PDA

View Full Version : Kuer verre for kliamet enn fly??


Isbamse
17-01-2008, 13:47
http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1923164.ece

Farmer
17-01-2008, 13:53
En absolutt interessant tilnærming til klimaproblematikken, hvor han ser på dette i et betydelig større og mer sammenhengende perspektiv enn bare å se på fly og biltransport isolert sett.
Bare dette med "kortreist mat" ville kunne gi enorme effekter både nasjonalt og globalt.
Men, skal jeg bare ta overskriften til følge her vil jeg vel ligge tynt an, både ved at jeg eier 60 storfe og flyr betydelig mer enn gjennomsnittet:lol:

Isbamse
17-01-2008, 14:40
Apropos...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article1959616.ece

ThomAAs
17-01-2008, 15:28
Står ikke kuene for 10% av verdens utslipp av Co2 eller noe der omkring?

Isbamse
17-01-2008, 15:55
Står ikke kuene for 10% av verdens utslipp av Co2 eller noe der omkring?

Kjøtt skaper klimautslipp på to måter:
- Kuer fiser metan, som er en mye kraftigere drivhusgass enn CO2
- Siden det kreves flere kilo vegetabilsk føde for å produsere en kilo kjøtt, og produksjonen av dette igjen krever mye energi, vil det skape tilsvarende mer klimautslipp enn om man bare spiste det vegetabilske direkte.

Husker ikke helt tallene, og har ikke tid til å lete opp nå.

Concorde
17-01-2008, 16:12
Må snart betale CO2 kvote for å spise fersk suppe med oksekjøtt da?

JetBlue
17-01-2008, 16:51
Står ikke kuene for 10% av verdens utslipp av Co2 eller noe der omkring?

Jeg gjentar det gjerne, luftfarten står for 1,6% av CO2-utslippene. Skipsfarten står for 9%. Hva verdens husdyrhold angår så gjelder det ca 7-9%av metangassene. Som Isbamse skriver, mye verre enn CO2 (uten å forsvare CO2-utslipp).

Debatten om klimautslipp er i ferd med å gå helt av hengslene, helt perspektivløst.

TOS
17-01-2008, 20:44
Jeg gjentar det gjerne, luftfarten står for 1,6% av CO2-utslippene. Skipsfarten står for 9%. Hva verdens husdyrhold angår så gjelder det ca 7-9%av metangassene. Som Isbamse skriver, mye verre enn CO2 (uten å forsvare CO2-utslipp).

Debatten om klimautslipp er i ferd med å gå helt av hengslene, helt perspektivløst.

Jeg tror ikke det er slik at luftfarten er et spesielt mål for CO2-prising. Luftfart er vel ikke enda innlemmet i EU ETS, som er EU sitt CO2-kvotehandelssystem. Poenget er at alle som bidrar til CO2-utslipp skal ideelt sett betale sin andel av skaden disse utslippene utgjør. Å måle og verifisere utslipp fra kyrnes "aktiviteter" vil kanskje være et litt vel kostbart system. I EU sitt system var det i første runde mellom 2005 og 2007 ca 12.000 ulike installasjoner som var innlemmet i systemet, og utslippene fra disse utgjorde ca 50% av EUs totale CO2-utslipp. Dette gjelder i hovedsak kraftproduksjon, oljerafinerier, jern/metall produksjon, sementproduksjon & pulp&paper. Dette er de virkelig store i forhold til utslipp av CO2. Det er også terskelverdier for hvor store enhetene må være for at de skal innlemmes i systemet (sannsynligvis for å unngå for store administrasjons-/verifikasjonskostnader).

Man har altså begynt med de verste synderne. Nå kommer resten. Luftfart inkludert, men ikke kun luftfart.