Thomas
22-01-2008, 13:32
Okay folkens, her følger rapport fra OSL-EWR-OSL 17-20JAN07!
Flight: Continental Airlines flt 39
Date: 17JAN 2008
Routing: Oslo - Newark, NJ
Equipment: B757-200ET
Ship: #122
Seat: 16A, 16C
EET: 8h35min
... tidlig opp, nok engang ene og alene for å sette snuten Vestover. Kroppen var rimelig innstillt på å våkne tidlig, og det var ingen større problemer med å stå opp 06:30. Formålet med denne reisen er i all hovedsak å besøke en kollega som allerede er der borte, få sett "Cloverfield" på premiere dagen og ikke minst ett steg nærmere Gull status i Onepass! :)
Etter noen minutter forran speilet og forran PC skjermen satt vi nesa litt Østover for å plukke med litt utstyr for reisefølget og derifra opp mot Oslo Lufthavn hvor vi ankom omkring 8:45. Ingen kø i Elite Access skranken og etter de vanlige spørsmålene som vi nå har blitt stillt av samme dama 3 turer på rad bar det frem til desken hvor det var duket for håndhilsing og lounge invitasjoner fra International Concierge, og vips var 2 stk kofferter på vei ned i kjelleren og forhåpentligvis til EWR. Også denne gangen ble det en tur ned i ankomsthallen for å hale ut noen dollar før vi gikk igjennom Berlinmuren (aka sikkerhetskontrollen). Vel oppe i OSL Lounge var det stille å fredelig, kun 3-4 kunder som skulle være med en noget forsinket KL1142. Har ikke veldig mye erfaring med lounger rundt omkring, men utvalget var så som så.. tomt for eplejuice, frukten var heller ikke det store - dog ett stort pluss for ferske crossaints og god ost! Idet klokken passerte 9:45 ble det ropt opp boarding på KLM og det var nesten tomt. For å få tilgang til OSL Lounge med Continental må man enten ha boardingkort med sete i business first, eller en håndskreven invitasjon.. det er ikke med lett hjerte jeg forlater Servisair og CO med denne servicen, men det blir helt klart ikke siste gang vi reiser med nettopp CO.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/1.jpg
Utsikten fra OSL Lounge
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/2.jpg
Utsikten I OSL Lounge
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/3.jpg
Undertegnede tenker..
Etter ett glass juice og litt mat ble det omkring 10:15 ropt opp boarding til Newark så vi valgte å tusle ned mot utgang 53, vet jo av erfaring at det faktisk IKKE er boarding, men at de samler flokkene. Minimal kø i passkontrollen, minimal kø i "where have you kept your carry on"-køen og vips så var vi der, etter ett par minutter tok de ombord "alle" 9 i Business First, før det ble ropt opp One Pass Elite, vil tro vi var ombord som nummer 2 eller 3 i Y klasse så det kan umulig ha vært mange Elite kunder. Vi dumpet ned i setene på EE og med midtsetet blokkert skal man ikke klage på plassen, merket meg dog at det stå "Inoperative" på solskjermen ved vinduet - ugh - det passer bra når man skal fly i nærmere 9 timer!
Når boarding var completed kom nok engang Conciergen innom setene våre og ønsket oss god tur samt at vi fikk med noe heftige saker på vår ferd! Kapteinen kom på PA og rapporterte om high overcast weather og lett vind fra nordøst på Newark, samt flytiden på omtrent 8 timer 30 minutter. Vi pushet 5 minutter tidlig, rundt klokken 11:00 og ting gikk rimelig kjapt før vi plutselig sto i enden på 19R og ventet på en Scanor som var på vei inn, den hadde ikke før satt hjulene på bakken før vi sto klar på "numbers" med Rolls Roycene hylende. 11:13 spant vi avgårde og ut på SOK7D som gir en riiimelig heftig høyresving omtrent i 1200fot før kursen ble satt mot Bergen, Shetland og Nord av Skotland omsider. Routing idag var så langt syd at vi ble tillegnet en egen NAT (North Atlantic Track) - A, samt en marsjhøyde på 35000 fot og mach 0.79.
Det ble servert nøtter med drikke etter ett kvarters tid, og undertegnede valgte eplejuice som smaker meget godt, etter 45min var det klart for lunch, og det var det same old "chicken or beef, sir?" - har spist beef de siste 4 turene så valgte chicken denne gangen, smakte ikke så gærnt.. panert bryst servert med pastahjerter, asparges og tomatsaus. Til dessert den samme vanlige sjokolademuffin.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/4.jpg
Snack før middag
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/5.jpg
Middag
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/9.jpg
Knytnevetesten bestås!
Etter maten ble det egentlig gjort så mye interessant, men igjen imponerer det meg at besetningen omtrent hvert kvarter går å serverer vann - veldig bra! Routingen gikk litt lenger Nord enn vi trodde, så da vi fikk se havet under oss, og noen hvite flotte topper i det fjerne skulle det vise seg at vi skulle passere rett på sydspissen av Grønland.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/6.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/7.jpg
Etter omtrent 4 timer i luften entra fastlandet i Canada kom International Service Manager (Purser, for short) på PA og sa noe som lignet på følgende: "Ladies and gentlemen, is there a doctor onboard please call the attent button, its not a real major emergency, but if you are a doctor please call on of the cabincrew" - det var en lege bak i kjerra og en eldre dame fikk tilsyn... var vel egentlig redd vi måtte ned i YQX el.l. men det gikk bra.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/8.jpg
Vi var ikke alene...
1t 35min før landing var det klart for den siste og beste serveringen i mine øyne - pre arrival snack! Først kommer det en eske med salt potetgull og sjokolade også kommer creme de la creme: varmt rundsykke med ost og kalkun.. mmmmm!! Crewet fikk litt av ett stress da de ikke begynte samle inn wasten før omtrent en time før landing, deretter ble det delt ut customforms og immigrasjonspapirer - tror sistemann på flyet var ferdig utfylt omtrent midt i descend mot EWR.
Routing nedover over Albany, ett par turns over Orange County og deretter straka vegen ned mot Teterborough og IAF 22L, i det vi "kapret" ILSen fikk vi ett flott syn av Manhattan.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/10.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/11.jpg
En helt grei landing, og med kun bruk av spoilers og brakes (ingen thrustreverse) satt vi ganske fremoverlente i setet der noen sekunder. Etter at vi var trygt av banen begynte det lengste "Welcome to Newark Liberty Intl. Airport.." oppropet jeg har vært med på, det var bortimot 5minutter taxi til gate C126 og det ble ikke stilt på PAn før vi svingte inn mot gaten! Vel, plaget ikke meg nevneverdig.
(Rakk såvidt å knipse bilde av SE-REE som FBU4EVER hadde kommet med noen minutter før oss.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/13.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/14.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/12.jpg
Flight: Continental Airlines flt 39
Date: 17JAN 2008
Routing: Oslo - Newark, NJ
Equipment: B757-200ET
Ship: #122
Seat: 16A, 16C
EET: 8h35min
... tidlig opp, nok engang ene og alene for å sette snuten Vestover. Kroppen var rimelig innstillt på å våkne tidlig, og det var ingen større problemer med å stå opp 06:30. Formålet med denne reisen er i all hovedsak å besøke en kollega som allerede er der borte, få sett "Cloverfield" på premiere dagen og ikke minst ett steg nærmere Gull status i Onepass! :)
Etter noen minutter forran speilet og forran PC skjermen satt vi nesa litt Østover for å plukke med litt utstyr for reisefølget og derifra opp mot Oslo Lufthavn hvor vi ankom omkring 8:45. Ingen kø i Elite Access skranken og etter de vanlige spørsmålene som vi nå har blitt stillt av samme dama 3 turer på rad bar det frem til desken hvor det var duket for håndhilsing og lounge invitasjoner fra International Concierge, og vips var 2 stk kofferter på vei ned i kjelleren og forhåpentligvis til EWR. Også denne gangen ble det en tur ned i ankomsthallen for å hale ut noen dollar før vi gikk igjennom Berlinmuren (aka sikkerhetskontrollen). Vel oppe i OSL Lounge var det stille å fredelig, kun 3-4 kunder som skulle være med en noget forsinket KL1142. Har ikke veldig mye erfaring med lounger rundt omkring, men utvalget var så som så.. tomt for eplejuice, frukten var heller ikke det store - dog ett stort pluss for ferske crossaints og god ost! Idet klokken passerte 9:45 ble det ropt opp boarding på KLM og det var nesten tomt. For å få tilgang til OSL Lounge med Continental må man enten ha boardingkort med sete i business first, eller en håndskreven invitasjon.. det er ikke med lett hjerte jeg forlater Servisair og CO med denne servicen, men det blir helt klart ikke siste gang vi reiser med nettopp CO.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/1.jpg
Utsikten fra OSL Lounge
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/2.jpg
Utsikten I OSL Lounge
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/3.jpg
Undertegnede tenker..
Etter ett glass juice og litt mat ble det omkring 10:15 ropt opp boarding til Newark så vi valgte å tusle ned mot utgang 53, vet jo av erfaring at det faktisk IKKE er boarding, men at de samler flokkene. Minimal kø i passkontrollen, minimal kø i "where have you kept your carry on"-køen og vips så var vi der, etter ett par minutter tok de ombord "alle" 9 i Business First, før det ble ropt opp One Pass Elite, vil tro vi var ombord som nummer 2 eller 3 i Y klasse så det kan umulig ha vært mange Elite kunder. Vi dumpet ned i setene på EE og med midtsetet blokkert skal man ikke klage på plassen, merket meg dog at det stå "Inoperative" på solskjermen ved vinduet - ugh - det passer bra når man skal fly i nærmere 9 timer!
Når boarding var completed kom nok engang Conciergen innom setene våre og ønsket oss god tur samt at vi fikk med noe heftige saker på vår ferd! Kapteinen kom på PA og rapporterte om high overcast weather og lett vind fra nordøst på Newark, samt flytiden på omtrent 8 timer 30 minutter. Vi pushet 5 minutter tidlig, rundt klokken 11:00 og ting gikk rimelig kjapt før vi plutselig sto i enden på 19R og ventet på en Scanor som var på vei inn, den hadde ikke før satt hjulene på bakken før vi sto klar på "numbers" med Rolls Roycene hylende. 11:13 spant vi avgårde og ut på SOK7D som gir en riiimelig heftig høyresving omtrent i 1200fot før kursen ble satt mot Bergen, Shetland og Nord av Skotland omsider. Routing idag var så langt syd at vi ble tillegnet en egen NAT (North Atlantic Track) - A, samt en marsjhøyde på 35000 fot og mach 0.79.
Det ble servert nøtter med drikke etter ett kvarters tid, og undertegnede valgte eplejuice som smaker meget godt, etter 45min var det klart for lunch, og det var det same old "chicken or beef, sir?" - har spist beef de siste 4 turene så valgte chicken denne gangen, smakte ikke så gærnt.. panert bryst servert med pastahjerter, asparges og tomatsaus. Til dessert den samme vanlige sjokolademuffin.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/4.jpg
Snack før middag
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/5.jpg
Middag
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/9.jpg
Knytnevetesten bestås!
Etter maten ble det egentlig gjort så mye interessant, men igjen imponerer det meg at besetningen omtrent hvert kvarter går å serverer vann - veldig bra! Routingen gikk litt lenger Nord enn vi trodde, så da vi fikk se havet under oss, og noen hvite flotte topper i det fjerne skulle det vise seg at vi skulle passere rett på sydspissen av Grønland.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/6.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/7.jpg
Etter omtrent 4 timer i luften entra fastlandet i Canada kom International Service Manager (Purser, for short) på PA og sa noe som lignet på følgende: "Ladies and gentlemen, is there a doctor onboard please call the attent button, its not a real major emergency, but if you are a doctor please call on of the cabincrew" - det var en lege bak i kjerra og en eldre dame fikk tilsyn... var vel egentlig redd vi måtte ned i YQX el.l. men det gikk bra.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/8.jpg
Vi var ikke alene...
1t 35min før landing var det klart for den siste og beste serveringen i mine øyne - pre arrival snack! Først kommer det en eske med salt potetgull og sjokolade også kommer creme de la creme: varmt rundsykke med ost og kalkun.. mmmmm!! Crewet fikk litt av ett stress da de ikke begynte samle inn wasten før omtrent en time før landing, deretter ble det delt ut customforms og immigrasjonspapirer - tror sistemann på flyet var ferdig utfylt omtrent midt i descend mot EWR.
Routing nedover over Albany, ett par turns over Orange County og deretter straka vegen ned mot Teterborough og IAF 22L, i det vi "kapret" ILSen fikk vi ett flott syn av Manhattan.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/10.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/11.jpg
En helt grei landing, og med kun bruk av spoilers og brakes (ingen thrustreverse) satt vi ganske fremoverlente i setet der noen sekunder. Etter at vi var trygt av banen begynte det lengste "Welcome to Newark Liberty Intl. Airport.." oppropet jeg har vært med på, det var bortimot 5minutter taxi til gate C126 og det ble ikke stilt på PAn før vi svingte inn mot gaten! Vel, plaget ikke meg nevneverdig.
(Rakk såvidt å knipse bilde av SE-REE som FBU4EVER hadde kommet med noen minutter før oss.
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/13.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/14.jpg
http://home.online.no/~luloren/NYCJAN07/12.jpg