View Full Version : Forskjellige tips til NY
RavenRiley
16-02-2008, 15:50
Hei,
skal på tur med fattern til NY til høsten og tenkte å bestille billetter nå. Første gangen stateside så har noen spm rundt aktiviteter og "must see" i NY.
For det første, billetter, reiseperiode er 1 okt - 5 okt.
Drar fra Sola. Søkte på wideøes nettsider og fant t/r SVG - NY med mellomlanding LHR med SAS og Virgin for ca 4500,- pr pers.
Som flyinteressert så fristet det også med Virgin, 747 bort og A340-600 på returen.. har ikke flydd noen av disse før, så da er dette mer interessant enn SAS fra CPH.
Noen som har erfaringer med Virgin?
Trenger også tips om hotell i NYMå helst ligge litt sentralt, siden vi skal prøve å få med oss mest mulig på disse dagene.
Da tenker jeg på empire, wall street, broadway, frihetsgudinnen, (hangarskip med fly, er et slags museum, men vet ikke hva det heter), manhattan og andre serverdigheter.. gjerne kom med tips!
Gleder meg til å dra over dammen!:nor:USA:)
Det nytter ikke fortelle en "førstereis" til New York hva man skal gjøre og se, det beste er bare å tusle ut hotelldøren på gaten og "smell the air" og la inntrykkene komme. Du har jo allerede nevnt Empire, WST, Frøken Liberty og div. allerede - det er minimalt man får med seg i den byen på 4 dager så det er sagt. Intrepid er vel fjernet, eller til reperasjon ved en tørrdokk i Virgina, men mulig den er tilbake før Oktober.
God tur - du blir garantert hektet på den byen!
Tommy777
17-02-2008, 05:37
NYC er i mine øyne den mest fantastiske storbyen i verden. En klar favoritt! Er der sjøl så ofte som mulig.
Har ikke flydd Virgin bak, men det skal visst være ganske trangt. Prisen var det ihvertfall ingenting å si på.
Når det gjelder hotell liker jeg meg best mid town. Dersom du ønsker et hotell i et rolig område men alikevel ligger i gangavstand til Time Square, Central Park, Park Avenue, anbefaler jeg å bo på eller i nærheten av Lexington Avenue. Å bo i nærheten av Time Square er et mareritt i mine øyne. Sild i tønne å bevege seg rundt i området.
Kan anbefale flere hoteller, det spørs hvilket budsjett dere legger opp til. Jeg trives best på W The Court på 39th og Lexington Avenue. Prisene varierer fra litt over 200 dollar natten til 600 dollar natten. Hotell rom i NYC er vanligvis veldig små, på W The Court er de minste rommene over dobbelt så stor som normalen i NYC, kan være kjekt dersom man deler rom.
Intrepid er stengt til i midten av november.
Et par ting jeg liker å gjøre i NYC er å få med meg en Baseball kamp enten på Yankee Stadium eller Shea Stadium. Dersom sesongen fortsatt pågår, få med deg en kamp. Enkelt å komme seg til, T-bane stopp ved begge stadion.
Brooklyn er også en favoritt. Du kan spasere over Brooklyn Bridge, ta bilder og spise en Pizza slice på Brooklyn siden. Du kan også ta deg en tur ut til Coney Island med kollektiv transport. Anbefales.
De 5 dagene du har går garantert fort og det lønner seg å ikke ha for mye planlagt... De andre severdighetene du nevner må du nok regne med litt kø ståing. Central Park og Central Park Zoo er lett tilgjengelige ting som også bør legges til lista
Ellers har jeg en masse restaurant anbefalinger å komme med, spørs hva du liker
Enig med Thomas... Kom deg bort og gled deg over en by helt annerledes enn alle andre byer i USA og verden forøvrig. Men! Jeg har også hørt om de som kun ser det møkkete, hører støyen og ser fattige mennesker på gaten - det finnes ingen fasit på hva du ser og hvordan du skal tolke det - men lykke til - NYC elsker man - elelr hater - Jeg tilhører den første delen...
RavenRiley
17-02-2008, 18:28
Takk for svar!
Tommy777; vil ikke bruke for mye på hotell siden vi kommer til å være utendørs meste av tiden. Har hørt som du sier at 5 dager blir selv for lite. Men får jo begynne en gang, for så å dra tilbake igjen.:) Alltid vært en drøm å besøke NY. Sitter og surfer på turistsider for å prøve og lese meg opp og få en oversikt.
Hva anbefales av KLM og Virgin på økonomiklasse over? Er vel kanskje litt mer safe å ta en mellomlanding på Schiphol, mtp flybytte. Har aldri vært på LHR, men hørt den er litt krokete dersom man har dårlig tid?
Husker da jeg selv planla min første USA-tur: Hadde faktisk ikke mer enn en og en halv dag i byen (med avreise videre tidlig den tredje dagen..). Trodde kanskje det skulle bli "for mye", av skyskrapere, mennesker, biler, you-name-it, og innbilte meg at jeg kom til å ønske meg videre fortest mulig - akk hvor feil man kan ta.
Gikk av toget på Penn Station, og da vi kom opp til gatenivå, var det bare å stoppe to minutter, og få et førsteinntrykk.. Resten av dagen (etter hotellinnsjekk og middag), brukte vi stort sett til å gå rundt, og få flere inntrykk av byen, og jeg ble forelsket i lpet av en ettermiddag..
Nå gleder jeg meg til flere dager i byen i Juli..
Ser du fly fra SVG, og da må man jo forsåvidt ha en mellomlanding, men det er faktisk sånn at vi også har en direkterute til den byen fra Norge, som er absolutt å anbefale. Ser de skal ha 4998 per pers på de dagene du nevner, og da er forsåvidt ikke fly til og fra SVG medregnet..
The Ticketor
18-02-2008, 14:32
Sportsintressert?
Oktober er en bra tid å reise på, mye som skjer sportsmessig. Det beste er selvfølgelig å få med seg en New York Giants eller New York Jets-kamp. Dog er amerikansk fotball meget populært og det kan være vanskelig å få tak på billetter. Giants vant jo Super Bowl for ikke mange ukene siden, og det vil vel ikke gjøre det enklere. http://www.nfl.com for kampoppsett o l. Begge spiller på Giants Stadium i Meadowlands, som ligger i New Jersey. Det går busser ut, fra Port Authority bussterminal mener jeg, men hukommelsen svikter litt.
Flere hockeylag i byen også, så klart. New York Rangers, New York Islanders og New Jersey Devils (vi tar dem med). Sesongen er i gang i oktober, og billetter er ganske greit å få tak på. Rangers spiller i Madison Square Garden (MSG) midt på Manhattan. Islanders spiller på Nassau Coliseum od Devils spiller nå i Prudential Center i Newark. Videre info: http://www.nhl.com
Tommy777 nevnte baseball. Det er oftest betydelig enklere å få tak på billetter til baseball enn amerikansk fotball. Det er to lag i byen, New York Yankees og New York Mets (om du er sånn). Men i oktober så er du nok inne i starten av sluttspillet, så da vet man jo ikke om du har noen av de to lagene med og at det blir vanskeligere å få billetter. Mer info: http://www.mlb.com Yankees spiller på klassiske Yankee Stadium i Bronx og Mets spiller på Shea Stadium i Queens.
Så har du til sist basketball også, tror du kanskje er der akkurat når sesongen har startet. New York Knicks spiller i MSG og jeg mener at New Jersey Nets også spiller i the Meadowlands, men ikke helt sikker på det. Nettet kan sikkert fortelle deg mer, f eks her: http://www.nba.com
Jeg har selv vært på flere av disse arenaene og sett på kamper, så du må gjerne spørre om du lurer på noe.
Tommy777
18-02-2008, 22:53
Var selv og så NJ Devils på nye Prudential stadion i desember. Kjempelett å få tak i billetter. Kosta fra 40-100 dollar, så du kommer deg bra nært glasset for 100 dollar. Anbefales!
Det er alt for tidlig å bestille hotellrom nå, prisene er ganske høye og du kan forvente at det vil bli billigere. Du må dog regne med å betale mellom 200-250 dollar minimum pr. natt på Manhattan.
Du er ikke mer safe på Schipol enn LHR.. Nå som håndbagasje reglene er tilbake til normalen er transfer på LHR null problem
The Ticketor
18-02-2008, 23:45
Men siden du skal se så mye sport i Jersey, så kan du også bo i Jersey om du vil spare penger og ta PATH-toget inn til Manhattan. Skjønner at det kanskje ikke er optimalt når man er i byen for første gang - jeg tror også jeg hadde kostet på meg litt mer for å bo på Manhattan da, men det kan være en del å spare på å flytte seg utenfor Manhattan. Bare en tanke...
Takk for svar!
Tommy777; vil ikke bruke for mye på hotell siden vi kommer til å være utendørs meste av tiden. Har hørt som du sier at 5 dager blir selv for lite. Men får jo begynne en gang, for så å dra tilbake igjen.:) Alltid vært en drøm å besøke NY. Sitter og surfer på turistsider for å prøve og lese meg opp og få en oversikt.
Hva anbefales av KLM og Virgin på økonomiklasse over? Er vel kanskje litt mer safe å ta en mellomlanding på Schiphol, mtp flybytte. Har aldri vært på LHR, men hørt den er litt krokete dersom man har dårlig tid?
Jeg ville anbefalt KLM, Schiphol er forholdsvis bedre flyplass til å transfer enn LHR. Har bare hatt gode erfaringer med KLM og Schiphol, anbefales :)
Tommy777
19-02-2008, 16:34
Skal man bevege seg utenfor Manhattan, er det bedre å situere seg i Long Island City. Vi bodde på Comfort Inn i Long Island City på en av turene mine i desember fordi det var ekstra dyrt og vi var en stor gruppe. Ett minutt unna t-banestasjonen som er rett etter 59. Street Bridge. Etter to minutt på t-banen som går hvert tredje minutt, er man på Manhattan, så mye enklere enn Jersey siden.
Hotellet kosta 170 daler med frokost og var helt greit.. Det er et par ting man bør huske på når man bor utenfor Manhattan: Det er vanskelig å få tak i taxi og uten rutine med å håndtere NYC taxi sjåfører, er det vanskelig å få taxisjåfører til å kjøre til Jersey, noen vil ikke til Queens en gang dersom det er sent på kvelden. Jeg hadde dog ikke noe problem å få taxi til å kjøre til dette hotellet i Long Island City rett og slett fordi det ligger rett over den korteste brua fra Manhattan og merk! Den eneste brua som ikke har bompenger for å komme seg til / fra Manhattan
Men før jeg begynner å lete ute i sticksen, vil jeg prøve www.priceline.com om noen måneder. Du kan lett finne noe som er bra på Manhattan der. Prisen bestemmer du selv
Tommy777
19-02-2008, 16:36
Jeg ville anbefalt KLM, Schiphol er forholdsvis bedre flyplass til å transfer enn LHR. Har bare hatt gode erfaringer med KLM og Schiphol, anbefales :)
Det kommer helt an på. Dersom vår venn her har transfer fra T3 til T3 går LHR som en drøm og er ikke verre enn AMS nå som håndbagasje reglene er tilbake til normalt
sail4fun
19-02-2008, 16:46
Når det gjelder hotell, kan hende en leilighet kan være et godt alternativ som krypinn ? sjekk denne http://www.nycferie.com/info.html
Mulig du har rett, Tommy. Selv jeg har transfer fra T1 til T4 i LHR, og synes det var et slit.
Tommy777
19-02-2008, 20:48
Mulig du har rett, Tommy. Selv jeg har transfer fra T1 til T4 i LHR, og synes det var et slit.
Vel, T1 til T4 er en helt annen historie, der har du rett. Men vår venn vil reise med Virgin Atlantic som flyr fra T3. SAS flyr inn til T3, det gjør at transfer er kjempelett. Du går ikke igjennom passkontroll på LHR, det gjøres ved avreise SVG. Man går kun igjennom sikkerhetskontroll i transfer området. Det er minimalt å gå i tillegg.
For meg som ikke reiser Skyteam, er AMS en mye vanskeligere flyplass å ha en transfer på. United Airlines flyr ut i helt motsatte enden SAS flyr inn til, det tar MINST en halvtime å gå fra SAS til USA gatene. I tillegg kommer passkontrollen.
Var selv og så NJ Devils på nye Prudential stadion i desember. Kjempelett å få tak i billetter. Kosta fra 40-100 dollar, så du kommer deg bra nært glasset for 100 dollar. Anbefales!
Og etter den turen har de ogsaa laert hvordan man skjenker en ol der....:lol
Har to tips:
1. Baseball, Shea Stadium og plane spotting passer perfekt sammen. Bare husk på å få plass langt ute på den siden med 1st base og høyt oppe. Dette er det perfekte sted på banen for også å få med seg take-offs fra rullebane 13/ankomster til rullebane 31 på LaGuardia. Er man interessert i fly, så er man det.
2. Empire State er best grytidlig søndag morgen, og da kan en slippe unna med mindre 10 minutter kø for komme inn i heisene som går opp. Når Empire State er unnagjort passer det perfekt å plukke med seg en murstein av en søndagsavis på bunn av bygning og enten komme seg hjem til hotellet for frokost (hvis det ligger tett ved) eller ta frokosten den lokale dineren rett over på andre siden av 5th Ave - en har behov for å varme seg etter høst-/vinter-/vår-blåsten på toppen.
PS Observasjonsdekket i 86. er høyt nok, den i 102. er liten, innebygget og klaus er nær.
Tommy777
25-02-2008, 23:08
Og etter den turen har de ogsaa laert hvordan man skjenker en ol der....:lol
Ja, for 9 dollar bør det ikke nødvendig at unge Danielsen kjører bartender kurs :D;)
RavenRiley
26-02-2008, 20:40
Takk for masse tips.
Vi har tenkt å ta helikoptersightseeing med helikopter http://www.heliny.com/ . Noen erfaringer fra dette?
Tenker det ikke er vits å ta f.eks båt rundt Hudson River (?) etc hvis vi får en fin oversikt av byen med en slik tur. Sparer litt tid også.
Concorde
27-02-2008, 12:45
Kan du like gjerne ta Staten Island Ferry. Gratis også.
Nå har jeg ikke prøvd helikopter i NY, men har tatt båten og vil nesten tro man får mer ut av den selv om man går glipp av "fugleperspektivet". Båtturen jeg tok tar ca 3t og er det fint vær er det en veldig fin tur og man får med seg mer info og historier enn ved en helikoptertur som er over på at blunk.
Ja, for 9 dollar bør det ikke nødvendig at unge Danielsen kjører bartender kurs :D;)
Du burde fått gratis øl for etter kurset ditt burde dama klare å selge 60-100 øl i timen mot 12 tidligere......:rolleyes:
Tommy777
28-02-2008, 17:30
Takk for masse tips.
Vi har tenkt å ta helikoptersightseeing med helikopter http://www.heliny.com/ . Noen erfaringer fra dette?
Tenker det ikke er vits å ta f.eks båt rundt Hudson River (?) etc hvis vi får en fin oversikt av byen med en slik tur. Sparer litt tid også.
Helikopter er fun og heller ikke særlig dyrt. Du kan jo faktisk fly fra Newark eller JFK til Midtown på 8 minutter for 99 USD! da får du med deg det meste.. https://meridianibe.worldspan.com/USHelicopterIBE/CommandRouter.aspx?cmd=SearchBySchedule.Check
Kan du like gjerne ta Staten Island Ferry. Gratis også.
Staten Island ferry er på langt nært så kult som helikopter, men turen anbefales.
Ferge ut til selve statuen derimot, prøvde jeg meg på for noen dager siden. Det var overhodet ikke verdt turen.
Har også tatt fergen fra enden av Battery Park ut til dama, men etter titalls sikkerhetssjekker i ett altfor lite telt, og temperaturer på 40 tallet så tror jeg nok at jeg nøyer meg med avstandsskuing deretter.
flightengineer
06-03-2008, 10:04
Vurder å ta SAS eller Norwegian over til Oslo om morgon, sjekk deretter inn hos Continental. Da slipper du å gru deg til transfer på LHR eller AMS. Har selv erfaring fra AMS og flyplassen er STOR. Spesielt når du kommer fra USA og skal til Norge. Beregn da 40 minutter. Brukte selv "bare" 24 minutter, da med springfart.
Tommy777
12-03-2008, 16:42
Ferge ut til selve statuen derimot, prøvde jeg meg på for noen dager siden. Det var overhodet ikke verdt turen.
Helt enig.. Ikke kast bort tiden på det.
ceruleanjet123
24-10-2008, 22:15
I can't describe it.That's the Unbelievable strength in the people of NY.And about Development-It is massive...