PDA

View Full Version : AY's nye handlingagent OSL


Wishmaster
15-01-2008, 21:09
Jepp, det var den siste dagen med AY hos SA, siden '99/'00.
Da er det Northport/Menzies som tar over fra og med i 16jan08.

Thomas
15-01-2008, 21:21
Lykke til (for alle parter)

Da er det vel oppstart av CLC f.o.m. i morgen også... Menzies folka har vel ikke full WB?

Martin
15-01-2008, 21:31
Hvem er det SA har igjen nå?

Redcap
15-01-2008, 21:33
Lykke til (for alle parter)

Da er det vel oppstart av CLC f.o.m. i morgen også... Menzies folka har vel ikke full WB?
Har Menzies egen CLC eller leies den fra andre (SGS) ?

FlightDeck
15-01-2008, 21:35
Hvem er det SA har igjen nå?

Continental Airlines, Air France, KLM, Sterling, TAP Air Portugal og FlyNordic?

Martin
15-01-2008, 21:38
Continental Airlines, Air France, KLM, Sterling, TAP Air Portugal og FlyNordic?


..og KL/AF forsvinner vel snart??

seatsniffer
15-01-2008, 21:40
FlyNordic skal vel over til Røros???

MountainDew
15-01-2008, 21:45
FlyNordic har vi i Rfly hatt siden November. KL/AF skal vel til WF i Feb/Mar

Så da er det desverre kun Continental Airlines, Sterling, TAP Air Portugal + div charter som står igjen

Wishmaster
15-01-2008, 21:50
Har Menzies egen CLC eller leies den fra andre (SGS) ?

Så vidt jeg har hørt, så er det AY selv, fra HEL. Første gang de utfører CLC.
De kjører jo fremdeles eget system, ergo, vil de ha alt korrekt i sitt eget system. Ingen CLC fra Menzies slik jeg har forstått.
Så det blir i AY's ACE/FIDO (enkelt og effektivt system).

Men jeg vet også at de skal bytte over til systemet "Altea", tror jeg det het, iløpet av sommer/høst på nyåret, og da er det fullstendig CLC fra scratch av.

Sukk, hvorfor ødelegge et godt produkt?

Wishmaster
15-01-2008, 21:51
Lykke til (for alle parter)

Da er det vel oppstart av CLC f.o.m. i morgen også... Menzies folka har vel ikke full WB?

Så vidt jeg vet, har ingen i Menzies full WB. Derfor CLC fra AY.
Sukk... jeg liker ikke CLC...

Wishmaster
15-01-2008, 21:52
FlyNordic har vi i Rfly hatt siden November. KL/AF skal vel til WF i Feb/Mar

Så da er det desverre kun Continental Airlines, Sterling, TAP Air Portugal + div charter som står igjen

Jepp. JetX.
Og div adhoc-charters...
Lurer på om Sundt Handling er større enn SA nå... ;-)

Speedbird
16-01-2008, 00:07
Trist dette, Wishmaster - hele flybransjen er blitt kun fokusert på $$$ - og dette merker vi også på teknisk..

laurenz
16-01-2008, 01:14
Jeg var så heldig å kunne sende en AY-maskin for siste gang forrige uke. Kjipt at de blir borte.
Og ja flybransjen har hatt alt for stor fokus på $$$ ved valget av handling. Kvaliteten har ikke vært spesielt viktig for mange når kontrakter har blitt skrevet. Nå som bransjen har tatt seg opp burde de også skifte fokus.

Vede
16-01-2008, 01:16
Jepp "vi" som jobber i Røros driver med handling av FlyNordic. ^_^

DasKeiko
16-01-2008, 01:32
AY startet opp med CLC for sine Asia ruter 14JAN med CLC i BKK.
OSL er første til å starte med CLC i Europa og her befinner CLC seg i PRG.
Programmet som brukes er Altéa Flight Managment som blandt annet Qantas (og ett stort selskap til som jeg ikke husker i farta) har vært med på utvikle i samarbeid med Amadeus.
Blir en spennende dag i morgen. Ting gikk nesten smertefritt med oppstart av CLC i BKK så satser vi på at det samme skjer på OSL om kun få timer.

Wishmaster
16-01-2008, 10:03
Noe nytt? AY652 skulle jo ha rutetid ut for 20min siden. Siden det er så kjedelig vær, gidder jeg lissom ikke å stå ute i hagen å følge med på når AY652 er i lufta.

Savipix
16-01-2008, 10:13
Helsinki AY 652 08:45 Avreist 08:59 Finnair 38 Gate closed

Wishmaster
16-01-2008, 10:20
Hm, dette snuser jeg en delay på. ;-)

Wishmaster
16-01-2008, 17:00
AY652 og AY656 har jeg fått snusen på :-) Hehe, med litt ekstra innsats og pro-aktivitet, så hadde de sluppet disse idiotiske delayene. Lurer på om de kjører CLC i Altèa ... (?)
Noen her som vet?

gustavf
16-01-2008, 17:10
Jeg begynner å få kontroll på en del av forkortelsene i bruk, men CLC må nesten noen forklare meg. Slenger noen på WB i samme slengen begynner det å bli bra.

LCH78
16-01-2008, 18:26
CLC = Central Load Control :) Dem sitter en plass (f.eks: Helsinki) og lager lastepapirene for AY-flighter som skal gå fra OSL.

Thomas
16-01-2008, 18:37
Slenger noen på WB i samme slengen begynner det å bli bra.

Weight Balance

Wishmaster
16-01-2008, 19:33
Jepp. Helt korrekt det.
CLC er altså ansvarlig for at pilotene får riktig "loadsheet", altså vekt på fly og også "center of gravity", enkelt og greit - balanse - ergo: Weight & Balance.

Så også at de brukte 37min på AY659-660, E190. De har sikkert fått med seg litt hjælp fra HEL.

Huff, det må være fælt å ha AY med CLC. Kunne aldri tenkt meg det. Lurer på åssen rare lastinger CLC får til... De er jo rare nok på KLM...

Thomas
16-01-2008, 19:36
Ja, jeg var oppe på OSL i sted på jobbintervju og da var det laaaaaaang kø på 660 innsjekk og det var masse folk i gulevester som prøvde organisere.

Wishmaster
16-01-2008, 19:42
Tenker du på jobbintervju hos Menzies? ... Hey... ;-) Kunne du tenkt deg AY med CLC? Eller ville du tatt kontroll'n selv? Hm, lurer på om de er strenge eller ikke... Men i denne bransjen må man vel ta til takke med det man får av jobb?...

god tur'a... Si fra hvis spritkvoten på vei hjem er ledig... Da skal du få oppdrag: 1l whisky!
Scotch, singlemalt, seff...

LN-MOW
16-01-2008, 19:55
CLC er helt kurant det. Man maa bare sette det opp ordentlig og ha et apparat som soerger for at deadlines blir holdt. Jeg kan godt sitte hjemme i stua og lage LI paa Malaysia eller Malev, jeg ..

Husker da det ble innfoert i SAS, det var stor intern motstand og liten samarbeidsvilje. Men man blir vant til det som med alt annet.

Wishmaster
16-01-2008, 20:00
Jo, jeg tror på dette her, ja. Med AY så har man jo som med BA... Du trenger bare å lage en god, effektiv, sikker lasting, og så er det bare å vente på respons med fuel, og
evt. sende en provisional/preliminary LS via acars, og vente til alle er boardet, og få inn final lastetall og sende final via acars, gjerne etter at døra er lukket og flyet har pusha.
På denne måten er det veldig effektivt.
BA og AY opererer jo slik som SAS har med provisional LS og final LS via acars.
KLM opererer ikke med noen provisional og med en ekstra heavy flight og megamye bag, så er jo final aldri ferdig før etter "deadline"... Og de vil aldri pushe før LS er rcvd i cockpit, fordi de er så redd for at acars ikke skulle funke... og dèt skjer 1 av 100 ganger.
På KLm får man gjerne fort en loader-delay dersom loadmaster ikke er rutinert og effektiv.

Superhai
20-01-2008, 13:00
CLC er i utganspunktet helt greit. Vi har det fint her på OSL at vi har CLC her også (CPH som backup og om natta). BKK er litt værre pga språk men ikke umulig. VS kjøper tjenester derfra og en del SGS stasjoner utenfor skandinavia. SAS pusher ikke før final l/s, og på gamle ex-bu maskiner har man fortsatt problemer med acars l/s.

LN-JO
20-01-2008, 15:51
AY operer på gardermoen med Praha som CLC.. OSL er visst den første stasjonen som startet opp med CLC nå for AY flightene, og slik at vi slipper alt det papir arbeidet... er visst mye lettere.. (vet ikke hvordan det var før!!)

Thomas
20-01-2008, 17:49
Tenker du på jobbintervju hos Menzies? ... Hey... ;-) Kunne du tenkt deg AY med CLC? Eller ville du tatt kontroll'n selv? Hm, lurer på om de er strenge eller ikke... Men i denne bransjen må man vel ta til takke med det man får av jobb?...

god tur'a... Si fra hvis spritkvoten på vei hjem er ledig... Da skal du få oppdrag: 1l whisky!
Scotch, singlemalt, seff...

Ikke Menzies nei, men en annen "agent" :)

Wishmaster
20-01-2008, 19:12
AY operer på gardermoen med Praha som CLC.. OSL er visst den første stasjonen som startet opp med CLC nå for AY flightene, og slik at vi slipper alt det papir arbeidet... er visst mye lettere.. (vet ikke hvordan det var før!!)

Meget enkelt;
papirarbeidet var så greit og enkelt at du kunne gjøre alt ferdig rett etter avgang. Selfølgelig er det jo minimumskrav på hva du *må* ha i "flightfilen".

The Ticketor
21-01-2008, 14:37
Jeg kan godt sitte hjemme i stua og lage LI paa Malaysia eller Malev, jeg ..

Litt artig at du nevner MH og MA i en tråd om AY. Synes jeg da. ;)

Var for øvrig på AY658 på torsdag og det var to AY-folk fra HEL i gaten i tillegg til handling agentens sine.