PDA

View Full Version : New York, Januar 07 (CO39/38)


Thomas
22-01-2008, 13:32
Okay folkens, her følger rapport fra OSL-EWR-OSL 17-20JAN07!

Flight: Continental Airlines flt 39
Date: 17JAN 2008
Routing: Oslo - Newark, NJ
Equipment: B757-200ET
Ship: #122
Seat: 16A, 16C
EET: 8h35min

... tidlig opp, nok engang ene og alene for å sette snuten Vestover. Kroppen var rimelig innstillt på å våkne tidlig, og det var ingen større problemer med å stå opp 06:30. Formålet med denne reisen er i all hovedsak å besøke en kollega som allerede er der borte, få sett "Cloverfield" på premiere dagen og ikke minst ett steg nærmere Gull status i Onepass! :)

Etter noen minutter forran speilet og forran PC skjermen satt vi nesa litt Østover for å plukke med litt utstyr for reisefølget og derifra opp mot Oslo Lufthavn hvor vi ankom omkring 8:45. Ingen kø i Elite Access skranken og etter de vanlige spørsmålene som vi nå har blitt stillt av samme dama 3 turer på rad bar det frem til desken hvor det var duket for håndhilsing og lounge invitasjoner fra International Concierge, og vips var 2 stk kofferter på vei ned i kjelleren og forhåpentligvis til EWR. Også denne gangen ble det en tur ned i ankomsthallen for å hale ut noen dollar før vi gikk igjennom Berlinmuren (aka sikkerhetskontrollen). Vel oppe i OSL Lounge var det stille å fredelig, kun 3-4 kunder som skulle være med en noget forsinket KL1142. Har ikke veldig mye erfaring med lounger rundt omkring, men utvalget var så som så.. tomt for eplejuice, frukten var heller ikke det store - dog ett stort pluss for ferske crossaints og god ost! Idet klokken passerte 9:45 ble det ropt opp boarding på KLM og det var nesten tomt. For å få tilgang til OSL Lounge med Continental må man enten ha boardingkort med sete i business first, eller en håndskreven invitasjon.. det er ikke med lett hjerte jeg forlater Servisair og CO med denne servicen, men det blir helt klart ikke siste gang vi reiser med nettopp CO.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/1.jpg
Utsikten fra OSL Lounge
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/2.jpg
Utsikten I OSL Lounge
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/3.jpg
Undertegnede tenker..

Etter ett glass juice og litt mat ble det omkring 10:15 ropt opp boarding til Newark så vi valgte å tusle ned mot utgang 53, vet jo av erfaring at det faktisk IKKE er boarding, men at de samler flokkene. Minimal kø i passkontrollen, minimal kø i "where have you kept your carry on"-køen og vips så var vi der, etter ett par minutter tok de ombord "alle" 9 i Business First, før det ble ropt opp One Pass Elite, vil tro vi var ombord som nummer 2 eller 3 i Y klasse så det kan umulig ha vært mange Elite kunder. Vi dumpet ned i setene på EE og med midtsetet blokkert skal man ikke klage på plassen, merket meg dog at det stå "Inoperative" på solskjermen ved vinduet - ugh - det passer bra når man skal fly i nærmere 9 timer!

Når boarding var completed kom nok engang Conciergen innom setene våre og ønsket oss god tur samt at vi fikk med noe heftige saker på vår ferd! Kapteinen kom på PA og rapporterte om high overcast weather og lett vind fra nordøst på Newark, samt flytiden på omtrent 8 timer 30 minutter. Vi pushet 5 minutter tidlig, rundt klokken 11:00 og ting gikk rimelig kjapt før vi plutselig sto i enden på 19R og ventet på en Scanor som var på vei inn, den hadde ikke før satt hjulene på bakken før vi sto klar på "numbers" med Rolls Roycene hylende. 11:13 spant vi avgårde og ut på SOK7D som gir en riiimelig heftig høyresving omtrent i 1200fot før kursen ble satt mot Bergen, Shetland og Nord av Skotland omsider. Routing idag var så langt syd at vi ble tillegnet en egen NAT (North Atlantic Track) - A, samt en marsjhøyde på 35000 fot og mach 0.79.
Det ble servert nøtter med drikke etter ett kvarters tid, og undertegnede valgte eplejuice som smaker meget godt, etter 45min var det klart for lunch, og det var det same old "chicken or beef, sir?" - har spist beef de siste 4 turene så valgte chicken denne gangen, smakte ikke så gærnt.. panert bryst servert med pastahjerter, asparges og tomatsaus. Til dessert den samme vanlige sjokolademuffin.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/4.jpg
Snack før middag

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/5.jpg
Middag

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/9.jpg
Knytnevetesten bestås!

Etter maten ble det egentlig gjort så mye interessant, men igjen imponerer det meg at besetningen omtrent hvert kvarter går å serverer vann - veldig bra! Routingen gikk litt lenger Nord enn vi trodde, så da vi fikk se havet under oss, og noen hvite flotte topper i det fjerne skulle det vise seg at vi skulle passere rett på sydspissen av Grønland.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/6.jpg

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/7.jpg

Etter omtrent 4 timer i luften entra fastlandet i Canada kom International Service Manager (Purser, for short) på PA og sa noe som lignet på følgende: "Ladies and gentlemen, is there a doctor onboard please call the attent button, its not a real major emergency, but if you are a doctor please call on of the cabincrew" - det var en lege bak i kjerra og en eldre dame fikk tilsyn... var vel egentlig redd vi måtte ned i YQX el.l. men det gikk bra.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/8.jpg
Vi var ikke alene...

1t 35min før landing var det klart for den siste og beste serveringen i mine øyne - pre arrival snack! Først kommer det en eske med salt potetgull og sjokolade også kommer creme de la creme: varmt rundsykke med ost og kalkun.. mmmmm!! Crewet fikk litt av ett stress da de ikke begynte samle inn wasten før omtrent en time før landing, deretter ble det delt ut customforms og immigrasjonspapirer - tror sistemann på flyet var ferdig utfylt omtrent midt i descend mot EWR.

Routing nedover over Albany, ett par turns over Orange County og deretter straka vegen ned mot Teterborough og IAF 22L, i det vi "kapret" ILSen fikk vi ett flott syn av Manhattan.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/10.jpg

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/11.jpg

En helt grei landing, og med kun bruk av spoilers og brakes (ingen thrustreverse) satt vi ganske fremoverlente i setet der noen sekunder. Etter at vi var trygt av banen begynte det lengste "Welcome to Newark Liberty Intl. Airport.." oppropet jeg har vært med på, det var bortimot 5minutter taxi til gate C126 og det ble ikke stilt på PAn før vi svingte inn mot gaten! Vel, plaget ikke meg nevneverdig.

(Rakk såvidt å knipse bilde av SE-REE som FBU4EVER hadde kommet med noen minutter før oss.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/13.jpg

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/14.jpg

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/12.jpg

Thomas
22-01-2008, 13:35
Flight: Continental Airlines flt 38
Date: 20JAN 2008
Routing: Newark, NJ - Oslo
Equipment: B757-200ET
Ship: #122
Seat: 16A, 16B
EET: 6h30min


Etter ett flott opphold i det store eplet, og endel bucks fattigere var det tid for å sette snuten hjemover til gamlelandet, Checkout på hotellet var "noon", men vi fikk forhandlet frem en time ekstra slik at vi rakk lunch i resturanten før vi leverte bagasjen til doorman omtrent 1:05. Det ble en siste tur til Apple Store på 59th og en liten formiddagstur igjennom parken for å se amerikanere tryne på "Trump Ice"!
Omkring klokken 3 hentet vi ut baggene og kapret en cab som skulle få oss ut til Newark på rekorditd, faktisk brukte han 29 minutter fra 54th street til terminal C på EWR. Vi betalte de omtrent 87$ han ville ha og vi satt snuten mot Elite Access skrankene, nesten ikke ett menneske og baggene var avsted på notime. Valgte å tusle igjennom TSA muren selvom det var drøye 4t til flyet skulle gå, kjerra var oppsatt på gate C95, men ble senere byttet til C92. (Incl. flybytte)
Det ble ikke gjort stort på flyplassen bortsett fra å høre på litt musikk, og gjøre unna litt sørfing.

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/18.jpg

http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/15.jpg
Disse BOSE'ne er helt rå!

Det er stas bare å tusle rundt på EWR og se alle folka, og høre alle de prektige oppropene. Prøvde knipse ett bilde av en CO 777 som skulle pushe med en Indisk COA cabincrew 3 meter bortenfor.. det kunne jeg bare drite i, var ikke lov å ta bilder mot airside - han hadde nok å gjøre, det sto 3 andre "fotografer" å gjorde det samme - han gikk.. og bilde ble det.


Rundt klokken 7 tuslet vi mot gaten, og vi kunne høre Norsk lang vei... ugh.. ett dårlig tegn! Leverte passet og grønnflippen og fikk kommentaren "Best seat in the house, Mr Lorentzen".. 16A er visst ett etterlengtet sete :)
Boarding for Business First omtrent 7:30PM og det var smekka forran gardina, deretter var det vår tur, vil tippe en 10-12 Elite kunder som gikk ombord - vi fant våre seter og fikk igjen bekreftet at solbeskytteren på vinduet fortsatt var US - vel vel, godt det er en nightflight.

Routing som følger:

GREKI JUDDS MARTN EBONY N95B CYMON DENDU
5100N 05000W 5500N 04000W 5700N 03000W
5900N 02000W ATSIX UP60 AKIVO UN603 SUM
UP612 FLS UN623 SOPAR UZ15 SIG SIG4L

Med korte ord, straka vegen rett over dammen fra Canada til Shetland, deretter rett strekke over Bergen og inn mot OSL. Push 5 minutter før STD, men vi hadde laaaaaaang vei til enden av 04L og med omtrent 12 fly forran oss i køen var vi i lufta omtrent 9:10PM. Kjempevær og angrer nå at jeg ikke dro frem kamera og filmet litt under avgangen, ett like spektakulert syn nå ellevte gangen som første! Under hele climben og ett stykke over Canada ble vi holdt løpende orientert fra Flightdeck om hvordan det gikk i NFL kampen: N.Y. GIants mot GreenBay Packers - needless to say at de amerikanerne som var ombord jublet da det ble klart av Giants vant på overtime! Så fort det ble annonsert av portable electronics var free to use slang jeg opp MACen og klinka inn Bose QC3 og så på "Life Sentence" med Kevin Bacon, tok høflig imot maten, men spiste minimalt.. ugh.. ikke matlyst på denne typen flygninger. Tok ett glass med Cola og koste meg med filmen,
Reisefølget spiste opp sin mat, og slokna vel.. husker bare bruddstykker fra turen for var vel rimelig i halvt koma selv og så fort filmen var ferdig byttet jeg ut MACen med iPOD Touch og lekte litt med den før jeg sovnet til toner av Bruce Springsteen og "Raaadio Nowhere..." !!

Omtrent over Shetland slo de på disse forbaska lysene og de skulle servere frokost, jeg er IKKE fan av CO sin frokost med sei crossaint, sur appelsin og en altfor søt appelsin juice så jeg sa "No Thanks" og slang huet mot veggen. Satt igang descend litt vest av Sigdal og det ble landing på 19R, lavt tåkedekke og lett snø ventet oss på Gardermoen, mener huske vi svingte av på A4 faktisk, så litt taxi nordover før vi joina Hotel og Foxtrot for gate 53. I døren ble vi hilset velkommen tilbake av div. kollegaer og siden det var forbanna kaldt i broa valgte vi lite chitchat og gikk direkte til, passkontroll, taxfree og bagutlevering og på sistnevnte skulle både vi og 16 bizfirst kunder få seg en overraskelse. Feilen ligger enten på EWR, eller hos Servisair på OSL for all Elite baggen kom sist noe som er helt på trynet - det var en ganske så merkelig tone business paxen i mellom og dette var ikke populært, jeg hadde selv lyst til å gå til skranken å spørre hvor feilen lå, men samma kan det være.. hadde ikke dårlig tid. Gjennom tollen på ett swossh og vips så var New York tur #11 gjennomført med glææns!

Om 4 måneder venter San Fransisco, gleder meg allerede! ;)

Ciao!

Someone
22-01-2008, 14:05
Flott rapport!

Wishmaster
22-01-2008, 15:07
Fet rapport !

Gleder meg å se enda flere bilder om du har noen på "lur"... :-)

KLMfan
22-01-2008, 16:03
knall rapport....vil også til NYC!!!

Morten
22-01-2008, 17:27
Flott rapport og fine bilder :)
Men ett spørsmål, hvordan får du tak i filed routing? :)

Thomas
22-01-2008, 17:44
Takker folkens, kan poste noen flere bilder lite senare.

Morten:

http://www.flightaware.com

Fullstending routing funker kun på flighter fra USA, med noen unntak andre veien.. bl.a. ett par flighter fra AMS og FRA.

snag
22-01-2008, 18:22
Glimrende rapport med flotte bilder.

Thomas
22-01-2008, 18:35
Jeg ser nå at det er mye leifer i skrivingen, gikk nok hakket for fort!

Sorry! :D

EB
22-01-2008, 18:37
Fantastisk bilde av Manhattan... Vil tilbake til NYC jeg også - men det blir nok ikke i år.

FlightDeck
22-01-2008, 19:29
det er ikke med lett hjerte jeg forlater Servisair og CO med denne servicen, men det blir helt klart ikke siste gang vi reiser med nettopp CO.

Skal du slutte i SA?

FlightDeck
22-01-2008, 19:31
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/13.jpg



Takk for kjemperapport! Den beste så langt fra dine mange USA-turer. Ser frem til min USA-tur om under en måned, og da blir det med materiell av denne type - i tillegg blir det UA 777, 757 og A319 :)

Thomas
22-01-2008, 19:32
Skal du slutte i SA?

Japp, begynner på OPSen til Røros Flyservice, men har enda litt over en måned igjen i SA.

Vede
22-01-2008, 20:52
Japp, begynner på OPSen til Røros Flyservice, men har enda litt over en måned igjen i SA.

Lykke til! Da regner jeg med alle DY fly på rute når du begynner der.

Så ut som en fin tur og takk for flott rapport.

Thomas
22-01-2008, 23:09
Lykke til! Da regner jeg med alle DY fly på rute når du begynner der.

Så ut som en fin tur og takk for flott rapport.

He he, det blir vel opp til kollegaene mine ute på flyet ;)

Tommy777
24-01-2008, 17:31
Flott rapport! Artig at du har AKKURAT samme MP3 spiller og head set som meg.. :)

Hvordan kom du deg inn i loungen? Har vaert lange debatter paa FT om hvor kjipe CO er som ikke slipper inn Sky Team elite medlemmer i loungen paa OSL.

Skal bli artig med en annen rapport fra deg i sommer, har blitt litt mye EWR fra deg den siste tiden ;)

learjet
24-01-2008, 20:05
Flott rapport! Artig at du har AKKURAT samme MP3 spiller og head set som meg.. :)

Hvordan kom du deg inn i loungen? Har vaert lange debatter paa FT om hvor kjipe CO er som ikke slipper inn Sky Team elite medlemmer i loungen paa OSL.

Skal bli artig med en annen rapport fra deg i sommer, har blitt litt mye EWR fra deg den siste tiden ;)

Det hjelper å kjenne Concierge :cool:

Jeg er enig i at policy ang loungen ikke er optimal, og det er synd at denne policyen skal ødelegge for CO.

Tommy777
24-01-2008, 21:38
Enig. En del flyselskaper slipper jo ikke inn eliter fra partnere inn i kontrakts lounger, men jeg klarer ikke helt aa se fornuften i aa ikke slippe inn egne CO eliter i loungen

Martin
24-01-2008, 21:56
Jeg ser nå at det er mye leifer i skrivingen, gikk nok hakket for fort!

Sorry! :D

Enten så har du oversett en leif, eller så er denne turen tatt for et år siden.. (hint: tittelen på tråden :colgate: )

Nok en flott rapport fra den karen.. Ser frem til den neste, spesielt fordi jeg skal til SFO selv i sommer..

FlightDeck
24-01-2008, 22:09
Ser frem til den neste, spesielt fordi jeg skal til SFO selv i sommer..

Skal selv til SFO i februar, og skal sørge for å lage rapport og slenge på noen tips jeg også :)

litt-amatør
25-01-2008, 00:28
Virkelig bra rapport og flotte bilder!! Var det mye folk på økonomiklasse på turen(e)?

Thomas
25-01-2008, 10:14
Takker for alle kommentarer folkens.

Var det mye folk på økonomiklasse på turen(e)?

Jepp, vil tippe 85% OSL-EWR og nærmere stinn brakke på returen.

Wishmaster
25-01-2008, 11:32
He he, det blir vel opp til kollegaene mine ute på flyet ;)

Jepp. De har fått endel gode folk fra SA. Nå skal det bli vei i vellinga her! :)
Så, dette har satser jeg på blir bedre! Det kan ikke bli dårligere NÅ :nor

Btw: Thomas; Gratulerer forresten, med ny jobb! :)

FlightDeck
25-01-2008, 11:56
Med fare for å trekke tråden litt ut på viddene: Hvordan gikk det med "planene" om å fly to daglige OSL-EWR til sommeren?

learjet
25-01-2008, 15:24
Med fare for å trekke tråden litt ut på viddene: Hvordan gikk det med "planene" om å fly to daglige OSL-EWR til sommeren?

Det er ingen ting som er klart pr i dag. Men ingenting er umulig.... Hvis det blir noe denne sommeren, så vil jeg tro at det blir enten enkelt dager eller i perioder i sommer hvor det er ekstremt trykk. Men har så langt ikke funnet noe spor i noen systemer. Hørte et rykte via via om at en eller annen CO pilot hadde sett ekstra flighten lagt inn i systemet.

Problemet er jo at man har behov mer kapasitet osl-ewr ruta, men pga av open skies så har nok eventuelt større materiell røket over på LHR. Så da står man igjen med frekvens økning. Og i disse dage begynner CO å få 900 grisene sine, som erstatter 757. Og hvor skal man bruke disse....??
Så jeg har ennå et lite håp om at vi i alle fall noen dager vil se 2 CO avganger til sommeren.

S

Cecilie
26-01-2008, 18:55
Veldig flott rapport med flotte bilder.

Savipix
26-01-2008, 19:40
Fin rapport som vanligt från Hr. Thomas!

MountainDew
29-01-2008, 13:19
Takk for en knallbra rapport :up: Merkelig at du ikke fikk ta bilder mot airside på EWR...Det er da vel ikke noe militær flyplass?
Veldig flotte bilder og fint at det ble noen matbilder også.

Velkommen til Rfly! beynner å bli en del personer fra SA hos oss og det er veldig hyggelig. Flinke og trivelige folk. Eg jobber som Gate Manager så da blir det mange telefoner fra meg om pushtider osv... Er det OPS Trafikk eller Ramp du skal jobbe på?

Thomas
29-01-2008, 19:24
Hei folkens, takk for feedback!

MD; OPS trafikk - så det er bare å ringe ;)

SQ 777
29-01-2008, 21:12
Våkner gradvis opp til nye og topp rapporter ! Great Thomas !!!:cool:

Martin
29-01-2008, 21:41
deretter ble det delt ut customforms og immigrasjonspapirer - tror sistemann på flyet var ferdig utfylt omtrent midt i descend mot EWR.


Gjør CO det alltid sånn? Husker også at jeg satt midt i en humpete descent og fyllte ut, og til og med brukte bordet til å skrive på etter at det egentlig skulle vært slått opp.. SAS er flinkere der; de delte ut nevnte papirer før første drikkevogna kom, rett etter departure fra CPH

BSSW
29-01-2008, 21:43
Gjør CO det alltid sånn? Husker også at jeg satt midt i en humpete descent og fyllte ut, og til og med brukte bordet til å skrive på etter at det egentlig skulle vært slått opp.. SAS er flinkere der; de delte ut nevnte papirer før første drikkevogna kom, rett etter departure fra CPH

Og NWA leverte det ut i begynnelsen av flighten.

Thomas
29-01-2008, 21:49
Ja, CO virker være fryktelig trege med akuratt det.

SQ 777
30-01-2008, 02:51
Det beste er å sikre seg et lite lager og ta med hjem og fylle ut i stua før en reiser . Mye mindre stressende :lol::up:

Airbus 330
30-01-2008, 15:00
Med BA fikk vi det utlevert ca 1,5 time før JFK når jeg fløy med de i okt.
MEGET flott rapport Thomas. :devot:

Airbus 330.