View Full Version : Norwegians novembertall: paxx opp, c/f ned
Stadig flere ledige seter
Av TDN Finans | Henrik D. Meyer
Flyselskapet Norwegian melder om økt passasjerantall i november. Flyselskapet klarer likevel ikke å fylle flysetene like hurtig som selskapet utvider rutetilbudet.
Norwegian fraktet totalt 187.966 passasjerer i november 2004, mot 150.252 i tilsvarende periode ifjor. Dette opplyser flyselskapet i en melding tirsdag.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article394718.ece
Børsmeldingen: http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Trafikkstatistikk_November_2004.pdf?id=33423
-----------------------
Hvis de virkelig har en cost/ASK på 50 øre som de har hevdet tidligere, skulle dette gi dem et overskudd i november på ca 8 millioner. Med et overskudd (i følge min kalkulator, gitt CASK 50 øre) på 6 mill i oktober, kan Kjosern risikere å legge frem SORTE tall i fjerde kvartal. Da må de kaste de gamle annonsene sine!! hehe :)
Ingen overraskelser i dette, konkurranse situasjonen mellom NAS og BUSK er vel egentlig på stedet hvil, begge taper fortsatt!
Kan man se konturene av en ny "vinge-mot-vinge" situasjon?
Originally posted by CK
Hvis de virkelig har en cost/ASK på 50 øre som de har hevdet tidligere, skulle dette gi dem et overskudd i november på ca 8 millioner. Med et overskudd (i følge min kalkulator, gitt CASK 50 øre) på 6 mill i oktober, kan Kjosern risikere å legge frem SORTE tall i fjerde kvartal. Da må de kaste de gamle annonsene sine!! hehe :)
Ja hadde vært kjekt med svarte tall for første gang, men er redd de ikke har cost/ASK på 50 øre ennå. Så vi får se.
Originally posted by CK
Stadig flere ledige seter
Av TDN Finans | Henrik D. Meyer
Flyselskapet Norwegian melder om økt passasjerantall i november. Flyselskapet klarer likevel ikke å fylle flysetene like hurtig som selskapet utvider rutetilbudet.
Norwegian fraktet totalt 187.966 passasjerer i november 2004, mot 150.252 i tilsvarende periode ifjor. Dette opplyser flyselskapet i en melding tirsdag.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article394718.ece
Børsmeldingen: http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Trafikkstatistikk_November_2004.pdf?id=33423
-----------------------
Men da har du ikke med høyere utgifter til fuel og økt bruk av blant annet de-ice om vinteren. I tillegg vil jeg tippe på høyere markedsføringskostnader.
morr - du har helt rett. Den kampanjen de driver nå - på nett, i print, på TV og i radio (har jeg glemt noen kanaler) koster PÆNG! og det gjør de-iceing, ATC-problemer og økte antall avganger i off-peak (som ikke kan betale seg) også. Jeg tviler på at de i det hele tatt er i nærheten av 50 øre/ASK.
Synes du det er så mange avganger i off-prak da? Trodde det hele tiden har vært argumentet mot Norwegian siden de "melker" markedet med kun fly på tidspunkter når passasjerene er mange.
Norwegian har økt kapasiteten på rutene i Sør-Norge. Mellom Oslo og Trondheim er antallet ukentlige avganger økt fra 42 til 48 , men Oslo-Bergen har økt fra 37 til 52 avganger i uken.
SAS Braathens har også for mange avganger off-peak, og det Norwegian nå gjør er å legge flere avganger utenfor peak. Det hjelper nok på flåteutnyttelsen, og antallet pax kan gå noe opp, men det er ikke penger å tjene der, og den totale c/f går ned.
Originally posted by CK
SAS Braathens har også for mange avganger off-peak, og det Norwegian nå gjør er å legge flere avganger utenfor peak. Det hjelper nok på flåteutnyttelsen, og antallet pax kan gå noe opp, men det er ikke penger å tjene der, og den totale c/f går ned.
Så SAS gjør ikke dette for å tjene penger altså?
Men det er da tross alt positivt at flere velger Norwegian. Sjansen for gjenkjøp er vel større enn sjansen for "nykjøp"...
Originally posted by Klippe
Hvordan kan du vite det!
ta et prissøk, på Norwegian eller SAS Braathens off-peak og se hva slags priser du får - ingen kan leve av den slags priser, hverken DY eller SK