PDA

View Full Version : Løst rykte: NWA tilbake til Osl


MartinL
14-01-2008, 14:21
Rykter kommer og går støtt og stadig. Uansett moro å diskutere.

NWA tilbake med rute fra DTW.

En rute jeg har virkelig troen på!

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3792800/?threadid=3792800&searchid=3792901&s=osl#ID3792901

Someone
14-01-2008, 14:24
Får NWA "lov" av KLM til dette?

Dag Viking
14-01-2008, 14:25
Ja, den burde absolutt være mulig å få til å gå rundt. DTW er en utrolig bra flyplass å ha transfer på, den er mindre utsatt for forsinkelser enn mange andre flyplasser, og rutenettet ut fra DTW er meget bra.
Dessuten er det bare 332 km lenger enn til EWR, så det burde være mulig å få til uten altfor mange fuelstop pr år.

Martin
14-01-2008, 14:26
Detroit? Er det noe marked dit, da?

Edit: Bortsett fra evt. transfer, selvfølgelig..

MartinL
14-01-2008, 14:26
Får NWA "lov" av KLM til dette?

Får jeg virkelig håpe at de får selv om jeg har mine tvil. Det er utvilsomt en rute som ville kunne være et særdeles godt produkt for norske reisende inn i USA.

pgaa
14-01-2008, 14:27
Litt OT: Men når en først er inne på NWA, er det like kleint når det gjelder seter og komfort der som hos kompisen KLM ??

MartinL
14-01-2008, 14:28
Detroit? Er det noe marked dit, da?

Nja, bortsett fra Luseycaufte, leifsey and waffles er det et fantastisk springbrett med ruter derfra og inn til resten av NWA sitt rutenett, selv om MSP hadde vært å håpe på!

JetBlue
14-01-2008, 14:28
Får NWA "lov" av KLM til dette?

Kan da ikke være noe problem, OSL "lekker jo som en sil" hva angår intercont. Tror nettopp KLM/NW vil ha sin del av kaka.......

LN-SEK
14-01-2008, 14:31
YES! Det hadde vært noe. Firmaet mitt har sitt avdelingskontor i nærheten av DTW. Hadde spart oss for mye flybytter!

MartinL
14-01-2008, 14:34
Meget løst rykte som sagt, men jeg tror det er neppe tilfeldig at mange rykter går Osl sin vei nå om dagen. Setter man dette sammen med SAS sine utalelser i helgen samt Kobros forventninger om oversjøiske ruter i 2008 burde det ikke komme som en bombe om noe er på gang!

litt-amatør
14-01-2008, 14:42
Men hvis ikke dette skal ligge langt frem i tid (sommer 09) bør det skje noe snart. Neppe noe godt utgangspunkt å starte ruter fra Norge til USA i nov/des?

pgaa
14-01-2008, 14:44
Når var NWA på OSL sist?

Martin
14-01-2008, 14:46
Når var NWA på OSL sist?

Sommeren '99...

Vet at de gav seg den høsten, og innbiller meg at det var samme år de startet opp..

Someone
14-01-2008, 14:54
Men hvis ikke dette skal ligge langt frem i tid (sommer 09) bør det skje noe snart. Neppe noe godt utgangspunkt å starte ruter fra Norge til USA i nov/des?


Muligens jeg husker feil, men ble ikke f.eks CO sin OSL rute annonsert i februar og startet opp sent i juni?

Kan da ikke være noe problem, OSL "lekker jo som en sil" hva angår intercont. Tror nettopp KLM/NW vil ha sin del av kaka.......

Selvsagt, men det virker som om de foretrekker å sende alt via AMS

OEH
14-01-2008, 14:59
NW har 32" i pitch og 8 i bredden på sine 332 i economy.
Men det blir vel 757 de evt.kommer til OSL med. Regner med at pitchen er lik over hele linja.

Someone
14-01-2008, 15:01
NW har 33" i sine 75A-modeller. 16 Biz-seter og 144 i economy. Såvidt meg bekjent så slår de CO sine 757 på komfort og ifølge folk på a.net skal benplassen være relativt god. Men de mangler AVOD i økonomi, noe CO er i ferd med å installere

http://seatexpert.com/_NW_757_200_International_Atlantic.html

SQ321
14-01-2008, 15:09
Nja, bortsett fra Luseycaufte, leifsey and waffles er det et fantastisk springbrett med ruter derfra og inn til resten av NWA sitt rutenett, selv om MSP hadde vært å håpe på!

Skulle heller tro at MSP hadde vært mer interessant mtp O/D trafikk. Men hubben i DTW har kanskje bedre connections til resten av rutenettet.

Har flydd med NWA til DTW og MEM noen ganger, men gamle 744 og DC10 kombinert med lite serviceinstilte medarbeidere gjorde opplevelsen mindre bra. Men nå er det vel stort sett nye 330 de trafikerer Europa med er det ikke?

Someone
14-01-2008, 15:15
Skulle heller tro at MSP hadde vært mer interessant mtp O/D trafikk. Men hubben i DTW har kanskje bedre connections til resten av rutenettet.

Har flydd med NWA til DTW og MEM noen ganger, men gamle 744 og DC10 kombinert med lite serviceinstilte medarbeidere gjorde opplevelsen mindre bra. Men nå er det vel stort sett nye 330 de trafikerer Europa med er det ikke?

Har en 757 rekkevidde for OSL-MSP?

NW bruker kun 330 og 757 på transatlantiske flygninger. 744 brukes kun på Stillehavet og diesel-10 er ute av flåten.

Dessuten er det bare 332 km lenger enn til EWR, så det burde være mulig å få til uten altfor mange fuelstop pr år.

Hvis ikke så får de ta i bruk CO sin Gander "base"...:lol:

brendas
14-01-2008, 15:31
Har en 757 rekkevidde for OSL-MSP?

Det skal gå, såvidt.

SQ321
14-01-2008, 15:33
Er kanskje en fordel for OSL at evt nye ruter dekkes med 757 i stedet for widebody pga oppstillingsplasser og gater.

pgaa
14-01-2008, 15:37
Vært sheriff med en A330 om det blir no av dette :D

litt-amatør
14-01-2008, 15:56
Er kanskje en fordel for OSL at evt nye ruter dekkes med 757 i stedet for widebody pga oppstillingsplasser og gater.


Ja, og ikke minst med tanke på et realistisk anslag av passasjerantall på en slik rute. Men en 757 fra OSL til MSP fra mai til september tror jeg kunne blitt meget vellykket. Detroit virker litt sært da det vel tilnærmet ikke er noen lokaltrafikk.

SQ321
14-01-2008, 16:20
Skulle vel nesten tro at en rute til DTW hadde vært mer naturlig å starte i ARN pga "svensk" bilindustri (eller GOT???!).

Mener å huske at Braathens hadde et eget matefly fra GOT og ARN da NWA fløy til MSP. Blir ikke like lett å mate hvis det blir rute denne gangen dessverre.

ENGM RAMP
14-01-2008, 16:20
Er kanskje en fordel for OSL at evt nye ruter dekkes med 757 i stedet for widebody pga oppstillingsplasser og gater

Vel, nå blir mulighetene litt flere om NWA skulle ramle inn med en B757 istedet for en A330men vi har jo ikke akkurat gater til disse heller i FLENG :)

En A330 fra Non-Schengen kan stå på 49, 50 & 53
En B757 fra samme kan stå på 46,48, 49, 50, 51 & 53

På fjernoppstilling derimot ;)

LN-AØR
14-01-2008, 16:23
Ja, men da er det jo bare å få fortgang på T2...

Thomas
14-01-2008, 16:36
Fakta om Schengen-avtalen

De nye Schengen-landene omfatter de nye medlemslandene i EU. Det vil si Tsjekkia, Estland, Latvia, Litauen, Ungarn, Polen, Slovenia, Malta og Slovakia.

Dette hjelper vel også litt..

MD11
14-01-2008, 16:40
DC10 ruten til MSP i 99 gikk iallefall smekkfull og FI gledet seg nesten daglig av å få med de overbookede pax på sin rute til MSP via KEF.

LN-AØR
14-01-2008, 17:26
Når vi nok en gang er inne på USA, er det noen som har hørt noe mer om de spådde 2 daglige Continental avgangene fra OSL til EWR, eller om 762'ern?

ENGM RAMP
14-01-2008, 17:46
Dette hjelper vel også litt..

Det det bare forskyver problemene våre gitt Thomas, til å få et MYE mere press på de vanlige schengen-gatene, og - forvent adskillig mere bussing fremover......

Thomas
14-01-2008, 17:50
:skep

Ja, ingenting er som en full Air France på morgenen nede på 35A ;)

view
14-01-2008, 18:35
Får NWA "lov" av KLM til dette?

Ingen problem, KL og NW har en profit sharing avtale på alle transatlantiske ruter (samt AMS-India) slik at dette ville også gitt penger rett i KL kassa også.

Et eksempel som illusterer denne avtalen er at KL har overlatt LHR slots til NW for å benytte open skies mulighetene.

Vel, nå skjer det plutselig ting med longhaul på OSL, det er bra!

FlightDeck
14-01-2008, 18:38
NWA klarte seg meget bra på sin rute mellom Oslo og Minneapolis-St. Paul - så bra at partneren KLM måtte stoppe dem. Det var i 1999 - nå er markedet større og mulighetene for ruter over Atlanteren mer åpent enn noen gang. Continental klarer seg glimrende mellom Oslo og Newark, og jeg er helt sikker på at det er plass til et selskap både på denne ruten og på en annen USA-rute med gode connections - bare de finner riktig materiell.

pgaa
14-01-2008, 18:45
NWA klarte seg meget bra på sin rute mellom Oslo og Minneapolis-St. Paul - så bra at partneren KLM måtte stoppe dem.

Hva maskin fløy de med i 99 til Minneapolis-St. Paul ?

LN-AØR
14-01-2008, 18:49
Hva maskin fløy de med i 99 til Minneapolis-St. Paul ? DC-10 ble brukt...

LCH
14-01-2008, 18:53
Nja, bortsett fra Luseycaufte, leifsey and waffles er det et fantastisk springbrett med ruter derfra og inn til resten av NWA sitt rutenett, selv om MSP hadde vært å håpe på!

DTW er en MYE bedre transferflyplass enn MSP, jeg vil vel faktisk påstå at det er den beste transferflyplassen jeg har vært på, ihvertfall så lenge man skal bytte mellom to NW flighter. MSP er kronglete og uoversiktlig, med lange avstander, selv om dette problemet er mindre når man ankommer fra utlandet, ettersom customs og immigration ligger sånn sirkus midt i komplekset. Men det spørs om ikke markedet for en OSL rute vil være bedre fra MSP, ettersom det er MSP som har forgreningene ut til det "norske" Amerika, ikke DTW. Jeg vil tro at antallet "100% Norwegians" (les: amerikanere med norske besteforeldre) som skal besøke gamlelandet er minst like stort om ikke større enn andelen nordmenn som skal til USA. Og da er det som sagt MSP som gjelder, ikke DTW.

Thomas
14-01-2008, 18:54
Bra ti'er!

NWA37 (http://www.airliners.net/open.file?id=0036796&size=L)

Mitt første bilde på Airliners.net i '99 :wow:

FlightDeck
14-01-2008, 19:32
Bra ti'er!

NWA37 (http://www.airliners.net/open.file?id=0036796&size=L)

Mitt første bilde på Airliners.net i '99 :wow:

Stilig! Ikke et stygt ord, men litt andre kvalitetskrav på airliners.net nå enn da...

Thomas
14-01-2008, 19:33
Ja, og takk Gud for akuratt det!

Airbus 330
14-01-2008, 23:01
Sagt det før, og jeg sier det igjen.
Du tror det ikke før du ser det.....^_^
Men hadde det vært morro OM de kom??? JAAAAA :lol:

Airbus 330.

MountainDew
14-01-2008, 23:06
Om de kommer blir nok det med en A330. De hadde ingen problemer med å fylle opp DC-10 i 1999 og nå er det enda flere som reiser. Strekningen blir for lang for en 757 ved litt for sterk motvind.

Someone
14-01-2008, 23:12
Om de kommer blir nok det med en A330. De hadde ingen problemer med å fylle opp DC-10 i 1999 og nå er det enda flere som reiser. Strekningen blir for lang for en 757 ved litt for sterk motvind.

Glem 330. NW har ikke noe ledig kapasitet. Grunnen til at dette ryktet har oppstått er at NW har 2 ledige 757 i transatlantisk konfigurasjon til sommeren og disse kan brukes til å åpne 2 nye TATL-ruter. OSL-DTW er kun 350km lenger enn OSL-EWR og NW har også 15 færre seter enn CO (riktig så tror jeg C-setene deres er litt tyngre) så en NW 757 vil ha få problemer med å nå DTW fra OSL og vil ha stoppe sjeldnere enn TXL-EWR og ARN-EWR.

Nå bruker riktignok CO og NW forskjellige motorer på sine 757, noe som kan ha en innvirkning, men uansett er det ikke noe problem

LN-MOW
14-01-2008, 23:24
PW'ene til NW har faktisk litt lengre rekkevidde enn RR.

Tommy777
14-01-2008, 23:29
PW'ene til NW har faktisk litt lengre rekkevidde enn RR.

Pratt and Whiskey har lengre rekkevidde?? Hvor mye da?? 300 meter? :D

brendas
14-01-2008, 23:33
Om de kommer blir nok det med en A330. De hadde ingen problemer med å fylle opp DC-10 i 1999 og nå er det enda flere som reiser. Strekningen blir for lang for en 757 ved litt for sterk motvind.
Ble det noe av CO sin rute mellom EWR-PRG, eller var det bare planer? Denne ruta er i alle fall lengre enn MSP-OSL. Og som sagt:
PW'ene til NW har faktisk litt lengre rekkevidde enn RR.

LN-MOW
14-01-2008, 23:36
Pratt and Whiskey har lengre rekkevidde?? Hvor mye da?? 300 meter? :D

Range with P&W engines and 186 passengers 5053km (2728nm), with RR engines 4758km (2569nm).

Range at optional max takeoff weight with P&W engines 7277km (3929nm), with RR engines 6888km (3719nm)

HA!

,

jikswoboB
14-01-2008, 23:38
Men det spørs om ikke markedet for en OSL rute vil være bedre fra MSP, ettersom det er MSP som har forgreningene ut til det "norske" Amerika, ikke DTW. Jeg vil tro at antallet "100% Norwegians" (les: amerikanere med norske besteforeldre) som skal besøke gamlelandet er minst like stort om ikke større enn andelen nordmenn som skal til USA. Og da er det som sagt MSP som gjelder, ikke DTW.


Skeptisk till att dom ättlingar med band till Norge och Sverige som finns i och omkring Minneapolis utgör ett tillräckligt underlag för en direkt linje till Skandinaiven. För många generationer har passerat sedan massutvandringen till USA ägde rum för att det ska finnas någon form av naturlig trafik mellan länderna.

Tommy777
14-01-2008, 23:42
Range with P&W engines and 186 passengers 5053km (2728nm), with RR engines 4758km (2569nm).

Range at optional max takeoff weight with P&W engines 7277km (3929nm), with RR engines 6888km (3719nm)

HA!

,


Houston!! Motorene dine suger! :D

brendas
14-01-2008, 23:58
Houston!! Motorene dine suger! :D
Vil tro at Dag har en annen mening når det kommer til varighet og vedlikehold ;)

BTW: CO skal ha mottatt sin første 739ER i dag, grattis Dag :)

fattyfingers
15-01-2008, 00:39
Dag er pilot på COA og 757 ?

dc-8-63
15-01-2008, 00:44
Dag er ansatt i CO, men ikke som pilot....derimot paa teknisk....

MartinL
15-01-2008, 08:28
Skeptisk till att dom ättlingar med band till Norge och Sverige som finns i och omkring Minneapolis utgör ett tillräckligt underlag för en direkt linje till Skandinaiven. För många generationer har passerat sedan massutvandringen till USA ägde rum för att det ska finnas någon form av naturlig trafik mellan länderna.


Nei neppe, men rutenettet deres videre inn i statene er vel det som argumenterer for denne ruten til Osl.

SQ321
15-01-2008, 08:53
NWA klarte seg meget bra på sin rute mellom Oslo og Minneapolis-St. Paul - så bra at partneren KLM måtte stoppe dem. Det var i 1999 - nå er markedet større og mulighetene for ruter over Atlanteren mer åpent enn noen gang. Continental klarer seg glimrende mellom Oslo og Newark, og jeg er helt sikker på at det er plass til et selskap både på denne ruten og på en annen USA-rute med gode connections - bare de finner riktig materiell.


Vet vi sikkert at den gikk bra, eller liker vi å tro det siden den gikk til OSL? Husker de forlengte ruta til SFO etter veldig kort tid. Uten at jeg kjenner strategi og NWA men jeg hadde tolket det slik at den kanskje ikke gjorde det og at dette var et ledd i å tiltrekke flere passasjerer.

Bare et spørsmål...

JetBlue
15-01-2008, 10:11
Vet vi sikkert at den gikk bra, eller liker vi å tro det siden den gikk til OSL? Husker de forlengte ruta til SFO etter veldig kort tid. Uten at jeg kjenner strategi og NWA men jeg hadde tolket det slik at den kanskje ikke gjorde det og at dette var et ledd i å tiltrekke flere passasjerer.

Bare et spørsmål...

Ruten gikk bra, spesielt om sommeren.

MD11
15-01-2008, 11:00
Nja, om det var KLM som stoppa NW eller ikke er vel et spørsmål man aldri får svar på. Saken den gang var at NW påstod de trengte DC10'eren til mer lukrative ruter over Stillehavet, derfor trakk de seg ut fra OSL.

LCH
15-01-2008, 15:49
Skeptisk till att dom ättlingar med band till Norge och Sverige som finns i och omkring Minneapolis utgör ett tillräckligt underlag för en direkt linje till Skandinaiven. För många generationer har passerat sedan massutvandringen till USA ägde rum för att det ska finnas någon form av naturlig trafik mellan länderna.


Alene, nei, men sammen med andre transferpax og norske VFR pax. Poenget var at dette er en gruppe pax som MSP fanger opp i langt større grad enn DTW.

dc-8-63
15-01-2008, 17:09
Vet vi sikkert at den gikk bra, eller liker vi å tro det siden den gikk til OSL? Husker de forlengte ruta til SFO etter veldig kort tid. Uten at jeg kjenner strategi og NWA men jeg hadde tolket det slik at den kanskje ikke gjorde det og at dette var et ledd i å tiltrekke flere passasjerer.

Bare et spørsmål...
Ikke SFO men SEA....og det var Amerikansk "forlengelse" dvs samme rutenummer med skifte av det meste i MSP....SEA MSP OSL gikk med DC-10 hele veien dog ikke samme flyet, OSL MSP SEA gikk med DC-10 til MSP og 757 videre til SEA

Martin
15-01-2008, 17:21
Jeg mener faktisk også å huske at det var SFO de fløy til...

Thomas
15-01-2008, 17:21
NWA37 gikk OSL-MSP-SFO ja.. ikke SEA.