PDA

View Full Version : LN-NOB på OSL


BSSW
27-01-2008, 01:21
Starter ny tråd da den gamle: LN-NOB er paa sin jomfrutur (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26392) nærmer seg 200 poster, dessuten er det en stund siden LN-NOB hadde sin jomfrutur.

På hangar.no (http://www.hangar.no) så ligger det 3 videoer om LN-NOB. En fra da den hadde kommet i hangar og Kjos kommer ut fra flyet, og 2 fra Seattle. En da den ble lakkert og en fra da den ble laget. Nå er deler av den videoen som viser når en -800 blir laget fra standard videoen som Boeing laget for x antall måneder/år siden, men deler av den viser faktisk LN-NOB.

Disse videoene er da for de som interesserer seg for slikt, slik som meg :D

Airbus 330
27-01-2008, 15:03
Og her er noen bilder av dem som vi tok igår av LN-NOB. http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1295/2008-01-26.html

Airbus 330.

CK
28-01-2008, 08:25
ARGH!
Den kom "for tidlig" inn - så da jeg passerte sørenden av 19R holdt den på å taxe bort til hangaren. Snudde GO-bilen og raste bort til hangaren. Rakk å ta noen få bilder - gjennom TO sett med gjerder - før den forsvant inn i hangar (og de lukket dørene). Her er det beste!

CK
28-01-2008, 11:16
bare et lite spørsmål - selges flights med 738 nå med 189 seter ava?
Med bare én maskin med 189 seter blir det jo krise om den får tekniske problemer.

MD11
28-01-2008, 11:19
Koster vel mer og ikke selge den full...så får man heller bare ta problemene hvis de kommer.

BU595
28-01-2008, 11:34
bare et lite spørsmål - selges flights med 738 nå med 189 seter ava?
Med bare én maskin med 189 seter blir det jo krise om den får tekniske problemer.


Men, de kan vel ikke satse på å bruke en -300 til LPA/TFS heller..Det har den ikke range til ..Så det er vel en større kostnad å stoppe salg på 148 i tilfelle teknisk, en å booke 189...eller ?

LN-MOW
28-01-2008, 11:35
Det varer ikke lenge .... maskin nummer to kommer denne uken. Noen som har sjekket om den blir paa OSL inntil videre eller om den skal rett til Rygge?

G-COLE
28-01-2008, 12:42
-Når den kommer i trafikk...,- er det da noen som vet hvilke ruter eller hvor den kommere til å fly ?
Er det fra OSL og til sydlige breddegrader,- eller innenlands, f.eks OSL-BGO-OSL ?

Thomas
28-01-2008, 12:58
Så lenge XL Airbusen skal hjem til Frankerike er det vel nærliggende å tro at det i første omgang er Las Palmas og Marrakech den blir benyttet på.

Wf-pax
28-01-2008, 12:59
-Når den kommer i trafikk...,- er det da noen som vet hvilke ruter eller hvor den kommere til å fly ?
Er det fra OSL og til sydlige breddegrader,- eller innenlands, f.eks OSL-BGO-OSL ?

Den skal i alle fall fly mellom Gardermoen og Las Palmas:)
Får håpe at vi får 737-800 i trafikk innenlands raskt..
Jeg skal fly med Norwegian mellom TRD og OSL i august, så jeg håper jeg får sitte i en 737-800 da^_^

Airbus 330
28-01-2008, 13:00
Og Tenerife.... (TFS)

Airbus 330. Som trodde denne tråden ble stengt...;)

CK
28-01-2008, 13:13
åpnet den igjen - som avlastning for den andre NOB-tråden der det var så mye gruff

Airbus 330
28-01-2008, 15:02
BRA CK. :)

Airbus 330.

BSSW
28-01-2008, 16:04
Noe sjangs for at den blir ferdig torsdagskveld (31/1) og kan ta over i tilfelle snag?

Isåfall "håper" jeg på snag på den maskinen som skal fly siste flight til SVG :rolleyes:

FlightDeck
28-01-2008, 16:09
Gjennomføres det noe form for opplæring for ansatte eller er Mr. 800 så lik Mr. 300 at det ikke trengs?

BSSW
28-01-2008, 16:18
Hvordan det er for pilotene er jeg ikke sikker på, men vel anta at de må gjennom ett slags diff kurs. Men de fleste pilotene er vel gjerne fra BU og SK og der har de vel allerede flydd NG.

Når det kommer til teknikere så må de ha et diff kurs fra CL til NG. Men da de fleste teknikere (ihvertfall på OSL og SVG) kommer fra BTS og STS,så har de vel allerede NG sertifikat.

MountainDew
28-01-2008, 17:04
De fleste skal på 2 dagers diff kurs!

Rednose
28-01-2008, 17:52
Har nettopp vært ombord i NOB nå, og den er dritlekker for å si det pent!
Setene er kjempegode å sitte i, og det er merkbart bedre benplass enn
i -300`ene. For øyeblikket holdt de på å montere sliding carpet i cpt/3.
Det som overrasket meg mest var at det hadde 3 "bokser/luker" i taket med floating devices (rafts) for ETOPS flyvninger.
Legger ut bilder senere.

BSSW
28-01-2008, 17:59
Er den ETOPS godkjent da? Det var overraskende....har DY noen større planer her eller? Eller kanskje for å kunne "selge" den lettere?

Ved ettertanke så kan det være en option fra den som egentlig skulle ha maskinen, for det er vel en maskin som egentlig var tenkt til en annen operatør?

LN-MOW
28-01-2008, 19:35
Er den ETOPS godkjent da?

Hoeyst tvilsomt. Det ville ikke vaere loennsomt med DY's type operasjoner. Sertifisering og opprettholdelse koster endel kroner. Utstyret er nok ment for 'Overwater operations' - noe de jo har en del av - saerlig paa vei til Kanari.

Blubird
28-01-2008, 19:46
Det varer ikke lenge .... maskin nummer to kommer denne uken. Noen som har sjekket om den blir paa OSL inntil videre eller om den skal rett til Rygge?

Er satt opp flighter fra Rygge med B738 f.o.m 14/02, så antar at ihvertfall én av de to skal fly ut fra MLR.

hurvert
28-01-2008, 19:46
De nye flyene blir vel også brukt på OSL-LYR når den ruta åpner i mars ?

ENGM RAMP
28-01-2008, 19:49
Og til Malta skal dem vel fly også.....

LN-MOW
28-01-2008, 19:52
Du verden ... de to stakkarne skal virkelig kjoeres hardt, skjoenner jeg! :p

Thomas
28-01-2008, 19:55
LYR blir jo en nattflight, den kommer vel til å gå fra OSL i 22 tiden på kvelden for så å være tilbake omkring 6:30 morgenen etter..

BSSW
28-01-2008, 19:58
Hvordan er leveringsdatoene for de neste 3 maskinene (utenom NOC)? Lenge til de neste kommer?

hurvert
28-01-2008, 20:01
Sant nok det Thomas... men den skal fly strekningen uansett, slipper liksom ikke unna... hehe

Thomas
28-01-2008, 20:01
Nei, mer en kommentar til MOW'en - at LYR vil ikke ha innvirkning på dagsprogrammet :) (ikke i den store grad, ihvertfall)

LN-MOW
29-01-2008, 02:24
oo og foer vi setter helt strek ... her er et par bilder fra avgangen fredag ettermiddag - courtesy Seattle-Deliveries blog.

http://blog.seattle-deliveries.com/2008/01/norwegian-air-shuttle-737-ln-nob.html

http://www.seattle-deliveries.com/a/0108/lnnob_250108bfias1.jpg

,

BU595
29-01-2008, 03:05
Hoeyst tvilsomt. Det ville ikke vaere loennsomt med DY's type operasjoner. Sertifisering og opprettholdelse koster endel kroner. Utstyret er nok ment for 'Overwater operations' - noe de jo har en del av - saerlig paa vei til Kanari....Kan ikke si å ha sett slikt i en -700/-800 her i Norgen før...........Er ikke hos BLX

LN-MOW
29-01-2008, 03:40
Her borte er det paakrevet hvis man flyr 100nm eller 30mins fra kysten, saa skal man operere til Karibien, er det paakrevet. Ogsaa flyvninger fra Nordoest til Florida kan i visse tilfeller trenge utstyret.


[Code of Federal Regulations]
[Title 14, Volume 2]
[Revised as of January 1, 2003]
From the U.S. Government Printing Office via GPO Access
[CITE: 14CFR91.509]

[Page 226]

TITLE 14--AERONAUTICSAND SPACE

CHAPTER I--FEDERAL AVIATION ADMINISTRATION, DEPARTMENT OF TRANSPORTATION
(CONTINUED)

PART 91--GENERAL OPERATING AND FLIGHT RULES--Table of Contents

Subpart F--Large and Turbine-Powered Multiengine Airplanes

Sec. 91.509 Survival equipment for overwater operations.

(a) No person may take off an airplane for a flight over water more
than 50 nautical miles from the nearest shore unless that airplane is
equipped with a life preserver or an approved flotation means for each
occupant of the airplane.
(b) No person may take off an airplane for a flight over water more
than 30 minutes flying time or 100 nautical miles from the nearest shore
unless it has on board the following survival equipment:
(1) A life preserver, equipped with an approved survivor locator
light, for each occupant of the airplane.
(2) Enough liferafts (each equipped with an approved survival
locator light) of a rated capacity and buoyancy to accommodate the
occupants of the airplane.
(3) At least one pyrotechnic signaling device for each liferaft.
(4) One self-buoyant, water-resistant, portable emergency radio
signaling device that is capable of transmission on the appropriate
emergency frequency or frequencies and not dependent upon the airplane
power supply.
(5) A lifeline stored in accordance with Sec. 25.1411(g) of this
chapter.
(c) The required liferafts, life preservers, and signaling devices
must be installed in conspicuously marked locations and easily
accessible in the event of a ditching without appreciable time for
preparatory procedures.
(d) A survival kit, appropriately equipped for the route to be
flown, must be attached to each required liferaft.
(e) As used in this section, the term shore means that area of the
land adjacent to the water which is above the high water mark and
excludes land areas which are intermittently under water.

LN-MOW
29-01-2008, 03:41
Naar det gjelder ETOPS, er det vel bare ATA, Miami Air, Aloha og Alaska som har sertifiserte 737'er.

Airbus 330
29-01-2008, 15:01
Er det noen som vet hva denne kulen som sitter på undersiden av skroget/ haleroret er for noe?
Tok bilde av den på lørdag ved ankomst OSL.

Airbus 330.

Trety
29-01-2008, 15:05
Wild guess: Kan den ha noe med mobiltelefon-opplegget Norwegian skal lansere å gjøre? Litt usikker på om de skal basere seg på satelitt eller bakkesendere, men likevel.

CK
29-01-2008, 15:05
Det er vel en tail-skid - som skal beskytte flykroppen om Capatin Speaking skulle smelle halen nedi asfalten...

MountainDew
29-01-2008, 15:06
Er det ikke en innretning som skal beskytte halen mot å skrape ned i asfalten?

LN-MOW
30-01-2008, 01:10
Hvordan er leveringsdatoene for de neste 3 maskinene (utenom NOC)? Lenge til de neste kommer?

Er ikke sikker paa -NOF, som er den neste nye .. men -NOD og -NOE skal leveres senere i vinter - samtidig med at to MD'er tilbakeleveres til eierene. De skal ikke males i DY-farger, men i LF-farger og baseres i Sverige.

Det er to Pegasus-maskiner som skal etterses og paasettes winglets foer de leveres.

BSSW
30-01-2008, 01:15
Er ikke sikker paa -NOF, som er den neste nye .. men -NOD og -NOE skal leveres senere i vinter - samtidig med at to MD'er tilbakeleveres til eierene. De skal ikke males i DY-farger, men i LF-farger og baseres i Sverige.

Det er to Pegasus-maskiner som skal etterses og paasettes winglets foer de leveres.

Ok. Takk :)

MountainDew
30-01-2008, 01:22
Så de 3 brukte maskinene vil gå til LF altså?

dc-8-63
30-01-2008, 01:24
LN-NOF NAX 35280 737-8Q8 Lsd from ILFC er hva vi vet om neste nye maskin, ikke line # ennaa, men MSN nummer er klart....

LN-MOW
30-01-2008, 01:28
Så de 3 brukte maskinene vil gå til LF altså?

Nei. NOC skal til DY og skal som tidligere meldt, baseres paa Rygge.

FlightDeck
30-01-2008, 08:55
Ja, når begynner LF å motta nye fly?

petru26
31-01-2008, 15:54
Mulig dette har vært tatt opp før, kanskje i den andre tråden? Men for de som har interesse av det, NOB er satt opp på DY1048/49 08.45/13.35 Krakow og DY1794/95 14.30/23.25 Alicante i mårra ser det ut som :-) Får vel nesten ta med fotoapparat i mårra da, passer bra å gå på vakt igjen i mårra etter en friuke..

LN-MOW
31-01-2008, 16:05
Får vel nesten ta med fotoapparat i mårra da,..

... og kanskje faar du se to ....... ;)

ENGM RAMP
31-01-2008, 16:07
... og kanskje faar du se to .......

hehe om han blir der til i morgen kveld så :)

petru26
31-01-2008, 16:12
begynner 12 og jobber til 24 i mårra jeg :-) to hva da? henger ikke helt med.. DY 800`er?

LN-KGL
31-01-2008, 16:15
Den andre 737-800 LN-NOC ankommer i morgen kveld petru26

petru26
31-01-2008, 16:29
Akkurat blitt informert her, men takk endå, som svensken sier :-D Og det er bare å tiltale meg med navnet mitt i stedenfor nicket hvis dere har lyst :-)

LN-KGL
31-01-2008, 16:32
Sjefen over alle sjefer? ;)

FlightDeck
31-01-2008, 20:59
Bilder: ja takk!

sail4fun
01-02-2008, 12:57
Er NOB i rute i dag ? (eller så godt i rute man kan få til i dette været ) ?

BU595
01-02-2008, 13:02
Er NOB i rute i dag ? (eller så godt i rute man kan få til i dette været ) ? I FLG OSL INTRANET 40 MIN SEN GRUNNET ATC....

C172
02-02-2008, 00:27
Ser NOB og KKT er i holding over Torp i FL370 og FL320 nu!

LN-MOW
02-02-2008, 00:34
Hvor ble det av NOC?

petru26
02-02-2008, 00:41
Jeg har noen NOB-bilder fra i dag, poster de seinere :-) Gikk ut til Alicante, etter sin jomfrutur til krakow.. NOC blei kanselert...

PerJen
02-02-2008, 10:53
Hvor skal NOB i dag da?

Thomas
02-02-2008, 10:56
T/R LPA - imorgen T/R TFS

Airbus 330
02-02-2008, 10:57
Hvor skal NOB i dag da?

LN-NOB lettet akkurat nå fra OSL på vei til LPA ( Gran Canaria )
Men hvorfor vises ikke reg på flyet på radaren til ATC-Jan?

Airbus 330.

sukram
03-02-2008, 15:03
Ja, når begynner LF å motta nye fly?

Ingen svarte på denne. Noen som vet når svenskene får sin første -800?

LN-MOW
03-02-2008, 15:49
Er ikke sikker paa dato, men de to neste -800'ene er til LF. Det er to brukte maskiner som kommer fra Pegasus. De skal paa C-sjekk og paasettes winglets foer overtagelse og skal registreres LN-NOD og -NOE.

De skal erstatte to MD'er som skal tilbake til sine eiere. Er ikke sikker paa naar de skal i trafikk, men tror det er i loepet av mars/april.

sail4fun
03-02-2008, 15:56
Vi da 737 operasjonene i LF fly på DY's AOC ?

LN-MOW
03-02-2008, 15:59
Er ikke sikker paa det tekniske der .. men maskinene skal males i LF's farger. Eh.. farge ..

LN-KRF
04-02-2008, 10:59
Noen som vet planen for NOBen i dag da?

BU595
04-02-2008, 11:24
Noen som vet planen for NOBen i dag da?
SIKKER RAK TUR

GFL
04-02-2008, 12:04
Og de som er interessert å lese litt om leasingselskapet som eier LN-NOB, kan ta en titt her: http://www.babcockbrown.com/media/325430/aircraft%20operating%20leasing%20presentation.pdf

LN-KRF
05-02-2008, 12:10
Noen som vet programmet for NOBen i dag?

Tertit54
05-02-2008, 12:13
Er i GDN nå og kommer til OSL 1410. Videre som DY1796 til ALC kl 1540

Savipix
05-02-2008, 12:31
Den var på ARN idag klockan 0855

Thomas
05-02-2008, 12:35
DY804/DY807 idag morges, stemmer det.

PerJen
05-02-2008, 13:42
Når begynner NOC å fly da?