View Full Version : Jorden rundt med SK,MH,CO,TG,LH
Da er jeg igjen på farten, og sitter nå i loungen på ARN og venter på å gå ombord i MH sin ettermidagsavgang med 777 som jeg skal ta til NYC.
Reisen startet allerede i går med snøstorm og leiebil de første milene til TRD, og deretter SAS til ARN.
Bilder skal tas, og første del av denne lille Trip-report er forhåpentligvis klar i morgen en gang. Takk til Ticketor for fin hjelp med billett på turen over dammen!
Dag Viking
14-02-2008, 15:55
God tur, dette blir spennende!!!
Looking forward to it!
16:00 New York EWR MH090 5 Omedelbar avgång MALAYSIA AIRLINES
Ikke noe rutefly..
Hmm. Ikke noe rutefly i dag dette. Jeg er vel og bra benket pÃ¥ sete 4J,har fÃ¥tt champagne, hot towel og litt snacks. Men,nÃ¥ er vi over en time forsinket dessverre,uten at det er gitt noen god beskjed om hvorfor. Det var en headcount for 45 min siden, men de var da svært så hemmelighetsfulle her i dag. Men,jeg skal da ikke klage så mye ennå og ser fram til en forhaapentligvis spennende og behagelig reise over dammen
Tommy777
16-02-2008, 21:11
Chatta såvidt med Odd i går. Han befinner seg nå ombord i en TG A346 som bruker 20 timer til BKK via KIX... Håper du ikke har snorka bort rapport skrivinga ombord! :D;)
Da var jeg framme i Thailand etter en laaang reise, og her begynner min lille tripreport :
WF737/13feb MJF-TRD CNLD > Transferred to Ford Mondeo 08 2.0 TDI .
Værmeldingen var heller dårlig for denne onsdagen, og jeg våknet med ett smell allerede kl 0400 av at huset ristet i stormkastene. Jeg gikk opp, tittet ut av vinduet og konstaterte at sikten på Farmen var omtrent lik null og la meg igjen ... Ikke noen gode utsikter for dagens flyreise med andre ord.
Jeg skulle reise kl 1000, delta på et møte i Oslo, før jeg fortsatte til Stockholm kl 1800.
Dagen startet med levering av minstemann i barnehagen og så en liten time på kontoret før jeg skulle opp til flyplassen.
Sjekket wideroe.no og konstaterte at flyet var bortimot en time sent ut fra Bodø, og fikk litt lenger tid på kontoret, før jeg satte meg i bilen med friskt mot for en heller humpete flytur. Men, nei.. Været hadde forverret seg betraktelig og skipperen på WF737 bestemte klokelig at de ikke hadde noen ting å gjøre nær bakken i Mosjøen i dag. Med tette snøbyger, dårlig sikt og kraftig variabel vind var dette egentlig like greit. Stort sett hele Nord Norge var rammet av uvær, slik at det kom ikke som noen stor overraskelse.
Dermed måtte Plan B finnes opp, og jeg fikk tak i en leiebil i full fart, slik at jeg nå i alle fall skulle nå fram til Stockholm i kveld.
Måtte melde avbud til planlagt møte i Oslo på veien, men avtalte telefonmøte fra bilen i stedet.
Fikk booket meg om til SKxxx fra Værnes kl 1740 og videre med SKXXx fra OSl kl 1930.
Leiebilen, en ny Ford Mondeo kom raskt på plass, og jeg satte avgårde i et forrykende vær. For de som er kjent så gir det vel et bilde at jeg brukte over 2 timer mellom Mosjøen og Majavatn, en strekning på 10 mil. Det var hva en kan kalle en skikkelig god gammeldags snøstorm.Heldigvis avtok det verste uværet nedover Nord Trøndelag, og kombinert med bedre veier fikk jeg opp farta og rullet godt på nedover mot Værnes. Fikk også med meg et helt greit telefonmøte underveis ( Med Handsfree !!;-) ) og rullet inn på Værnes kl 1700. Flyturen som skulle ha tatt knappe 50 minutter ble istedet en biltur på nærmere 6 timer, og fortere hadde det ikke vært forsvarlig å kjøre de vel 38 milene i det været som rådde.
Jeg vurderte i noen minutter å ta min egen bil nedover, men med tanke på en ikke ubetydelig reiseaktivitet den neste uken ville det ikke være noen hyggelig avslutning på reisen med nok en lang biltur for å komme meg helt hjem.
SK373/13feb TRD-OSL LN-BUG B737-500 Sete 3F
En kjapp tur innom SAS-billettkontoet på Værnes for å hente en god gammeldags papribillett på LAX-BKK strekningen som var overført dit, før jeg fikk med meg en kjapp og grei sikkerhetskontroll, hvor Securitas på Værnes som alltid er raske, korrekte og vennlige.
Kun handbagasje, slik at jeg kunne benytte "kort-inngangen" og gå rett ombord som en av de første og dumpe ned i mitt vindussete.
Taxet noen minutter etter rute og ettersom jeg tydeligvis dro med meg snøværet nordfra måtte flyet avises. Med mitt gode sovehjerte duppet jeg av et sted i den prosessen, og våknet ikke før vi var på vei inn for landing fra sør på Gardermoen. Vil tro at servicen var helt topp.
Ankomst på gate 28, noe som er litt plundrete når man skal i Transfer. Først ned rulletrappen, deretter valget om jeg skulle gå rundt via bagasjehallen med påfølgende ny sikkerhetskontroll, eller om jeg skulle ta heisen opp, gå hele veien tilbake ved gate 20 og så direkte til utlandsdelen .. jeg valgte det siste.
Pga avising var vi ca 15 min sen inn, men ettersom også flyet til Stockholm var ca 20 min forsinket grunnet sen ankomst fra sin forrige rute, rakk jeg litt snack og et glass rødvin i SAS-Loungen hvor en kollega ventet på meg.
SK894/13feb OSL-ARN LN-RRM B737-700 sete 05F
Kjapp og grei boarding på et fullt fly, og vi kom oss raskt avgårde. Enkel servering foran med en matboks som inneholdt røkt laks, noe salatlignende, rugbrød, vann og kaffekopp. Kort flytid til STO i dag, og det ble tatt inn litt av forsinkelsen.
Ingen av oss hadde sjekket inn noe bagasje, slik at det var strake veien ut til taxikøen, og rett inn i en drosje ned til byen.
MH909/14feb ARN-EWR B777-200 Business sete 4J 9m-mro
Første del av dagen gikk med til to møter, og jeg dro ut til Arlanda kl 14.
Bare en foran meg i innsjekkingskøen, og en rask og grei innsjekking hvor jeg måtte rote fram adressen til hotellet i NYC fra hukommelsen.
Får satse på at det at jeg bommet på gatenummer og har skrevet det korrekte på Immigration Card ikke vektlleges for mye ved ankomst.
Av gammel vane viste jeg EBG-kortet til Scandinavian Lounge og gikk inn der, selv om jeg vel strengt tatt skulle ha benyttet Diners/Novia loungen denne gangen.
Flyet kom inn fra Kuala Lumpur i rute etter hva jeg kunne se, og jeg tuslet ned til utgang B18 35 min før avgang. Når jeg kom ned startet boarding
og jeg gikk rett ombord og ble henvist til mitt vindussete 4J av en flyvertinne som godt kunne ha vært reklamefiguren til SQ sine "Singapore Girls"
Hele businesseksjonen fyltes nesten helt opp, for det meste med skandinaver, og jakker ble hengt opp, Hot towel , snacks og et glass champagne ble
tilbudt. Dagens merke av dette slaget var Champagne Drappier Brut Carte-D`Or 2002. Helt topp etter min smak.
Setet var av den typen man finner igjen på de fleste selskap i business rundt om. Samme konsept som på SAS, Lufthansa,Thai, Finnair med flere, hvor
man kan legge seg helt utstrakt, men ikke helt horisontalt. Da er det bare å få byttet bort dressboksa med jeans som det er mer friksjon i slik at man slipper å skli nedover hele tiden. I sittende stilling er det heller ingenting å si på når det gjelder benplass. På bildet strekker jeg ut benet det jeg er kar om, og fortsatt er det vel en god halvmeter fram til neste sete.
MH bruker nå en 777-200 med Business og Økonomiklasse, så også her er First Class borte.
Avgangstid nærmet seg, men ingenting tydet på at MH var klare til å gå ennå. 20 min etter oppsatt avgangstid kom det bakkepersonell inn og begynte å telle passasjerene, fortsatt ingen beskjed om hvorfor vi ikke var klare til avgang. Istedet ble det servert med snacks og drikke. Nye 20 minutter
gikk uten beskjed og vi ble telt igjen .. 50 minutter etter avgangstid kom første melding fra cockpit, som beklaget forsinkelsen som skyldtes at lastepapirene ikke var klare, og vi rullet endelig nærmere en time etter rutetid. Jeg snakket med purseren noen timer senere, hvor jeg fikk
forklaringen som var at transittallene fra KUL-EWR tydeligvis ikke var korrekte og de måtte ha en full sjekk av hvem de hadde med i turistklasse.
Greit nok det etter min mening, men det er vel bare å opplyse om dette istedet for å være så hemmelighetsfulle. Et litt dårlig førsteinntrykk over
hvordan akkurat denne episoden ble håndtert, men det var jo fortsatt mange timer på å rette opp dette inntrykket.
Ikke lenge etter take-off startet innhentingen av den dårlige starten.
Hot towels en gang til, og oppdekking av bordet med hvit duk som bar MH logomønstret og skikkelig bestikk. Første rett var "Malaysian Satay, Served
with Cucumber and raw onion in a dipping peanut sauce".Mmmm, nydelig etter min smak, så jeg spurte om en til.. og fikk to runder til ;-). På
drikkelisten var det oppgitt at de skulle ha både Tiger Beer og BUdweiser. Jeg ba om det første, men der hadde det nok vært ølhunder så det holdt på
det første strekket og jeg fikk ta til takke med en Bud.
Etter dette kom det som skal være forrett:
Appetiser:
TURKEY CRANEBERRY PATE
Served with mixed Lettuce and Cumberland Sauce
Fresh cut seasonal fruit
Alt servert av to veldig hyggelige og oppmerksomme flyvertinner med glimt i øyet. Jeg hadde fått toseteren for meg selv, slik at det var god plass
og litt armslag for dem der hos meg.
Etter denne fine starten på matserveringen fortsatt det i samme stil, med NOK en forrett bestående av hvitløksbrød og "Crayfish tail with Egg Salad
on Oakleaf, accompanied by ratatouille and Bocconcini Mozarella Cheese". Nydelig.
Til hovedretten valgte jeg en rødvin som het Cine Cellars California Syrah 2004. Ble tilbudt å smake begge rødvinene før jeg valgte, og dermed
valgte jeg bort en fransk vin som ikke falt i like god smak for mine smaksløker denne gangen. Den som ble valgt bort var M.Chapouiter Domaine Bila
Haut Cotes Du Roussillon Occultum Lapidem 2004.
Det var hele fire valg til hovedrett, og som en forandring valgte jeg bort fiskeretten denne gangen og tok en meget god "Grilled Beaf Steak" , med
soppsaus, stekte poteter, løk, gulrøtter og smørdampet broccoli.
væsl
I tilleg hadde de en Lammecurry, Orientalsk sjømat og en Tagliatelle Mediterranean.
Desserten bestod av en "Raspberry Tartelle with Raspberry Sauce" som gikk fint ned sammen med et SKIKKELIG Kaffekrus og Otard Konjakk.
Hele matseansen tok nærmere to timer, og mett og fornøyd som jeg var passet det fint med å strekke seg ut litt.
Malaysian har et meget bra AVOD, og det var over 100 titler med film og TV programmer å velge på. Jeg valgte den siste filmen med George Clooney som
her het "Michael Clayton". Han får nok ikke noen Oscar for denne, men helt grei underholdning.
Fikk også unna litt arbeid og tømt mailboksen min, og duppet til slutt i ca 3 timer hvor det var godt å få strukket seg ut skikkelig.
I motsetning til SAS og LH sine lignende seter var det her mulighet til å kjøre ut fotstøtten helt, slik at alle mine 190 cm kunne strekkes ut.
På SAS og LH mangler det ca 5 cm, noe som er et lite irritasjonsmoment.
MH har også valgt å utstyre Biz-kabinen med meget gode puter og teppper som har litt tyngde slik at de omslutter kroppen godt, uten at det blir for varmt. Meget bra !
Før landing ble det servert litt snacks igjen, sammen med drikke etter ønske. Under hele turen ble det kontinuerlig tilbudt væskepåfyll av en meget
våken og oppmerksom besetning, noe som er et absolutt pluss.
Det eneste jeg savnet i dette oppsettet var en åpen barløsning à la det SAS har, hvor man selv kan forsyne seg med drikke, kaffe og annet snacks.
Men man kan da ikke få alt.
Vi landet også ca en time etter rute på Newark, slik at det var tydeligvis ikke mulighet til å knipe inn noen minutter på denne turen.
Jeg var førstemann ut av flyet og kom til US immigration med bare et par stykker foran meg i køen. Igjen gikk dette veldig raskt unna, og bare
knappe 5 minutter etter at jeg gikk ut av flyet fant jeg sjåføren som stod med skilt med navnet mitt på for å kjøre meg ned på Manhattan.
Firmaet jeg skulle ha møte med neste dag hadde som vanlig ordnet med transport, og det er virkelig behagelig å ha slike ting ordnet på forhånd.
Har blitt kjørt noen ganger nå med Limo firmaet FLYTYME, og de har alltid nye Lincoln Towncars, hyggelige sjåfører og kjører sikkert og stødig.
Ettersom det var rimelig sent på kvelden var det lite trafikk og knappe 45 minutter etter at jeg gikk ut av flyet kunne jeg sjekke inn på Sheraton
Manhattan Hotel, som ligger rett ved Times Square.
Jeg skulle møte en kollega som skulle komme fra en annen by i USA senere på kvelden, men han hadde kommet seg med på en tidligere avgang og ankom
hotellet rett etter meg. Vi tok oss ut på Times Square og fant en restaurant hvor vi fikk oss en øl hver sammen med en stor porsjon Cheesburger med
tilbehør. Ingen av oss fikk i oss alt..., og det var bare å komme seg i seng da kroppsklokken allerede kunne fortell at det ikke var kveld, men tidlig morgen.
Tommy777
17-02-2008, 07:21
Takker så mye så langt. MH så slett ikke verst ut og med de business kampanjene de kjører fra ARN, er det jo definitivt noe å se på.
Sheraton Manhattan kan du få billig av meg.. Hjelpe meg, hvordan havna du der??
MountainDew
17-02-2008, 11:01
Kjempebra start på rapporten. Maten så knallbra ut og ble veldig sulten etter bare å ha spist en eske med SAS Løvemat idag (De gode sjokoladekjeksene er desverre borte og erstattet med gummifly)
Takker så mye så langt. MH så slett ikke verst ut og med de business kampanjene de kjører fra ARN, er det jo definitivt noe å se på.
Sheraton Manhattan kan du få billig av meg.. Hjelpe meg, hvordan havna du der??
Hehe, en del av en ferdig pakke som var lagt opp for meg av den ene kunden. De ordnet både transport lokalt samt hotell, og med bare knappe 9 timer innenfor dørene der var ikke det noe stort problem.
Sheraton Manhattan er vel det gamle Sheraton City Squire - som var et crew hotel for SAS på 70-tallet...
Tommy777
17-02-2008, 17:30
Hehe, en del av en ferdig pakke som var lagt opp for meg av den ene kunden. De ordnet både transport lokalt samt hotell, og med bare knappe 9 timer innenfor dørene der var ikke det noe stort problem.
Det forklarer det meste
Helt greit å kræsje på, men du må ha vært utrolig sliten (eller hatt en stille nabo). Veggene er nemlig løv tynne! Sheraton Manhattan og Sheraton Hotel and Towers som ligger rett over gata er beryktet på FT som de verste Starwood hotellene i byen. Har selv lite positivt å si om noen av dem.
CO065 15feb EWR-LAX B757-200 Sete 4 A
Dagen startet med en tidlig American Breakfast på en Manhattan Diner, noe som både er billigere og mye bedre enn frokost på på et stort hotell i NY.
Første møte allerede kl 0800 nede i Soho, før jeg ble plukket opp av avtalt transport kl 1100 hvor turen gikk til neste møte i New Jersey hvor en kjapp lunsj oså ble inntatt
Avgangen var kl 1525, og jeg hadde allerede sjekket inn online på morgenen. Tok en bil ut til flyplassen slik at jeg var der 1445, just in time.
Ettersom jeg bare hadde handbagasje var det bare å gå rett gjennom Fasttrack som Continental har for sine Elite og Business First passasjerer. Godt var det, fordi køen foran TSA slusene ellers var lang.
Jeg gikk rett til utgangen hvor det nå var kommet opp melding om forsinkelse, ny avgangstid kl 1615. Fortsatt ingen grunn til uro for min del, da jeg hadde lagt inn en 3 timers buffer i Los Angeles for mitt neste fly til Bangkok. Mon tro om denne maskinen faktisk kom fra Oslo? Noen som vet?
Opprinnelig hadde jeg planlagt å reise med Thai direkte fra New York til Bangkok på lørdag, men ettersom det aldri ble noe ledig sete i business på denne avgangen, fant jeg ut at jeg likesågodt kunne reise via LAX og ta Thai derfra istedet da jeg ikke helt kunne se for meg 17 timer non-stop bak i bussen. Jeg er vel ikke bygd for slike stunts lengre;-).
Jeg kjøpte meg noe å drikke og ventet rett ved gaten, og CO-personellet begynte å rope etter frivillige som kunne stå over til neste dag mot en kompensasjon på 500 USD i reisesjekker på CO, Hotell og middag da dette og senere fly tydeligvis var overbooket. Dette styret de på med ganske lenge og jeg kunne ikke se at noen bet på. Boarding startet ikke før 1615, og de ropte fortsatt etter frivillige når jeg gikk ombord.
Jeg fant mitt sete 4A, som er bakerste rad i F-klasse, kabinbesetningen tok seg av jakke og det ble delt ut drikke og nøtter mens vi ventet på at ombordstigningen skulle bli ferdig. Dette varte og rakk, og skipperen beklaget flere ganger for forsinkelsen som skyldtes en kombinasjon av sent ankommende flymaskin, og plunder med å få kabalen i hop passasjermessig. Når vi endelig kom avgårde, med stinn brakke, passasjerer på klappseter med mer var klokken godt over 17, slik at vi tok av nesten 2 timer forsinket.
Setene på denne B757-200 var overraskende gode, ved at de var bredere enn hva de fleste nye businessklasseseter er, og også mykere. De kan lenes godt tilbake, og jeg må si at jeg fant meg veldig godt tilrette. Også nyinstaller AVOD på denne maskinen, men jeg benyttet meg ikke av det på denne strekningen, da mat og søvn ble prioritert i stedet.
Matserveringen på denne innlandsstrekningen må jeg si overrasket meg i positiv retning.
Menyen var som følger:
To Begin
Warm roasted nuts served with your preferred cocktail or beverage
Appetizer
Chilled lobster half accompanied by Du Barry Sauce
Salad
Mesclun salad mix and romaine lettuce tossed with roasted yellow tomato, cherry tomato, red onion and fresh mozarella cheese.
Offered with your choice of La flora Italian Herb vinagrette or creamy Thousand Island dressing.
Freshly baked garlic bread and assorted rolls with butter.
Main courses.
Grilled steak.
Grilled Sterling Silver tenderloin steak accented with chimchurri sauce, seved with grilled carrots, mushrooms , red bell pepper and broccoloi florets. Spicy rice with corn, jalapeno peppers, sour cream and cheese.
Herbed breast of chicken complemented by creamy mushroom sauce, offered with grilled yellow squash, zucchini and red bell pepper. Sweet plantains.
Tilapia and Lobster
Enhanced by shellfish sauce, presented over steamed jasmine rice, with grilled cherry tomato and green aspargues spears.
Pasta Bowl.
Whole-wheat tortellini with marinara sauce,complemented by eggplant and bean confit and fresh mozarella cheese.
Dessert:
Vanilla ice cream offered with your choice of toppings
Fresh brew gorumet roasted regular or decaffeinated coffee made exlusively for Continetal Airlines.
Tea with your choice of milk or lemon.
En slik meny tror jeg ikke mange hamler opp med på en kyst til kyst flygning, eller hva sier dere som har prøvd andre selskap der?
Jeg valgte meg en biff også på denne flighten, sammen med en meget god rødvin som jeg ikke fikk med meg navnet på i farten.
Et meget smakelig måltid, hvor kabinbesetningen som forøvrig bestod og godt voksne kvinner og menn, ingen under 50 etter hva jeg kunne se, stod for et solid stykke arbeide, med godt humør og en oppmerksomhet man kan forvente foran i flyet på en slik reise.
Etter maten var det tid for å få meg noen timer på øyet, og jeg fikk nok nesten 4 timer sammenhengdene søvn før jeg ble vekket under innflygingen til Los Angeles. Det hadde vært medvind på reisen, slik at vi landet 1,5 timer sent, og jeg hadde nå relativt god tid til flybytte.
Når man flyr inn mot LAX i mørket forstår man hvor mye folk som bor i California. Den siste halvtimen flyr vi over bymessig område, noe som bildet viser. Her går det jammen noen kilowattimer med strøm, og motorveiene var fylt med biler som i all hovedsak var på vei ut, og det så fra luften ut som små elver av lys der bilene kjørte 5-6 i bredden. Et mektig skue.
På LAX har CO en egen terminal, og jeg takker Tommy777 for godt tips på MSN mens jeg satt på EWR om at jeg bare skulle spasere bort til Tom Bradley International Terminal istedet for å ta shuttlebussen. Det gikk fort å greit å komme seg ut av flyet og terminalen, opp på avgangsnivået og bortover mot innsjekk for Thai.
Virkelig hyggelig at dere deler turen med oss jordbundne, du også lager gode rapporter. Ble bråsulten av å se den lekre maten!
Sheraton Manhattan er vel det gamle Sheraton City Squire - som var et crew hotel for SAS på 70-tallet...
Den der vakte minner. Også kalt "shitty-squire" fordi rengjøringen var dårlig. (Men neste hotell var ikke særlig mye bedre, kanskje et NYC-fenomen på den tiden.) Med politistasjon og brannstasjon like ved, lærte man seg raskt å bruke ørepropper...
Dag Viking
18-02-2008, 14:59
CO065 15feb EWR-LAX B757-200 Sete 4 A
Matserveringen på denne innlandsstrekningen må jeg si overrasket meg i positiv retning.
..
En slik meny tror jeg ikke mange hamler opp med på en kyst til kyst flygning, eller hva sier dere som har prøvd andre selskap der?
....
Når man flyr inn mot LAX i mørket forstår man hvor mye folk som bor i California. Den siste halvtimen flyr vi over bymessig område, noe som bildet viser. Her går det jammen noen kilowattimer med strøm, og motorveiene var fylt med biler som i all hovedsak var på vei ut, og det så fra luften ut som små elver av lys der bilene kjørte 5-6 i bredden. .
Min erfaring er at maten på EWR-LAX er like god som EWR-OSL, det eneste jeg fant forskjellig var mangelen på ost på domestic. Setene er også gode etter min smak.
Det med størrelsen på boligområdene øst for LAX slo meg også, imponerende.
Flott rapport, keep it comming!
NYC-LAX er litt i en saerstilling .. det er mange pengesterke passasjerer i markedet og mye 'high profile' .. media, finans, sport ...
Derfor er ogsaa produktet oppgradert. Se f.eks. paa UnitedPS.
Gulboble
18-02-2008, 17:13
Kjempebra start på rapporten. Maten så knallbra ut og ble veldig sulten etter bare å ha spist en eske med SAS Løvemat idag (De gode sjokoladekjeksene er desverre borte og erstattet med gummifly)
Skrekk og GRU !! Er lenge siden barna var så små at vi fikk "Løvemat". Har SAS også ødelagt "løvematen" til BU
Når det gjelder NW er området på 6 og 42-44 gate veldig bra og sentralt. Bor på Hilton og da så høyt opp at gatestøyen ikke er noe problem.
Ellers har jeg samme opplevelsen med "lyshavet" i LA; Utrolig. Det samme gjelder også i SF når du lander fra sør. Hele SF bay badet i lys.
God tur videre Farmer
Tommy777
18-02-2008, 18:47
Takker for rapporten så langt.
Det er riktig som LN-MOW sier. Markedet mellom LAX-NYC er oppgradert hos de fleste flyselskapene. UAs PS er vel best på dette markedet med samme seter som SQs Space bed.
TG795/15feb LAX-BKK A340-600 HS-TND Sete 11A.
Jeg gikk rett på innsjekkingen til THAI, hvor det bare var EN foran meg i køen og jeg fikk ombordstigningskort med forhåndsreservert sete 11a, som
er det på første rad i businesskabinen. En grei plassering, som gjør at jeg slipper noen som skal klatre over meg i løpet av flyreise, samt at det
er litt plass mot veggen foran slik at jeg kan ta meg opp og ut uten å forstyrre medpassasjeren for mye også.
Hele logistikken på LAX virket noe gammelmodig, ved at alle som sjekket inn selv måtte ta med sin bagasje for gjennomlysning og sikkerhetskontroll.
Dette medførte at de to sikkerhetsslusene hadde veldig lange køer. Jeg kunne heller ikke finne noe Fasttrack, og det tok meg nesten en halvtime på å
komme meg innenfor. Nå var det knapt 40 min til avgang, og jeg tok en rask tur opp i STAR loungen, hvor jeg fikk meg en kjapp dusj, og fikk skiftet
klær foran den nå 20 timer lange turen med Thai. Normalt er også dette en rute som flys med A345 nonstop på litt under 18 timer, men i dag var den
altså satt opp med en A346, som ikke har samme rekkevidde. Ruten med denne maskinen går da via Osaka Kansai, KIX, hvor det er fuelstop og crewbytte.
Boarding i henhold til rutetid, og jeg var med siste buss ut til fjernparkering. Det var en lang busstransport som tok nærmere 10 minutter før vi
måtte inn i en frittstående gatemodul og kunne gå inn i flyet. Også her var det helt fullt fly, og vi fikk en liten forsinkelse av årsak det aldri
ble opplyst om. Som alltid en meget hyggelig og profesjonell velkomst hvor man blir fulgt fram til sitt sete, jakke tas hand om og det kommer Hot
towel og drikke omtrent før en får satt seg.
25 min etter oppsatt rutetid startet vi på en taxetur som tok nye 20 minutter før takeoff ble noe av og kursen ble satt mot Osaka.
Førsteklassekabinen med 8 seter var ikke i kommersiell bruk på denne avgangen, og ble brukt til "crew rest area" .
I følge menyen som ble utdelt skal det være 3 hovedmåltider på denne flygningen, og såpass bør det være på en så lang reise.
jeg følte meg overraskende pigg og rask nå, slik at den søvnen jeg fikk med meg på Continental kom godt med.
Matserveringen kom fort i gang, og jeg valgte stekt andebryst og hoppet over desserten og kaffen denne gangen og satte på en film istedet.
Også på TG er det disse stolene som man kan ligge i sin fulle lengde, og hvor fotbrettet kan kjøres helt ut slik at det blir langt nok også for en
som meg, MEN, man ligger ikke horisontalt dessverre. Jeg lurer egentlig på hva er det som hindrer flyselskapene i å få også disse setene til å kunne
legges i helt flatt? Det er jo god nok plass til dette, og det hadde vært den siste prikken over I-en som hadde gjort produktet ennå bedre.
Flytiden til Osaka var beregnet til litt over 13 timer, slik at etter en film, noen flasker vann og en rusletur for å strekke på legemet var det bare å benke seg til og prøve å sove litt. Døgnrytmen begynte nå å spøke litt, men jeg fikk meg vel 5 timer sammenhengende på øyet før det var helt
umulig å sove lengre. Stod opp, gikk meg en tur helt bakerst, hvor det var helt smekkfullt, og ikke så helt behagelig ut for en del av de noe
overdimensjonerte amerikanerne som virkelig klarte å fylle ut sine økonomiklasseseter til randen. Og ennå var vi knapt halvveis.
Besetningen på denne strekningen var hele tiden på vakt og tilbød drikke og snacks bare man tittet i deres retning.
Halvannen time før landing i Osaka var det tid for 2 servering, hvor jeg valgte en osteomelett med hvitløksbrød til. Meget velsmakende og som passet
godt inn tidsmessig. Etter dette måltidet rotet jeg fram min PC og fikk unna noen småsaker jeg hadde utsatt litt, samt skrevet ferdig tripreport for
MH og CO strekningene. Like greit å få dette gjort mens det fortsatt sitter friskt i minnet;-)
Landingen i Osaka var litt ruglete, med kanske kraftig sidevind som gjorde at vi kom ned som en kråke. Det føltes i alle fall ganske så uryddig ved
at det ramlet og skramlet mye før pilotene endelig fikk bremset opp og taxet inn til terminalen. Bakkestoppet var planlagt til 45 minutter, og ingen
fikk gå i land. Ny besetning kom på plass, refueling ble foretatt og kun 41 minutter etter at vi stoppet opp rullet vi ut igjen og satte kursen mot
Bangkok. Dette kan Thai fortsatt, og det er ingen grunn til å tvære ut tiden.
Mellomlandingen foregikk midt på natten, Osaka tid, så det var lite trafikk å se på flyplassen, og det gjør vel muligens at de har en lavere
landingsavgift på denne flyplassen som vel er kjent for å være en av verdens dyreste å lande på. Prisen var vel med på SAS sin avgjørelse om å ikke fly til Osaka.
Etter takeoff ble det igjen servert drikke og ost med kjeks til de som ønsket dette, før kabinlysene ble slukket og de aller fleste krøp ned i
setene for å få seg noen flere timer på øyet. Selv var jeg ferdig med sovingen for denne reisen sin del, og benyttet tiden til å lese litt mens jeg
lyttet på musikk. Den lange turen så langt hadde gått overraskende bra.
Før landing i Bangkok ble det tredje hovemåltid på denne lange reisen servert, og jeg hadde valgt en kyllingrett osm smakte helt utmerket.
Til dette ble det servert salat, brød, drikke etter ønske og rundet av med kaffe eller te, samt dessert igjen.
Landingen var silkemyk etter en lav innflyging i varmedisen fra nord. 35 varmegrader, overskyet og med litt regn i luften. Det er alltid like herlig
å komme ut av flyet i Bangkok og fornemme den intense varmen som trykker på allerede ute ved flybrohodet, før man går inn i den luftkondisjonerte
terminalen.
Vi kom tydeligvis litt etter det vanlige morgenrushet, ved at vi landet søndag morgen litt før 0900, og det var ingen køer i passkontrollen denne gangen. Kjapp og grei prosess som vanlig, og under 15 minutter etter at vi landet satt jeg faktisk i drosjen! Det er alltid like greit å slippe å vente på bagasje, samt at da er det heller ingen mulighet for å miste det lille en har med seg.
Nå venter 3 dager i Thailand før siste etappe mot nordvest enter.
Bizflyer
19-02-2008, 08:42
Helt super rapport, Farmer!
Keep 'em comming!!
BF:cool2
Utflyttet
19-02-2008, 15:47
Du får si i fra når du lander her, jeg er i Bangkok noen dager nå. :p
-A
ER i BKK, reiser hjem på onsdag
TG922/20feb BKK-FRA B747-400 HS-TGJ Sete 18A , Upper deck
Da var det tid for siste ettappe av min "Jorden rundt på en uke" reise, og jeg ble ferdig noen timer før enn hva som var opprinnelig plan, noe som gjorde at jeg fikk sjekket i full fart om det var ledige seter på TG922 som skulle gå kl 1330 fra Bangkok. Det var noen få plasser og jeg sikret meg den ene, og fikk avbestilt reisen med LH rundt midnatt. En kjapp drosjetur ut til flyplassen, rett inn på den dedikerte Royal Silk innsjekkingen, som også har en "Fast track" for passkontrollen, og så i rask gange til gate C9, som ligger rett så langt borte.
Skikkelig god timing i dag. Var på gaten ca 20 min før avgang, og boarding hadde startet.. slik at her var det ikke store marginer.
Fikk gå rett ombord, men måtte legge igjen trillebagen nede i biz seksjonen der, da handbagasjeplassen på Upper deck er begrenset.
Jeg fikk tildelt sete 18B, som er på den siste raden på venstre side, og her var jammen setene oppgradert siden sist jeg fløy "på loftet"
Akkurat samme stoler som på flyet fra LAX til BKK, slik at dette lovet jo godt.
Samme gode mottakelse som vanlig på TG, og Hottowel og drikke var på plass omtrent før jeg fikk satt meg.
Når det gjelder stolene er det av samme type som SK og LH har, men med EN vesentlig forskjell, som er at selve seteputen kan kjøres litt ut eller inn, slik at støtten blir bedre for oss som har lange ben, samt dette med at fotstøtten kan kjøres lengre ut slik at det er mulig å strekke på seg.
Jeg kan ikke si annet at noen av de beste flyopplevelsene jeg har hatt er på Upper Deck på B747-400.
Den beste Upper Deck reisen er nok på min forrige RTW, hvor jeg fløy NZ mellom AKL og LAX ( http://forum.scanair.no/showthread.php?t=9264&page=2 )
Her er det få seter og som oftest god bemanning per passasjer. I dag var det 3 kabinansatte fordelt på 26 passasjerer, noe som ingen kan klage på, samt at Infligt Manager også fant det for godt å jobbe litt oppe, så til tider var de 4.
Avgang på rutetid og kursen ble satt rett mot Kabul hvor vi derfra skulle inn en litt sydligere rute sammenlignet med om man flyr til Skandinavia.
Serveringen startet ca 30 min etter avgang med salat og forretter, og jeg valgte en laksefilet som hovedrett. Valgte en Australs hvitvin som jeg ikke fikk navnet på i farten, men god var den.
Det som betegnet denne flygningen var kabinbesetningens store evne til individuell service. Jeg hoppet over dessert og kaffe, og da ble matbrett fjernet med en gang slik at jeg skulle kunne strekke meg ut litt og slappe av.
Ellers er det jo dessverre som oftest slik at alle momenter i servicen har sin tilmålte tid, men med et såpass begrenset passasjertall og areal som de har å spille på, lar dette seg oftere gjøre på Upper Deck.
Jeg begynte å kjenne tempoet på den siste ukens aktiviteter så jeg slumret vel i 4-5 timer, før det var tid for mer mat. Denne gangen var det et lettere måltid hvor jeg valgte en meget god kyllingfillet med tilbehør.
Resten av turen brukte jeg på å få tømt mailboksen og gjort en del jobb som hadde fått vente i noen dager.
På hele turen hadde de også satt ut en liten "bar" som det bare var å forsyne seg i, noe som TG dessverre normalt ikke gjør på sine langflygninger, og som jeg faktisk savnet på maratonreisen mellom LAX og BKK.
På bildet av denne kan det også skimtes en liten dør, som går inn til Cabin Crew Rest Area på upper deck, hvor det er 2 køyer som de kan legge seg nedpå litt på lange turer. Det finnes også en slik helt bakerst, hvor de har 8-10 køyer som er i et rom over passasjerkabinen.
Landing i Frankfurt noen minutter etter rutetid, som mest skyldtes tildels kraftig motvind på opptil 280 km/t.
Alt i alt nok en meget grei reise med TG.
LH3136/20feb FRA-OSL A321-100 D-AIRE Sete 6A
Etter landing var det lang vandring i Frankfurtlabyrinten for å finne en LH Senator lounge som ikke var for langt unna gaten tod LH3136 til OSL.
Fant den fort, og satte meg på lista for å få meg en dusj før jeg skulle videre. Flyet videre var 45 minutter forsinket, slik at avgang var ikke planlagt før 2225. En av de virkelig store fordelene med *G kort er nettop dette å kunne få seg en lang og varm dusj etter en lang flyreise som dette, før man fortsetter på reisen.
Etter en liten matbit var det på tide å tusle til utgangen, og sikkerhetskontrollen gikk raskt og greit. Morsomt å se den tyske grundighet og planmessighet der. Raskt, høflig og korrekt. De hadde også laget seg et enkelt og velfungerende system for retur av plastkassene som man legger sine saker i, ved å montere en "bane" mer ruller som disse ble sendt i retur på. På OSL og de fleste andre flyplasser jeg har reist på, er dette en manuell oppgave, hvor det faktisk må settes av personellressurser for å bære disse tilbake. Småsmart !
Som vanlig bussing ut til flyet, og som vanlig en lang busstur som denne gangen tok nærmere 10 minutter før vi kom fram til D-AIRE, en A321-100 som skulle ta meg videre til Oslo. Nesten fullt fly, og boarding både foran og bak, slik at det tok ikke mange minuttene før alle var ombord.
Jeg hadde sete 6A, siste rad i dagens Biz-konfigurasjon.
LH blokkerer konsekvent midtsetet , noe som er veldig bra!
Også på denne korte flighten er det Hot Towels, samt utdeling av norske aviser, hvor det var nok til alle. På denne avgangen var det vel bare nordmenn der foran, så det er ingen tvil om at Ola Nordmann er en viktig "premium kunde" for Lufthansa.
Etter takeoff var de raskt i gang med servering av drikke og snacks , tett etterfulgt av et delikat matbrett, med både kjøtt og skalldyrsretter som bildet viser. Nåvar nå jeg ganske så mett og trøtt at jeg spiste salaten, tok en øl og avsluttet med kaffe og dessert.
Så var det tid for å få seg en liten blund, og med musikk på i min nyinnkjøpte Iphone satt på flymodus slumret jeg inn og våknet ikke før jeg ble vekket av den ene flyverten rett før landing som mente at det var på tide å rette opp stolryggen før landing.
Vi landet 00:15, og etter en rask gåtur gjennom terminal, toll og bort til SAS hotellet kunne jeg kl 00:30 låse opp døren på mitt rom i nyavdelingen i 6.etg med utsikt over Tarmac med nattparkerte fly.
En lang dag var endelig ferdig, og noen tiltrengte timer med søvn var nå eneste fokus, da neste avgang var allerede 0700 neste morgen.
Skikkelig rovdriftuke dette her, og godt å vite at jeg er untatt AML :D
Tommy777
29-02-2008, 23:32
Litt av en ekspress tur, ja! Ble godt å komme heim til fruen tenker jeg..
Glimrende rapport
De hadde også laget seg et enkelt og velfungerende system for retur av plastkassene som man legger sine saker i, ved å montere en "bane" mer ruller som disse ble sendt i retur på. På OSL og de fleste andre flyplasser jeg har reist på, er dette en manuell oppgave, hvor det faktisk må settes av personellressurser for å bære disse tilbake. Småsmart !
På CPH er dette en integrert del av securiten etter den nye securtien åpnet i fjor sommer. det siste året har jeg aldri opplev då vnete mer enn 7 minutter gjennom securiti i CPH og det vanlige er 3 min
FlightDeck
03-03-2008, 20:18
Takk for en veldig bra rapport! Du har hatt mange fine turer i C-klasse, og det er veldig bra du deler dem med oss! Stå på!
Takk for en veldig bra rapport! Du har hatt mange fine turer i C-klasse, og det er veldig bra du deler dem med oss! Stå på!
Takk for fine tilbakemeldinger. Ja, det har blitt , og blir flere slike reiser.
Med min store reiseaktivitet både innlands og globalt er det ikke noe alternativ å reise bak i bussen på de lange reisene. Da ville timeplanen sprukket, ved at jeg måtte ha hatt betydelig mer tid på hvert enkelt sted for å hente meg inn. Etter at jeg begynte å registrere min flyaktivitet i slutten av juli 2006, ser jeg at jeg har hatt hele 276 flighter siden den gang, og av og til kan je jo lure på om det er noe sunnhetstegn:rolleyes:. Men, så langt liker jeg det jeg holder på med så inn i hampen, at det ikke er så veldig stor belastning:colgate:
Dag Viking
04-03-2008, 20:26
På CPH er dette en integrert del av securiten etter den nye securtien åpnet i fjor sommer. det siste året har jeg aldri opplev då vnete mer enn 7 minutter gjennom securiti i CPH og det vanlige er 3 min
SVG har et manuelt rulle-system, og det står et klistremerke i bunnen av hver boks der den reisende oppfordres til å legge /dytte boksen tilbake på rullene. Ut fra hvor mange som gjør det, skulle man tro at den gjennomsnittlige nordmann har store lesevansker.^_^