View Full Version : Coast Air til flyhistorisk forum
Det er trist, men et faktum at Coast Air fra nå av blir å finne på flyhistorisk forum. Haugesund Lufthavn åpnet 8 april 1975. Asbjørn Utne var allrede igang med "Coast Aero Center", og dagen etter startet Jon Furdal med investorer "Nordsjøfly". Senere kom "Haugaland Flyklubb", "Norving" og til slutt "Haugaland Seilflyklubb". Nå er det bare sistnevnte igjen. Om noen år vil Coast Air bli som de andre, i våres minner, eller som dukker opp i form av "relics", som bilder, tidtabeller etc. Et trist faktum for luftfartsnorge. :cry:
raider66
01-02-2008, 12:21
Jeg synes også dette var trist og leit. Kjenner flere flotte mennesker som jobbet i dette selskapet, som turte å satse der andre lot være. Muligens dette ble spikeren i kista til slutt. De klarte ihvertfall å etablere ruten HAU - CPH som WIF nå snuser seriøst på, så alt kan jo ikke ha vært bomskudd....
Espen
Her snuses det ikke bare, Espen.
raider66
01-02-2008, 19:17
Jeg regnet vel med det Ole. Snakket litt med lufthavnsjefen på Karmøy i går og håper det går bra for alle parter! Lykke til :-)
Espen
Ja jeg kan ikke se annet enn at dette er spikeren i kassa. Uten rik onkel, er det vanskelig å drive flyselskap i Noreg. Seglem har vart generøs i mange år, men skjønner at han til slutt sier stopp. Det var jaggu en fin gjeng som jobbet der. Som en stor familie....
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/Airlines/Coast_Air/LN-FAP_Twin_Otter.jpg
Og her er den Twin Otteren de fløy med mellom 1991 og 1996 - og slik så den ut på sommeren 1992.
http://home.no.net/eirln/img/oldies/fap--.jpg
http://home.no.net/eirln/img/frum/ln-fal-ss.jpg
Jeg savner de Twin Otterne!
Jeg savner kr 972 som jeg har betalt og ikke fått tilbake :(
LN-FAP "i dag": http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=542474
Og LN-FAL havnet i statene: http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=53769
Hvor brukte egentlig egentlig Coast sine Twin Ottere, eller hva brukte de dem til?
Det var på forskjellige ruter og blant annet Dagali var en av destinasjonene man fløy på med Twin Otteren tidlig på 1990-tallet. En slektning fløy med dem mellom FBU og HAU om bord i Twin Otteren og da var det mellomlanding på Dagali. Mer om dette har jeg hjemme - det står blant annet en del i Luftfarten på Haugalandet fra 1914 til 2004 (Sverre Utne Reitan). Kanskje raider66 kommer meg i forkjøpet (jeg vet han har boken)?
BU9001/V2.0
03-03-2008, 11:05
Oysan.
Jeg savner AAC.
Hyggelig å se den avbildet av og til.
raider66
10-03-2008, 11:22
Det var på forskjellige ruter og blant annet Dagali var en av destinasjonene man fløy på med Twin Otteren tidlig på 1990-tallet. En slektning fløy med dem mellom FBU og HAU om bord i Twin Otteren og da var det mellomlanding på Dagali. Mer om dette har jeg hjemme - det står blant annet en del i Luftfarten på Haugalandet fra 1914 til 2004 (Sverre Utne Reitan). Kanskje raider66 kommer meg i forkjøpet (jeg vet han har boken)?
Skal sjekke litt i boken og se om jeg finner noe. For øvrig fløy BX også en del charter med Twin Otterne. Vet at bl.a Ham-Kam fløy med dem til/fra Vestlandet ifm fotballkamper. Da med utreise fra GEN og ikke Hamar/Stafsberg.
Espen
raider66
10-03-2008, 18:15
Det står ikke så ventet relativt mye om Coast Aero Center og Coast Air i boken til Sverre, men dessverre intet spesikfikt om hvilket flymateriell som ble benyttet på de forskjellige rutene. Men FBU, Dagali, Fagernes og HAU var iallefall destinasjoner slk Kurt er inne på.
For øvrig ble LN-FAL (299) "Valdresflya" registrert til Coast Aero Center 21.04.1987. Overtatt av Coast Air 21.10.1988. Slettet fra norsk luftfartøyregister 28.07.1994.
LN-FAP (371) ble registrert til Vestfly AS 24.01.1992 operert for Coast Air. 19.05.1992 ble flyet overført til K/S Vestfly AS fortsatt operert av Coast Air. Flyet ble slettet fra luftfartøysregisteret 26.01.1996. Dette i følge bibelen til Kay Hagby.