PDA

View Full Version : Litt OT: Bokostnader ved ARN


BSSW
12-02-2008, 15:30
Jeg har muligheten til å kunne ta et kurs hos STT(Sas Technical Training) mars/april, og lurer på om noen her vet hvor store bokostnader det er ved å bo ved ARN? Dette er et kurs jeg betaler selv, hvis jeg bestemmer meg for å ta det. Det er snakk om et 2 ukers kurs. Men det er muligt at jeg tar noen ekstra kurs som da vil gjøre oppholdet noe lenger.

For de som er lurer, så er det et Maintenance Service kurs på B737NG.

BSSW
12-02-2008, 15:50
Det billigste på Arlanda er nok Ibis Arlanda. Jeg har bodd der kun en natt. (Fikk byttet hotell da jeg ikke fikk sove om natta pga dets beliggenhet i enda av rullebanen.) Jeg har ikke sjekket pris på de øvrige hotellene på flyplassen, men dette har en standard som tilsier at det BØR være billigst.. Det er langt ifra råflott, men, bevares, er du ute etter billigst mulig opphold så er det nok helt greit. Det som er veldig, veldig bra med hotellet er at de har en liten minibuss som kjører deg akkurat dit du vil på flyplassen når du måtte ønske det. Og de henter deg igjen når du ringer.

Har jeg råd til slik luksus da? :) Skal sjekke kostnad der ihvertfall og regne litt på det.

Takk

BSSW
12-02-2008, 15:59
Hvor mye koster det å kommer seg ut til ARN fra byen?

BSSW
12-02-2008, 16:18
Den luksusen har du nok råd til, for den er gratis...
Ellers finner du nok billige alternativer i Märsta, som ligger i nærheten av flyplassen, men da må du ta buss på kurs. De gangene jeg har jobbet i Stockholm har jeg enten bodd i Uppsala eller Infra City business centre. I Uppsala er det billig og bra, men det er en lang busstur/taxitur, så da går jo vinninga opp i spinninga.
Masse kvinnelige studenter i Uppsala, Olav, så det kan være verdt et forsøk.. Kanskje du slipper å betale andre uka;)

Prisene på hotell er fra 10-12 tusen kr. Ibis skulle ha nesten 12000SEK for 14netter. Flybilletter fra 1488-1804kr. 1488kr er DY og ikke gjennomgående mens SK skal ha 1804kr gjennomgående.

Den muligheten du nevner hørtes litt fristende ut ja :D
Men sjansen for at jeg da er trøtt når jeg skal lære, er stor :D

Savipix
12-02-2008, 16:25
BSSW:

http://www.arlanda-asby.com/B&B1.htm

Det + en liten hyrbil från Avis/Europcar/Hertz borde landa på kring 6-7,000SEK


Om du skall bo längre bort kostar ett månadspass med obegränsat resande på SL (Storstockholms Lokaltrafik) 690SEK

BSSW
12-02-2008, 16:53
BSSW:

http://www.arlanda-asby.com/B&B1.htm

Det + en liten hyrbil från Avis/Europcar/Hertz borde landa på kring 6-7,000SEK


Om du skall bo längre bort kostar ett månadspass med obegränsat resande på SL (Storstockholms Lokaltrafik) 690SEK

Takk for tipset. Billigt og greit.

Savipix
12-02-2008, 16:57
Sonja och Willy är ett superpar!

Concorde
12-02-2008, 16:58
Huset så ut som plassen Pippi vokste opp :YES

BSSW
12-02-2008, 17:08
Om du skall bo längre bort kostar ett månadspass med obegränsat resande på SL (Storstockholms Lokaltrafik) 690SEK

Men dårlig med buss der ute.....Ifølge SL må jeg ta bussen "Från Åsby vägskäl söndag ca kl 19:01" hvis jeg skal være fremme til kl 0800 på mandagen :drunk:

Får satse på bil...

HansJ
12-02-2008, 17:47
Är kursen i f d SAS Flight Academys hus på Arlanda? Då kanske du har möjlighet att bo i skolans eget hotell Nightstop. Jag vet inte hur reglerna är för STT:s elever men våra egna kunder som i många fall spenderar flera veckor på skolan bor där till ganska bra pris. Testa och ring Oxford Aviation Academy (ex-SASFA) och fråga; +46 8 797 17 63 / www.oaa.com

BSSW
12-02-2008, 18:07
Är kursen i f d SAS Flight Academys hus på Arlanda? Då kanske du har möjlighet att bo i skolans eget hotell Nightstop. Jag vet inte hur reglerna är för STT:s elever men våra egna kunder som i många fall spenderar flera veckor på skolan bor där till ganska bra pris. Testa och ring Oxford Aviation Academy (ex-SASFA) och fråga; +46 8 797 17 63 / www.oaa.com

Vet ikke nøyaktig hvor kurset blir holdt, det står kun i den mailen jeg har fått at det er i Stockholm. Men hvis det likt som på OSL, som har tekniske kurs i bygget til STS, mens SASFA har eget bygg litt lenger oppe i gaten, så blir det ikke det.

HansJ
12-02-2008, 21:59
Vet ikke nøyaktig hvor kurset blir holdt, det står kun i den mailen jeg har fått at det er i Stockholm. Men hvis det likt som på OSL, som har tekniske kurs i bygget til STS, mens SASFA har eget bygg litt lenger oppe i gaten, så blir det ikke det.

I Stockholm har STS utbildning på två platser; i SASFA-bygget och i STS hangarkomplex. 50-50 chans!

BSSW
12-02-2008, 22:13
I Stockholm har STS utbildning på två platser; i SASFA-bygget och i STS hangarkomplex. 50-50 chans!

Jeg vil gjette på at det i så fall blir i STS komplexet, da det da blir lettere å kunne ta en "fieldtrip" ut i hangar for å kikke på flyet det gjelder. Men jeg vet ikke hvordan det er på ARN så jeg vet ikke hvor praktisk det er å kunne ta en "fieldtrip" under undervisningen.

Savipix
12-02-2008, 22:24
Från SASFA till hangaren är det väl 1,5km max?

HansJ
12-02-2008, 23:56
Jeg vil gjette på at det i så fall blir i STS komplexet, da det da blir lettere å kunne ta en "fieldtrip" ut i hangar for å kikke på flyet det gjelder. Men jeg vet ikke hvordan det er på ARN så jeg vet ikke hvor praktisk det er å kunne ta en "fieldtrip" under undervisningen.

STT har egna bilar som de använder för transport till hangaren i dessa syften. Och som Savipix säger så är det inte långt, man kan t o m gå på ca 20 min. :)

BSSW
13-02-2008, 00:24
STT har egna bilar som de använder för transport till hangaren i dessa syften. Och som Savipix säger så är det inte långt, man kan t o m gå på ca 20 min. :)

Ok. Kanskje det går an å leie en av de bilene...kanskje billigere enn Hertz :D

Får høre med STT om det hotellet hvis det blir aktuellt å ta det kurset. Men vil tro det skal noe til å få rom på hotell til mindre enn 400SEK/natt.

Dere får uansett ha tusen takk for hjelpen. Så får vi se om det blir noe kurs. Og skulle det bli så er vel dere ikke så vanskelige å be, at det ikke skulle gå an å møtes over noe brun drikke (Cola altså :D) e.l. :)

Savipix
13-02-2008, 00:51
Med arbetsplats ARN från måndag borde det gå ;)

HansJ
13-02-2008, 01:12
Ok. Kanskje det går an å leie en av de bilene...kanskje billigere enn Hertz :D

Får høre med STT om det hotellet hvis det blir aktuellt å ta det kurset. Men vil tro det skal noe til å få rom på hotell til mindre enn 400SEK/natt.

Dere får uansett ha tusen takk for hjelpen. Så får vi se om det blir noe kurs. Og skulle det bli så er vel dere ikke så vanskelige å be, at det ikke skulle gå an å møtes over noe brun drikke (Cola altså :D) e.l. :)

Har du tur så har STT avtal som du kan utnyttja både för bil och rum! Jag vet dessutom att det finns folk i Märsta som hyr ut rum till flygfolk som jobbar på Arlanda, så det löser sig nog om hotell är för dyrt.

CK
13-02-2008, 07:35
Olav, du jobber i STS ikke sant?
Sjekk med Radisson SAS på SkyCity. Har bodd der en natt på vei til USA en gang, og det kostet ikke mange hundrelappene - inkludert frokost med utsikt over tarmac!

Speedbird
13-02-2008, 07:41
Da jeg tok MD80 B1 kurs på ARN i fjor - bodde jeg to uker på Arlandia-hotellet på flyplassen.
Veldig greit, med buss til/fra flyplassen, og ca. 10min spasertur til STS - hvor vi hadde kurset.
Simulator-treningen var i SASFA, som er ca. to min spaser-tur unna hotellet.
Jeg mener at jeg betale ca. 950,- per natt (så ikke så nøye på kvitteringen - men var noe sånt).
Ellers så ville jeg ha kastet meg i bilen og kjørt fra Egersund til ARN,
det koster deg like mye som flybilletter, men du har MYE mer fleksibilitet der borte.

Men hvorfor skal du ta maint/service kurs på NG?
Hvordan gikk det på intervjuet hos SAM?

Speedbird
13-02-2008, 07:42
Olav, du jobber i STS ikke sant?

Han - jobbet - i STS, så ingen rabatter nå lenger..

BSSW
13-02-2008, 13:12
Ellers så ville jeg ha kastet meg i bilen og kjørt fra Egersund til ARN, det koster deg like mye som flybilletter, men du har MYE mer fleksibilitet der borte.

Men hvorfor skal du ta maint/service kurs på NG?
Hvordan gikk det på intervjuet hos SAM?

Det blir vel billigere å kjøre uansett, pga da slipper jeg å leie bil hvis jeg bor på Åsby Gård.

Har ikke hørt noe fra SAM enda. Tar vel en telefon i løpet av uka.

Hvis jeg ikke skulle få jobb i SAM så tenkte jeg å begynne med contracting. Det er mye lettere å få kontrakter med et Cat A sert. Så da trenger jeg et M/S kurs pluss task training for å kunne skrive CRS. Enda lettere å få jobb med B1, men det er 3-4 ganger så dyrt, minimum.

BSSW
13-02-2008, 17:49
Hvis det er noen i SAM som leser denne tråden og tror at jeg har slått ifra meg det å jobbe i SAM, så vil jeg si at de tar feil. Grunnen til at jeg har laget denne tråden er for å ha en løsning i bakhånd i tilfelle jeg ikke skulle få den jobben. Hvis det ikke er forståelig så beklager jeg dette.

SAM er et selskap med en visjon som jeg finner veldig interessant, og absolutt kunne tenkt meg å være med på.