View Full Version : Kan folk med dysleksi...
...få jobb som flyvere?
Hører på NRK p1 i dag at de oppfatter 30% saktere enn andre sjåfører når de kjører bil. Lurte på om dette også gjelder i luften. Noen som vet?
MountainDew
16-12-2004, 07:30
Jeg har en slags talldysleksi, men har ikke noen problem med å fly......tror eg da:=)
Bilkjøringen går stort sett smertefritt for seg!!!
Har aldri hørt om dette tidligere - men som skrevet er dette en av toppsakene til NRK P1 i dag.
Uten at jeg ønsker å tråkke noen på tærne (det finnes vel forskjellig grad av dysleksi også), men vil det ikke være et stort sikkerhetsproblem med dysleksi når man skal lese kart, finne minimumshøyder, lese av instrumenter og informasjon fra flyets systemer osv osv? La oss si man gjør en approach briefing og leser approach kartet inn til en flyplass. Er det ikke da mulig å lese f.eks. kurser feil dersom tallene stokker seg? La oss si kurs på finalen er 159 grader, men man i stedet leser det som 195? Hva med minimumshøyden? La oss si den er 430 fot, men man leser det som 340 fot? ...340 kan til og med være under bakkenivå...
Det finnes helt sikkert piloter med mindre eller større grad av dysleksi, og det ville vært interessant å vite hvordan man takler dette og hvordan det fungerer i praksis.
Fly high
16-12-2004, 11:12
Ordblindhet - dysleksi
Tallblindhet - dyskalkuli.
Har man nok forståelse av skriftspråk til å berge gjennom ATPL teori, så bør man vel klare resten også? Jeg mener, det er jo ei og anna blekke man må gjennom der! :zzz
Originally posted by Fly high
Ordblindhet - dysleksi
aha! Da har man lært noe nytt i dag - jeg tror jeg noen ganger har et snev av dyskalkuli - skummelt for en økonom...:naughty:
Hittil har jeg ikke sett et skilt i luften........
Ikke dra den for langt med dsykseli.Jeg tror det hadde blitt oppdaget hvis det var et problem. Hendelser i luftfart blir jo analysert i opptil flere år.
Hittil har jeg ikke sett et skilt i luften
Men dere ser jo ikke de på bakken heller så........... :D :spin:
Originally posted by CK
Ordblindhet - dysleksi
aha! Da har man lært noe nytt i dag - jeg tror jeg noen ganger har et snev av dyskalkuli - skummelt for en økonom...:naughty:
...og jeg som trodde alle seniloekonomer var foedt med dyskalkuli.....:p
Originally posted by CK
Ordblindhet - dysleksi
Kanskje dette kan forklare noen av de for fantastiske prisene til SAS.....;) :D
..og kanskje et godt forsvar overfor Konkurransetilsynet...;) "Sorry, KT, vi lider av dyskalkluli, og da er det ikke så greit..."
tosfreight
16-12-2004, 18:18
Det er det man kaller en god unnskyldning.... :D :D
MountainDew
16-12-2004, 20:25
Originally posted by LN-BRK
Uten at jeg ønsker å tråkke noen på tærne (det finnes vel forskjellig grad av dysleksi også), men vil det ikke være et stort sikkerhetsproblem med dysleksi når man skal lese kart, finne minimumshøyder, lese av instrumenter og informasjon fra flyets systemer osv osv? La oss si man gjør en approach briefing og leser approach kartet inn til en flyplass. Er det ikke da mulig å lese f.eks. kurser feil dersom tallene stokker seg? La oss si kurs på finalen er 159 grader, men man i stedet leser det som 195? Hva med minimumshøyden? La oss si den er 430 fot, men man leser det som 340 fot? ...340 kan til og med være under bakkenivå...
Det finnes helt sikkert piloter med mindre eller større grad av dysleksi, og det ville vært interessant å vite hvordan man takler dette og hvordan det fungerer i praksis.
Har ikke noen problem med å lese kart/kurser/høyder. Hvis det var det som var problemet, så er eg enig med deg. Farlig å stokke sammen tall i et sånt presisjonsyrke!
Det er regning som er litt vanskelig for meg, men heldigvis er kalkulator/flightcomputer oppfunnet.
Har også tatt diverse psykologiske tester, som konkluderte med at det er ok for meg å fly!
Folk flest tror at du må være dritflink i matte og språk for å være flyger, men det er faktisk lite matte og engelsk blir du fort vant til:)
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4354210.html
€Keep the blue side up€
(Edit: Ikke skrivefeil:=)
Uansett - Du kan bli Konge både av Norge og Sverige med dysleksi...;)
Ja dysleksi er ikke noe hinder for kongelighet nei, men om det viser seg at dyslektikere reagerer saktere enn "andre" så bør en vel kanskje være litt obs på det i flere jobber. Men undersøkelser/forskning er ofte ikke automatisk en sannhet.
Nei helt riktig! Men sprøsmålet mitt var vel også ment som en undersøkelse for å se om det er gjort noen vurderinger av folk med dysleksi i flyrelaterte yrker.