View Full Version : flyNordic skyter LANGT over mål!
flyNordic har den siste uken kjørt den samme annonsen i DN og Aftenposten, med bilde av fem av sine (meget søte) flyvertinner foran en MD80 der de har saget over cabin-devideren med motorsag. Budskapet deres (i tillegg til at også Fred. Olsen kan fly LF) er at flyNordic ikke har gardin ombord på sine fly, og at alle får samme servicen, uansett hva de har betalt eller "uansett hvor du sitter i flyet".
Her føler jeg at LF skyter LANGT over mål for å bruke en slitt foppalmetafor. På alle de rutene der flyNordic konkurrerer (med SAS) er det én kabin, og samme service i hele flyet. Gardinen forsvant i 2002! Her har flyNordic enten ikke sjekket konkurransen, eller de har valgt å BEVISST feilinformere i sine annonser.
synes flynordic reklamene har vært ganske morsomme....sett flere på flytoget også.....men ser poenget ditt CK....
Enig med CK... Fresk annonse og sikkert imagebyggene - men særlig up-to-date er den ikke!!!
Skal ikek flynordic starte fly til andre destainsjoner hvor konkurrentene har gardin? Spør for jeg ikek husker....kan det være langsiktig tenkning?
Nå har ikke jeg sett den annonsen, men om FlyNordic velger å konstatere det opplagte i sine annonser, så er vel ikke det feilinformering? Etter hva jeg kan lese av CKs innlegg så beskriver de jo bare virkeligheten.
Om de hadde sagt "vi er annerledes enn konkurentene våre" så hadde det jo vært noe annet.
Annonsen viser til ruten Oslo-Stockholm og der har det ikke vært gardin på flere år!!!
Er det tilfeldig at 4 av 5 flyvertinner er blonde?
Alt dreier seg ikke om SAS!
Det samme blir poengent når kritikken ble rettet mot Norwegian i forbindelse med reklamespottene som blir sendt på radio der "avgift" og "skatt" er personifisert og blir sendt på dør.
Norwegian vil ha frem budskapet om at de operer med opplyste og oversiktlige priser, på samme måte som LF vil ha frem budskapet om at de ikke har noen gardin i flyet. Det er vel for så vidt likegyldig hva den ene konkurrenten til disse selskapene driver med?
BEF - grunnen til at vi nevner SAS er at flyNordic KUN konkurrerer med SAS på alle sine ruter (og flyMe og Malmö Aviation på svensk innenriks, men ingen av dem har gardin)
Originally posted by Herlov
Nå har ikke jeg sett den annonsen, men om FlyNordic velger å konstatere det opplagte i sine annonser, så er vel ikke det feilinformering? Etter hva jeg kan lese av CKs innlegg så beskriver de jo bare virkeligheten.
Om de hadde sagt "vi er annerledes enn konkurentene våre" så hadde det jo vært noe annet.
Det er jo underforstått når de sier at VI HAR DET SLIK, at konkurrenten ikke har det slik (send meg en pm så kan jeg sende deg annonsen på mail), det blir jo like feil som å si at "Vår tannkrem er uten sukker" - da vil du jo tro at Tannkrem A kke har sukker, mens alle andre har det...
...så da er det fritt frem for alle å komme med misvisende annonser?
Misvisende?
Hva med annonsen er det?
Nettopp det vi diskuterer her... Bortfallet av gardin i Skandinavia var det SAS som stod bak... flynordic bare hermer noen år etter...
Alt er ikke SAS...virker ikke som folk klarer å se at flynordic kommer med et enkelt budskap om at de har en kabin. Virker som mange tror at SAS er malen for alt som skjer innen luftfart.
Tror nok at ledelsen både i DY og LF også bruker mye tid på SAS... Det meste handler nok om SAS - på godt og vondt!
Flynordic planlegger vel oppstarten av Tallin, Dublin, Berlin og München. Alle med 2 eller 3 klasseinndeling hos konkurrentene...med unntak av Norwegian sin rute til Berlin.
Och nu har ju SAS infört dubbla duschdraperier, sorry, gardiner, på andra destinationer istället.
Og dusjforhenget (er nok mer spiselig i Norge enn snobbete gardiner) var kjempestilig... Gjorde kabinen lysere...:spin:
Superhai
13-12-2004, 12:48
Originally posted by CK
Her føler jeg at LF skyter LANGT over mål for å bruke en slitt foppalmetafor.
Har ikke Finnair fortsatt gardin på AY654 & AY655. :p
Vel, ingen bombe at de som enten jobber i SAS eller lever for SAS på en annen måte reagerer på en annonse laget av konkurrenten. Det flynordic sier i denne reklamen/annonsen er at de har en og samme service i hele kabinen. Hadde de spesifikt skrevet noe om SAS, hvilket de ikke gjør, så hadde saken vært en hel annen. Å begynne å prate om feilinformering her blir bare tøvete. Dette er en reklame, folkens!
Og ja EB, blonde damer selger! Face it! :spin:
Bra for meg... Jeg liker også blondiner best...Gir meg minst motstand! (Pluss vi er ofte enige når det gjelder barske mannfolk!!!)
tosfreight
13-12-2004, 13:38
Synes reklamen er kjempebra!!!! Morsom, og jeg tror den funker. SAS kan jo bare slå tilbake med samme mynt.
JA til flere reklamer med vakre damer og fly!!! :spin:
så du synes det er greit at Pepsi kommer med en reklamekampanje i morgen som sier "VÅR BRUS INNEHOLDER IKKE SYRE"??
joda, reklamen er fin den - jeg har satt den opp på veggen over pulten min (man skal kjenne sine konkurrenter), og idéen med å sage over cabin-devideren (som med sin blå gardin nok var noe som hang igjen etter Finnair)er morsom den, men det blir feil når man fremhever et trekk med seg selv på en måte som får konkurrentene til å fremstå annerledes, som om DE har cabindevider og forskjellig service - noe de ikke har (når de starter flygninger til nye destinasjoner, med en annen produktkonkurranse blir saken en annen)
tosfreight
13-12-2004, 13:47
I krig og kjærlighet er alt tillatt.... :)
Originally posted by CK
så du synes det er greit at Pepsi kommer med en reklamekampanje i morgen som sier "VÅR BRUS INNEHOLDER IKKE SYRE"??
Så med andre ord har flynordic forskjellig service ettersom hvor man sitter i kabinen? flynordic informerer om hva som er tilfelle ombord, og de lyver ikke, gjør de vel CK?
Som fremtidig markedsfører ser jeg intet problem med denne reklamen, derimot synes jeg den er ganske morsom! Men så jobber jeg jo ikke i SAS heller. :D
Originally posted by CK
Men det er jo syre i all brus! flynordic sier jo bare det som er tilfelle. Hadde Pepsi sagt at det ikke var syre i deres brus så hadde de løyet, det har ikke flynordic gjort så jeg forstår ikke sammenhengen.
Forøvrig synes jeg titelen på denne tråden er misvisende "...skyter LANGT over mål". Men så er jeg ikke ihuga SAS fan heller da.
La merke til at de fremhever at du kan sjekke inn inntil 30 minutter før avgang...ingen ting om at innsjekk kun starter en time før avgang og dermed blir det kø som ofte varer til det er mindre enn 30 minutter igjen til avgang!
jeg gir opp - noen vil ikke høre...
ok, bytt ut SYRE med GIFT i cola-teksten. Det er en type reklame som skyter langt over mål. Når du sammenligner deg med konkurrente, og du fremstiller ditt produkt som BEDRE enn konkurrentens når det er det samme - eller i tilfellet SK vs LF marginalt dårligere. På LF får DU ingenting, på SAS får du frokost om morgenen, og kalde og varme drikekr resten av dagen... men, det er tydeligvis besides the point. SAS-elsker som man er...
Hører godt, og forstår hva du mener, men jeg synes det blir helt feil å si at flynordic har skut langt over mål.
Må alt forståes helt bokstavelig? PS! CK har null peiling på foppall!
Hadde ikke SAS endel reklame med at de fjernet gardinen, eller at de kun hadde en klasse ombord når de ble SAS Braathens? Kan ikke huske at Norwegian eller Sterling har hatt gardiner.
Men skjønner hva dere "SAS-fan" mener, men reklamen er positiv for flyNordic og det er ikke noe feil i den, men det virker som om det ligger noe bak...
Hvis man bruker CKs logikk burde jo da heller ikke SAS få lov til å reklamere med at de har fleksible billetter, ettersom konkurrentene også har fleksible billetter!
Jeg er i utgangspunktet enig i at reklamen til LF kan være misvisende, men SAS er de siste som skal klage, den "både og" (Tom & Jerry, Ketchup & sennep etc.) reklamen var ikke det spor bedre.
Bare mye morsommere... Pluss at både Tom og Jerry ser bedre ut en Blondie&Co...
Originally posted by EB
Bare mye morsommere... Pluss at både Tom og Jerry ser bedre ut en Blondie&Co...
Uttal deg heller om noe du har greie på EB!:p :D
He He... Skal jeg komme med terningkast på deg også?;)
Øhmm, tror jeg foretrekker å leve i uvisshet!:spin:
Med andre ord er ikke annonsen til flynordic så ille likevel.:)
Har hele tiden ment at annonsen er fresk med et bra image. Men innholdet er ikke så bra...
Jeg synes den både er fresk og har bra innhold.
20 i stil - null i innhold:spin:
20 i stil og 20 i innhold:)
Kommer an på den som leser...:p Jeg setter nok litt større krav til innholdet...;)
Ja du er jo kjent for gode terningkast og karakterer. Må vel minne om at ingen andre har klart å "sprenge" karaktergrensa på sine tester slik du engang gjorde på "testsiden". Selvsagt var det SAS du testa:D
Blir liksom langt lettere å ta karakterene dine seriøst i ettertid :spin:
Dreier alt seg om SAS?
Slapp av...det går nok over!
Nei alt dreier seg ikke om SAS. Men siden du er kritisk til Flynordic sine annonser siden de ikke passer for SAS, skuffet over at VG ikke skriver at Norwegian kan miste lisens på flyene sine slik SAS kan etc.....så er det vel ikke så rart...og tillegg gir poeng som en spiller i Yatzy:D
Jeg treffer visst ganske bra...:wow:
Du må ha gått i norsk skole....siste resultat viser jo at Norge kommer dårligst ut i regnetester, men scorer høyest når de skal vurdere sine egne evner:D
Bare til ettertanke/digresjon:)