PDA

View Full Version : et hypotetisk spørsmål


tosfreight
10-12-2004, 12:58
Et lite tankeeksperiment:

Hvilke flytype kunne flydd en rute på ca 1,5timer, med så mye pax, bag og cargo som mulig (kanskje rundt 50pax, 500kg bag og 500kg cargo?), og lande på kun 1200meters rullebane? (helt vilkårlige tall, forøvrig)

skjønner, eller må jeg omformulere? :)

(dere er jo intelligente mennesker.... :p )

Jan H
10-12-2004, 13:04
Dash-8-300?
Fokker 50?

50 setere begge to, og tar ca det gitte antallet bagasje osv..!

tosfreight
10-12-2004, 13:06
Men kan de fly så lenge som 1,5 timer med så mye last?

DY
10-12-2004, 13:09
Tja...ikke helt sikker men Widerøe flyr idag nonstop Trondheim - Harstad/Narvik med denne flytypen på 1,5 t og det har gått bra hver dag inntil nå så......
Men usikker på hvor mye cargo den har med.

CK
10-12-2004, 13:27
Dash'en fikser det der

DY
10-12-2004, 13:32
Så produktet finnes allerede på markedet:)

TOS
10-12-2004, 14:21
Originally posted by tosfreight


Et lite tankeeksperiment:

Hvilke flytype kunne flydd en rute på ca 1,5timer, med så mye pax, bag og cargo som mulig (kanskje rundt 50pax, 500kg bag og 500kg cargo?), og lande på kun 1200meters rullebane? (helt vilkårlige tall, forøvrig)

skjønner, eller må jeg omformulere? :)

(dere er jo intelligente mennesker.... :p )

Skal dere på studietur...?

tosfreight
10-12-2004, 14:27
Originally posted by TOS


Originally posted by tosfreight


Et lite tankeeksperiment:

Hvilke flytype kunne flydd en rute på ca 1,5timer, med så mye pax, bag og cargo som mulig (kanskje rundt 50pax, 500kg bag og 500kg cargo?), og lande på kun 1200meters rullebane? (helt vilkårlige tall, forøvrig)

skjønner, eller må jeg omformulere? :)

(dere er jo intelligente mennesker.... :p )

Skal dere på studietur...?

Hvem vet....! hehe

Men er det noen smarte sjeler som kan regne ut max load på f.eks en dash 300, som skal fly 1,5timer?

LN-MOW
10-12-2004, 14:40
100A - Max cruising speed 490km/h (265kt), long range cruising speed 440km/h (237kt). Initial rate of climb 1560ft/min. Range with full passenger load, fuel and reserves 1520km (820nm), range with a 2720kg (6000lb) payload 2040km (1100nm). 100B - Same except max cruising speed of 500km/h (270kt). 200A & 200B - Same except max cruising speed 546km/h (295kt). Initial rate of climb 1475ft/min. Range with 37 passengers 1795km (970nm).

-300: Range with full passenger load and reserves 1538km (830nm), with 2720kg (6000lb) payload 1612km (870nm). 300B - Max cruising speed 528km/h (285kt). Range with 50 passengers 1625km (878nm), with 50 passengers and auxiliary fuel 2275km (1228nm).

tosfreight
10-12-2004, 15:17
Originally posted by LN-MOW




-300: Range with full passenger load and reserves 1538km (830nm), with 2720kg (6000lb) payload 1612km (870nm). 300B - Max cruising speed 528km/h (285kt). Range with 50 passengers 1625km (878nm), with 50 passengers and auxiliary fuel 2275km (1228nm).

Strålende, tusen takk!

hvordan er "full passenger load and reserves" definert? Hvor mange kg?
Er det mulig å regne ut hvor mye payload en -300 kan ta hvis den skal fly 1000km?

Eivind

Jan H
10-12-2004, 18:42
Originally posted by tosfreight


Originally posted by LN-MOW




-300: Range with full passenger load and reserves 1538km (830nm), with 2720kg (6000lb) payload 1612km (870nm). 300B - Max cruising speed 528km/h (285kt). Range with 50 passengers 1625km (878nm), with 50 passengers and auxiliary fuel 2275km (1228nm).

Strålende, tusen takk!

hvordan er "full passenger load and reserves" definert? Hvor mange kg?
Er det mulig å regne ut hvor mye payload en -300 kan ta hvis den skal fly 1000km?

Eivind

Antall kilo, kan man regne ut. 50 pax a 84kg per person(4200kg). Children er 35kg. et standarkolli innenlands er 11kg.

Hvor mye payload ett fly kan ha, begrenses av max takeoff weight/max zero fuel weight(strukturell-begrensning) og max landing-weight.

Hvilket av disse man regner payload etter avhenger av hvor mye fuel de skal ha, hvor mye de beregner å bruke før landing.(tripfuel)

Dette er vektene for en DH8-300. Max zero fuel weight er 17920kg, max takeoff er 19500kg, og max landing weight er 19050kg.

Kan sette opp et regnestykke hvis ønsket, for aktuelle payloads med forskjellig fuel hvis ønsket, men har ikke skrog-vektene for hånd nå.
Men mener å huske en dh3 veier ca 11900kg-12000 empty(basic weight).

LCH78
10-12-2004, 21:49
og max fuel er 5678lbs :)

Jan H
11-12-2004, 01:13
Originally posted by LCH78


og max fuel er 5678lbs :)

mener å huske at Dash-8-100 har samme max fuel? stemmer det!

BEF
11-12-2004, 08:35
Hva med AVRO/RJ?

Den behøver vel stort sett ikke lange rullebanen?

Den har i alle fall ingen problemer med å takle de andre forutsetningene som er nevnt her.

NB
12-12-2004, 00:21
Dash'n har vel ikke problemer med det, de fløy jo direkte Berlin/Tegel fra OSL, men da slet de jo med "vekta" og fikk vel ikke alltid med all bagasje :sarc

TigerBlack
12-12-2004, 13:14
Vel ett fly som ikke hadde hatt noe problemer med disse kriteriene.

Litt specs:

C-17 Globemaster III

SPECIFICATIONS - C-17 GLOBEMASTER III TACTICAL TRANSPORT AIRCRAFT, USA
Key Data
Permanently installed sidewall seating 54 seats, 27 each side, width 18in, spacing 24in centre to centre
Permanently installed sidewall seating 54 seats, 27 each side, width 18in, spacing 24in centre to centre
Permanently installed sidewall seating 54 seats, 27 each side, width 18in, spacing 24in centre to centre
Centerline seats, stored on board 48 seats, eight sets of six back-to-back
Palletised, ten-passenger pallets 90 seats on nine pallets, plus 54 passengers on sidewall seats
Litter (medical stretchers) Stations onboard Three stations, three litters (stretchers) each
Litter Stations, additional kit Nine additional stations
Total capability, contingency 36 litters, 102 ambulatory
Flight crew Two
Observer positions Two
Instrument displays Head Up Display HUD, 4 multifunction cathode ray tube displays, and conventional instruments as backup
Navigation system Digital electronics
Communications Integrated radio management system
Flight control Quad-redundant electronic flight control system with mechanical actuated back-up
Dimensions
Wingspan 169.8ft
Length 174ft
Height at tail 55.1ft
Diameter fuselage 22.5ft
Usable fuel weight 181,054lb
Engines Four Pratt and Whitney PW2040 engines, military designation F117-PW-100, thrust 40,440lb each
Cargo compartment crew One loadmaster
Cargo floor length 68.2ft
Rap length 19.8ft
Loadable width 18ft
Ramp to ground angle 9º
Ramp capacity 40,000lb
Performance
Maximum payload 170,900lb
Maximum takeoff gross weight 585,000lb
Empty weight 277,000lb
Range, 160,000lb 2,400nm
Cruise speed 0.74 to 0.77 Mach
Service ceiling 45,000ft
Ferry range (unladen range) 4,700nm
Takeoff field length, at maximum gross weight 7,740ft
Landing field length, with 160,000lb of cargo 3,000ft
Wing
Area 3,800ft²
Aspect ratio 7.165
Wing sweep angle 25º
Airfoil type Supercritical airfoil
Flaps Fixed-vane, double-slotted, simple
Winglet area 35.85ft²
Winglet span 9.21ft
Winglet sweep angle 30º
Winglet angle 15º from vertical
Horizontal tail area 845ft²
Horizontal tail span 65ft
Horizontal tail aspect ratio 5.0
Horizontal tail sweep 27º
Cargo Box Dimensions
Pallets Nine 463L plus two on the ramp
Single load airdrop 60,000lb platform
Airdrop sequential loads 110,000lb, 60ft of platforms
Cargo handling system 18 463L pallets, including four on the ramp
Combat offload All pallets from aerial delivery or cargo handling system
Landing Gear
Main landing gear Twin-strut tandem, three wheels each strut per side of aircraft
Width outside to outside 33.7ft
Tyres 50 x 21-20
Nose landing gear Dual wheels
Tyres 40 x 1 S.5-16
Wheelbase 65.8ft

Dette flyet hadde klart det, men halveis spøk til side. Jeg vil regne med at en DHC8-q400 hadde tatt dette ganske så greit. Er litt usikker på rekkevidden bare

Jan H
12-12-2004, 15:39
C-17 hadde slitt med max takeoff weight på 1200 meters bane......:)
og q400 tar litt i overkant av 50 pax da :)hihi

tosfreight
16-12-2004, 19:06
Spurte fordi jeg har hørt rykter om at det skal legges nytt underlag og dekke på banen på LYR, og at dette kanskje skal gjøres i to omganger. Altså at man tar halve banen om gangen (1200m)... Det blir spennende å se hvordan de skal løse det. Rekvirering av Hercules fra forsvaret, eller kanskje at de får en isbryter til å bryte isen for å få skip inn til byen... Det kan jo uansett bli en fantastisk tilværelse for svalbardianerne som er vant til daglige flyavganger og leveranser av fersk mat....

DY
16-12-2004, 19:21
Finnes jo mye bra i frossen mat....og frysere er vel ikke noe problem på LYR:)

Men blir spennende å høre hvordan de skal løse dette. Braathens flyr vel daglig untatt lørdag om vinteren, men flere ganger om sommeren siden nonstop-flyene fra OSL også kommer i tillegg.

tosfreight
16-12-2004, 19:50
Denne vinteren, samt i fjor, har de kuttet tirsdagsavgangen, slik at det bare er 5 ukentlige avganger dit. Begynner vel med tirsdag og lørdag igjen i februar. (hvis jeg ikke tar helt feil...)

DY
16-12-2004, 20:03
Stemmer, tirsdagene ble fjernet.