PDA

View Full Version : Norwegians novembertall: paxx opp, c/f ned

CK
14-12-2004, 09:37
Stadig flere ledige seter
Av TDN Finans | Henrik D. Meyer

Flyselskapet Norwegian melder om økt passasjerantall i november. Flyselskapet klarer likevel ikke å fylle flysetene like hurtig som selskapet utvider rutetilbudet.

Norwegian fraktet totalt 187.966 passasjerer i november 2004, mot 150.252 i tilsvarende periode ifjor. Dette opplyser flyselskapet i en melding tirsdag.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article394718.ece

Børsmeldingen: http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Trafikkstatistikk_November_2004.pdf?id=33423

-----------------------
Hvis de virkelig har en cost/ASK på 50 øre som de har hevdet tidligere, skulle dette gi dem et overskudd i november på ca 8 millioner. Med et overskudd (i følge min kalkulator, gitt CASK 50 øre) på 6 mill i oktober, kan Kjosern risikere å legge frem SORTE tall i fjerde kvartal. Da må de kaste de gamle annonsene sine!! hehe :)

Klippe
14-12-2004, 09:53
Ingen overraskelser i dette, konkurranse situasjonen mellom NAS og BUSK er vel egentlig på stedet hvil, begge taper fortsatt!

BE
14-12-2004, 10:19
Kan man se konturene av en ny "vinge-mot-vinge" situasjon?

DY
14-12-2004, 11:14
Originally posted by CK

Hvis de virkelig har en cost/ASK på 50 øre som de har hevdet tidligere, skulle dette gi dem et overskudd i november på ca 8 millioner. Med et overskudd (i følge min kalkulator, gitt CASK 50 øre) på 6 mill i oktober, kan Kjosern risikere å legge frem SORTE tall i fjerde kvartal. Da må de kaste de gamle annonsene sine!! hehe :)

Ja hadde vært kjekt med svarte tall for første gang, men er redd de ikke har cost/ASK på 50 øre ennå. Så vi får se.

morr
14-12-2004, 11:14
Originally posted by CK

Stadig flere ledige seter
Av TDN Finans | Henrik D. Meyer

Flyselskapet Norwegian melder om økt passasjerantall i november. Flyselskapet klarer likevel ikke å fylle flysetene like hurtig som selskapet utvider rutetilbudet.

Norwegian fraktet totalt 187.966 passasjerer i november 2004, mot 150.252 i tilsvarende periode ifjor. Dette opplyser flyselskapet i en melding tirsdag.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article394718.ece

Børsmeldingen: http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Trafikkstatistikk_November_2004.pdf?id=33423

-----------------------

Men da har du ikke med høyere utgifter til fuel og økt bruk av blant annet de-ice om vinteren. I tillegg vil jeg tippe på høyere markedsføringskostnader.

CK
14-12-2004, 11:32
morr - du har helt rett. Den kampanjen de driver nå - på nett, i print, på TV og i radio (har jeg glemt noen kanaler) koster PÆNG! og det gjør de-iceing, ATC-problemer og økte antall avganger i off-peak (som ikke kan betale seg) også. Jeg tviler på at de i det hele tatt er i nærheten av 50 øre/ASK.

DY
14-12-2004, 11:38
Synes du det er så mange avganger i off-prak da? Trodde det hele tiden har vært argumentet mot Norwegian siden de "melker" markedet med kun fly på tidspunkter når passasjerene er mange.

Norwegian har økt kapasiteten på rutene i Sør-Norge. Mellom Oslo og Trondheim er antallet ukentlige avganger økt fra 42 til 48 , men Oslo-Bergen har økt fra 37 til 52 avganger i uken.

CK
14-12-2004, 13:31
SAS Braathens har også for mange avganger off-peak, og det Norwegian nå gjør er å legge flere avganger utenfor peak. Det hjelper nok på flåteutnyttelsen, og antallet pax kan gå noe opp, men det er ikke penger å tjene der, og den totale c/f går ned.

Klippe
14-12-2004, 15:34
Hvordan kan du vite det!

DY
14-12-2004, 15:36
Originally posted by CK

SAS Braathens har også for mange avganger off-peak, og det Norwegian nå gjør er å legge flere avganger utenfor peak. Det hjelper nok på flåteutnyttelsen, og antallet pax kan gå noe opp, men det er ikke penger å tjene der, og den totale c/f går ned.
Så SAS gjør ikke dette for å tjene penger altså?

EB
14-12-2004, 15:50
Men det er da tross alt positivt at flere velger Norwegian. Sjansen for gjenkjøp er vel større enn sjansen for "nykjøp"...

CK
14-12-2004, 15:55
Originally posted by Klippe

Hvordan kan du vite det!
ta et prissøk, på Norwegian eller SAS Braathens off-peak og se hva slags priser du får - ingen kan leve av den slags priser, hverken DY eller SK