Log in

View Full Version : Delta First Class innenlands kommer seg!

LN-MOW
18-01-2008, 15:44
Triprapport Julebord ’08
Leg 1: DL1115 B767-300 N126DL Atlanta-Seattle

Etter lang tids forberedelse var vi endelig kommet fram til avreise. Som normen er naar jeg skal noe viktig, viste vaeret seg fra sin verste side – vi hadde snestorm hjemme i Alpharetta. SKIKKELIG snestorm, ikke bare noen dansende sneflak. Og varselet boed paa freezing regn oppaa det i loepet av natten…

Saa siden jeg hadde en tidlig morgenavgang, bestemte jeg meg til ikke aa ta noen sjanser og booket meg et billig hotellrom paa et Ecno Roach Motel ved Hartsfield. Etter at Likkegutten hadde lagt seg, koblet jeg inn firehjulstrekker’n og la forsiktig i vei. Heldigvis var det mest sne og lite is, saa jeg kom meg ut av ‘snesonen’ uten stoerre problemer, til tross for mine slitte sommerdekk.

Innen jeg kom meg ned til flyplassen, var det bare regn og vaatt, saa jeg sjekket inn og gikk til sengs.

Heldigvis tok meterolygene feil, saa morgen opprant uten annet enn regn. Selv hjemme var det varmt nok til at det kun var smaaveiene som froeys, saa jeg kunne godt spart meg rommet. Men – bedre foere var og alt det der ….

Paa Hartsfield var alt fred og fordragelighet. Jeg hadde sjekket inn online, saa jeg hadde mitt boardingort med sete 3F og gikk rett til Foersteklasse-koen i sikkerhetskontrollen, som da jeg kom rundt hjoernet, viste seg aa vaere adskillig lengre enn den vanlige. Men men .. jeg har god tid. Var igjennom paa under 10 minutter uansett.

Da jeg kom ut paa A-piren, var det tydelig at det hadde vaert en roeff natt .. ulltepper laa stroedd over alt, sa det var nok en del som hadde maattet overnatte etter onsdagens snevaer. Det var ogsaa mye kanselleringer, men det saa ut som det var mest av den taktiske sorten, for aa komme tilbake paa skjema.

Maskinen min viste 30 minutter delay, og skjermen paa gaten viste at maskinen var omtrent full. Foerste klasse var smekkers og bak var det 12 seter igjen. Boarding startet paa rutetid, og siden jeg var i foerste boarding-gruppe, var jeg blant de foerste ombord.

Maskinen var en gammel 763, med storskjerm paa veggen foran. Setene var de gamle blaa laersetene. Helt OK Domestic First, men noe ‘dated’. Vi ble eterhvert opplyst om at vi ventet paa pilotene, som kom fra en annen flight, og STD +30 kom og gikk uten at noe skjedde. Endelig kom de imidlertid, og vi tuslet avgaarde litt over en time sene.

Kort taksing ut til holding, saa vi var kjapt i luften. Noterte meg at det begynte aa dukke opp endel maskiner i det nye fargeskjemaet, som jeg faktisk synes begynner aa bli OK. Vi tok av parallellt med en Atlas 747-300F, men mistet synet av ham i rundt 2000 fot.

Etter at vi kom opp i cruise, begynte serveringen. Foeste klasse ble betjent av to Fred Olsen-damer (dvs paa hans alder), som tydelig trivdes med aa jobbe sammen. Jeg bestilte kaffe og vann, og til min overraskelse kom damen med et skikkelig kaffekrus. Eneste skaar i gleden var at det ikke var logo paa .. der roeyk en ‘julegaveide’ .. .hehe ..

Etterhvert ble det mat ogsaa … fikk valget mellom Quesedilla med eggeroere og noe helsekostgreier, saa jeg gikk selvsagt for det usunne alternativet. Overaskelse nummer to: Ikkenoe plast. Selv bestikket var av metall. Maten var ogsaa helt kurant, jeg vil faktisk strekke meg til aa si at det var skikkelig digg. Men saa var jeg litt sulten ogsaa …..

Inflight entertainment besto av ‘Jane Austen Book Club’, saa jeg konsentrerte meg heller om medbrakt A-Team paa DVD og annet medbrakt...

Resten av turen gikk ‘som normalt’ .. Jeg er passe imponert av at DL naa synes aa ha biffet opp servicen innenlands. I hvertfall paa F. Bak var det neppe noen forskjell …

Landet i SEA rundt 50 mins sent og ankom Hertz-skranken 35 sekunder foer Tommy777, som hadde ankommet fra Chicago.

Gleder meg til returen hvor jeg etter planen skal fly en ex-TWA 757 med winglets!

EB
19-01-2008, 07:01
Bra rapport...så ut som det også var nok mat.

LN-MOW
23-01-2008, 02:56
Klar for del 2:

Triprapport Julebord ’08
Leg 2: DL1120 B757-200 N702TW Seattle-Atlanta

Etter fire dagers moro i Seattle, var det paa tide aa komme seg hjem. Jeg tilbragte siste natten hos DC-8-63 paa Bainbridge Island, og etter at vi hadde tatt en avskjedskaffe paa Blackbird Bakery, satte jeg kurs mot fergen. Det var en straalende dag paa Nordvestlandet, og kryssingen var spektakulaer.

http://www.enfb.net/SEA08/0502.jpg

Leiebilen ble levert en droey time foer avgang, og jeg trasket opp til Delta hvor jeg sjekket inn paa en automat. Ingen koe. Heller ingen koe i security. Hadde til til aa surfe littegrann foer boarding, og jeg benyttet meg av lufthavnens wi-fi system.

Maskinen var en av flere som DL har overtatt av American og jeg hadde derfor vaert litt spent paa konfigurasjonen. Det viste seg at de hadde satt inn ‘vanlige’ Delta-seter i paavente av omkonfigurasjon til Business First. Hvorfor de ikke hadde gjrort det med en gang skjoenner jeg ikke, men det er mulig at setene ikke har vaert tilgjengelige ennaa. Uansett – maskinen var fin og nymalt med winglets og fra sommeren av skal den inn paa Nord-Atlanteren.

Ingen velkomst-drink – vertinnen som hadde F var av typen ‘hyggelig, men daarlig utstyrt i toppetasjen’ og hadde tydelige problemer med aa holde styr paa alle oss 22 passasjerer i Foerste. Hun brukte vel minst 80 % av tiden sin paa de foerste tre radene og klarte kun unntaksvis aa servere oss i den bakre halvdel. Sidemannen min ble etterhvert lettere irritert.

Maten var grei .. en OK salat, noe bankekjoett-greier og en liten sjokoladekake. Tok roedvin til, den var iskald.

Maskinen var utstyrt med TV-skjermer i taket over setene og de viste en film som trolig er noe av det mest idiotiske som noengang er laget – Balls Of Fury – en komedie om en bordtennisspiller …Selv fant jeg mer glede i A-Team paa laptop’en min ..

Resten av turen var hendelsesloes .. vi fikk igjen noen snacks foer landing, som var paa rute. Etter noen dagers snevaer i Atlanta, var endelig ting begynt aa normalisere seg igjen ..

Tommy777
24-01-2008, 15:33
Takker for rapporten.

Fruen reiste med DL i F ATL-ORD en tid tilbake. Der varre bare peanuts som ble servert. Da jeg var i ATL med UA sist, ble det servert mat i F begge veier

For meg ser frokosten god ut, skikkelig delikat. UA og AA har de en omelett som stort sett smaker pyton. heldigvis har de en broed kurv med bagels, og diverse wienerbroed.

Oppsettet, glass, kopper, fat etc er helt lik standard med UA og AA.

MountainDew
24-01-2008, 23:54
Delta Connection har ihvertfall bedre service en American Eagle der de ikke tilbyr deg en brus engang. På innland er det Continental som har gitt meg best service. Matservering ATL-EWR Y er bra men dette var i 2005. Er vel kanskje slutt på det?
Takk for turen og rapporten LN-MOW :)

Tommy777
25-01-2008, 03:49
Delta Connection har ihvertfall bedre service en American Eagle der de ikke tilbyr deg en brus engang. På innland er det Continental som har gitt meg best service. Matservering ATL-EWR Y er bra men dette var i 2005. Er vel kanskje slutt på det?
Takk for turen og rapporten LN-MOW :)

Eagle gir vanligvis drikke. CO serverer fortsatt en sandwich i M.

LN-MOW
25-01-2008, 11:27
Jeg har ogsaa alltid faatt drikke paa Eagle. 'Connection'-selskapene er ellers temmelig like servicemessig ..

MountainDew
26-01-2008, 00:23
Fikk ihvertfall ingenting fra NAS - MIA

Tommy777
26-01-2008, 04:39
Kan ha med lengden på flighten å gjøre.

EB
27-01-2008, 07:17
MOW! Heter første på Delta også Business Fisrt?

LN-MOW
27-01-2008, 14:36
Nei. Det heter bare First Class.

EB
28-01-2008, 05:58
Så da blir det ingen "omkonfigurasjon" til Business First hos Delta...

LN-MOW
28-01-2008, 11:51
?? Business First er internasjonal Business Class. First Class er innenlands foersteklasse. Slik har det vaert i mange aar naa, og det finnes saa vidt jeg vet ingen planer om aa endre dette.

The Ticketor
28-01-2008, 13:11
A-Team? I pity the fool!

EB
28-01-2008, 17:32
Jeg trodde bare at det var CO som hadde tatt BusinessFirst som sitt varemerke...

LN-MOW
28-01-2008, 20:21
Du har rett - Delta har BusinessElite - my bad ..