Andreas.E
16-12-2004, 08:04
SAS-plan har glidit av taxibana på Arlanda
Ett SAS-plan av typen Boeing 737-600 kom aldrig till start på Arlanda i morse.
Planet gled av taxibanan i blixthalkan.
Det var vid 6.30-tiden, på väg till avisningsplatsen vid en av startbanorna, som SAS-flighten SK103 gled av taxibanan.
Morgonens underkylda regn hade gjort vägen fram till avisningsplattan såphal.
Noshjulet och ett av huvudställen grävdes ner i den sanka marken intill asfalten, och där blev planet stående.
De tio passagerarna ombord fick lämna planet via bakdörren och en trappa som kördes fram.
Hastigheten uppges ha varit låg vid olyckstillfället, och det föreligger inga uppgifter om skador på flygplanet.
Sällsynt med avåkningar
Luftfartsverket halkbekämpar sina flygplatser med det kemiska medlet Formieat och med het sand, som värms upp till 40 grader.
Niclas Härenstam säger till Expressen.se:
- Start- och landningsbanorna är prioriterade när vi halkbekämpar, därefter kommer taxibanor och rampytor vid gaterna. Men avåkningar över huvud taget är väldigt sällsynta i Sverige, jag kan bara minnas ett par fall de senaste fem åren.
Expressen.se (http://www.expressen.se/index.jsp?a=219263)
SAS-plan i halkolycka på Arlanda
Ett SAS-plan på väg att lyfta mot Malmö halkade av banan på Arlanda på torsdagsmorgonen.
Det var glashalt på taxibanan när SK 103 mot Malmö skulle taxa ut från avisnigen innan start. Både noshjulet och ett av huvudhjulet hamnade ute i det frusna gräset längs banan.
Samtliga tio passagerare ombord evakuerades och bokades om. Planet skadades inte, enligt SAS.
Aftonbladet.se (http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64321926_852__,00.html)
Ett SAS-plan av typen Boeing 737-600 kom aldrig till start på Arlanda i morse.
Planet gled av taxibanan i blixthalkan.
Det var vid 6.30-tiden, på väg till avisningsplatsen vid en av startbanorna, som SAS-flighten SK103 gled av taxibanan.
Morgonens underkylda regn hade gjort vägen fram till avisningsplattan såphal.
Noshjulet och ett av huvudställen grävdes ner i den sanka marken intill asfalten, och där blev planet stående.
De tio passagerarna ombord fick lämna planet via bakdörren och en trappa som kördes fram.
Hastigheten uppges ha varit låg vid olyckstillfället, och det föreligger inga uppgifter om skador på flygplanet.
Sällsynt med avåkningar
Luftfartsverket halkbekämpar sina flygplatser med det kemiska medlet Formieat och med het sand, som värms upp till 40 grader.
Niclas Härenstam säger till Expressen.se:
- Start- och landningsbanorna är prioriterade när vi halkbekämpar, därefter kommer taxibanor och rampytor vid gaterna. Men avåkningar över huvud taget är väldigt sällsynta i Sverige, jag kan bara minnas ett par fall de senaste fem åren.
Expressen.se (http://www.expressen.se/index.jsp?a=219263)
SAS-plan i halkolycka på Arlanda
Ett SAS-plan på väg att lyfta mot Malmö halkade av banan på Arlanda på torsdagsmorgonen.
Det var glashalt på taxibanan när SK 103 mot Malmö skulle taxa ut från avisnigen innan start. Både noshjulet och ett av huvudhjulet hamnade ute i det frusna gräset längs banan.
Samtliga tio passagerare ombord evakuerades och bokades om. Planet skadades inte, enligt SAS.
Aftonbladet.se (http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64321926_852__,00.html)