PDA

View Full Version : Coast Air konkurs...


SK1399
23-01-2008, 07:31
http://www.haugesunds-avis.no/article/20080123/NYHET/795504016/1003

KARMØY: I en pressemelding fra Coast Air går det fram at Coast Air sitt styre klokken 01 den 23. januar besluttet å begjære oppbud og vil bli satt under konkursbehandling

laurenz
23-01-2008, 07:39
Du slo meg med ett minutt. Har akkurat fått samme beskjed. Alle avganger fra OSL ble innstilt for få minuter siden.

gorilla
23-01-2008, 07:45
Har akkuat fått beskjed vi på srp, teknikerne visste ingenting, de trodde morgenflyet skulle gå som vanlig.

Sager
23-01-2008, 07:52
Det er litt synn å si det, men dette var vel uungåelig?
Måten Coast air har operert sine flyvninger på de siste månedene har vel ikke vært helt bra?
Litt synn å se at de innstiller flyvningene sine, men slik er det å drive flyselskap.


R.I.P Coast Air

svetho
23-01-2008, 07:53
Har akkuat fått beskjed vi på srp, teknikerne visste ingenting, de trodde morgenflyet skulle gå som vanlig.

Vi sitter på Torp å venter på beskjed om BX432. Har ikke hørt om noe konkurs, men leser jo på feks boarding.no at de er konkurs....

N2630B
23-01-2008, 07:54
Veldig trist, men kan ikke si annet enn at jeg kunne sånn halvveis se det komme..

R.I.P. Coast Air indeed..

SK1399
23-01-2008, 08:04
Fra boarding.no
http://www.boarding.no/art.asp?id=30022

laurenz
23-01-2008, 08:16
Nettsidene, bortsett fra framsida, er tatt ned.

CK
23-01-2008, 08:44
Veldig synd for alle som jobber i Coast Air. Jeg har den største medfølelse.
Men, som det er sagt her - ingen stor overraskelse. Trygve Seglem har vært en snill onkel for selskapet lenge, men selv skipsredere har vel en grense for hvor lenge de vil holde på og brenne av penger. Har han gått på en smell på Børsen?

flywheel
23-01-2008, 08:55
Tragiskt :(
Men inte så konstigt kanske med tanke på pilotflykten till bl a Norwegian sista året. Antar att det nu kommer ny utlysning av anbudsrutene på Röros & Fagernes...

Boeing
23-01-2008, 09:04
Føler med de ansatte nå. Men som det er sagt her..det var vel ikke annet å vente.

Someone
23-01-2008, 09:05
Vil ikke dette gå utover Stord Lufthavn også? Nå har de vel ingen kunder igjen?


Tragiskt :(
Men inte så konstigt kanske med tanke på pilotflykten till bl a Norwegian sista året. Antar att det nu kommer ny utlysning av anbudsrutene på Röros & Fagernes...


Og hvilke selskaper er egentlig realistiske kandidater til å ta over disse rutene? Er det i det hele tatt noen som har tjent penger på disse?

SK1399
23-01-2008, 09:17
http://www.haugesunds-avis.no/article/20080123/NYHET/781220919/1003/AKTUELT

90-100 mister jobben. Trygve Seglem sier i et intervju med Radio102, at det er resultatet for fjerde kvartal og forslag til budsjett for neste år som ligger bak avgjørelsen om konkurs

SK1399
23-01-2008, 09:19
Vil ikke dette gå utover Stord Lufthavn også? Nå har de vel ingen kunder igjen?

Med mindre det kommer inn en annen aktør på SRP - OSL så ser det vell utvilsomt mørkt ut for Stord Lufthavn..

CK
23-01-2008, 09:24
Tragiskt :(
Men inte så konstigt kanske med tanke på pilotflykten till bl a Norwegian sista året. Antar att det nu kommer ny utlysning av anbudsrutene på Röros & Fagernes...

ja, departementet må hurtigutlyse nytt anbud på Fagernes og Røros. ESA var visstnok ikke helt fornøyd med at departementet tidligere har gitt anbud til WF i mellomperioden når andre selskaper har gått konk eller trukket seg ut

Morten
23-01-2008, 09:27
Det er riktig ille. Dette er en nedtur for norsk luftfart...
Noen som tror WF overtar SRP/VDB/RRS inntil videre, om de har fly nok?

TigerBlack
23-01-2008, 09:31
Absolutt kjempeleit. kjenner fler som jobber(t) for BX og de var ett selskap jeg likte godt. Fine fly hadde de også.

vel det er sånn som skjer, og som nevnt her, det var ikke akkurat noe overaskelse.

snag
23-01-2008, 09:35
Kan det tenkes at det finnes noen på haugalandet som kan være klare til å spytte inn penger slik at BX på en eller annen måte kan gjenoppstå?

laurenz
23-01-2008, 09:38
Fra Dagbladet:
Informasjonssjef ved Oslo lufthavn Gardermoen, Jo Kobro, sier til Dagbladet.no at dette bare vil berøre de som skal fly med Coast Air.

imm
23-01-2008, 09:50
Veldig trist, men ikke uventet.
Noen ganger kan det være en grei løsning å slå firmaet konkurs, for så å starte opp på nytt, uten like mye gjeld som før konkursen. Håper BX vil gjennoppstå.
WF har vel i disse tider ikke kapasitet til å ta over noen av BX sine ruter. De sliter jo allerede med å klare sitt eget rutenett (med innleide fly).

sirpjalle
23-01-2008, 09:53
En artikkel fra Aftenbladet (http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article583198.ece) med noe mer innhold.

Var synd dette her med CoastAir. :(

Trety
23-01-2008, 09:54
Fryktelig trist, men dessverre ikke helt uventet. Men samtidig har jeg fått inntrykk av at de har hatt en brukbar start på de nye rutene, så selv om overraskelsen ikke var fryktelig stor hadde jeg samtidig trodd at de gav det litt mer tid...

Isbamse
23-01-2008, 10:03
DAT ser kanskje sitt snitt til å øke i Norge, de har jo også kompatibel flytype.

STARSHIP 2
23-01-2008, 10:04
ja, dette var synd. Statoil får kanskje litt kortsiktige problemer nå?

gorilla
23-01-2008, 10:08
Dette kan fort gå utover Stord Lufthavn, de var jo eneste som fløy hos oss, og de hadde også rute til Gdansk herfra,med godt belegg, Det ser rimelig mørkt ut her borte nå. Men det jobbes med å få nye selskap til å fly nå.

laurenz
23-01-2008, 10:14
Det er med en måneds forskjell 9 år siden Air Stord gikk konkurs. http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/02/19/158393.html
Nå er det samme greia igjen. huff.

Ludde
23-01-2008, 10:20
Lyckades inte Kjell F rädda bolaget? Vad skedde?

TCAS
23-01-2008, 10:25
Dette er trist. Jeg kjenner flere i selskapet og det har vært krisestemning i selskapet de siste ukene, men at beslutningen om nedleggelse/konkurs skulle komme så fort var litt overraskende. Underskuddet i 2008 skal visstnok ha vært på ca 30 millioner, og det er vel neste all-time-high for Coast, som ellers aldri har tjent penger. For Seglem har Coastair mest vært en slags hobby og først og fremst en hjelpende hånd til egen region. Og nå som det er urolige økonomiske tider, så kan man jo tenke tanken om at han vil være litt føre var og bruke penger på core business hvor han vet han kan tjene penger. Seglem hadde også planer om å bygge ny terminal på Stord for et titalls millioner, men vi kan vel regne med at de planene nå også stoppes.

DAT skal visstnok ha tilbudt seg allerede å ta over alle ATR'ene og pilotene, så kanskje DAT ganske raskt overtar Coast sine flyvninger også?

Someone
23-01-2008, 10:30
DAT skal visstnok ha tilbudt seg allerede å ta over alle ATR'ene og pilotene, så kanskje DAT ganske raskt overtar Coast sine flyvninger også?


Alle pilotene eller kun ATR-pilotene?

TCAS
23-01-2008, 10:30
ja, departementet må hurtigutlyse nytt anbud på Fagernes og Røros. ESA var visstnok ikke helt fornøyd med at departementet tidligere har gitt anbud til WF i mellomperioden når andre selskaper har gått konk eller trukket seg ut

Andenes-ruta som WF overtok fra Coast var ikke noe ESA likte, men nå har jo Coast gått konkurs og Røros og Fagernes står uten flytilbud. Da er omstendighetene noe annerledes, så det kan tenkes at departementet som en nødløsning finner noen til å fly rutene samtidig som det utlyses nytt anbud.

Som det er sagt har WF minimalt med materiell for tiden, men man skal ikke se bort ifra at det er mulighet for en rundtur til Fagernes eller Røros med en 100-maskin innimellom.

TCAS
23-01-2008, 10:37
Alle pilotene eller kun ATR-pilotene?

Forstod det slik at det var ATR-pilotene, men mulig det gjelder alle. Coast har virkelig slitt med å beholde folk i cockpit. I november alene var det 6 stk som sa opp, og de har mistet veldig mange folk til DY de siste årene. Coast har faktisk måtte leie inn crew fra et fransk selskap de siste månedene, og det er vel ikke akkurat billig.

BGO
23-01-2008, 10:42
Det er riktig ille. Dette er en nedtur for norsk luftfart...
Noen som tror WF overtar SRP/VDB/RRS inntil videre, om de har fly nok?

Trist at Coast Air måtte gi seg.
Når det gjelder ruten til Stord så tror jeg nok noen andre vil starte flyvninger der. Det var jo tross alt en rute som gikk med overskudd isolert sett. Både nå når Coat Air gikk konkurs og også når Air Stord slo seg konkurs.

Pilotene i Coast Air får jo en del av skylda her, og det overrasker meg ikke. Fra min tid i Air Stord husker jeg at Piloter jobbet hos oss bare for å få seg flytimer, og så fort de fikk muligheten så stakk de av til større selskap. Sånt blir dyrt i lengden for små-selskapene. Vet at også Coast Air har slitt med dette.

LN-KGL
23-01-2008, 10:44
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/NO/SK311_2008-01-02/LN-FAN_at_HAU.jpg

:69:

FlightDeck
23-01-2008, 10:52
Veldig synd - særlig tatt i betraktning at de har hatt en ganske ekspansiv satsning det siste året, både med ruter og forbedret tilbud til passasjerer, enten det er lavprisbilletter til fritidsreisende eller loungetilgang og interlineavtaler til forretningsreisende.

Coast Air hadde en forferdelig personalpolitikk for noen år tilbake, har snakket med flere som jobbet i selskapet, men det virker som om alt har kommet mer på bena de siste årene.

MountainDew
23-01-2008, 10:54
Jeg håper at DAT overtar rutene til/fra Stord og at ihvertfall arbeidsplassene på ATR flyene blir reddet. Muligens de kan fly København - Haugesund med CPH basert fly?

EB
23-01-2008, 10:55
En trist dag i norsk luftfart...

LN-KGL
23-01-2008, 11:06
Jeg håper at DAT overtar rutene til/fra Stord og at ihvertfall arbeidsplassene på ATR flyene blir reddet. Muligens de kan fly København - Haugesund med CPH basert fly?

Tror nok det er uaktuelt - hensikten med HAU-CPH-HAU var å serve lokale passasjerer i HAU inn i SAS ICs system - levere de som skal ut å fly og å hente tilbake de som kommer. Med CPH-baserte fly må de fly tomme opp til HAU for å hente og tomme tilbake etter å ha levert - altså to t/r.

Tror nok heller det nå blir mer HAU-OSL-CPH-SAS IC nett og behov for mer kapasitet på HAU-OSL.

TCAS
23-01-2008, 11:19
Pilotene i Coast Air får jo en del av skylda her, og det overrasker meg ikke. Fra min tid i Air Stord husker jeg at Piloter jobbet hos oss bare for å få seg flytimer, og så fort de fikk muligheten så stakk de av til større selskap. Sånt blir dyrt i lengden for små-selskapene. Vet at også Coast Air har slitt med dette.

Det blir litt enkelt å skylde på pilotene. Dersom selskapet ikke har gode nok betingelser til å holde på pilotene over tid, så forblir selskapet et selskap med stor gjennomtrekk. Det må da hele tiden trenes nye piloter fordi de raskt hopper videre til andre selskaper med bedre betingelser. DY sitt inntog i Norge har gjort det spesielt vanskelig for Coastair som nærmest har fungert som et rekrutteringsselskap. Coastair har i tillegg sin base i Haugesund, noe som ikke gjør situasjonen noe bedre. Folk flest ønsker å bo og jobbe på samme sted, og fordi det ikke finnes nok piloter i Haugesundsområdet så har de vært nødt til å basere seg på pendlere. Og ingen her hadde vel ønsket å bo i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim for å pendle til Haugesund dersom man kunne jobbe ut fra eget hjemsted med dobbelt så gode betingelser? Det er det som er realiteten om man grovt sammenligner DY og Coast.

Men selvfølgelig, det er trist for alle ansette i selskapet som mister sine jobber. Selskapet har bare ikke fått det til helt som de ønsket.

wildbird
23-01-2008, 11:27
Pilotene i Coast Air får jo en del av skylda her, og det overrasker meg ikke. Fra min tid i Air Stord husker jeg at Piloter jobbet hos oss bare for å få seg flytimer, og så fort de fikk muligheten så stakk de av til større selskap. Sånt blir dyrt i lengden for små-selskapene. Vet at også Coast Air har slitt med dette.[/QUOTE]

Først vil jeg si at dette er en trist dag for piloter i coast air, det er utrolig trist å miste jobben sin, det gjelder uansett bedrift. Men for å komme litt inn på årsaken til konkurs, så registrerer jeg at der virker som piloter har delvis skyld i dette.kan si det med engang at det er fullstendig feil, det hele startet med en forhandling av ny fellesavtale som seglem å co ville at pilotene skulle godta, den nye avtalen inneholder punkter som e helt uvirkelig for at noen kan godta. f.eks dagens avtale sier at pilotene har 197 jobbdager i året, den nye avtalen ville dem ha måttet jobbe 220 dager uten lønnsforhøyelse, idag har dem 12-9 turnus, noe som e veldig bra, men den skulle også fjernes, samt redusert fridags kjøp. Dette e bar noen få punkter,kunne ha fortsettet med flere, men dette e bare for å gi ett lite innblikk, dem hadde også en veldig kort frist på svare på den nye avtalen, tydligvis ble ikke den godtatt. Det er veldig enkelt å kunne skylde på piloter i en slik situasjon, pilotene har min fulle sympati ovenfor arrogant ledelse i selskapet som faktisk ikke har noe personalpolitikk "what so ever" . Til alle piloter som i Coast Air ønsker dere lykke til videre. Stå på!!

BGO
23-01-2008, 11:39
idag har dem 12-9 turnus, noe som e veldig bra

Kanskje den var litt FOR bra...

wildbird
23-01-2008, 11:40
Kan ikke si det samme om lønna!!!

fkrlf
23-01-2008, 11:53
Hva skjer nå med statoil-charterne? Er det noe som skjer der?

BGO
23-01-2008, 12:00
Det er vanskelig, om ikke umulig for mindre bedrifter å gi de samme betingelser (f.eks. lønn) som større konkurenter. ”That’s life” Det fører til at folk ofte starter i mindre selskap og flytter litt på seg når de har fått den nødvendige arbeidserfaringen. Dette gjelder alle bransjer. Som et resultat av at det ikke er så mange mindre flyselskap vil gjennomtrekket av piloter bli ekstra stort hos de selskapene som er der. Å skylde på dårlig personalkolitikk er gjerne det enkleste i verden.

TCAS
23-01-2008, 12:07
Hva skjer nå med statoil-charterne? Er det noe som skjer der?

Inntil videre blir nok pax sendt med SAS til TRD og så videre med WF til BNN. Hvis da ikke Katoair kommer tilbake med sine maurslukere. Eller kanskje Helitrans kan fly med sin nye Jetstream 41? Noen som vet om den har god nok performance for BNN?

wildbird
23-01-2008, 12:11
Som det går fram i media, så skylder dem på piloter, jeg synes det er ennå enklere. dem la fram en avtale som de visste at piloter ikke kunne godta, virker mer som det var litt planlagt. Dessuten så har dem en dårlig personalpolitikk!!

fkrlf
23-01-2008, 12:11
Da må de nok inn med Boeinger på sk2308 for de klarer ikke å dytte 70 pax inn i en F50 :)

flywheel
23-01-2008, 12:17
Va, har du inte hört talas om F50 Next Generation?! Hehe ;-)

TCAS
23-01-2008, 12:19
I løpet av dagen eller uka bør det komme flere nyheter for hva som skjer med anbudsrutene til Røros og Fagernes i hvert fall. Samtidig kan vi vel regne med at andre selskaper forsøker seg på noen av Coast sine ruter. Kan Vildanden ha ledig kapasitet?

F35Landing
23-01-2008, 12:22
Va, har du inte hört talas om F50 Next Generation?! Hehe ;-)


F50NG; er det Q400NG??? Nei nå ble jeg forvirret:)


Trist for alle i Coast Air, og spesielt for pilotkollegaer der. Men som andre har sagt så var det nok uunngåelig på sikt. Man må jo ha sorte tall for å drive i lengden. Og personalpolitikken har vært altfor dårlig etter hva jeg har skjønt på piloter jeg har snakket med.

Trety
23-01-2008, 12:24
http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article1553970.ece

Kan miste flyplassen
Lufthavnsjefen på Stord Lufthavn er bekymret for flyplassens fremtid etter at deres eneste kunde gikk konkurs.

flywheel
23-01-2008, 12:24
Nå, det var en spök... det finns vel like mange F50 NG som Q400 NG...men en Q400 klarer ju i vart fall 70 pax. Når/hvis WF nå begynner med den igjen :)

MD11
23-01-2008, 12:30
Adressa antyder at WF og DY kan være aktuelle på OSL-RRS. Braathens fly jo OSL-RRS-TRD med B737....kunne det samme være aktuellt for DY montro? DY's prispolitikk skulle jo passe perfekt med å få turister og næringsliv tilbake til flyet.

Paxantallet stupte jo etter at BU gikk ut av ruten.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1016130.ece

TCAS
23-01-2008, 12:34
DY til Røros...det tror jeg ikke før jeg ser det! Må i så fall være mellomlanding med et par avganger mellom OSL og TRD.
Markedet, krav til inntjening og full fly har endret seg mye siden BU holdt på til Røros

F35Landing
23-01-2008, 12:35
Nå, det var en spök

Jada, skjønte det. Måtte følge opp med en dårligere spøk he he.


Men DY på Røros? Det har jeg lite tro på. Går det an å tjene penger der overhodet?

MountainDew
23-01-2008, 13:07
Jada, skjønte det. Måtte følge opp med en dårligere spøk he he.


Men DY på Røros? Det har jeg lite tro på. Går det an å tjene penger der overhodet?

Så lenge staten betaler nok pr. tomme sete så kan det være lønnsomt :)

MartinL
23-01-2008, 13:14
Trist dette her. Får håpe at DAT ser muligheter i kjølevannet her.

MD11
23-01-2008, 13:15
DY til Røros...det tror jeg ikke før jeg ser det! Må i så fall være mellomlanding med et par avganger mellom OSL og TRD.
Markedet, krav til inntjening og full fly har endret seg mye siden BU holdt på til Røros

Det var jo akkurat det jeg skrev.......TRD-RRS-OSL på morgenen og OSL-RRS-TRD på ettermiddagen...det skulle holde til Rørosingene.

Oggi
23-01-2008, 13:31
Hva skjer nå med statoil-charterne? Er det noe som skjer der?

Statoil har funnet en midlertidig løsning, med at de flytter helikopteret som brukes fra BNN til KSU for å fly derfra i stedet. For charteren mellom KSU og TRD skal North Flying brukes.

http://www.tk.no/nyheter/article3299468.ece

sail4fun
23-01-2008, 13:39
Har (hadde) ikke SAS en F50 stående endel timer på OSL på formiddagen, men sår den lenge nok til en tur til RRS tro ?

LN-KOG
23-01-2008, 14:13
Adressa antyder at WF og DY kan være aktuelle på OSL-RRS. Braathens fly jo OSL-RRS-TRD med B737....kunne det samme være aktuellt for DY montro? DY's prispolitikk skulle jo passe perfekt med å få turister og næringsliv tilbake til flyet.

Paxantallet stupte jo etter at BU gikk ut av ruten.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1016130.ece

Ja, BU fløy FBU-RRS-TRD med 737 en periode. De fløy opprinnelig en morgen og en kveldsavgang med Friendship i tillegg til en middagsavgang med 737. Deretter gikk de over til to daglige (unntatt lørdag) 737-avganger. Problemet var at det bare var fredag og søndag at det var noe særlig belegg. Jeg fløy en god del med dem mens jeg bodde på Røros og det var ikke så veldig lange innsjekkingskøer akkurat...

Røros er en liten plass med under 3,000 mennesker. Det er ikke passasjergrunnlag for en 737. Fra Oslo Sentrum til Røros tar det opp mot 3 timer med fly. Toget tar fem og en halv time omtrent det samme som bil. Jeg kjører når jeg skal til Røros.

Isbamse
23-01-2008, 14:17
Hovedproblemet til BX var vel at de rett og slett ikke hadde noen stor nok nisje - eller ikke klarte å utfylle dem:
- Charter. Fx Atlantic lever jo godt på det, så det kunne vel BX gjort også?
- Kortbane: men da må man ha mange nok fly til å bygge opp et tilstrekkelig nettverk, ikke bare en klatt her og der.
- Haugesundsregionen: Prisverdig å drive flyselskap for å betjene regionen, men når SAS tar de store rutene var det vel ikke nok igjen, også med hensyn til pilotrekrutteringen som nevnt ovenfor.

FlightDeck
23-01-2008, 14:49
DAT vil overta Coast Airs tre ATR 42-maskiner omgående:

http://boarding.no/art.asp?id=30027

MD11
23-01-2008, 15:47
Og Air Norway på Ørlandet ser muligheter:

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1016297.ece

Vede
23-01-2008, 16:06
Trist at Coast Air er konkurs. Men har desverre fryktet dette en stund. Feks at et selskap har så mye pos flights kan umulig være lønnsomt.

flyKSU
23-01-2008, 16:39
Trist... Meget trist :(
Lurer på hvem Statoil setter inn på TRD - KSU og TRD - BNN? Var vel bare en ukes tild North Flying skulle fly

MountainDew
23-01-2008, 16:47
Og Air Norway på Ørlandet ser muligheter:

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1016297.ece

Metro III blir nok ikke så godt likt blandt passasjerene, men bedre en ingenting

OJB
23-01-2008, 16:49
Trist at nok et norsk flyselskap går over ende.
Kjenner jeg de danske kremmerne rett så vil DAT om kort tid ha tatt over mye av Coast sin aktivitet til en rimelig oppstartskostnad for dem.
Vi vil nok se et markant inntog av DAT på det norske regional markedet etter hvert. De er nøkterne og har god økonomi i driften.

flywheel
23-01-2008, 17:06
OJB, tror du har helt rätt i det. Dessutom är ytterligare ett danskt sällskap (Sterling) intresserade av norsk inrikesmarknad...
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2213289.ece

Fredriksen
23-01-2008, 17:36
Huff, dette var veldig synd!
Mine tanker går til de ansatte.

Som det var nevnt tidligere i denne posten; samme som dessverre skjedde med Air Stord..

TCAS
23-01-2008, 17:37
Trist at nok et norsk flyselskap går over ende.
Kjenner jeg de danske kremmerne rett så vil DAT om kort tid ha tatt over mye av Coast sin aktivitet til en rimelig oppstartskostnad for dem.
Vi vil nok se et markant inntog av DAT på det norske regional markedet etter hvert. De er nøkterne og har god økonomi i driften.

DAT er nøkterne, også hva gjelder å lønne sine ansatte, så det kan bli spennende å se hvor mange crew på ATR fra Coast som evt. vil følge med. De må nok tilby omtrent de samme betingelser som Coast har gjort frem til i dag om det skal være attraktivt, og det ligger en del over det DAT gir sine crew i dag. Når pilotene i Coast ikke er villige til å akseptere et dårlig tilbud hos Coast, så blir det kanskje litt rart om de skulle gjøre det hos DAT i stedet?

Men det er i hvert fall positivt at DAT sier at de har pendlervennlige arbeidsordninger siden basen blir Florø, så får håpe det løser seg for alle parter! :)

LN-GTA
23-01-2008, 17:57
Ja, BU fløy FBU-RRS-TRD med 737 en periode. De fløy opprinnelig en morgen og en kveldsavgang med Friendship i tillegg til en middagsavgang med 737. Deretter gikk de over til to daglige (unntatt lørdag) 737-avganger. Problemet var at det bare var fredag og søndag at det var noe særlig belegg. Jeg fløy en god del med dem mens jeg bodde på Røros og det var ikke så veldig lange innsjekkingskøer akkurat...

Røros er en liten plass med under 3,000 mennesker. Det er ikke passasjergrunnlag for en 737. Fra Oslo Sentrum til Røros tar det opp mot 3 timer med fly. Toget tar fem og en halv time omtrent det samme som bil. Jeg kjører når jeg skal til Røros.

Nå er det slik at rutetilbudet ikke bare er forbeholdt rørosinger. Ruten skal dekke hele fjellregionen og da blir tallet langt høyere.

storg
23-01-2008, 18:04
Eier Coast Air flyene selv?

Blubird
23-01-2008, 18:14
Trist dette, har utelukkende gode minner og opplevelser med Coast til og fra Stord.

Roxman
23-01-2008, 18:16
Eier Coast Air flyene selv?

Alle 3 ATR eies av Kystfly;)

C172
23-01-2008, 18:27
Stemmer det. Det er Kystfly som eier flyene. Seglem eier også Kystfly.

LN-KOG
23-01-2008, 18:32
Nå er det slik at rutetilbudet ikke bare er forbeholdt rørosinger. Ruten skal dekke hele fjellregionen og da blir tallet langt høyere.

Langt høyere? I prosent muligens, men i harde tall blir det mindre enn befolkningen i Østre Toten kommune hvis du regner summen av Røros, Os, Tolga og Tynset kommuner. Tar du med Holtålen sniker du deg såvidt over 16,000 og så er avstanden brått så stor at det tidsmessig er uinteressant å reise nordover for å komme sørover.

Jeg ser ikke at noen vil ha fly fra Lena.

MD11
23-01-2008, 19:06
Angående strekningen Røros-Trondheim har adressa her laget en sammenligning fly/bil og bilen kommer best ut:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1016165.ece

laurenz
23-01-2008, 21:24
Angående strekningen Røros-Trondheim har adressa her laget en sammenligning fly/bil og bilen kommer best ut:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1016165.ece

Synd de ikke tok med toget, ca. 2,5 time og Kr. 220,- (ordinær pris ja)
Det tar like lang tid som bil og fly men til halve prisen.

Beklager avsporingen.....

Hvilken av BX sine ruter er anbudsruter og hvilken ikke?

Wishmaster
23-01-2008, 21:29
Synd de ikke tok med toget, ca. 2,5 time og Kr. 220,- (ordinær pris ja)
Det tar like lang tid som bil og fly men til halve prisen.

Beklager avsporingen.....

Hehe, skal man regne slik, med god-tid-summary:

flyplass-innsjekk m/bag + boarding = 25min
flytid ca 50-60min
Ankomst og vente på bag: 20min.
Transport ned til OSLO S. 20-30min.

Så... Tja... Sånn, alt i alt blir vel toget mer miljøvennlig, om ikke kanskje
billigere? Dessuten er jo toget et mer miljøvennlig alternativ.

Men så kommer jo valg av flyets rutetid.
Kan man starte tidlig nok for å få med seg stresskoffert-folka, for å få
et business-konsept og -belegg?

SK1399
23-01-2008, 21:30
Hvilken av BX sine ruter er anbudsruter og hvilken ikke?


OSL - RRS og OSL - VDB er anbudsruter. Ser at OSL -SRP også står omtalt som en anbudsrute i diverse media i dag, men det stemmer vell ikke?

Wishmaster
23-01-2008, 21:54
Var ikke Vildanden en del av DAT / DOT ? Det var jo noe med gamle Air Lithuania?
Eller tar jeg komplett feil nå?

Pjokken
23-01-2008, 22:00
På grunn av de mange ulykkene med Q400-maskinene i fjor besluttet SAS Gruppen å sette sine maskiner på bakken av omdømmehensyn. Widerøe hadde tre slike maskiner. For å løse et akutt problem leide Widerøe en periode inn maskin og mannskap av Coast Air.

- Dessverre gikk dette ut over fleksibiliteten vår. Vi hadde veldig høye utgifter med frikjøp av de ansattes fritid. Vi regnet nok feil på avtalen med Widerøe. Den kostet oss mer enn vi fikk betalt, og har bidratt til økte utgifter i siste kvartal, sier Seglem i dag.

------------------------------------------

Ha, ha og Seglem skylder på pilotene???

Pjokken
23-01-2008, 22:01
Klippet er forresten sakset fra dagbladet

F35Landing
23-01-2008, 22:05
Å skylde på pilotene her er rett og slett bullshit ja. Men det er som vanlig en enkel utvei.

catocontrol
23-01-2008, 22:17
Det er lys i kontorene til Kato Air :)

laurenz
23-01-2008, 22:43
Var ikke Vildanden en del av DAT / DOT ? Det var jo noe med gamle Air Lithuania?
Eller tar jeg komplett feil nå?

Jo. DAT kjøpte deler av TT og døpte det DOT som vist betyr DAT. ;)

storg
23-01-2008, 23:09
At pilotenes lønninger koster... ja det gjør de.
På den andre siden har man en ledelse som gir dem dette og som går utover hele selskapet, og på lang vei mot konkurs ?!??

På den TRJEDE siden skal man vel ikke se bort ifra eiere, som tross alt har gardert seg og eier selve flyene i et annet selskap, Kystfly AS, og som kanskje øyner muligheten til å drive videre... på helt andre premisser; les dette spm til hr. Seglem med svar ovenfor lønnsgale piloter og/evnt. andre segmenter:
Er du fristet til å starte opp et nytt flyselskap med blanke ark og rutekart? - Vi får se, vi får se.
(http://www.dagbladet.no/dinside/2008/01/23/524744.html) (det samme sa kjerringa også hu blei rævpult av naboen...)

Nå har det vel heller vært smart av Seglem å ha flyene i et annet selskap. Og ja kystfly har gått med overskudd. Men så hva. Han har puttet jævlig mye penger inn i coast air. Garantert mer enn han tjener på kystfly.

Someone
23-01-2008, 23:15
Nå har det vel heller vært smart av Seglem å ha flyene i et annet selskap. Og ja kystfly har gått med overskudd. Men så hva. Han har puttet jævlig mye penger inn i coast air. Garantert mer enn han tjener på kystfly.

Skal man hold epå med risikosporten det er å drive flyselskap så lønner det seg å sikre (hedge) nedsiden noe:)

LN-MOW
24-01-2008, 02:08
Vi regnet nok feil på avtalen med Widerøe. Den kostet oss mer enn vi fikk betalt, og har bidratt til økte utgifter i siste kvartal, sier Seglem i dag.


Hvis de har saa daarlig styring at de ikke klarer aa tjene penger paa et oppdrag som dette, er det null styring i ledelsen. Wideroe var trolig desperate nok til aa betale blodpris og det kunne vaert en god mulighet for Coast til aa hente inn litt cash.

storg
24-01-2008, 09:01
Ja..
OGSÅ ?!??
Muligheter til å tjene på å opprette et helt nytt flyselskap ?!??

I hvert fall om han skulle slippe sin gamle gjeld (Coast Air), opprette f.eks Stord(nei...stord er for negativt ladetet...) Haugesund Air..., slippe sin gigantiske milliongjeld fra Coast Air. Men starte fra nye blanke ark ?!??

Har du tenkt den tanken ???
(fælt å måtte trekke det i den retningen, men konkursryttere i dette land har lovlig mulighet til å drive det i det uendelige.. bare de er smarte nok i forhånd, og har gjort sitt på forhånd....)

Å kalle Seglem for en konkursrytter er vel ganske bakmål. Samtidig så er det nå slik verden er er konstruert da. For Coast Air og de ansatte hadde det jo ikke vært noe forskjell om det var noen andre som eide flyene. Da skulle det ikke forundret meg om de hadde blitt slått konkurs før.

Someone
24-01-2008, 09:04
Dessuten kan man heller ikke beskylde Seglem for å ha tømt selskapet for verdier, med tanke på hvor mange millioner han har brukt på å holde selskapet (hobbyen) flytende

Sager
24-01-2008, 09:09
Da ser det ut til at Statoil har fiksa olje charteren fra TRD til KSU.
North Flying skal operere denne ruten midlertidig.

Det skal også være flyttet et helikopter fra BNN til KSU siden forholdene i BNN er litt for vanskelige for North Flying.

Kilde: Tidens krav
http://www.tk.no/nyheter/article3299468.ece

dimmaua
24-01-2008, 09:54
Det er lys i kontorene til Kato Air :)

Flott, har Kato Air planer om å utvide virksomheten?

Isbamse
24-01-2008, 10:44
Dagbladartikkelen gir inntrykk av at BX har jaget inntekter uansett hvor de kommer fra, uten å tenke på utgiftene til det. Kortbane her, charter der - uten å tenke på utgiftene til ferryflights, oppstart, pilotbasering etc.

CK
24-01-2008, 10:44
Den enes død....

MartinL
24-01-2008, 10:48
Den enes død....

DAT's brød.......

sirpjalle
25-01-2008, 00:39
DAT's brød.......

Og her er bekreftelsen (Aftenbladet.no) (http://www.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article584183.ece)

Det danske flyselskapet Danish Air Transport vil overta tre fly og en del av de 95 ansatte fra det konkursrammede Coast Air.

Tilbudet er fremmet av eier og administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT til skipsreder Trygve Seglem som var 100 prosent eier av Coast Air. Karmøy-selskapet ble torsdag slått konkurs i tingretten i Karmøy.

MountainDew
25-01-2008, 00:44
Er spent på om de kommer til å stasjonere 1 fly på Stord for å traffikere til OSL. Vet ikke om ruten til TRF har vert noe suksess.

TCAS
25-01-2008, 02:34
Jeg tviler på at ATR-crew fra Coast har veldig lyst til å være med over til DAT, i hvert fall styrmennene. I Coast har de hatt en helt grei startlønn på ca 290.000 NOK i året. Styrmenn hos DAT derimot starter på 15.000(!!) DKK i måneden og kan oppnå en topplønn på hele....*drum drum*....20.000 DKK i måneden! Det er ikke noe å bli feit av, og skal man samtidig pendle til Florø fra forskjellige deler av landet, så høres det ut som en dårlig deal.

Kapteinene kommer vel nogenlunde likt ut, men det spørs nok ikke om det blir mer jobbing enn 12/9 som de har hatt i Coast.

Pilotene fra Coast er selvfølgelig på jobbjakt alle steder nå, og følgende står å lese på Lufttransport sine websider som holder på å ansette en god del folk nå:

24.01.2008
De Coast air piloter som er interesserte i intervju i Lufttransport må fylle ut en online søknad. Denne detabasen vil bli gjennomgått i løpet av neste uke, og vi kommer til å lage et eget opplegg for å evt. intervjue en del av disse. Dette vil bli gjort så fort som mulig. Pass på å merke av for Coast Air eller ex Coast air på current employer. Ny info kommer til uka.

FlightDeck
25-01-2008, 12:06
Her er en pressemelding fra Samferdselsdepartementet:


Flyrutetilbudet for Fagernes og Røros etter konkurs i Coast Air AS



Coast Air AS meldte 23. januar i år om at selskapet har slått seg selv konkurs, og at alle flygninger opphører med øyeblikkelig virkning. Coast Air drev fram til konkursen flyrutene Fagernes – Oslo v.v. og Røros – Oslo v.v. etter anbudskontrakt med Samferdselsdepartementet.

For å sikre et flyrutetilbud på Fagernes og Røros vil Samferdselsdepartementet innhente tilbud fra andre flyselskap som kan overta driften av rutene. Departementet tar sikte på at en ny avtale om flyrutedrift kan komme på plass i løpet av mars-april 2008, og vare til 31. mars 2009.

For å gjøre perioden uten flyrutetilbud så kort som mulig tar Samferdselsdepartementet sikte på å opprette et midlertidig ruteopplegg på Fagernes og Røros i de kommende ukene før ny kontrakt for ruteflyging kommer på plass.

Våren 2008 vil det bli utlyst ny anbudskonkurranse for drift av regionale flyruter i Norge. Denne utlysningen vil også omfatte Fagernes og Røros, og den skal gjelde fra 1. april 2009.

OJB
25-01-2008, 12:19
Jeg tviler på at ATR-crew fra Coast har veldig lyst til å være med over til DAT, i hvert fall styrmennene. I Coast har de hatt en helt grei startlønn på ca 290.000 NOK i året. Styrmenn hos DAT derimot starter på 15.000(!!) DKK i måneden og kan oppnå en topplønn på hele....*drum drum*....20.000 DKK i måneden! Det er ikke noe å bli feit av, og skal man samtidig pendle til Florø fra forskjellige deler av landet, så høres det ut som en dårlig deal.

Kapteinene kommer vel nogenlunde likt ut, men det spørs nok ikke om det blir mer jobbing enn 12/9 som de har hatt i Coast.

Pilotene fra Coast er selvfølgelig på jobbjakt alle steder nå, og følgende står å lese på Lufttransport sine websider som holder på å ansette en god del folk nå:

[/B]
Det er nok en grunn til at Jesper Rungholm & Co tjener penger i et konkuranseutsatt regionalmarked. Vi snakker her om tilpasningsdyktighet i forhold til det markedet de betjener. Det borger ikke for de helt store utskeilser på kostnadssiden i slike selskap.
Det er jo nettopp det som er resultatet dessverre for Coast Air.
Det er ikke vanskelig å se at styrmenn tjener mindre enn i andre selskap.
Imidlertid er det en frivillig sak å søke jobb i DAT når man vet lønnsbetingelsene på forhånd.
DAT vet nok at de har en situasjon der de fungerer som rekrutteringsselskap for piloter til andre selskaper. De får derfor store kostnader med opplæring av piloter i forbindelse med gjennomtrekk lik den Coast Air hadde.
Jeg vil anta at den lave begynner lønnen reflekterer noe av denne situasjonen.

The Pilot
25-01-2008, 15:52
Hos DAT far kapeiner hvertfal 100.000 mere i ar og en skjema som gir dem lika sa mye fri som i BX.

Spoersma er hvorfor DAT klare dette og BX gikk konk. hvertfall ikk fordi piloter sjenner formye