View Full Version : Farligere å fly i Norge enn i Norden
AirbusTrond
07-02-2008, 21:38
http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.4759666
I fjor var det første året siden andre verdenskrig at ingen døde i en flyulykke i Norge. Likevel har det på de siste 62 årene omkommet flere folk i flyulykker her til lands, enn i resten av landene i Norden til sammen.
"Farligst å fly i Norge" er den opprinnelige overskriften fra NRK, men det får da være grenser, går jeg ut fra..
The Ticketor
07-02-2008, 22:51
Fantastisk artikkel (ikke). Uten å sammenligne med f eks flytimer i de forskjellige landene er det jo umulig å trekke en konklusjon som denne "skriveristen" gjør.
"Vi er jo et fjelland, og har en krevende topografi. Vi har utfordrende vær, en god del ising om vinteren og mye uvær og storm,"
Det forklarer bra allt
Ser man på antall flyplasser, antall avganger og landinger, så tror jeg ikke tallene ser likedan ut.
Og uansett er 477 cirka det samme antallet som har omkommet i trafikkulykker de siste 2 årene. Kjøreturen til flyplassen er vanligvis mye farligere enn flyturen. Hadde bare vegmyndighetene og politikerne hatt evne og vilje til å tenke sikkerhet (og miljø!) på samme måte som luftfartsindustrien hadde det sett vesentlig bedre ut for bilistene også...
Er disse tallene inkludert Opera-ulykken?
Ser man på antall flyplasser, antall avganger og landinger, så tror jeg ikke tallene ser likedan ut.
Nei, ikke i det hele tatt. Vanlig dustejournalistikk.
På nivå med konklusjonen om at Concorde var det sikreste flyet som noen gang var laget før katastrofen i Paris.
jikswoboB
08-02-2008, 10:22
Ändå rätt intressant att antalet olyckor i Norge är nästan lika många som övriga Norden tillsammans (säger mer än antalet förolyckade). Att det råder skilda geografiska förhållanden mellan länderna har förstås betydelse för olycksstatistiken.
Fly high
08-02-2008, 11:52
Nei, ikke i det hele tatt. Vanlig dustejournalistikk..
Vet ikke hvem som er den største dusten her, jeg ....
Er disse tallene inkludert Opera-ulykken?
Vet ikke, men det er et faktum at mange norske småflyulykker og militære ulykker ikke kan være tatt med. Totalt antall omkomne i flyulykker er over 1300 hvis alt inkluderes.:(
Fly high
08-02-2008, 12:11
Dette står i innledningen til foredraget:
• Kun ulykker innenfor landets luftrom, men da både med landets
egne og med utenlandske fly
• Både militære og sivile fly
• Alle typer passasjerflyging (rute, charter, privat, etc.)
• Helikopter ikke tatt med
• Med forbehold om feil og unøyaktigheter i tallene (for alle fem
land).
Ut over det ligger det ikke noe tallmateriale i bunnen av foredraget, i alle fall ikke slik det presenteres på LTs egne sider.
Litt rart å utelate helikopterulykkene:rolleyes: