PDA

View Full Version : Avåkning på Arlanda


Andreas.E
16-12-2004, 09:04
SAS-plan har glidit av taxibana på Arlanda
Ett SAS-plan av typen Boeing 737-600 kom aldrig till start på Arlanda i morse.
Planet gled av taxibanan i blixthalkan.

Det var vid 6.30-tiden, på väg till avisningsplatsen vid en av startbanorna, som SAS-flighten SK103 gled av taxibanan.
Morgonens underkylda regn hade gjort vägen fram till avisningsplattan såphal.
Noshjulet och ett av huvudställen grävdes ner i den sanka marken intill asfalten, och där blev planet stående.
De tio passagerarna ombord fick lämna planet via bakdörren och en trappa som kördes fram.
Hastigheten uppges ha varit låg vid olyckstillfället, och det föreligger inga uppgifter om skador på flygplanet.

Sällsynt med avåkningar
Luftfartsverket halkbekämpar sina flygplatser med det kemiska medlet Formieat och med het sand, som värms upp till 40 grader.
Niclas Härenstam säger till Expressen.se:
- Start- och landningsbanorna är prioriterade när vi halkbekämpar, därefter kommer taxibanor och rampytor vid gaterna. Men avåkningar över huvud taget är väldigt sällsynta i Sverige, jag kan bara minnas ett par fall de senaste fem åren.

Expressen.se (http://www.expressen.se/index.jsp?a=219263)


SAS-plan i halkolycka på Arlanda
Ett SAS-plan på väg att lyfta mot Malmö halkade av banan på Arlanda på torsdagsmorgonen.

Det var glashalt på taxibanan när SK 103 mot Malmö skulle taxa ut från avisnigen innan start. Både noshjulet och ett av huvudhjulet hamnade ute i det frusna gräset längs banan.

Samtliga tio passagerare ombord evakuerades och bokades om. Planet skadades inte, enligt SAS.

Aftonbladet.se (http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64321926_852__,00.html)

DY
16-12-2004, 10:35
I norske aviser/tidningar fremkommer det at passasjerantallet var kun 10. Må være noe av det laveste passasjerantallet i en B737 i Skandinavia den senere tid...som jeghar hørt om.

CK
16-12-2004, 11:06
.. og nok en gang vinner *drumroll* VG prisen for mest DRAMATISKE overskrift:

FLYDRAMA PÅ ARLANDA (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=258948)

FBU 4EVER
16-12-2004, 11:10
Her på OPS-senteret på ARN sies det at det er skader på flyet,men ikke hvilke.Vil tro at iallefall nesehjulsdörene har fått seg en smell.

GF1
16-12-2004, 11:17
Originally posted by DY
at passasjerantallet var kun 10..

Når man tar i betraktning at det er et morgenfly UT av en storby, så er kanskje ikke et så lavt passasjertall helt uvanlig?

CK
16-12-2004, 11:22
ikke minst morgenfly ut av STO på en TORSDAG morgen. Det finnes nok ikke så mange av de flyene med så få pax på de store rutene, men noen er det nok...

Falcon
16-12-2004, 11:40
Praktisk med lite pax når sånt skjer, det er jo like glatt for folk, busser og bakkeutstyr også.

Enig i at VG har en tåpelig overskrift på forsiden sin - det er absolutt ingenting som tilsier at dette var noe slags "drama".

RolfL
16-12-2004, 11:55
Originally posted by GF1



Når man tar i betraktning at det er et morgenfly UT av en storby, så er kanskje ikke et så lavt passasjertall helt uvanlig? Och det är väl en del i SAS strategi att ha maskinerna på hemmabas och flyga ut dem tidigt till t.ex. Malmö, Göteborg o.s.v., bland annat för att spara på hotellkostnader, traktamenten m.m.

Falcon
16-12-2004, 12:35
Aftonbladet (og dermed VG) gjør sitt for å forsøke å gjøre saken litt mer spennende:

" - Hade planet kommit en någon meter längre ut hade det kunnat välta och med ett fulltankat plan var det riktigt nära att det hade gått åt helvete, säger en anställd i markpersonalen som vill vara anonym till aftonbladet.se"

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,576086,00.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=258948

Sukk.

RolfL
16-12-2004, 13:57
Nu vet jag inte hur ett flygplan kan välta. Och inte är det väl precis vanligt att man flyger fulltankat till Malmö. Det verkar vara en väldigt initierad person som Aftonbladet pratat med. Jag säger bara som Falcon: Suck