PDA

View Full Version : Inn til USA? Du må godkjennes før du kan kjøpe billett!


ENGM RAMP
11-02-2008, 16:48
Skal galskapen ingen ende ta?

Begynner ikke dette bli VEL drøyt?

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1595393.ece

sirpjalle
11-02-2008, 16:54
Det er allerede vel drøyt... jeg forstår amerikanerene, men visse konsekvenser må man regne med når man leker verdenspoliti!

BSSW
11-02-2008, 16:59
Hva blir det neste? At absolutt alle som har vært med å vedlikeholde et fly som flyr til USA må være forhåndsgodkjente?

LN-MOW
11-02-2008, 17:05
And within months the US department of homeland security is to impose a new permit system for Europeans flying to the US, compelling all travellers to apply online for permission to enter the country before booking or buying a ticket, a procedure that will take several days.

Her tror jeg det er en sammenblanding med den nye 'Visa Waiver'-soeknaden som kommer online. Jeg har ikke hoert noe om at man maa godkjennes foer man kjoeper billett, og ettersom dette er noe som vil kreve interaksjon med reservasjonssystemene, vil det ikke vaere noe lite prosjekt ...

Guardian: Sjekk fakta foerst!

BSSW
11-02-2008, 17:11
And within months the US department of homeland security is to impose a new permit system for Europeans flying to the US, compelling all travellers to apply online for permission to enter the country before booking or buying a ticket, a procedure that will take several days.

Her tror jeg det er en sammenblanding med den nye 'Visa Waiver'-soeknaden som kommer online. Jeg har ikke hoert noe om at man maa godkjennes foer man kjoeper billett, og ettersom dette er noe som vil kreve interaksjon med reservasjonssystemene, vil det ikke vaere noe lite prosjekt ...

Guardian: Sjekk fakta foerst!

Det vil si at man kan fylle ut det grønne kortet og sende det inn før man idet hele har kjøpt billetten? Blir det slik at kan gjøre det på gamlemåten (slik det gjøres nå) hvis man vil?

LN-MOW
11-02-2008, 17:15
Jeg vil tro at begge metoder vil vaere akseptable, men at de som velger 'gamlemaaten' mulgens vil maatte finne seg i litt naermere sjekk.

Naa leser ikke jeg alt som kommer paa reservasjonssiden - har mer enn nok aa holde hodet over vannet med DCS-kravene.

BSSW
11-02-2008, 17:18
Jeg vil tro at begge metoder vil vaere akseptable, men at de som velger 'gamlemaaten' mulgens vil maatte finne seg i litt naermere sjekk.

Ja men da gjør det ingenting....har ingenting å skjule, så at det tar 1 min eller 2 ekstra å komme seg inn gjør ikke så mye.

The Ticketor
11-02-2008, 17:25
Snakker vi ETAS a la Australia kanskje?

LN-MOW
11-02-2008, 17:35
Antagelig. Men jeg har ikke hoert noe om at man skal ha godkjennelse foer man kjoeper billett.

The Ticketor
11-02-2008, 17:51
Nei, og akkurat den biten tror jeg ikke noe på i det hele tatt.

LN-RRA
11-02-2008, 21:06
Dersom disse reglene trer i kraft så håper jeg virkelig at EU stiller akkurat samme krav, om ikke strengere, til USA for amerikanere som vil til Europa!!

Someone
11-02-2008, 21:25
Dersom disse reglene trer i kraft så håper jeg virkelig at EU stiller akkurat samme krav, om ikke strengere, til USA for amerikanere som vil til Europa!!

Hvilket vil være dumt da turister er en svært god inntektskilde;)

AirbusTrond
11-02-2008, 21:33
Hvilket vil være dumt da turister er en svært god inntektskilde;)

Av og til er prinsipper langt mer verdt enn penger. ;)

ThomAAs
11-02-2008, 21:47
Dette kan jo bli festlig tenker jeg, det skal virkelig ingen ende ta...

Someone
11-02-2008, 21:51
Av og til er prinsipper langt mer verdt enn penger. ;)

Nja, jeg er økonom:p

LN-RRA
11-02-2008, 23:02
Hvilket vil være dumt da turister er en svært god inntektskilde;)

Turister er vel en god inntektskilde i Amerika også, selv om amerikanerne er den største turistgruppen i sitt eget land.

Speedbird
12-02-2008, 07:28
Hvordan blir det evt. for oss som reiser på ID?
Jeg vet jo hverken hvilken flight, når klokken, dato eller omtrent hvilken by jeg flyr inn til før jeg faktisk er der..

Wishmaster
12-02-2008, 09:21
Hvordan blir det evt. for oss som reiser på ID?
Jeg vet jo hverken hvilken flight, når klokken, dato eller omtrent hvilken by jeg flyr inn til før jeg faktisk er der..

Bare du kan vise frem til en retur billett... Det er vel dèt som er det viktigste. Ellers må du vel ha visum...
Iværstefall blir du jo bare bura inne med mange andre illegale innvandrere der borte...?

LCH
12-02-2008, 10:37
Det vil si at man kan fylle ut det grønne kortet og sende det inn før man idet hele har kjøpt billetten? Blir det slik at kan gjøre det på gamlemåten (slik det gjøres nå) hvis man vil?

Hallo, du snakker om et folk som fortsatt fyller ut små papirlapper for hånd (sjekker kalles de visst..) når de skal betale på Target, tror ikke det er noen fare for at de går fullelektronisk med det første! ;)

Martin
12-02-2008, 10:42
Nå blir jeg litt forvirret her:

Må man fylle ut Visa Waiver online FØR man bestiller? Ok, litt mer tungvint, men personlig kan jeg ikke se at det skal hindre meg å reisetil USA.. Men som Speedbird sier: Han vet knapt nok hvilken by han flyr inn til før han faktisk sitter på flyet.. Det gjelder jo ikke nødvendigvis bare ID-pax heller..

Et personlig eksempel: Hvis jeg f.eks. skulle ha fylt ut Visa Waiver-søknad online før julebord-turen til SEA, ville jeg brukt adressen til det hotellet som jeg da var booket inn på.. Plutselig ble det klart at jeg skulle bo på et annet hotell.. Jeg var også booket på SK937 en fredag; plutselig var jeg booket om til torsdagen! (Det hører forresten med til den historien at jeg husket feil adresse, både til dama ved gaten, og da jeg fylte ut arket, men det er en annen historie..)


Men, er det bare snakk om at man kan fylle ut online, istedenfor det lille grønne skjeamet, om man har lyst til det, så er jo dette ikke noe annet enn genialt.. Kan man da f.eks. koble seg opp på flyplassens trådløse nettverk mens man venter på boarding, og fylle det ut da? Og har man f.eks. ikke mulighet til det (er vel fortsatt noen som ikke har internett..), så kan man fortsatt fylle ut den lille grønne på flyet..


Og litt OT: Fant denne (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=2132) tråden fra 2004 via den lille geniale funksjonen nederst på siden.. Ble det noen gang noe av?

Speedbird
12-02-2008, 10:42
Bare du kan vise frem til en retur billett... Det er vel dèt som er det viktigste. Ellers må du vel ha visum...
Iværstefall blir du jo bare bura inne med mange andre illegale innvandrere der borte...?

Hmm..
..har jo egentlig ingen retur-billett, nå er jo alt blitt elektrinisk,
og en evt. returbillett tar jeg og bestiller via IDTravel-sidene
i det jeg vet når jeg ønsker å dra hjem..?

The Ticketor
12-02-2008, 11:26
Jeg tipper på at denne forhåndsgodkjenningen, om det blir noen, blir lignende det australske ETA-systemet (som er veldig enkelt og går veldig fort) og at man beholder resten av Visa Waiver-prosedyrene (med den grønne lappen osv).

LN-MOW
12-02-2008, 12:13
Og litt OT: Fant denne (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=2132) tråden fra 2004 via den lille geniale funksjonen nederst på siden.. Ble det noen gang noe av?

Nei.

Selskaper som fra 19. februar ikke kan sende AQQ (den interaktive foerespoerselen som sendes sammen med sjekkin-transaksjonen) maa imidlertid sende APIS tredve minutter foer STD. Imidlertid kan man fortsette aa sjekke inn til avgangstid og man maa sende Final APIS naar doerene stenges.

Fra 19. august maa imidlertid selskaper som ikke kan sende APIS sende Final APIS 30 minutter foer avgangstid. Det er iallefall siste versjon.

Nevnte jeg at SITA DCS er foerste (og foerloepig eneste) DCS med operativt og sertifisert AQQ loesning? ;)

LN-MOW
12-02-2008, 12:16
Hmm..
..har jo egentlig ingen retur-billett, nå er jo alt blitt elektrinisk,
og en evt. returbillett tar jeg og bestiller via IDTravel-sidene
i det jeg vet når jeg ønsker å dra hjem..?

Du maa vise bevis for at du har billett - itinery, billettkvittering e.l. ...

Imidlertid har jeg i mine nesten 20 aar som ID-reisende aldri blitt spurt om dette. SAS-kortet i passet besvarer de fleste spoersmaal foer de blir stilt ..

The Ticketor
12-02-2008, 12:24
Så heldige vi er som har SITA DCS da! Og nå når vi fikk error code manualen på ca 40 sider om SITA tkting så begynner vi å forstå feilmeldingene og kan da rette på ting, så det funker egentlig ganske greit nå. Men det var en liten avsporing...

For dem som vil lese mer om hva ETA er, kan lese litt om det på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Travel_Authority