PDA

View Full Version : Farligere å fly i Norge enn i Norden

AirbusTrond
07-02-2008, 21:38
http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.4759666

I fjor var det første året siden andre verdenskrig at ingen døde i en flyulykke i Norge. Likevel har det på de siste 62 årene omkommet flere folk i flyulykker her til lands, enn i resten av landene i Norden til sammen.

"Farligst å fly i Norge" er den opprinnelige overskriften fra NRK, men det får da være grenser, går jeg ut fra..

The Ticketor
07-02-2008, 22:51
Fantastisk artikkel (ikke). Uten å sammenligne med f eks flytimer i de forskjellige landene er det jo umulig å trekke en konklusjon som denne "skriveristen" gjør.

Stoarn
07-02-2008, 22:55
"Vi er jo et fjelland, og har en krevende topografi. Vi har utfordrende vær, en god del ising om vinteren og mye uvær og storm,"

Det forklarer bra allt

TCAS
07-02-2008, 23:17
Ser man på antall flyplasser, antall avganger og landinger, så tror jeg ikke tallene ser likedan ut.

xh558
07-02-2008, 23:28
Og uansett er 477 cirka det samme antallet som har omkommet i trafikkulykker de siste 2 årene. Kjøreturen til flyplassen er vanligvis mye farligere enn flyturen. Hadde bare vegmyndighetene og politikerne hatt evne og vilje til å tenke sikkerhet (og miljø!) på samme måte som luftfartsindustrien hadde det sett vesentlig bedre ut for bilistene også...

SAJblue
08-02-2008, 00:06
Er disse tallene inkludert Opera-ulykken?

JetBlue
08-02-2008, 07:59
Ser man på antall flyplasser, antall avganger og landinger, så tror jeg ikke tallene ser likedan ut.

Nei, ikke i det hele tatt. Vanlig dustejournalistikk.

På nivå med konklusjonen om at Concorde var det sikreste flyet som noen gang var laget før katastrofen i Paris.

jikswoboB
08-02-2008, 10:22
Ändå rätt intressant att antalet olyckor i Norge är nästan lika många som övriga Norden tillsammans (säger mer än antalet förolyckade). Att det råder skilda geografiska förhållanden mellan länderna har förstås betydelse för olycksstatistiken.

Fly high
08-02-2008, 11:52
Nei, ikke i det hele tatt. Vanlig dustejournalistikk..

Vet ikke hvem som er den største dusten her, jeg ....

GF1
08-02-2008, 12:01
Er disse tallene inkludert Opera-ulykken?

Vet ikke, men det er et faktum at mange norske småflyulykker og militære ulykker ikke kan være tatt med. Totalt antall omkomne i flyulykker er over 1300 hvis alt inkluderes.:(

Fly high
08-02-2008, 12:11
Dette står i innledningen til foredraget:

• Kun ulykker innenfor landets luftrom, men da både med landets
egne og med utenlandske fly
• Både militære og sivile fly
• Alle typer passasjerflyging (rute, charter, privat, etc.)
• Helikopter ikke tatt med
• Med forbehold om feil og unøyaktigheter i tallene (for alle fem
land).

Ut over det ligger det ikke noe tallmateriale i bunnen av foredraget, i alle fall ikke slik det presenteres på LTs egne sider.

GF1
08-02-2008, 15:13
Litt rart å utelate helikopterulykkene:rolleyes: