PDA

View Full Version : TROLL AIR DC-6B LM-MTU Cn 43830

rhusberg
13-01-2008, 23:02
Hei,

Jeg "vant" dette orginale Kodakchrome lybildet på auksjon
nylig, og ville bare dele med dere. Bildet er tatt på Fornebu i ?

Hilsen Ruben

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-MTU130108.jpg

dc-8-63
14-01-2008, 04:55
Gjetter paa 1971 - Denne var LN-SUI hos Braathens i hvertfall frem til 1970...Saa var den 7 maaneder hos SAGA Norsk Flytjeneste ogsaa med Reg LN-MTU....

OO-BVG dd 12/72 Delta Air Transport
LN-MTU dd 5/71 SAGA Norsk Flytjenste
LN-SUI dd 6/66 Braathens
N998BC dd 12/65 Boreas Corp Business (Corporate)
SE-CCZ dd 4/63 Uppsala Transair Sweden
OO-CTI dd 4/7/53 SABENA

CK
14-01-2008, 09:57
Herlig! Tusen takk for at du delte denne skatten med oss!

mach.86
14-01-2008, 11:44
Hei Ruben

Flott Bilde av flyvemaskinen som fikk ett kort liv etter dette bildet ble tatt. Som du sikkert vet havarerte dette 4/10-74 på Southend. Det som virker litt forunderlig er at Flight Engineer fikk skylda. Jeg har aldri fløyet DC-6, men jeg skal spørre kollegaer som har for å spørre hvor "Gear-Lever" står. F/E dro gearet opp da han hørte V1. Se hva som står her:

The flight engineer raised the gear on take-off, shortly after V1 had been called. The nosegear retracted, causing the DC-6 to subside on to its nose. The aircraft skidded down the runway and was evacuated. The aircraft was sold to Air Facilities following the mishap and scrapped.
PROBABLE CAUSE: It has not been possible to determine what led the Flight engineer to believe that the captain had ordered him to raise the landing gear.

mach.86
14-01-2008, 11:49
Hei Ruben

Flott Bilde av flyvemaskinen som fikk ett kort liv etter dette bildet ble tatt. Som du sikkert vet havarerte dette 4/10-74 på Southend. Det som virker litt forunderlig er at Flight Engineer fikk skylda. Jeg har aldri fløyet DC-6, men jeg skal spørre kollegaer som har for å spørre hvor "Gear-Lever" står. F/E dro gearet opp da han hørte V1. Se hva som står her:

The flight engineer raised the gear on take-off, shortly after V1 had been called. The nosegear retracted, causing the DC-6 to subside on to its nose. The aircraft skidded down the runway and was evacuated. The aircraft was sold to Air Facilities following the mishap and scrapped.
PROBABLE CAUSE: It has not been possible to determine what led the Flight engineer to believe that the captain had ordered him to raise the landing gear.

Fellowship
14-01-2008, 20:46
Hei,

Jeg "vant" dette orginale Kodakchrome lybildet på auksjon
nylig, og ville bare dele med dere. Bildet er tatt på Fornebu i ?

Hilsen Ruben

http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-MTU130108.jpg
Herlig bilde, takk for at du deler det.

Jeg er HELT sikker på at bildet er tatt på FBU, og jeg er 99% sikker på at det er fra 1972.
I ´71 hadde den (og LN-MTV) SAGA-farger, bygget på den røde stripa fra BU-tiden. Troll-Air i 1972 var nytt navn på selskapet, og et kortlevet prosjekt. De hadde også en ex-Sterling masikn på dansk register, i nøytralisert NB-maling.

PS: Det kommer 2 bilder av -MTU og -MTV på Aripics herfra i løpet av noen uker nå.

LN-MTC
14-01-2008, 23:24
Ruben,
jag har samma slide, på min står det 9.72.

/JM

LN-KOG
14-01-2008, 23:50
Fellowship er mannen når det gjelder FBU på 70-tallet. Bøy deg i støvet for hans innsikt. Det gjør vj andre...

dc-8-63
15-01-2008, 00:23
Sitter med allergi anfall i stoevskyen...:)

mach.86
30-01-2008, 21:13
Hei Ruben

Da har jeg fått svar fra min kollega som flyr som, Flight Engineer på, DC-4 i fritiden for "South African Historic Flight". Hans svar er at på alle DC fly opp, til og med DC-7 sitter understells-håntaket på venstre side på "Pedestal". Jeg har alltid trodd at understell-håndtak var plassert på instumentpanel, men det kom først på DC-8. Da er det mer logikk i at det var F/E som forårsaket havariet. Skal være på kurs med min kollega frem til lørdag, så jeg skal loppe han for mye DC-3/4/6 og 7 info.