. Tydligen erbjöd SAS tekniska division sina A300-kunder detta, så man kan väl anta att tanken var att OY-KAA skulle lånas ut till andra flygbolag senare, t ex Thai som också underhöll sina A300 genom SAS på Arlanda. Om detta stämmer så är två månader en trolig tid för lease till MAS...

Verkar rimligt, då, med c:a två månader men tänkte att det verkade överdrivet med "full c/s" för så kort tid och om den kanske skulle leasas till andra tekniska kunder. Ibland brukar leasingperioder framgå i SAS-datan, kanske någon med tillgång till upper P5/TOMA 2 kan kolla.