litt-amatør
26-01-2008, 00:37
Tenkte bare å gi en rask rapport fra turen med DY (dvs XL) mellom Oslo og Las Palmas nå på onsdag. (Dessverre ingen bilder) En helt fin tur for min del, takket være Scanair!:exclaimation:D
Var tidlig ute på OSL og rakk et par runder for å se litt rundt. Kan melde om en god del folk som kom med morgenflyet til KL fra AMS, virket som færre som skulle til AMS igjen. Heller ikke så mange på LH-flighten som landet (fra FRA?) ved ti-tiden. SK- maskinen som landet fra ARN i ni-tiden var i alle fall smekkfull.
DY 1816 til LPA var naturlig nok satt opp med XL-maskinen. Den ble tauet bort til gate 44 rundt 09.55. Det viste seg å være i seneste laget hvis den skulle være i rute kl. 10.25. Før boarding kunne starte måtte den ha fuel og dette tok tid og boarding startet først ca 10.20, og kom oss avgårde ca 1045, deretter deicing. Takeoff ble derfor ikke før 11.10. Flytiden ble 5:40, fem minutter lenger enn i rutetabellen pga motvind, så det ble en forsinkelse her.
XL-maskinen så ikke helt fresh ut, men OK. Men BENPLASSEN da, den var en katastrofe for den som ikke følger med på Scanair:p Det var flott at jeg hadde lest tripreport om dette (takk;)) og hadde sikret meg nødutgang. Derfor ingen problemer for meg og de jeg reiste sammen med på 13 D, E og F. Men rundt klagde alle på hvor ubehagelig det var, på vei til toalettet så jeg at folk satt med bena trukket opp på setet, de som satt ved midtgang strakk dem ut i midtgangen og noen satt helt skjevt for å avhjelpe dette. Masse trafikk i midtgangen. Det så virkelig trangt, det var så langt unna å betså noen knytteneve-test at det var latterlig. Mange var misfornøyde, men mange var oppgitt mest over XL(!) og DY slapp egentlig overraskende lettere unna fra de jeg overhørte/snakket med. Tydelig at DY har god standing blant de reisende. Men en del var negative.
Crewet var litt fransk, men mest norsk og stort sett bra og hyggelige. Før avgang hørte jeg at hun ene fortalte hvordan klagene hadde florert mot dette flyet og hun hadde opplevd at folk hadde nektet å reise med det nylig. Crewt var veldig opptatt av å fortelle at nye fly var på vei meget snart. Selve flyet var behagelig å fly med, tok tid å komme i marsjhøyde, men lite bråk og rolige flyforhold på turen. Men tror aldri jeg har vært med på at cockpit ikke har gitt lyd fra seg på hele turen. Mulig de sa noe kort på bakken i Oslo, men ellers var det tyst. De pleier jo å si noe! Hadde også vært artig å fått vite litt hvor vi var hen underveis. Et KL-fly passerte under oss relativt nære da sannsynligvis var relativt nære AMS.
Bortsett fra dette har jeg ikke noe å utsette på turen, men stikkordet er igjen benplass. DY burde ikke kjørt disse lange turene med så elendig komfort. :( Kjøpte en calzone som var liten, men grei, men ikke mer. På LPA kjørte vi inntil gaten og slapp buss, i motsetning til SK som også var forsinket fra Oslo. Bagasjen kom etterhvert og nå venter SK hjem til uken så får vi se hvordan det blir.:)
Var tidlig ute på OSL og rakk et par runder for å se litt rundt. Kan melde om en god del folk som kom med morgenflyet til KL fra AMS, virket som færre som skulle til AMS igjen. Heller ikke så mange på LH-flighten som landet (fra FRA?) ved ti-tiden. SK- maskinen som landet fra ARN i ni-tiden var i alle fall smekkfull.
DY 1816 til LPA var naturlig nok satt opp med XL-maskinen. Den ble tauet bort til gate 44 rundt 09.55. Det viste seg å være i seneste laget hvis den skulle være i rute kl. 10.25. Før boarding kunne starte måtte den ha fuel og dette tok tid og boarding startet først ca 10.20, og kom oss avgårde ca 1045, deretter deicing. Takeoff ble derfor ikke før 11.10. Flytiden ble 5:40, fem minutter lenger enn i rutetabellen pga motvind, så det ble en forsinkelse her.
XL-maskinen så ikke helt fresh ut, men OK. Men BENPLASSEN da, den var en katastrofe for den som ikke følger med på Scanair:p Det var flott at jeg hadde lest tripreport om dette (takk;)) og hadde sikret meg nødutgang. Derfor ingen problemer for meg og de jeg reiste sammen med på 13 D, E og F. Men rundt klagde alle på hvor ubehagelig det var, på vei til toalettet så jeg at folk satt med bena trukket opp på setet, de som satt ved midtgang strakk dem ut i midtgangen og noen satt helt skjevt for å avhjelpe dette. Masse trafikk i midtgangen. Det så virkelig trangt, det var så langt unna å betså noen knytteneve-test at det var latterlig. Mange var misfornøyde, men mange var oppgitt mest over XL(!) og DY slapp egentlig overraskende lettere unna fra de jeg overhørte/snakket med. Tydelig at DY har god standing blant de reisende. Men en del var negative.
Crewet var litt fransk, men mest norsk og stort sett bra og hyggelige. Før avgang hørte jeg at hun ene fortalte hvordan klagene hadde florert mot dette flyet og hun hadde opplevd at folk hadde nektet å reise med det nylig. Crewt var veldig opptatt av å fortelle at nye fly var på vei meget snart. Selve flyet var behagelig å fly med, tok tid å komme i marsjhøyde, men lite bråk og rolige flyforhold på turen. Men tror aldri jeg har vært med på at cockpit ikke har gitt lyd fra seg på hele turen. Mulig de sa noe kort på bakken i Oslo, men ellers var det tyst. De pleier jo å si noe! Hadde også vært artig å fått vite litt hvor vi var hen underveis. Et KL-fly passerte under oss relativt nære da sannsynligvis var relativt nære AMS.
Bortsett fra dette har jeg ikke noe å utsette på turen, men stikkordet er igjen benplass. DY burde ikke kjørt disse lange turene med så elendig komfort. :( Kjøpte en calzone som var liten, men grei, men ikke mer. På LPA kjørte vi inntil gaten og slapp buss, i motsetning til SK som også var forsinket fra Oslo. Bagasjen kom etterhvert og nå venter SK hjem til uken så får vi se hvordan det blir.:)