PDA

View Full Version : Sterling vil inn på norsk innenriks


Herlov
23-01-2008, 12:46
De synes kanskje dagens tapstall er for lave og vil blø litt ekstra? :lol:

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2213289.ece

MartinL
23-01-2008, 13:08
Velkommen skal de være, men jeg tror ikke nødvendig vis at suksessen i Danmark og Sverige er så representativt for mulighetene på Norsk innenriks.
Rutene i Norge (som det refereres til) har mange flere reisende enn de største rutene i våre naboland. Det burde i utgangspunktet kunne forsvare en 3 og 4 aktør på markedet, men jeg tror at det i liten grad vil generere flere reisende fordi tilbudet allerede i dag er vanvittig bra og tilfredsstiller de fleste behov innen pris, regularitet og tider.
Jeg tror derfor Sterling kommer til å gå på en stjernesmell fordi de i motsetning til i Sverige og Danmark må kjempe om eksisterende Norwegian og SAS pax og ikke potensielle nye reisende med fly.
Disse reisende vil ikke SAS og Norwegian gi fra seg uten kamp. En kamp som det ville overaske meg om Sterling kom levende ut fra!

CK
23-01-2008, 13:22
Bring it on!
Hadde ventet meg at det ville komme inn en tredje aktør på norsk innenriks, og Sterling var på toppen av listen over "suspects". Norsk økonomi går bra, det er fulle fly og DY og SK tjener gode penger på de tre store rutene i sør. Men, det skal nok bli tungt for Sterling å komme inn på markedet, og de to andre vil sloss for hver pax. Dette blir 1998 all over again - der SK og BU vs Color Air (var det ikke G2?) er erstattet av SK, DY og NB. Dette blir fest for alle bargain-hunters i en periode - til det blir slutt på kronene (både de norske, danske og islandske) i kassen til Sterling.

MD11
23-01-2008, 13:36
De vil ha 4 fly inn på norsk innenriks ser jeg. Det vil si et fly på på hver av strekningen OSL-BGO/TRD/SVG må man da kunne anta. For og skape et tilbud til de forretningsreisende må de flyene da stå på utestasjonene om natta og så fly inn til basen på OSL tidlig morgen. Dette koster pæng......Color hadde ingen nattstopp fly og fløy utfra OSL om morgenen. Dermed ble flightene inn til Oslo for sene for stresskoffertfolka.

sk931
23-01-2008, 13:50
Rygterne siger også at NB vil have en del af "kagen" på AAR-CPH og AAR-STN....men her stiller jeg mig altså tvivlende...
F.ex på AAR-STN har FR skåre ned...Flyver kun en gang om dagen og langt fra med fulde
fly....
AAR-CPH flyves på hverdag med MD87 med 125 seats(herligt !!!)) i weekends er der DAT med ATR72 og QI med CRJ som står for ruten, med SK callsign
Og nej vi ønsker ikke NB ind her !!!!
hilsen
Ole

Isbamse
23-01-2008, 13:53
På de får innenriksrutene de har flyr de tre-fire ganger om dagen i hver retning, dvs mindre enn det DY gjorde i begynnelsen, unntatt tromsøruten. Med DYs ekspansjon vil vi nok se økte frekvenser fra DY også her. Dvs at Sterling enten må satse knallhardt (dyrt!) eller være en liten billigaktør som satser på å fylle noen få fly helt opp. Tvilsomt.

FlightDeck
23-01-2008, 13:53
Velkommer, Sterling. Men skal de klare seg på de tyngre rutene må de også ha et tungt program, slik SAS og Norwegian har. Det ser det ikke ut til at de legger opp til. Med allerede to eksisterende tilbydere vil dessuten Sterling få det mye tyngre enn det Norwegian fikk det. Dessuten er ikke situasjonen i Danmark og Sverige helt sammenliknbar med Norge.

snag
23-01-2008, 14:02
Trodde Sterling skulle holde seg unna SVG etter de for noen år siden hadde to eller tre bird-strikes på bare noen få uker.

LN-KRF
23-01-2008, 14:27
Hmm kanskje det kommer et "nytt" selskap å flyr mellom Oslo og Tromsø fra høsten av?

http://www.nordlys.no/nyheter/article3299624.ece

og


http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2213289.ece

kan bli spennende å se utfallet av dette!

MartinL
23-01-2008, 14:30
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27115

TOS
23-01-2008, 14:30
Personlig så synes jeg vi har bra nok tilbud mellom TOS og OSL, og ville heller sett ruter fra TOS til andre steder (CPH?, HEL?). Prisene vil kanskje gå noe ned ved en eventuell nyetablering, men det er normalt sett ikke spesielt dyrt å reise til Oslo slik det er i dag.

Jan
23-01-2008, 15:07
MADNESS :drunk:

Michael Hansen må have kikket lidt for dybt flasken !
Nu bliver det hurtig emty pockets

Concorde
23-01-2008, 15:13
Greit å gå ned med stil da.

MD11
23-01-2008, 15:41
Klarer de og flylle de 4 flightene pr. dag BGO-CPH da?

FlightDeck
23-01-2008, 15:45
Problemet med BGO-CPH er jo at de faktisk ikke er billigere enn SAS... Man må jo ut med 500 kr. for en enveis reise!

Isbamse
23-01-2008, 16:35
Apropos, hvilket syrehue er det som har designet de rotete rutetabellene til NB????

Concorde
23-01-2008, 16:47
Komiske Ali

Blubird
23-01-2008, 18:05
Med de turbulente tidene både på Island og forøvrig kan jeg vanskelig se for meg at folket på sagaøya vil/kan fortsette å pumpe kroner inn i Sterling, noe de vil trenge dersom de går i gang på norsk innenriks. Coast Air ble første skandinaviske i graven, ser vi Sterling som nummer to?

ThomAAs
23-01-2008, 21:42
Sterling driver vel å setter bind på rute planleggerene også kaster de en pil på kartet og begynner å fly dit. Det har jo ikke noe med virkeligheten å gjøre kan det virke ut som...

FlightDeck
23-01-2008, 23:39
Oslo-Dortmund, ruten de markedsførte mest i 2007, gikk jo veldig bra.

Someone
23-01-2008, 23:42
Oslo-Dortmund, ruten de markedsførte mest i 2007, gikk jo veldig bra.


Kanskje ikke så rart når de satte opp reklameplakatene i Bergen:rolleyes:

Pjokken
24-01-2008, 14:24
Håper de knekker nakken på dette!

The Ticketor
24-01-2008, 14:34
Det var da sterke ord. Hvorfor håper du det?

sukram
24-01-2008, 14:35
Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.

BSSW
24-01-2008, 16:03
Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.

Ikke noe dum ide

TOS
24-01-2008, 16:19
Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.

Det er vel sannsynligvis en grunn til at DY ikke har etablert seg på disse to rutene. Hadde det vært lønnsomt med etablering av et selskap nr. 2 på Ålesund og Kristiansund så hadde kanskje DY allerede vært der. Men på den annen side, det vil vel være slik at disse to destinasjonene måtte vært mer lønnsom enn beste alternative anvendelse av flypark/personell for DY, så om NB har ledige ressurser så kan de kanskje ønske å fly på Ålesund med "nok" overskudd selv om DY ikke har funnet det lønnsomt. Jeg vet ikke hva som er riktig.

sukram
24-01-2008, 16:25
Det er vel sannsynligvis en grunn til at DY ikke har etablert seg på disse to rutene. Hadde det vært lønnsomt med etablering av et selskap nr. 2 på Ålesund og Kristiansund så hadde kanskje DY allerede vært der. Men på den annen side, det vil vel være slik at disse to destinasjonene måtte vært mer lønnsom enn beste alternative anvendelse av flypark/personell for DY, så om NB har ledige ressurser så kan de kanskje ønske å fly på Ålesund med "nok" overskudd selv om DY ikke har funnet det lønnsomt. Jeg vet ikke hva som er riktig.

Jeg skrev da Kristiansand, gjorde jeg ikke :D

Har hatt en følelse av at grunnen til at Norwegian var så sene med å starte flyvninger til KRS og ennå ikke har startet til AES er vel så mye mangel på kapasitet (som du peker på overfor) som det at de ikke tror de kan gå i overskudd på disse rutene.

Isbamse
24-01-2008, 16:34
DY prøvde seg da både på Ålesund og Molde en periode og fant ut at det ikke var regningssvarende.

TOS
24-01-2008, 16:38
DY prøvde seg da både på Ålesund og Molde en periode og fant ut at det ikke var regningssvarende.

Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).

sukram
24-01-2008, 16:45
Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).

Riktig, det er det som er det essensielle spørsmålet.

I tillegg er det norske innenriksmarkedet nok noe annerledes idag.

Someone
24-01-2008, 17:01
Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).

I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)

Jan
24-01-2008, 22:53
Kanske Sterling sku debutere i aften med en gratis oneway flight
Stavanger- OSL. ;)

http://ekstrabladet.dk/sport/haandbold/em-stillinger/

TOS
24-01-2008, 23:53
I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)

Tja & ha...:) Hvis selskapet regner med alternativkostnaden ved bruk av sine knappe ressurser på en rute, hvor alternativkostnaden f.eks. er hva man kunne tjent av merinntekt på en annen rute, så ja. Jeg tror nok selskaper som DY og SK gjør slike vurderinger, om enn implisitt (jeg tror ikke akkurat at de regnskapsfører alternativkostnaden....), og holder dekningsbidrag på en rute opp mot dekningsbidrag på en annen rute. Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.

Wishmaster
25-01-2008, 00:05
Velvel. DY har jo ingen AES<->OSL enda. SK har AES<->OSL.
Hvem andre har hatt AES<->OSL ???
BU... i gamle dager.
Og også Color Air (mens de var på markedet; men det var vel bare fordi MrSundt kom derifra?)

Så -- hvorfor skal absolutt NB inn på det norske markedet? Med mindre de *vet* de kan kapre minst 50% pax fra SK?

Someone
25-01-2008, 00:24
Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.

Selvsagt, er alternativet å stå på bakken så er det mer lønnsomt å fly en rute med lite overskudd. Men så lenge man har begrenset kapasitet så må man velge det som er mest lønnsomt.

Og det er derfor det iblant lønner iblant å legge ned f.eks bedrifter som går med overskudd hvis kapasiteten/kapitalen (i dette tilfellet: flyet) vil skape større overskudd et annet sted

TOS
25-01-2008, 00:26
Selvsagt, er alternativet å stå på bakken så er det mer lønnsomt å fly en rute med lite overskudd. Men så lenge man har begrenset kapasitet så må man velge det som er mest lønnsomt.

Og det er derfor det iblant lønner iblant å legge ned f.eks bedrifter som går med overskudd hvis kapasiteten/kapitalen (i dette tilfellet: flyet) vil skape større overskudd et annet sted

Det er nettopp det som er mitt poeng. :)

gustavf
25-01-2008, 09:24
Så -- hvorfor skal absolutt NB inn på det norske markedet? Med mindre de *vet* de kan kapre minst 50% pax fra SK?

Fordi de tror de kan tjene penger i et rimelig stort marked, preget av et duopol og stigende priser.