PDA

View Full Version : Mye bagasje blir borte


Concorde
29-01-2008, 12:12
Nordmenn på reise ble i fjor frastjålet mer bagasje enn noen gang tidligere. Det er også satt ny rekord for forsinket bagasje.

Fra P4.no:
http://www.p4.no/story.aspx?id=259723

Eksempler på klagesaker fra reisende:

-Bagasje som aldri kom fram til Bangkok. Krav på 9.000 kroner.

-Familiereise med Blue One fra Gardermoen til Finland før jul i fjor. Koffert dukket aldri opp. Den inneholdt julegaver, bærbar PC, digitalt fotoapparat, videokamera, slipsnål, mansjettknapper og diamantsmykker. Samlet krav på 60.000 kroner.

-Jobbreise for advokatfirma fra Oslo til Italia. Håndbagasje var for stor og ble tatt hånd om av ansatte i Norwegian. Den lille kofferten ble forsinket i flere dager, og var åpnet da den kom fram. Blant flere ting som manglet var fire pakker røkt ørret.

-Reise til Elfenbenskysten med Air France.
Bagasjen kom fram noen dager etter ankomst, men uten innhold. Krav for tap av klær, sko og kamera på 6.700 kroner.

-Reise fra Malaysia til Trondheim med KLM
En bag var ødelagt i låsen og åpnet. Et armbåndsur manglet. Krav på 1.200 kroner.



Hvem i alle dager er så smart å putte kamera,julegaver, diamantsmykker og bærbar PC i bagasjen??

pgaa
29-01-2008, 12:28
Hvem i alle dager er så smart å putte kamera,julegaver, diamantsmykker og bærbar PC i bagasjen??

Hehehe, tydeligevis hvertfall noen :cool:
Men da tenker en lite gjennom ting før en drar på tur altså.. Diamantsmykker av alle ting... Hello lixxom :drunk:

Farmer
29-01-2008, 12:29
Nok en grunn til aldri å sjekke inn noe bagasje ;-)

Vede
29-01-2008, 13:05
Har ikke rett på så mye erstatning på den røkte ørreten for de som mistet den. ;)

LN-KOG
29-01-2008, 14:09
Har ikke rett på så mye erstatning på den røkte ørreten for de som mistet den. ;)

Hvorfor ikke?

sk931
29-01-2008, 14:19
Nordmenn på reise ble i fjor frastjålet mer bagasje enn noen gang tidligere. Det er også satt ny rekord for forsinket bagasje.

Fra P4.no:
http://www.p4.no/story.aspx?id=259723

Eksempler på klagesaker fra reisende:

-Bagasje som aldri kom fram til Bangkok. Krav på 9.000 kroner.

-Familiereise med Blue One fra Gardermoen til Finland før jul i fjor. Koffert dukket aldri opp. Den inneholdt julegaver, bærbar PC, digitalt fotoapparat, videokamera, slipsnål, mansjettknapper og diamantsmykker. Samlet krav på 60.000 kroner.

-


Hvem i alle dager er så smart å putte kamera,julegaver, diamantsmykker og bærbar PC i bagasjen??

Og når så der lægges så store værdier i bagagen, var det så ikke naturligt også at tegne en forsikring for det ???
---
Det kan jo blive uhørt svært at bevise at der så store værdier i bagagen.
--

Desværre sker det ofte at når bagagen er væk, så sker der et og andet i hovedet på folk....pludselig har store værdier i bagagen, som nævnt i dette.
---
Husker et tilfælde, for ikke så lang tid siden,hvor bagagen fra MEX til AAR var
væk....desværre fordi BAGTAG vor bortkommet, der var ikke navn hverken uden på eller inden i.....Kunden opgav blandt andet at bagagen indeholdt indtil flere sæt Hugo Boss tøj foruden Rolex ur osv osv , alt i alt ca . 40000 DKK Bagagen lokaliserede vi efter 14 dage, og da vi fik den , ja så lukkede vi den op...Indhold ???? ja tennis sko, og snavset tøj......og Hugo Boss tøj ???'
overhovedet ikke, eller ur nej slet ikke....
Hilsen
Ole

Vede
29-01-2008, 15:52
Hvorfor ikke?

Når ble det lov å sende mat i bagasjen da?

Someone
29-01-2008, 17:55
Når ble det lov å sende mat i bagasjen da?

Når ble det ulovlig?

Egil
29-01-2008, 17:59
Når ble det lov å sende mat i bagasjen da?

Du må gjerne sende mat, men da har vi noe som heter "Limited Release"...
Brukes flittig når folk (og fe) sender bagasje med mat, vinflasker etc.
Tør ikke tenke på hvordan det ville lukte etter at en koffert med frossenfisk har stått/blitt sendt frem og tilbake noen dager/uker før den når rettmessig eier ^_^

E!

snag
29-01-2008, 18:02
Når ble det lov å sende mat i bagasjen da?

Har vel aldri vært ulovlig det?!? Så lenge det er pakket skikkelig og ikke skader annen bagasje eller fly så er det ikke noe problem, eller praktiserer dere andre regler hos dere Vede?

Olebno
30-01-2008, 00:20
Gud bedre, hva er dette slags reaksjoner ??? Her pekes det på et problem bransjen har, nemlig utro tjenere som stjeler fra passasjerenes bagasje. Og her begynner man en diskusjon om hva som er lov/ikke lov å ha i bagasjen, og hvor dumme passasjerene er. Ikke et ord om tyvpakket i bransjen. Unnskyld meg, men fy f..... !!!! For ordens skyld, jeg hadde min første arbeidsdag i et herværende flyselskap i 1962. Tør påstå jeg vet en del om dette. Har selv vært utsatt for faenskapen et par ganger,

gustavf
30-01-2008, 00:29
Gud bedre, hva er dette slags reaksjoner ???

Som jeg skulle sagt det selv.

En ting er at man skal være litt forsiktig med hvordan man håndterer verdisaker, men man skal da ikke forvente at bagasjen blir stjålet heller. Her er det jo et eksempel på ei reise med SAS-konsernet internt i Norden, riktignok med uvanlig store verdier, men allikevel.

Og, ja, jeg har sjekket inn bærbar PC. At noen hos Widerøe eller SGS skulle stjele den var faktisk ikke en tanke jeg tenkte. (Jeg tror aldri jeg har sjekket inn PC hos Norwegian, men det samme gjelder for Rfly.)

Egil
30-01-2008, 01:45
Gud bedre, hva er dette slags reaksjoner ??? Her pekes det på et problem bransjen har, nemlig utro tjenere som stjeler fra passasjerenes bagasje. Og her begynner man en diskusjon om hva som er lov/ikke lov å ha i bagasjen, og hvor dumme passasjerene er. Ikke et ord om tyvpakket i bransjen. Unnskyld meg, men fy f..... !!!! For ordens skyld, jeg hadde min første arbeidsdag i et herværende flyselskap i 1962. Tør påstå jeg vet en del om dette. Har selv vært utsatt for faenskapen et par ganger,

Pust inn... Pust ut... Og tell til ti... Pust igjen!! ^_^

Så back to topic!
Noen må ha statistikk å vise til her, noen på LL på en større stasjon som kan uttale seg?
I mine 6 år i WF har jeg kun minne av en koffert som aldri kom til rette. Og det er noen hundre bagasjer jeg har etterlyst...

E!
E!

Concorde
13-02-2008, 14:46
Og nå er det en advarsel igjen og nok et offer skriker over verdisakene som er borte fra bagasjen: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=501918

gixen
13-02-2008, 14:57
Det er bare idiotisk å sende med vinflasker, fisk osv. i innsjekket bagasje.

Har hatt flere tilfeller der en isboks med fisk åpner seg i det man løfter den på bagasjebåndet. Ender opp med at det lukter råtten fisk over hele terminalanlegget.

Vinflasker er lette å knuse, og det skjer at pax får baggasjen sin full i rødvin.

Når sånne ting skjer er det ofte ikke bare paxen som eier bagasjen som får svi! Dyrt for flyselskapene!

gustavf
13-02-2008, 15:03
Det er bare idiotisk å sende med vinflasker, fisk osv. i innsjekket bagasje.

Nå er jeg mer glad i øl enn vin, men hvordan skal jeg få med meg mine Arrogant Bastard, Cantillon, Westvleteren (la gå, jeg fant ikke denne i Belgia, men hadde jeg gjort det...) eller Dogfish Head dersom jeg ikke sjekker dem inn?

gixen
13-02-2008, 15:05
Nå er jeg mer glad i øl enn vin, men hvordan skal jeg få med meg mine Arrogant Bastard, Cantillon, Westvleteren (la gå, jeg fant ikke denne i Belgia, men hadde jeg gjort det...) eller Dogfish Head dersom jeg ikke sjekker dem inn?

Da tar du det med deg i håndbaggasje i lukket pose med kvittering inni.

Someone
13-02-2008, 15:09
Da tar du det med deg i håndbaggasje i lukket pose med kvittering inni.

Og hvor får man dette fra...jo kun på flyplassens egne butikker.


Så lenge man pakker det forsvarlig er det overhode ikke noe problem å sende vinflasker. Har gjort det mange ganger og aldri opplevd at de har knust.

Vede
13-02-2008, 15:13
Enig med Someone. Ikke problem og sende knuselige ting i innsjekket bagasje så lenge du pakker det inn i noe mykt og helst i hardplast koffert.

gustavf
13-02-2008, 15:13
Da tar du det med deg i håndbaggasje i lukket pose med kvittering inni.

Da må jeg jo kjøpe det på flyplassen. Og det er ikke akkurat det beste stedet å kjøpe øl hverken Belgia eller USA. Kjøper jeg det i USA får jeg vel ikke lov til å ta det med meg hjem uansett pose og kvittering.

Concorde
13-02-2008, 15:23
Eller du kan be vinmonopolet bestille det. Utrolig hva de kan.

gixen
13-02-2008, 15:33
Om en først skal ta med seg vinflasker i innsjekket bagasje er det selvsagt lurt å pakke det inn i noe mykt i en hard koffert.

Men poenget er at det er uansett en risiko for at ting knuses, bagasje kan til tider få ganske så hard behandling.

gustavf
13-02-2008, 15:44
Eller du kan be vinmonopolet bestille det. Utrolig hva de kan.

Og utrolig hva de ikke kan. Jeg nevnte tre bryggerier som ikke har distributør i Norge. Da må man først få en importør til å bestille det fra en distributør som kan sende det til Norge, så må denne importøren sende det til Vinmonopolet som håndterer det som en spesialsak. Joda, det er mulig, ihvertfall om man holder seg unna de virkelig sære sakene (Westvleteren og andre samleobjekter).

Selvfølgelig er det en risiko for at ting knuses, eller med øl også til en viss grad at korken løsner, men det er jo langt fra det samme som at man ikke skal kunne ta med seg flasker. Fornuftig innpakning og passe på at det ikke pakkes sammen med ting som ikke tåler øl/vin/whatever.

På min USA-tur om noen dager er ihvertfall Dogfish Head, Old Dominion, Brooklyn Brewery og Boston Beer Co plottet inn for besøk. At jeg kommer hjem med flasker i bagasjen tror jeg vi kan gå ut fra. Det samme ville gjelde om jeg hadde vært på vintur i Frankrike.

Concorde
13-02-2008, 15:46
Hva var det Espen Thoresen Hversaagod og co hadde i bagasjen fra Bodø til Fornebu?
Tror den inneholt en ambolt,bløtkake,porselensasjetter og noen klær :devot:

TLS at OSL
25-04-2019, 13:02
I følge Aftenposten blir mer og mer flybagasje borte.

https://www.aftenposten.no/verden/i/K3r7aE/Mer-bagasje-ble-borte-pa-flytur-i-fjor

LN-MOW
25-04-2019, 13:45
Med tanke på den teknologien som er blitt tilgjengelig, er dette overraskende tall. Men amerikanske selskaper som f.eks Delta og United er ‘early adapters’ og det ser vi vel av tallene ...

Trdfly
25-04-2019, 13:47
Skal nevnes at svindel fra passasjerenes side også øker, bagasjeskader som var der før avreise, samt bagasje som meldes stjålet, men aldri sendt på noen bånd.

RescueMe
25-04-2019, 16:21
Når jeg ser hva enkelte leverer inn av kofferter og bager så blir jeg ikke overrasket over at noe av det rett og slett går i oppløsning under transport... virker som om enkelte ikke tenker over hva slags behandling innsjekket bagasje får....

Men ja, også litt overrasket over at moderne teknologi ikke har gjort sitt inntog i større skala enda. Muligens straffen for å miste bagasje ikke er stor nok for selskapene?

TLS at OSL
25-04-2019, 16:49
Når jeg ser hva enkelte leverer inn av kofferter og bager så blir jeg ikke overrasket over at noe av det rett og slett går i oppløsning under transport... virker som om enkelte ikke tenker over hva slags behandling innsjekket bagasje får....

Men ja, også litt overrasket over at moderne teknologi ikke har gjort sitt inntog i større skala enda. Muligens straffen for å miste bagasje ikke er stor nok for selskapene?

Ja, det er mye "lurvete" bagasje, men jeg har flere ganger lurt på om alle de små "ekstra-lappene" med strekkoder som vi setter på og som mange aldri fjerner, kan ha en medvirkende årsak. Det er jo enkelte kofferter som har mer enn 50 av dem.
Hva skjer hvis "hoved-tag'en" faller av, og du har kofferten full av de små? Klarer systemet å fange opp den riktige?

Det er sikkert mange som svindler forsikringsselskapene, men det har jo hendt at kofferter som som blir borte, kommer til rette etter at forsikringssummen er utbetalt. Hvis du da har gitt uriktige opplysninger, ligger du dårlig an. Veldig dårlig an...

LN-MOW
25-04-2019, 16:59
Hva skjer hvis "hoved-tag'en" faller av, og du har kofferten full av de små? Klarer systemet å fange opp den riktige?

.

Det er jo bare å scanne til du finner en som 'svarer'. Datoen er jo innbakt i koden.

TLS at OSL
25-04-2019, 17:02
Det er jo bare å scanne til du finner en som 'svarer'. Datoen er jo innbakt i koden.

Ja, jeg vet det, men klarer systemet å scanne en koffert så raskt at den alltid finner den riktige når kofferten ruller forbi scannerne?

LN-MOW
25-04-2019, 17:17
Ja, jeg vet det, men klarer systemet å scanne en koffert så raskt at den alltid finner den riktige når kofferten ruller forbi scannerne?

Ikke hvis hovedtagen faller av. Da må man håndscanne til man finner den riktige.

bamseh
25-04-2019, 21:43
Det er en ting jeg har lurt på i den forbindelse - var så heldig å mangle en bag etter flight Stavanger-Oslo-Trondheim nå i påska. Meldte den tapt naturligvis, og så spurte jeg damen bak disken om hun visste hvor den var. Egentlig for å vurdere å vente på flyplassen på neste fly eller ei.. Hun forklarte at hun ikke visste hvor den var, men at hun kunne se at den IKKE var med neste fly i alle fall (et som takset mot avgang på OSL).

Så mitt spørsmål: hvor "ofte" blir kofferten scannet på den turen? Hvor nøyaktig plassering kjenner man til? Jeg er jo såpass teknologioptimist at jeg synes jeg kunne fått en automatisk melding i appen hvis flyselskapet vet at kofferten min ikke er med, og hvilket fly den vil komme med osv...

Trdfly
25-04-2019, 22:17
Det er en ting jeg har lurt på i den forbindelse - var så heldig å mangle en bag etter flight Stavanger-Oslo-Trondheim nå i påska. Meldte den tapt naturligvis, og så spurte jeg damen bak disken om hun visste hvor den var. Egentlig for å vurdere å vente på flyplassen på neste fly eller ei.. Hun forklarte at hun ikke visste hvor den var, men at hun kunne se at den IKKE var med neste fly i alle fall (et som takset mot avgang på OSL).

Så mitt spørsmål: hvor "ofte" blir kofferten scannet på den turen? Hvor nøyaktig plassering kjenner man til? Jeg er jo såpass teknologioptimist at jeg synes jeg kunne fått en automatisk melding i appen hvis flyselskapet vet at kofferten min ikke er med, og hvilket fly den vil komme med osv...

Spørsmålet om oppdatering i Appen har nok med software, og løsninger som i dag ikke er ferdigutviklet. Men for SAS sin del jobber de mot slik som du ser hos for eksempel United, der du kan se når den er lastet inn og ut av flyet osv.

Per i dag i Norge, bruker for eksempel SAS, Avinor sin BRS. Den er koblet opp mot Altea, så hvis bagasjen er sendt på bag drop/ eller er sendt via skranke eller spesialbånd å videre oppdatert til en ¨Active¨bag i Altea, vil stuerne kunne få lov til og laste den. Noen ganger blir ikke bagasjelappene/TAG-nummrene oppdatert til ¨Active¨ i systemet av forskjellige grunne, dermed vil man ikke kunne gå ombord uten at enten TAGen som ikke er aktiv blir slettet eller gjort aktiv.

Per i dag er det ikke noen scanning ved avlasting. Ankomstservice ser kun om bagasjen er lastet eller ikke, ellers må de lete på BAG-listen å se om det er laget noen RUSH-tag som bagasjen blir ettersendt med, eller vi FWD - Forward Messages i Worldtracer / Rapporteringssystemet for savnet bagasje.

bamseh
26-04-2019, 00:42
Så, på vanlige flygninger her til lands - så blir den i praksis scannet i bagdrop, deretter når den lastes på fly, og når den lastes på neste fly, etc?
Og så er det et annet eventyr når man inkluderer flere land/interlining med andre selskaper etc?

Nå er det vel mange mer eller mindre gode årsaker til at bagasje ikke blir lastet på et fly, men foregår det noe slags prioritering f.eks. hvis årsaken er plassmangel? Fikk forsinket levering på en barnevogn og en stor koffert på direkteflyging SVG-TRD før jul - CRJ9 selvsagt - og det var ikke bare vi som hadde med oss det.. Men jeg oppdaget her i påska at det blant annet hadde kommet et bilbarnesete på forsinket levering. Jeg vet hva jeg ville ha prioritert selv i alle fall... ;)