PDA

View Full Version : Nytt overlydsfly


Concorde
05-02-2008, 09:46
Britene prøver seg på nytt og jeg må begynne å spare igjen: http://www.aftenposten.no/viten/article2237552.ece

PSC TOS
05-02-2008, 10:20
Hvis man setter av 2000 i året, så skulle man ha 50000 om 25 år + renter, kanskje det rekker til en enveisbillett?

Speedbird
05-02-2008, 10:31
Med sine 143 meter er A2 på størrelse med en jumbojet.

- Hmm..
..trodde ikke en 747 var SÅ stor!

STARSHIP 2
05-02-2008, 10:48
godt poeng , kanskje de bare skal sitte 2 i bredden da :P. Tipper den saken der vil trenge rimelig lang rullebane..

Gleder meg til neste passasjerfly med canard kommer!

laurenz
05-02-2008, 13:15
Med sine 143 meter er A2 på størrelse med en jumbojet.

- Hmm..
..trodde ikke en 747 var SÅ stor!


Men flyet er i følget bilder nr. 2 dobbelt så stor som verdens største passasjerfly, A380 :D:p

Concorde
05-02-2008, 13:18
Fra Reaction Engines

The Ticketor
05-02-2008, 13:21
Håper det blir virkelighet, men hvor langt ut på diverse taxiways stikker det flyet når det står på gate?

fattyfingers
05-02-2008, 13:22
Hvis man setter av 2000 i året, så skulle man ha 50000 om 25 år + renter, kanskje det rekker til en enveisbillett?

Går vel til australia, hva skal man med en returbillett ? ;)

KennethGS
05-02-2008, 13:29
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen gidder å tegne et så stort fly...
Det eksisterer jo ikke en flyplass i verden som er stor nok til å ha den tingen taksende omkring...

Superhai
05-02-2008, 13:41
Den er for stor, og uten vinduer tror jeg folk fort slutter å bruke den faktisk. Dessuten kan den bare fly over hav eller poler og gjør bruksområdet mer begrenset.

tabrenna
05-02-2008, 14:34
Dessuten kan den bare fly over hav eller poler og gjør bruksområdet mer begrenset.

Det er vel dagens regelverk som sier den bare kan det da.. Concorden måtte jo også utover sjø før den kunne gå opp i overlydsfart..

Og som de sier er dette snakk om 25 år til kan være operativt, og hvem vet hvordan regelverket er da...

B767
05-02-2008, 17:07
med den flyet må flyplasser ombygges.. taxebaner feks.. flyet er så langt at den må kjøre litt over gresset for å svinge inn i rullebanen .... og den er uten vindu.. så er den for langt.. dårlig ideer der....

britene må tilbake til tegnebrettet og tegne om det..

KjetilK
01-12-2012, 23:27
Det overrasker meg litt om at dette ikke diskuteres mer her. Jeg er helt i fyr og flamme over det Reaction Engines driver med. Tittelen på deres siste presseslipp "The Biggest Breakthrough in Propulsion Since the Jet Engine" (http://www.reactionengines.co.uk/news_updates.html) er ikke å overselge det. Det de har gjort der er en enorm ingeniørbragd.

Så kan man selvfølgelig henge seg opp i designen på flyet, men flyet er ikke det store poenget her. Det store poenget er hvordan man kan designe en jet-motor som brenner hydrogen og som både har en ekstremt effektiv luft-jetmodus, og en "medbrakt oksygen"-rakettmodus.

Hvis dette flyet kommer seg på vingene, antar jeg at dette vil være fly som går mellom under 10 globale superhubber som typisk vil ha eget atomkraftverk for hydrogenproduksjon, det er få flyplasser det vil være nødvendig å tilpasse til et slikt fly. I mach 5 tror jeg nok man må se langt etter vinduene... Så får vi se hvordan det utvikler seg derfra, dette er så disruptivt at det er vanskelig å forutse.

Superhai
01-12-2012, 23:42
Det de har gjort der er en enorm ingeniørbragd.


Det blir nok diskutert mer hvis/når ting begynner å materialisere seg. Fram til da så er det bare et prosjekt i rekken av prosjekter som skal revolusjonere reisen. Når ingeniørbragden kan likestilles en økonombragd, da tror jeg ting får fart på seg.