PDA

View Full Version : Flammer ut av eng. på SAS 736


anders320
22-01-2008, 19:31
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2212480.ece


Regner med at dette var olje-søl i motorene etter en tur på STS? Reg?

imm
22-01-2008, 20:05
Flyvertinner er bare mennesker de også, men det er vel ikke helt bra at de virket redde. Både de og de der fremme bør vel holde hodet kaldt i slike situasjoner.
http://www.nettavisen.no/innenriks/article1553226.ece

PSC TOS
22-01-2008, 20:06
Hva skjer hos VG, har de kaffepause?

Fly high
22-01-2008, 20:10
Hva skjer hos VG, har de kaffepause?

Gærent er det at de skriver om slike saker, og gærent er det når de ikke gjør det ... ;)

MD11
22-01-2008, 20:12
Storoppslag i Adressa, legg merke til siste avsnitt;)

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1015785.ece

Jumper G5
22-01-2008, 20:20
Adressa har kjøpt artikkelen av NTB, i likhet med bla Aftenposten
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2212480.ece og Stavanger Aftenblad http://www.aftenbladet.no/innenriks/article583022.ece

Så den spennende overskriften "sprutet flammer" kommer fra heltejournalisten i NTB :D

TCAS
22-01-2008, 20:23
De ble fraktet videre med annen farkost. Det betyr vel noe annet enn fly. Luftballong kanskje?

Martin
22-01-2008, 20:24
Noen som vet hvilket individ det var?

F35Landing
22-01-2008, 20:29
Flyvertinner er bare mennesker de også, men det er vel ikke helt bra at de virket redde. Både de og de der fremme bør vel holde hodet kaldt i slike situasjoner.



Tror da alle blir nervøse i en slik situasjon, ansatt eller ikke. Å forvente noe annet er vel litt urealistisk.

imm
22-01-2008, 21:00
Tror da alle blir nervøse i en slik situasjon, ansatt eller ikke. Å forvente noe annet er vel litt urealistisk.

Tja, det spørs vel på grad av nervøsitet.
En kollega av meg fløy hjem fra London da de mistet kabintrykket. Flyvertinna begynte å gråte da flyet gikk nedover. Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.

F35Landing
22-01-2008, 21:17
Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.


Er bare to situasjoner som skaper gråt i cockpit: motvind og tom kaffekanne.


Men tilbake til tema. Ingen vet jo hvordan man reagerer i en nødsituasjon før man har vært midt oppi det med begge beina, tross all verdens trening og forberedelser. Noen virker/er sikkert mer nervøse enn andre og sånn er det vel bare. Jeg synes ikke man kan forvente steinansikt fra kabinansatte uansett nødsituasjon.

Jumper G5
22-01-2008, 22:06
Tja, det spørs vel på grad av nervøsitet.
En kollega av meg fløy hjem fra London da de mistet kabintrykket. Flyvertinna begynte å gråte da flyet gikk nedover. Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.

Saklig kommentar som sikkert gjør mye for å opprettholde fagfolks interesse for å lese og bidra med fakta på forumet...

Utflyttet
22-01-2008, 22:21
Tja, det spørs vel på grad av nervøsitet.
En kollega av meg fløy hjem fra London da de mistet kabintrykket. Flyvertinna begynte å gråte da flyet gikk nedover. Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.

Det er vel strengt tatt knekkende likegyldig om de griner, ber eller gjør andre ting. Du har ikke noe valg om å bytte mannskapet når du sitter der, så du er prisgitt de som er der, og på tross av en og annen VG-historie så tipper jeg nok at man kommer fra mye rart med mange inntrykk av folk, men til syvende og sist, så er alt som teller å at du tar på setebeltet og ser hva som skjer.

-A

wf145
22-01-2008, 22:32
Tja, det spørs vel på grad av nervøsitet.
En kollega av meg fløy hjem fra London da de mistet kabintrykket. Flyvertinna begynte å gråte da flyet gikk nedover. Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.
ærligt talt......

:mol:old

Boeing
22-01-2008, 22:37
Noen som vet hvilket individ det var?

Mener bestemt det var en 500. LN-BRX.

Trety
22-01-2008, 22:44
Spørsmålet er jo om cabincrew egentlig var nervøse eller om det paxen så var et utslag av et stigende stressnivå. Det kan være vanskelig å se forskjell for oss uten noen form for psykologiutdanning, da menneskers atferd ikke nødvendigvis blir veldig forskjellig.

Someone
22-01-2008, 22:52
Dessuten er det stor forskjell på å være litt nervøs (og stresset) og det å få panikk.

BoeingOnFinal
22-01-2008, 23:02
Også flyvertinnene virket nervøse, sier passasjeren.

Ærlig talt, dette er det dere baserer dette med nervøsitet og profesjonalitet på? For det første kommer det fra en passasjer som også opplever det samme, og kan bli påvirket av alle mulige følelser i en slik situasjon. Bare der burde spekulasjonen stoppe. Så går det igjennom media i tillegg.

Skulle jeg satt pengene på noe, så var det at de gjorde akkurat den jobben de skulle, framfor å sette pengene på denne ene strofen. :)

God kveld da folkens..

F35Landing
22-01-2008, 23:05
Skulle jeg satt pengene på noe, så var det at de gjorde akkurat den jobben de skulle, framfor å sette pengene på denne ene strofen.


Det er vel de fleste enige om her ja:)
Men jeg synes ikke nødvendigvis det er et svakhetstegn å se litt nervøs ut heller. Overhodet ingen sammenheng mellom å være nervøs/oppspilt/klar som kabinansatt/pilot i en sånn situasjon, og det å prestere dårlig. Tvert i mot.

Trety
22-01-2008, 23:13
Dessuten er det stor forskjell på å være litt nervøs (og stresset) og det å få panikk.

Definitivt, men sånn som jeg forstod artikkelen var det enkelte blant paxen og ikke crewet som ble beskrevet som panikkslagne. Uansett har jeg stor forståelse for at paxen synes det er godt over gjennomsnittelig ubehagelig å se at det kommer flammer ut av motoren på flyet de sitter i.

imm
23-01-2008, 08:02
Saklig kommentar som sikkert gjør mye for å opprettholde fagfolks interesse for å lese og bidra med fakta på forumet...

Ikke ment som et innlegg for å opprettholde fagfolks interesse.
Men en beskrivelse av en reell situasjon der en kabinansatt ble så redd at hun bebynte å gråte.
Her på formumet har det mange ganger vært diskusjon hvorvidt bl.a. lavprisselskapenes mannskap er dyktige nok til å håndtere krisesituasjoner.
Og det har vært hevdet at folk i for eksempel SAS er bedre rustet mentalt, fordi de går igjennom flere psykologiske tester for å kunne bli ansatt.

Jeg setter min lit i alle selskaper at de ansatte gjør jobben sin, og også at de holder hodet kaldt i en hendelse som passasjeren opplever som dramatisk, men som i virkeligheten er helt udramatisk. At jeg sa "håper de ikke satt å gråt fremme i cockpit" var ment som en spøk. Det ble ikke forstått, så den beklager jeg.

At man ikke vet hvordan man reagerer før det skjer noe, det er forståelig nok. Men jeg går ut fra at det flyvende personellet vet hva som skjer når noe skjer, og vet om det er grunn til å være redd eller ei. Flyvende personale bør for eksempel vite at det kan komme stikkflammer ut av en motor, og at det er fullstendig ufarlig, og de bør også vite at å miste kabintrykket gjør at man må gå ned raskt, og at det også er ufarlig, og at man således ikke bør begyne å gråte.

Selv er jeg ikke glad i å fly (men har alltid vært facinert av fly), og følger alltid med på flyvertinnenes reaksjon hvis noe uvanlig skjer.

TCAS
23-01-2008, 09:50
Flyvende personale bør for eksempel vite at det kan komme stikkflammer ut av en motor, og at det er fullstendig ufarlig, og de bør også vite at å miste kabintrykket gjør at man må gå ned raskt, og at det også er ufarlig, og at man således ikke bør begyne å gråte.



Denne uttalelsen vitner om at du har lite innsikt i mennesker reaksjonsmønstre og hvordan vi påvirkes av ytre og indre faktorer i stressede situasjoner. Gråt er ikke noe man styrer fullt ut, og du kan vel ikke mene at du selv vet i hvilke situasjoner du vil reagere med gråt eller ikke?

Når et menneske i en stresset situasjon begynner å gråte, så er det ikke sikkert det er situasjonen i seg selv som er årsaken. Det kan være mange andre faktorer som spiller inn. Kanskje vedkommende har mistet et nært familiemedlem i det siste? Kanskje har vedkommende problemer hjemme? Kanskje vedkommende rett og slett har en litt dårlig dag? Poenget er at du aldri helt vet hvordan du vil reagere den spesifikke dagen en slik situasjon oppstår. Og selv om du ikke bør gråte, så kan det hende du gjør det likevel. Det er ikke noe du selv bestemmer.

Småbarn bør jo heler ikke gråte? Foreldrene gjør jo alt for at de ikke skal gråte, så det er jo rart at de likevel gjør det....synes du ikke? :)

MartinL
23-01-2008, 12:33
Om jeg tolker imm rett så mener han at i en setting (som her i et fly) er det mannskapet som skal være de reisendes ledsager. Jeg som pax har ingen opplæring eller grunnlag for å forholde meg på noen som helst måte i et fly til annet enn jeg blir instruert om av personalet i flyet. I så måte er det jo absolutt kabinpersonalet oppførsel som jeg må forholde meg til om noe skjer i et fly. De har opplæring for å håndtere slike situasjoner, mens jeg har ikke det.
Om jeg ikke visste at trykkfall var farlig, ville jeg garantert reagert (mest sannsynlig ukontrollert) om disse menneskene som skal håndtere en slik situasjon, begynte å gråte. Deres oppgave er jo å roe ned passasjerer og ikke å skape unødvendig uro. At dette er noe å sette spørsmålstegn ved er jeg helt enig i imm om å gjøre. Det skaper ikke noen usakelig debatt.

Den andre utfordringen her er jo hvordan mennesker reagerer på ulike hendelser. Man kan ikke nødvendig vis eliminere slike reaksjoner selv om man har gjort aldri så mange psykiske tester og trenig på ulike scenario. Det er jo derfor ikke lett å kunne kritisere en person for å reagere slik når denne reaksjonen kan være utløst av mange faktorer som står utenfor kontroll for personen selv eller systemet rundt.
Man skal ha voldsom respekt for hvordan mennesker reagerer ukontrollert i forskjellige sammenheng. Selv opplevde jeg at min far ble skutt på en bussholdeplass, helt umotivert på vei til jobb i våres.
Det gikk bra med han, men måten jeg da reagerte på var langt uten for rekkevidden av hva jeg selv kunne tro om mitt eget reaksjonsmønster. Mange her har sikkert opplevd noe lignende.

TCAS
23-01-2008, 12:47
Som det er sagt tidligere, så vet ingen helt sikkert hvordan de vil reagere før det faktisk skjer, selv om man har trent på det i en simulator. Men er man godt trent så er man bedre forberedt. Plutselig trykkfall og raskt nedstigning gir kroppen en del fysiske påkjenninger i tillegg til det rent psykiske, og det fysiske er ikke noe man klarer å gjenskap i en simulator. Det kan være smertefullt nok for ører og bihuler til at det utløser tårer.

Det viktigste uansett er at vedkommende utfører de arbeidsoppgaver som han/hun skal gjøre i en slik situasjon. Gjøres ikke det, så vil vil det normalt sett være noe som blir tatt opp som en sak internt i selskapet i etterkant for å gjennomgå hendelsen og gjøre evt. korrigerende tiltak.

De som tror at kabin/cockpit-personalet skal utføre alle oppgaver 100% korrekt til enhver tid, uten å bli påvirket av omgivelsene, har nok misforstått. De er mennesker som alle andre - tro det eller ei :)

catocontrol
23-01-2008, 15:24
Jeg overhørte(frekke meg) en samtale mellom kapteinen på dette flyet, og en annen person på det neste flyet til Evenes. Utifra det han sa, var det overhodet ikke dramatisk, men de måtte snu. God gammedags fusk i motoren, var uttrykket han brukte. Det hadde kommet et par gode smell også.