PDA

View Full Version : Oslo-Brussel med SN (uten bilder)

gustavf
15-01-2008, 21:33
Torsdag 10. januar gikk kursen mot Brussel med Brussels Airlines.

Vi var 7 venner som reiste sammen med temaet "øl og usunn mat". 5 av oss reiste fra OSL med SN, mens de to siste kom fra TRD med SK og hadde også SK videre. Ganske praktisk for oss at SK og SN flyr vinge mot vinge, så kunne vi kombinere flyselskap og fortsatt reise "sammen". SK bruker forresten 5 minutter mindre enn SN sine Avro RJ 100.

Jeg var tidlig ute på OSL og Widerøe hadde to personer til å betjene innsjekking for SN2284 med avgang 17.00. Med bare meg på andre siden av skranken var det ikke akkurat kø å snakke om.

Avgangen var, som vanlig for SN, med bussgate. Vi var ved gate 25 minutter før avgang og var blandt de siste som møtte opp. Flyet stod på fjernpark utland, så det var ikke lange bussturen vi skulle ut på.

Ombord var det slitte, smale og litt trange skinnseter. Jeg satt ikke godt, først og fremst fordi setet var for smalt. Når det i tillegg var ganske slitt, ble helhetsinntrykket ikke spesielt bra. Var vel 30" pitch, tenker jeg. Flyet var godt over halvfullt, med omtrent like mange foran og bak gardina.

Avgangen ble en halvtimes tid forsinket på grunn av stor trafikk i luftrommet rundt Brussel. I tillegg til å forklare forsinkelsen på tre språk brukte kapteinen tida til å forklare at vi kom til å se noen kraner utenfor flyet som ville spraye en slags veske på flyet. Dette var vanlig i slikt klima. Det så egentlig ut til at de fleste passasjerene var mindre fascinert av de-icing enn kapteinen... Helt vanlig var det dog ikke, for jeg så ikke noen andre fly som ble deicet.

All informasjon blir litt ekstra interessant hos Brussels Airlines. Først kommer fransk, så nederlandsk (flamsk) og til slutt engelsk. Sikkerhetsinformasjonen kommer også med ei innspilling på norsk.

Vel oppe i lufta benyttet jeg muligheten til å kjøpe et par sandwicher og en brus. Prisen var ikke så ille, men for en euro fikk man bare en liten boks med cola. (Husker ikke hva sandwichene kostet. Så sulten som jeg var spilte det mindre rolle.) Maten var grei nok, men med konsistens som kunne minne litt om pølsebrød.

Litt før landing fikk vi en liten sjokolade. Den var pakket inn i et sølvpapir som endte opp i masse småbiter, som det stort sett ikke var noe annet sted å gjøre av enn på gulvet eller i setelommen.

Landing i Brussel gikk rolig for seg etter en litt humpete innflyging. Det er lange avstander på BRU og mye rulletrapper. Bagasjen kom rimelig kjapt.

Transport inn mot sentrum var ikke helt lett. Det er ei blanding av shuttlebusser, tog, ekspressbusser, rutebussser og taxi. Dersom man ikke har helt kontroll på hvor man skal så er det lite informasjon. Vi endte, etter litt leting, opp med at vi skulle ha en buss til EU-området. (Som billettbestiller og organisator burde jeg selvfølgelig hatt bedre kontroll på dette før vi reiste...)

I Brussel bodde vi på Hotel Silken Berlaymont, et steinkast fra EU-hovedkvarteret. Bra hotell, som vi hadde fått en bra pris på.

Skal man på øltur til Brussel er Delirium Cafe et must, men først og fremst ei turistfelle. Trenger man ikke et utvalg på 2.000 øl, men klarer seg med noen hundre, vil jeg heller anbefale Beer Circus. Cantillon må bare besøkes, men ølmuseet på Grand Place er helt utrolig lite, dårlig og dyrt. Vi hadde også en biltur til hjemmebryggerbutikken Brouwland på fredag.

Forøvrig er definitivt Belgia landet å reise til for "øl og usunn mat". Sjokolade, øl og frites fikk vi nok av de neste dagene.

Tilbake på søndag tok vi tog fra Centraal Station (oversatt til Central Station på en del skilt, til ære for engelskmenn og amerikanere som slet litt med den sammenhengen). Her var det dårlig skiltet, men vi kom oss da på flytoget. Det hadde dårlig plass til bagasje, men fungerte ellers greit.

Vi fløy med SN2287 kl. 19.50.

Innsjekking på BRU var også ei smertefri affære. Det var knapt noe kø og innsjekkingshallen var lys og luftig. Bagasjevekta hadde økt betraktelig, men alle flaskene var forsvarlig pakket inn og kom hele fram. Noen var til og med så heldige at de hadde fått med seg noen flasker Westvleteren, men jeg var ikke blandt dem.

I håndbagasjen hadde jeg samlet opp litt laboratorieutstyr, kjemikalier, malt og humle fra Brouwland. Ikke overraskende måtte kofferten åpnes, og så ut til å vinne konkurransen for dagens særeste innhold.

Det var dårlig utvalg i mat i Schengen-terminalen på BRU. Det så ut til at en ny restaurant var i ferd med å åpne, så det vil nok hjelpe litt. Rimelig gode handlemuligheter, men lite spennende øl.

Flyet tilbake boardet i rute, men vi ble nok en gang forsinket av slotrestriksjoner. Medvind gjorde at vi allikevel landet på rutetid. Knapt tredve personer ombord, men noen på seterada foran var nok bare sånn passelig fornøyd med tre personer (to sov) som gladelig snakket i et sett i to timer om øl.

Ellers var returen mye det samme. Setet hadde mindre slitt trekk, men til gjengjeld var seteryggen skjev i oppreist posisjon.

På Gardermoen var det et nydelig snøvær (selv om kapteinen beklaget seg over at det var kaldt, da han meldte om det). Det regnet bort i sørpe på mandag, men det er ei anna historie.

Brussel var en fin by, men med mye turister. Sen kveldsavgang på søndag gjør dessuten at man får mye ut av søndagen, noe som jo ikke alltid er tilfelle på weekendturer.

LN-KMS
15-01-2008, 21:48
Flott rapport, kunne selv tenkt meg å ta en tur til landet med dobbel fried potet og blåskjell på 10000 måter. Favorittreataurant da jeg bodde down under var Belgian Beer Cafe hvor de hadde godt utvalg av belgisk øl, men blåskjellene og østersen var nok høstet lokalt.

Noen sov vet hvordan service og komfort er på SN sine longhoul? Vurderer en tur til Øst-Afrika etterhvert. Både BA, SN, LX og KL\Kenya Airways er jo alternativer. Vurderer å skippe *A etterhvert...

LN-KMS

jb1
16-01-2008, 09:04
Belgia er landet for god mat som ikke er like fancy smancy som fransk kjøkken. Jeg har nylig boddi Brüssel, så om noen trenger tips om bra restauranter, bare spør.

litt-amatør
16-01-2008, 13:54
Flott rapport! Belegget var jo ikke spesielt imponerende hjem søndag kveld, men det er kanskje ikke noe særlig weekendturister med SN?

MountainDew
16-01-2008, 15:12
Takk for rapporten. Har aldri flydd med Avro så det må jeg få med meg snart

BSSW
16-01-2008, 15:19
Takk for rapporten. Har aldri flydd med Avro så det må jeg få med meg snart

Du får få Martin til å ta deg med til LCY en gang :)

gustavf
16-01-2008, 16:00
Flott rapport! Belegget var jo ikke spesielt imponerende hjem søndag kveld, men det er kanskje ikke noe særlig weekendturister med SN?

Andre helga i januar er nok ikke det tidspunktet med flest turister heller. Det var ihvertfall en del turister ombord, men jeg antar at det også er viktig å få dette flyet til Oslo for en tidlig avgang på mandag og til en viss grad byråkrater som må være i Oslo tidlig mandag.

Hvordan belegget var på SK vet jeg ikke, men jeg er litt overrasket over at de også har en lik avgang.

Someone
16-01-2008, 16:02
Andre helga i januar er nok heller ikke det tidspunktet med flest turister heller. Det var ihvertfall en del turister ombord, men jeg antar at det også er viktig å få dette flyet til Oslo for en tidlig avgang på mandag og til en viss grad byråkrater som må være i Oslo tidlig mandag.

Et annet aspekt er behovet for en tidlig fly OSL-BRU morgenen etter. Det er vel flere som reiser til BRU enn til OSL. Og staten (ihvertfall departementene) har avtale med SN

gustavf
16-01-2008, 16:05
Et annet aspekt er behovet for en tidlig fly OSL-BRU morgenen etter. Det er vel flere som reiser til BRU enn til OSL. Og staten (ihvertfall departementene) har avtale med SN

Som jeg skulle sagt det selv. Eh, jeg mener, som jeg sa...

Andre helga i januar er nok heller ikke det tidspunktet med flest turister heller. Det var ihvertfall en del turister ombord, men jeg antar at det også er viktig å få dette flyet til Oslo for en tidlig avgang på mandag og til en viss grad byråkrater som må være i Oslo tidlig mandag.

Edit: Lagt inn quote

Someone
16-01-2008, 16:38
Som jeg skulle sagt det selv. Eh, jeg mener, som jeg sa...

Edit: Lagt inn quote

ooops, leste litt rask der:p

FlightDeck
16-01-2008, 16:42
Takk for veldig bra rapport. Har selv bare fløyet med SAS når jeg har vært på EU-møter i Brussel. SN reklamerer jo en god del for sine tre daglige avganger og prøver tydeligvis å posisjonere seg som connection-flyselskap. Synd at erfaringen din var såpass dårlig, hadde håpet på bedre! Ellers er det ikke så overraskende at søndagsavgangen nesten var tom. Det er i ukedagene folk flest flyr til Brussel.

gustavf
16-01-2008, 21:34
Takk for veldig bra rapport. Har selv bare fløyet med SAS når jeg har vært på EU-møter i Brussel. SN reklamerer jo en god del for sine tre daglige avganger og prøver tydeligvis å posisjonere seg som connection-flyselskap. Synd at erfaringen din var såpass dårlig, hadde håpet på bedre! Ellers er det ikke så overraskende at søndagsavgangen nesten var tom. Det er i ukedagene folk flest flyr til Brussel.

Med nye seter ville mye være gjort, både ved å heve både førsteinntrykk av kabinen og sittekomforten litt. Det er jo litt begrenset med hylleplass også på Avro RJ, så jeg lurer litt på hvordan det ser ut med trillekofferter på en mandags morgen.