Holmion
18-01-2008, 17:37
Trip report:
Dato: 16.januar 2008
Strekning: DTW-FRA
Selskap: Lufthansa
Flightnr: LH487
Flytype: A343
Klasse: Business
Ja, da var Champagnen på plass – likeså støttestrømpene som forhåpentligvis gjør sitt til at jeg ikke dør av blodpropp denne gangen heller. Har riktignok mer tro på et jevnt inntak av alkohol som tynner ut blodet.
Sitter ombord i sete 3A i en proppfull businessclass – økonomi er omtrent 1/3 full, og tyskere og Holmion reiser ikke på økonomi, så da blir det fullt foran. Gjennom gardinene så jeg at også first var smekk full. Må få prøvd first en gang gittJ Innsjekk skjedde veldig tidlig – faktisk 9 timer før avgang, hvilket betyr at jeg kunne ha forsøkt å kommet meg med den tidligere LH-avgangen til FRA, men jeg traff en kollega som var sugen på å shoppe, og når det var 70% clearance på alt på Fairline shoppingsenter ved Dearborn var det igrunn bare å stå på. Det er latterlig billig med CK, Levis, Columbia, Polo osv. til omtrent 150-200 NOK for en bukse eller hva med 20 bucks for 3 flotte Van Heusen skjorter… I rest my case. Nok om det. Tok taxi rett tilbake til terminalen med nyervervelsene i klesveien, priority security gikk fort uten kø og av med sko og opp med lap-top, og så var det gjort. Halvliters flaska med vann og toalettveska var ikke interessant… sklei rett igjennom uten et spørsmål! Rett etter security er det bare å svinge til høyre inn i businessloungen hvor det er et normalt greit utvalg av mat/snacks. Litt salte nøtter, et glass vin og så bar det avgårde mot gate A60 som var plutselig var blitt A54. Her ble First/Business/*G sluset gjennom i eget løp mens resten måtte ta den andre veien. 25 meter ned i armen lå et utvalg tyske og amerikanske aviser man kunne bringe med seg ombord. Jeg viste BP og svingte til venstre inn i mini-kabinen hvor jeg fant setet mitt. Vi var noen minutter forsinket men ble forsikret om at vi likevel skulle lande on-time. I mens ble jeg sittende å se på naboflyet i gate A54 som var BAs direkteservice til LHR med en tilårskommen 767. Og sannelig oppdaget jeg at flyet vi skulle ha denne kvelden var en 340-300, ikke 330 som på veien bort. 20 minutter etter vi skulle ha løftet var det pushback og vi tok av kort tid etter og la oss på en østlig kurs med en gang. 35.000 fot var marsjhøyden.
Mer salte nøtter og et par glass ”champers” ble tatt mens kveldens meny ble studert. Så var det tid for å bruke AVOD-systemet ssom fungerte rimelig greit, bortsett fra at lyden ikke var til stede i Sennheiserne. Hos LH ligger høretelefonene nedi midtarmlenet og når jeg tittet ned så jeg at 3-pins pluggen var ute, og det å forsøke å smyge store norske ”tømmerhogger” hender ned i ”brevsprekken” er ikke mulig. Men heldigvis var dette noe purseren greide med litt verktøy i løpet av 10 minutter.
Middagsserveringen var litt for treg etter min smak, og over 2 timer gikk det før alt var servert og ryddet av igjen. Og med tanke på at de aller fleste er keene på å sove, er det litt teit. Men maten den var god den, og fisken jeg hadde bestilt (Snapper; ingen anelse hva dens norske navn er – i den grad vi har den i norske farvann?!), ja den var meget god og den valgte rødvinen fra Østerike fungerte godt sammen med maten.
Etter dessert felte jeg stolen ned i sengemodus og trakk det forede teppet over meg og sovnet ganske kjapt. Sist gang jeg så på det interaktive kartet viste det at vi var omtrent ved Halifax, og jeg våknet ikke igjen før vi var over den engelske kanal. Da var frokostserveringen begynt. Jeg slumret en stund før jeg trykket på dingerten og valgte med omelett til frokost/lunsj. Vi hadde som man kan se ut i fra bildet en ganske så sydlig kurs. Og under kryssingen av dammen var det tidvis en god del turbulens – noe det alltid er når man flyr den veien.
Så en liten observasjon; mens jeg hang litt rundt ved galley for å vente på ledig toalett, ble jeg stående ved dør 2L, og siden jeg stod i sokkelesten merket jeg at gulvet var svært varmt. Det var faktisk så varmt at det var ubehagelig å stå på. Følte meg som en fakir en stakket stund. Noe som vet hva som gjør gulvet så inn i h… varmt?!
Inn mot Frankfurt var det mye trafikk, og vi ble liggende på vent omtrent en halvtime før vi landet og taxet bort til en fjernparkering hvor vi hadde selskap av en rekke andre store fugler (333,343 og 777). Så var det takk-for-nå etter å ha tuslet gjennom First. Ned trappen og inn i den ventende bussen som kjørte da den var halvfull. Var nok bare business pax ombord tror jeg.
Her er turens meny satt sammen av Star Chef Terry Crandall som jobber på The Peninsula Chicago!
Middag:
Hors d´oeuvres
Smoked salmon with horseradish mascarpone pickled fennel and purple potatoes
or
Grilled aspargus and prosciutto salad with aceto balsamico, white tomato gelee and red tomato jam
Salad
Seasonal greens presented with dressing
Entrees
Tangerine beef short ribbs, bok choy and daikon radish with ginger sweet potato
Or
Szechuan king snapper with wok fried rapini and jasmine rice
Or
Penne pasta with sauteéd spinach, wild mushrooms and white truffle cream sauce
Cheese and dessert
Gruyére, brie and goat cheese
Belgian chhocolate cheesecake with raspberry coulis
Ssliced fresh fruit
Brunch:
Entrees
Fresh fruit
Breast of turkey, salami, camembert and cream cheese
Or
Omelette with asparaguss ragout and potato
Vinen:
Champagne Jacquart Brut Masaique, France
Champagne Jacquart Brut Masaique, France
2006 ”Goethe” Riesling trocken, Schloss Vollrads Rheingau, Germany
2006 Chardonnay Trentino ”Barricato 40”, Bollini, Italy
og de røde;
2003 Chateau Castera, Cru Bourgeois Superieur, medoc, France
2003 ”Rubin” Carnuntum Gerhard Markovitsch, Austria
2003 Zweigelt ”Barrique”, Weingut Schneeberger, Austria
Dato: 16.januar 2008
Strekning: DTW-FRA
Selskap: Lufthansa
Flightnr: LH487
Flytype: A343
Klasse: Business
Ja, da var Champagnen på plass – likeså støttestrømpene som forhåpentligvis gjør sitt til at jeg ikke dør av blodpropp denne gangen heller. Har riktignok mer tro på et jevnt inntak av alkohol som tynner ut blodet.
Sitter ombord i sete 3A i en proppfull businessclass – økonomi er omtrent 1/3 full, og tyskere og Holmion reiser ikke på økonomi, så da blir det fullt foran. Gjennom gardinene så jeg at også first var smekk full. Må få prøvd first en gang gittJ Innsjekk skjedde veldig tidlig – faktisk 9 timer før avgang, hvilket betyr at jeg kunne ha forsøkt å kommet meg med den tidligere LH-avgangen til FRA, men jeg traff en kollega som var sugen på å shoppe, og når det var 70% clearance på alt på Fairline shoppingsenter ved Dearborn var det igrunn bare å stå på. Det er latterlig billig med CK, Levis, Columbia, Polo osv. til omtrent 150-200 NOK for en bukse eller hva med 20 bucks for 3 flotte Van Heusen skjorter… I rest my case. Nok om det. Tok taxi rett tilbake til terminalen med nyervervelsene i klesveien, priority security gikk fort uten kø og av med sko og opp med lap-top, og så var det gjort. Halvliters flaska med vann og toalettveska var ikke interessant… sklei rett igjennom uten et spørsmål! Rett etter security er det bare å svinge til høyre inn i businessloungen hvor det er et normalt greit utvalg av mat/snacks. Litt salte nøtter, et glass vin og så bar det avgårde mot gate A60 som var plutselig var blitt A54. Her ble First/Business/*G sluset gjennom i eget løp mens resten måtte ta den andre veien. 25 meter ned i armen lå et utvalg tyske og amerikanske aviser man kunne bringe med seg ombord. Jeg viste BP og svingte til venstre inn i mini-kabinen hvor jeg fant setet mitt. Vi var noen minutter forsinket men ble forsikret om at vi likevel skulle lande on-time. I mens ble jeg sittende å se på naboflyet i gate A54 som var BAs direkteservice til LHR med en tilårskommen 767. Og sannelig oppdaget jeg at flyet vi skulle ha denne kvelden var en 340-300, ikke 330 som på veien bort. 20 minutter etter vi skulle ha løftet var det pushback og vi tok av kort tid etter og la oss på en østlig kurs med en gang. 35.000 fot var marsjhøyden.
Mer salte nøtter og et par glass ”champers” ble tatt mens kveldens meny ble studert. Så var det tid for å bruke AVOD-systemet ssom fungerte rimelig greit, bortsett fra at lyden ikke var til stede i Sennheiserne. Hos LH ligger høretelefonene nedi midtarmlenet og når jeg tittet ned så jeg at 3-pins pluggen var ute, og det å forsøke å smyge store norske ”tømmerhogger” hender ned i ”brevsprekken” er ikke mulig. Men heldigvis var dette noe purseren greide med litt verktøy i løpet av 10 minutter.
Middagsserveringen var litt for treg etter min smak, og over 2 timer gikk det før alt var servert og ryddet av igjen. Og med tanke på at de aller fleste er keene på å sove, er det litt teit. Men maten den var god den, og fisken jeg hadde bestilt (Snapper; ingen anelse hva dens norske navn er – i den grad vi har den i norske farvann?!), ja den var meget god og den valgte rødvinen fra Østerike fungerte godt sammen med maten.
Etter dessert felte jeg stolen ned i sengemodus og trakk det forede teppet over meg og sovnet ganske kjapt. Sist gang jeg så på det interaktive kartet viste det at vi var omtrent ved Halifax, og jeg våknet ikke igjen før vi var over den engelske kanal. Da var frokostserveringen begynt. Jeg slumret en stund før jeg trykket på dingerten og valgte med omelett til frokost/lunsj. Vi hadde som man kan se ut i fra bildet en ganske så sydlig kurs. Og under kryssingen av dammen var det tidvis en god del turbulens – noe det alltid er når man flyr den veien.
Så en liten observasjon; mens jeg hang litt rundt ved galley for å vente på ledig toalett, ble jeg stående ved dør 2L, og siden jeg stod i sokkelesten merket jeg at gulvet var svært varmt. Det var faktisk så varmt at det var ubehagelig å stå på. Følte meg som en fakir en stakket stund. Noe som vet hva som gjør gulvet så inn i h… varmt?!
Inn mot Frankfurt var det mye trafikk, og vi ble liggende på vent omtrent en halvtime før vi landet og taxet bort til en fjernparkering hvor vi hadde selskap av en rekke andre store fugler (333,343 og 777). Så var det takk-for-nå etter å ha tuslet gjennom First. Ned trappen og inn i den ventende bussen som kjørte da den var halvfull. Var nok bare business pax ombord tror jeg.
Her er turens meny satt sammen av Star Chef Terry Crandall som jobber på The Peninsula Chicago!
Middag:
Hors d´oeuvres
Smoked salmon with horseradish mascarpone pickled fennel and purple potatoes
or
Grilled aspargus and prosciutto salad with aceto balsamico, white tomato gelee and red tomato jam
Salad
Seasonal greens presented with dressing
Entrees
Tangerine beef short ribbs, bok choy and daikon radish with ginger sweet potato
Or
Szechuan king snapper with wok fried rapini and jasmine rice
Or
Penne pasta with sauteéd spinach, wild mushrooms and white truffle cream sauce
Cheese and dessert
Gruyére, brie and goat cheese
Belgian chhocolate cheesecake with raspberry coulis
Ssliced fresh fruit
Brunch:
Entrees
Fresh fruit
Breast of turkey, salami, camembert and cream cheese
Or
Omelette with asparaguss ragout and potato
Vinen:
Champagne Jacquart Brut Masaique, France
Champagne Jacquart Brut Masaique, France
2006 ”Goethe” Riesling trocken, Schloss Vollrads Rheingau, Germany
2006 Chardonnay Trentino ”Barricato 40”, Bollini, Italy
og de røde;
2003 Chateau Castera, Cru Bourgeois Superieur, medoc, France
2003 ”Rubin” Carnuntum Gerhard Markovitsch, Austria
2003 Zweigelt ”Barrique”, Weingut Schneeberger, Austria