View Full Version : Spørsmål om reiseforsikring
Bizflyer
09-02-2008, 16:56
Alle vet jo at en reiseforsikring har begrensning i turens lengde.
Det jeg lurer på er hva som er vanlig om man er på reise lenger enn reiseforsikringen gjelder for. Man kan jo kjøpe forlenget reiseforsikring.
Må man tegne en forlengelse innen turen starter, eller kan man tegne en forlengelse underveis? Det er jo mulig at man bestemmer seg for å forlenge reisen etter at den har startet.
Er det noen her som har kjennskap til forsikring som kan gi et godt svar?
BF:cool2
Concorde
11-02-2008, 08:56
En reiseforsikring er gyldig i 45 dager. Dersom du vil utvide denne, kan du ta kontakt før eller under reisen. Husk at det koster flesk med utvidelse.
Få vite hvor mange dager det blir over, så får du et prisoverslag.
Bizflyer
11-02-2008, 09:44
Litt tidlig å si. Men gjennom mitt Eurocard Gold har jeg reiseforsikring i 90 dager. Det er faktisk et godt tilbud. Eurocards reiseforsikring går gjennom Vesta.
Vet at det er dyrt å forlenge. Men det er viktigst for meg å vite om man kan tegne den underveis eller om man kun kan tegne forlengelse før reisen begynner!
BF:cool2
Concorde
11-02-2008, 10:15
Kan utvides under reisen. Ikke noe problem:)
Vet at det er dyrt å forlenge. Men det er viktigst for meg å vite om man kan tegne den underveis eller om man kun kan tegne forlengelse før reisen begynner!
Selv om jeg sikkert tror Concorde vet hva han snakker om, så vil jeg sterkt anbefale å spørre det forsikringsselskapet som spørsmålet gjelder. Feil antagelse kan fort bli både dyrt og upraktisk.
Men det skjønte du sikkert selv :-)
Nå har Concorde epostadresse concorde@etstortnorskforsikringsselskap.no (anonymisert en smule) så han kan nok dette rimelig godt, gustavf. :p
Bizflyer
12-02-2008, 00:58
Da vet Concorde om man må kjøpe forlengelse hos det selskapet man allerede har reiseforsikring, eller om man kan kjøpe den i et hvilket som helst selskap?
BF
Concorde
12-02-2008, 08:40
En tilleggsdekning må kjøpes hos det selskapet du allerede er forsikret i.
Concorde
12-02-2008, 08:41
Nå har Concorde epostadresse concorde@etstortnorskforsikringsselskap.no (anonymisert en smule) så han kan nok dette rimelig godt, gustavf. :p
concorde@detstoersteogmestpaalitelige.forsikringse lskapet.inorge.no
concorde@legalisertsvindel.no er vel omtrent det samme?
Bizflyer
16-04-2008, 14:25
Idag fikk jeg meg en overraskelse!
Kjerringa og unger vil ikke hjem enda, så da skulle far bestille utvidelse av reiseforsikringen.
Vel overbevist om at Concorde's kunnskaper om saken holder vann, ringte jeg i dag Vesta som er den som håndterer Eurocard Gold sin reiseforsikring.
Der var svaret at de ikke kunne tilby tilleggs/forlengelses forsikring til denne reiseforsikringen. Da ble jeg litt overrasket. De lurte da på om jeg hadde helårsforsikring gjennom et annet selskap, og hvis ja, anbefalte meg å ta kontakt med dette.
Jeg har familiereiseforsikring i Gjens(tr)idige gjennom jobben, og ringte derfor dit.
Vedkommende var usikker på om de kunne tilby dette ettersom reisen allerede var igang. I så fall måtte jeg tegne forlengelse etter de 45 dagene de tilbyr og ikke etter 90 dager som Eurocard har. Han bad deretter om å få ringe meg tilbake.
20 minutter senere ringer han meg tilbake og forteller at de dessverre ikke kan tilby forlengelse av reiseforskring. Dette må gjøres på forhånd. Og dersom jeg skulle ønske det en annen gang kunne han opplyse at prisen for en måneds forlengelse for en familie kostet rundt kr 2 500,-.
Dette medfulgte så 3 skuffelser hos meg. Det at Concorde tydeligvis ikke kunne leksa si, at prisen var såpass tøff, og at min familie nå sitter nede i jungelen uten forsikring.
Hva gjør jeg??
Hilsen
"Fortvilet"
Tommy777
16-04-2008, 16:42
Helårs reiseforsikring er noe jeg alltid har hatt før jeg flyttet til US and A. Lett å være etterpåklok, men det hadde løst problemet. Da kan du være borte opptil 6mnd. i slengen.
Når det er sagt er alltid American Express min venn i nøden. Eurocard kan ikke måle seg med hva Amex kan hjelpe deg med på veien.
Amex har såkallt Gap Cover som dekker deg i slike situasjoner opptil flere år. Er litt usikker på om dette gjelder i Norge, men tror det gjelder hele Europa. Tror ikke du trenger å ha Amex for å kjøpe akkurat denne tjenesten. Hvis du trenger det, bestill bare det gratis, grønne kortet, du godkjennes på minutter og har kortet en dag eller to etter.
Gjorde en test på 3 mnd på websiden, det kosta litt over 80 pund.
Det er det eneste rådet jeg kan gi: Få orden på kortstokken ;-)
https://www.etravel.americanexpress.com/auth/servlet/FrontServlet?request_type=landing
Bizflyer
16-04-2008, 17:09
Helårs reiseforsikring er noe jeg alltid har hatt før jeg flyttet til US and A. Lett å være etterpåklok, men det hadde løst problemet. Da kan du være borte opptil 6mnd. i slengen.
Det er nok feil, Tommy!
En helårs reiseforsikring gir for de aller fleste selskapene en max lengde pr reise på 45 dager. Eurocard Gold fordelen er at den gjelder for inntil 90 dager. Jeg kjenner ikke til noen bedre tilbud her på berget!
BF:cool2
PS: AmEx - Må du ha Gull, Platinum eller Sort kort for å oppnå disse fordelene?
Tommy777
16-04-2008, 17:40
PS: AmEx - Må du ha Gull, Platinum eller Sort kort for å oppnå disse fordelene?
Nei, dette gjelder alle typer amex, også de som er gratis. Men som sagt, Amex driver også reisebyråvirksomhet så jeg ville ringt dem og spurt om den forsikringen på linken jeg posta deg. Ofte er disse tjenestene også for ikke medlemmer
Da jeg var på jobb i DDR i 1998 og 1999 hadde jeg helårs reiseforsikring som dekte inntil 6 mnd. Husker ikke hvilket selskap det var, men det var europeiske
Tommy777
16-04-2008, 18:09
Etter å ha lest vilkårene for Amex kortet i Norge, har dette også kun 90 dager, men det er garantert mulig å kjøpe ekstra dekning, se andre linken jeg postet
Diners Club gir også inntil 90 dager (eller de 90 første dagene) hvis mer enn 50% av transportkostnadene er betalt med kortet.
For en rekke andre reiseforsikringer er det ingen selvfølge at den gjelder i det hele tatt dersom reisen varer mer enn gyldigheten. Sjekk alltid vilkår på forhånd!