PDA

View Full Version : Q400 sn 4183 i WF farger


DeHaveland
17-01-2008, 19:01
Med grønne motor-deksel!

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6147998&nseq=2

Egil
17-01-2008, 19:38
What a... ???

E!

FlightDeck
17-01-2008, 19:45
Stilig den. Widerøe fortsetter med Q400 og flere fly er tydeligvis på vei.

DeHaveland
17-01-2008, 20:15
Med grønne motor-deksel!

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6147998&nseq=2

Se den ferske lakken:

http://www.airport-data.com/aircraft/photo/146534.html



og et til:


http://www.airliners.net/open.file?id=1317525

Blubird
17-01-2008, 20:20
Utrolig stilig bilde det på a-net.

LN-AØR
17-01-2008, 21:10
Hvordan kommer Q400'en seg til Norge? Den må vel mellomlande en del ganger på ferden, og i så fall hvor?

Olebno
17-01-2008, 21:27
Vanligvis Goose - Reykjavik - Norge. Tror det blir Bodø denne gangen.

DeHaveland
19-01-2008, 20:17
Noen som vet når den skal flys "hjem"?

EB
20-01-2008, 06:36
Skal den hjem?

MD11
20-01-2008, 14:04
Skal den hjem?


Ifølge en WF kaptein jeg møtte på Værnes på fredag så skal ikke WF ha denne. Den er såkalt old generation og ikke aktuell for WF ble det sagt.

CFM
20-01-2008, 14:11
"Såkalt" er riktig... Men etter en runde innom WF maintenance kan de nok kalle den New/Next Generation eller hva de nå måtte ønske...
Snakket også med en WF kaptein som regnet med at de fikk tilbake Q400 ganske snart.

EB
20-01-2008, 15:09
Ledelsen i SAS har vel ikke endret mening om Q400 - ennå?

TCAS
21-01-2008, 01:18
Ledelsen i SAS har vel ikke endret mening om Q400 - ennå?

Dette er nevnt tidligere, men på styremøtet 17.desember ble det bestemt at Q400 gjerne kan komme tilbake i WF, og som ny maskin i AirBaltic. SAS-ledelsen har ikke noe imot dette. Det er kun forhandlingene mellom SAS/WF og Bombardier som skal bestemme om det blir Q400 eller CRJ. Og da snakker man om den ikke-eksisterende Q400NG, og ikke dagens "gamle" Q400.

TCAS
21-01-2008, 01:19
Ifølge en WF kaptein jeg møtte på Værnes på fredag så skal ikke WF ha denne. Den er såkalt old generation og ikke aktuell for WF ble det sagt.

Du får sikker like mange svar som det antall WF-piloter du spør :) Bare vent å se, så er snart den Q400'n i Norge som en "new generation". Det er jo bare snakk om diverse modifikasjoner og ikke en helt ny flytype av Q400....

TCAS
21-01-2008, 01:22
Det skal forresten være nytt styremøte i SAS-konsernet den 25.januar. Etter møtet vet man antakeligvis hva som skjer videre med WF og Q400, når nye fly kommer inn igjen i flåten, hvor lenge det blir innleie fra andre selskaper osv osv.

Egil
21-01-2008, 10:18
Trodde styremøtet var 5. februar jeg... :question:

E!

TCAS
21-01-2008, 10:46
Ja, 5.feb er vel D-dagen for SGS etc, men det siste jeg hørte er at det skal være et ekstra møte den 25. januar for å vedta siste detaljer før avtale mellom SAS og Bombardier signeres.

MD11
21-01-2008, 10:51
Da får vi vente i 4 dager før vi vet hva som skjer med Q400 problematikken. Er det noen rykter om hva som skjer med de maskinene som WF allerede har?

TCAS
21-01-2008, 11:05
Jada, det går rykter i begge retninger selvfølgelig :) Noen mener de skal på vingene igjen, mens andre mener de skal bort og erstattes med nye Q400. Jeg tror vel mest på det siste siden ledelsen var så tydelige i media for et par uker siden. De sa ganske tydelig at dersom det fortsatt blir Q400 i WF, så blir det med nye maskiner. Så da gjenstår det vel bare å finne en løsning på hvordan de skal få dette til på relativt kort tid. En måte er å kjøpe seg inn i produksjonslinjen for nye fly som egentlig skal til andre selskaper, og inngå avtale med disse selskapene at de får SAS/WF sine Q400 i stedet. Og en slik løsning er jo godt mulig siden det bare er SAS/WF som ikke vil fly de "gamle" Q400, som er akkurat de samme maskinene som kommer nye fra fabrikken i dag. Nye maskiner må dessuten modifiseres for å komme opp på samme "nivå" som de Q400 WF har i dag. Logisk :)

Denne saken har dreid seg fra å omhandle flysikkerhet, til kun å handle om politikk. Får håpe det ikke blir for dyrt!

ENGM RAMP
21-01-2008, 11:48
Er det noe som KONKRET vet forskjellen mellom Q400 og en Q400NG ? Nøyaktig HVA det er de modifiserer?

Og ikke noe synsing, kom med et konkret svar :)

TCAS
21-01-2008, 11:55
Det finnes ikke noe konkret ennå, for hvilke modifikasjoner som må gjøres før man kan bruke begrepet "Q400NG", inngår som en del av forhandlingene mellom SAS og Bombardier. SAS/WF har nok sine krav, mens Bombardier har sine. Så møtes de vel et sted på midten.

Stoarn
21-01-2008, 13:27
Ifølge en WF kaptein jeg møtte på Værnes på fredag så skal ikke WF ha denne. Den er såkalt old generation og ikke aktuell for WF ble det sagt.

Denne på bilden er den som hade tidliger planlegt reg. LN-WDE?

Vref
22-01-2008, 11:26
Det skal ganske mye til for at en produsent som Bombardier endrer betegnelsen på en flytype. Konsekvensene for alle "gamle" operatører er store, all den tid publikum blir gjort oppmerksom på at der finnes en "ny og bedre" versjon på markedet, foreksempelvis en NG variant.

Hvorfor flyr ikke Horizon, Flybe og Tyrolean denne "new and improved next-generation q400"? Fordi de ikke har samme behovet som SAS til å distansere seg fra ett fly som de selv har fortalt publikum er farlig.

Der finnes idag ingen NG Q400, og med hensyn til alle sine kunder tviler jeg på at Bombardier ønsker det heller.

TCAS
22-01-2008, 13:50
Enig, det kommer neppe noen ny Q400 i NG-versjon. Det som skjer er at det gjennomføres diverse modifikasjoner av dagens Q400-verjson, og så er de på vingene igjen. Og SAS er happy, og da gjenstår det bare å gjøre WF-pax happy. Noe jeg neppe tror er noe problem.

OJB
22-01-2008, 13:55
Enig, det kommer neppe noen ny Q400 i NG-versjon. Det som skjer er at det gjennomføres diverse modifikasjoner av dagens Q400-verjson, og så er de på vingene igjen. Og SAS er happy, og da gjenstår det bare å gjøre WF-pax happy. Noe jeg neppe tror er noe problem.

Det var jo noe forenklet sagt dette TCAS. Jeg tror du egner deg til en aldri så liten salgsturne til Danmark for å forklare markedet(pax'en) der nede om modifikasjonene. Jeg tror du vil finne ut hva begrepet motbør betyr da.

Gulboble
22-01-2008, 17:55
Håper SAS/WF snart tar til fornuften og får Q400 på vingene.

sail4fun
22-01-2008, 17:59
Håper SAS/WF snart tar til fornuften og får Q400 på vingene.


Har du spurt Svenske og Danske kunder ?

F35Landing
22-01-2008, 18:12
Q400 kommer aldri på vingene igjen i Sverige og Danmark. Blir dessuten spennende å se hvor fort WF klarer å få tak i nye 400er. Løsningen må bli å kjøpe seg inn tidlig i den allerede etablerte køen mot å selge unna de gamle. Ellers vil dette ta årevis.

TCAS
22-01-2008, 18:24
Det var jo noe forenklet sagt dette TCAS. Jeg tror du egner deg til en aldri så liten salgsturne til Danmark for å forklare markedet(pax'en) der nede om modifikasjonene. Jeg tror du vil finne ut hva begrepet motbør betyr da.

Jeg er jo en enkel sjel fra landet :) Motbør blir det nok i en periode, men jeg tror at så lenge det ikke står SAS på halen til Q400'ene, så blir det ikke et større problem. SAS-misnøyen er nok større enn Q400-misnøyen i denne saken når alt kommer til alt.

...eller er det slik at svensker og dansker velger å ikke fly med andre Q400-operatører i Europa/Verden? :)

Ser for meg noen fine WF-folkelige reklamefilmer rundt innføringen av Q400. "Storebror tok fra flyene våre. ODD ble lei seg, så nå er de tilbake" ;)

MountainDew
22-01-2008, 18:30
Widerøe setter alle sine Q400 i drift fra slutten av Mars. Bare til å sjekke Amadeus så ser dere det....

wf145
22-01-2008, 18:42
Widerøe setter alle sine Q400 i drift fra slutten av Mars. Bare til å sjekke Amadeus så ser dere det....


Det ligg inne i amadeus med Q400 ja, men det er IKKJE einsbetydande med at dei kjem i drift frå den datoen...

F35Landing
22-01-2008, 18:56
Eneste signalene jeg har klart å plukke opp her og der internt siste ukene er at
1. Q400 fortsatt er det mest aktuelle alternativet.
2. De 400-ene vi har i WF pr. i dag skal IKKE settes i trafikk igjen, hverken modifiserte eller med eller uten NG-klistremerke.
3. Eventuelle 400-er i WFs tjeneste skal være helt nyproduserte.

TCAS
22-01-2008, 22:17
For å bringe litt fakta rundt SN 4183 på bordet, så står følgende i LT sin postjournal fra forrige uke med saker fra Widerøe:

Sak: LN-WDE - Flytekniske forhold
Dok: Søknad om Permit to Fly LN-WDE

Sak: LN-WDE - reigstrering av luftfartøy
Dok: LN-WDE - Bill of Sale - tilleggsdokumentasjon

Sak: LN-WDE - Innleie av luftfartøy
Dok: VS: Søknad om innleie og registrering av Q 400 SN 4183

Så at den skal til Widerøe er det vel liten tvil om.

TCAS
22-01-2008, 22:28
Og det kan se ut som LN-WFA først skulle ha blitt eksportert ut av Norge, mens det et par dager senere kommer søknad om forlengelse av innleie:

Dok.dato: 13012008
Fra: Widerøe's Flyveselskap AS
Sak: LN-WFA - flytekniske forhold
Dok: LN-WFA - Søknad om eksportluftdyktighetsbevis

Dok.dato: 15012008
Sak: LN-WFA - Forlengelse av innleie - Widerøe
Dok: Søknad om forlengelse av innleie av LN-WFA

RolfL
22-01-2008, 22:42
For å bringe litt fakta rundt SN 4183 på bordet, så står følgende i LT sin postjournal fra forrige uke med saker fra Widerøe:
Sak: LN-WDE - Flytekniske forhold
Dok: Søknad om Permit to Fly LN-WDE
Sak: LN-WDE - reigstrering av luftfartøy
Dok: LN-WDE - Bill of Sale - tilleggsdokumentasjon
Sak: LN-WDE - Innleie av luftfartøy
Dok: VS: Søknad om innleie og registrering av Q 400 SN 4183
Så at den skal til Widerøe er det vel liten tvil om.

Och den är väl norskregistrerad nu, C-FNEC avfördes ur kanadensiska registret 10 januari

Grunde
24-01-2008, 10:23
Og det kan se ut som LN-WFA først skulle ha blitt eksportert ut av Norge, mens det et par dager senere kommer søknad om forlengelse av innleie:

Dok.dato: 13012008
Fra: Widerøe's Flyveselskap AS
Sak: LN-WFA - flytekniske forhold
Dok: LN-WFA - Søknad om eksportluftdyktighetsbevis

Dok.dato: 15012008
Sak: LN-WFA - Forlengelse av innleie - Widerøe
Dok: Søknad om forlengelse av innleie av LN-WFA

Men det er jo bare en -300...
Det er jo ikke noe kult

TCAS
24-01-2008, 11:58
WF trenger å beholde 300-maskinene sine slik at de kan opprettholde dagens produksjon. Ikke kult, men nødvendig :)

Fly high
24-01-2008, 12:23
Widerøe setter alle sine Q400 i drift fra slutten av Mars. Bare til å sjekke Amadeus så ser dere det....

Den ligger også inne i Widerøes eget ruteopplegg, men ifølge selskapet er det bare fordi den ikke er tatt ut ennå. Men hvem vet ...? ;)

F35Landing
24-01-2008, 12:51
Den ligger også inne i Widerøes eget ruteopplegg, men ifølge selskapet er det bare fordi den ikke er tatt ut ennå. Men hvem vet ...?


Nå har det blitt sagt så mange ganger siste månedene, både internt og offentlig, at de flyene vi har nå ikke skal tilbake på vingene i WF. Så jeg tror vi kan slutte å spekulere:)

TCAS
25-01-2008, 15:34
WF skal nå selge unna sine 4 stk Q400 som står på bakken, og de skal bort i løpet av første kvartal. Så da kan vi vel regne med at LN-WDE blir den første Q400'n som settes i trafikk igjen i WF-farger. Litt synd at det blir slik, men politikk er politikk.

GF1
25-01-2008, 16:10
Og det kan se ut som LN-WFA først skulle ha blitt eksportert ut av Norge, mens det et par dager senere kommer søknad om forlengelse av innleie:

Dok.dato: 13012008
Fra: Widerøe's Flyveselskap AS
Sak: LN-WFA - flytekniske forhold
Dok: LN-WFA - Søknad om eksportluftdyktighetsbevis

Dok.dato: 15012008
Sak: LN-WFA - Forlengelse av innleie - Widerøe
Dok: Søknad om forlengelse av innleie av LN-WFA

Jeg blir stadig forvirret av LN-WFA-saken:

Dok.dato: 23012008
Fra: Widerøe's Flyveselskap AS
Sak: LN-WFA - sletting av leieavtale og fartøy
Dok: LN-WFA - sletting av registrert innleieavtale

(fra dagens LT-postjournal)
Betyr dette at man ikke skal forlenge likevel:question:

TCAS
25-01-2008, 19:11
Ja, dette var jo logisk. Men jeg ser ikke bort ifra at eksisterende leieavtale slettes, før det opprettes en ny leieavtale. Og da må det kanskje gjøres i to forskjellige omganger? Følg med i neste ukesepisode :)

MD11
25-01-2008, 19:15
WF skal nå selge unna sine 4 stk Q400 som står på bakken, og de skal bort i løpet av første kvartal. Så da kan vi vel regne med at LN-WDE blir den første Q400'n som settes i trafikk igjen i WF-farger. Litt synd at det blir slik, men politikk er politikk.

Sånn måtte det bli! Rykter om aktuelle kunder for WDA, WDB, WDC og WDD?

TCAS
25-01-2008, 19:42
Aner ikke, men mulig kundene blir eksisterende Q400-operatører (flybe f.eks.) som venter på nye fly, slik at det blir en byttehandel og at WF dermed "får" deres nye fly når de kommer fra fabrikken. Da kan ting gå raskere enn det ser ut nå.

oyKIE
25-01-2008, 20:59
Enig, det kommer neppe noen ny Q400 i NG-versjon. Det som skjer er at det gjennomføres diverse modifikasjoner av dagens Q400-verjson, og så er de på vingene igjen. Og SAS er happy, og da gjenstår det bare å gjøre WF-pax happy. Noe jeg neppe tror er noe problem.

Bombardier jobber jo med en Q400X Stretch. Ikke ulogisk at de nyvinninger som kommer Q400 tilgode. Virker som om turboprop er på vei tilbake igjen og med stadig stigende oljepris at større Turboproper er tingen.

KennethGS
25-01-2008, 22:01
Bombardier jobber jo med en Q400X Stretch.

Så lite som ser ut til å ha kommet frem om dette arbeidet, så lurer jeg på om ikke noen av oss allerede ligger et skritt foran dem... ;)

CFM
25-01-2008, 22:18
Spørs om ikke vi får se Fokker 70/100 NXT i lufta før en Q400X. Time will tell som vanlig.

TCAS
26-01-2008, 13:24
Bombardier har vel nevnt mulighet for Q400-XL, men at den faktisk blir satt i produksjon er vel ikke sikkert?

FK27
26-01-2008, 18:49
Når det gjelder LNWFA var leietiden ute omtrent samtidig med at Q400 ble parkert. Flyets eier ble forespurt om forlengelse av leietiden da Wf plutselig hadde et akutt behov for fly må vite.

Men flyets eier hadde andre planer for spannet.

Så da så.

Hilsen
FK27
Friendship Forever.

(Klarer noen å lage et Fokker logo icon?)

Blubird
26-01-2008, 18:53
Logoer er å finne her;

http://www.aerosite.net/content/view/902/41/