PDA

View Full Version : Ukraina - juni/juli?

AirbusTrond
05-02-2008, 12:35
Godfolk! Vurderer sterkt en tur til Ukraina fra ca 20. juni og ca 14 dager. Tar gjerne imot generelle tips, overnatting etc.

Er det forresten noen som aner hvorfor SAS.no har tatt bort Ukraina som mulig reisemål? Det går jo nå SAS-fly fra Køben, så dette var rart. Både SAS.se og SAS.dk har muligheten...

Jeg antar ellers at det er mest logisk å fly til Kiev. Så ønsker jeg å ta tog videre til Odessa, og deretter ut på Krim-halvøya og Jalta (her tror jeg det skal gå båt om sommeren?), så kan jeg velge fly tilbake fra Simferopol, eller evt via Kiev igjen. Noen som har meninger om dette? Oslo-Kiev-Oslo ser ut til gå hakket rimeligere billetter. Noen som kjenner til spennende innenriksfly?

Blubird
05-02-2008, 18:46
UM Air kan vel være greit å holde seg unna i hvert fall.

Fra Wiki:
In September 2007 the European Commission banned Ukrainian-Mediterranean Airlines from operating in airspace over the European Union citing safety issues.

DYflyer
05-02-2008, 20:17
Godt valg. Ukraina er en flott destinasjon.

Jeg reiser tilbake til Ukraina i juni. Reiser først til Odessa, og avslutter med en langhelg i Kiev. Fant ut at OK blir de billigste å fly med. Kommer nok ikke til å fly så mye innenlands denne gangen. Satser på Dniproavia fra Odessa til Kiev for å få med meg en Yak 40. Hvis du vil ta en fly-tur bare for å få med deg litt "Sovjet-metall", kan du gjøre som jeg gjorde i fjor. Kiev-Dnepropetrovsk-Kiev, med Aerosvit en vei og Dniproavia på returen. Det ga en Antonov 24 til, og en Yak 42 tilbake. Ikke kostet det skjorta heller. Klarer seg med en dagstur. Byen er ikke spesielt interesant. Bodde på ett hotell som het Tourist hotel i Kiev i fjor. Forsåvidt ett greit nok hotell til en overkommelig pris (bare ikke forvent vest-europeisk standard). I år kommer vi nok til å leie en leilighet for å gjøre det litt billigere. Ett lite tips. Om du ikke lærer deg russisk (eller ukrainsk), så prøv å lær deg det kyrilliske alfabetet før du reiser. Det gjør det litt enklere å komme seg rundt. Fly-museumet ved Zhulyany flyplassen er også ett must å få med seg.

MD11
26-02-2008, 22:19
Hadde en fantastisk reise til Ukraina i mai 2006:D Vi fløy inn til Kiev med Estonian via TLL. Tog Kiev-Simferopol. 5 dagers opphold i herlige og spennende Yalta på Krimhalvøya. Dagstur til Sevastopol, som er et must.
Fløy hjem med BT Simferopol-Riga og tok to netter der også. Deretter hjem.
Se min tripreport her inne, ellers send meg PM for tips.:D

Bizflyer
28-02-2008, 10:37
Klarer man seg med engelsk der eller må man kunne noen russiske gloser for å ha sjanse til å komme seg frem der?

BF:cool2

DCHalvorsen
28-02-2008, 11:23
Når det gjelder engelskkunnskapene i Ukraina er det min erfaring at yngre folk, dvs de som har gått på skolen etter 1990 kan litt i hvert fall. Det samme gjelder de som jobber i turistrelatert virksomhet. Et sted man ikke kan engelsk er på jernbanestasjonene, og det kan være en prøvelse å få kjøpt seg togbillett. Forskjellige togtyper har sine luker, køer er det over alt og servicen er forskrekkelig.

LN-KOG
28-02-2008, 20:59
Klarer man seg med engelsk der eller må man kunne noen russiske gloser for å ha sjanse til å komme seg frem der?

BF:cool2

Snakker ikke alle russisk da? I min omgangskrets snakker de fleste det :colgate: