Holmion
13-01-2008, 05:36
Trip report:
Dato: 11.januar 2008
Strekning: FRA-DTW
Selskap: Lufthansa
Flightnr: LH486
Flytype: A333
Klasse: Business
Etter sjekket av passet bar det bort til A62 hvor endel folk allerede hadde samlet seg. Jeg tuslet litt rundt og tittet på flyene før jeg gikk på ”486-området”. Viste pass som ble scannet og de ba om å se utskrift av returen – det hadde jeg ikke annet enn elektronisk. Damen bak skranken begynte å bære seg over at det ville ta så lang tid å fyre opp lap-top´en min, men jeg skal si hun ble overrasket når den var igang på få sekunder; - sånn er det med apple-produkter, gliste jeg. Og hun fortalte at hun ønsket seg en mac. Leverte boardingpasset til neste dame og var ”good to go”. Tuslet ned armen til inngang nr.2 på bussen hvor det var litt kult å svinge til venstre. Minikabinen med rad 3 og 4 er litt eksklusiv, og det at det ”mangler” oppbevaringsrom i midtseksjonen gir en mer luftig følelse.
I mitt sete 3A er plassen som vanlig god, og det er litt deilig å kun ha en vegg foran seg – et stykkke til toaletter og galley er det også – og det er definitivt et pluss i boka. Lenger bak er det den store businesskabinen befinner seg.
Middagen var god, ballet begynte med salte nøtter og et glass Chardonnay som det ble flere av utover siden forretten var torsk og hovedretten var en eller annen hvit fisk. Forretten kom med salat og brød, og her var det ikke plastfolie på toppen a´la SAS. Servert på hvitt porselen fra Grönhöhe. Det hele ble avrundet med en fruktsalat for min del. Jeg stod over ostefatet og portvinen denne gang.
Et kjapt toalettbesøk før jeg slang meg ned i senga og sov noen timer med mer eller mindre avbrutt søvn … De første timene ut fra Frankfurt lå vi på 36.000 fot før vi lå en periode på 35.000 fot med en marsjhastighet på 814 km/t. Kursen tok oss først litt nord for Belfast og rett ut over atlanterhavet. La meg til å sove, våknet av at de etterlyste om det var en lege ombord. Tenkte ikke mye mer over det, siden det er noe som det på langtur ofte er spørsmål om. Deretter ble jeg bysset i søvn av kanal 22 som spiller litt ambiente type musikk, og jeg sov kanskje en time eller halvannen før jeg våknet kvikk og uthvilt og lå en stund og kikket på et fantastisk stjernebilde en stund mens vi fløy over Labrador sea.
Så også på The Invasion med Nicole Kidman i hovedrollen. Og AVOD-systemet til LH fungerer plettfritt. Et godt utvalg aktuelle filmer, klassikere, diverse TV-programmer og 30 musikk kanaler gjør at man har nok å holde på med. Filmen jeg så var en helt grei produksjon. Får dog ikke mer enn 3 på Holmions filmterning! Vi fløy noe sør av Grønland – egentlig en overraske sørlig rute. Så tittet jeg på inflight-theatre og så at det var 56 minutter til landing, hmmm, dette har da gått mistenkelig fort tenkte jeg. Vel, vel, så kom det en annonsering over anlegget at vi var på vei til St. Johns på Newfoundland med ett stykk syk kvinne – samme som trengte hjelp tidligere. Ja,ja, aldri går ting helt som man håper og tror, men pytt – det blir da ett nytt sted på listaJ
St. Johns var en overraskende stor by med 110.000 innbyggere, og det var overraskende mye lys til å væære in the middle of nowhere. Vi landet og bremset hardt før vi snudde mot terminalen. Synes stripa virket litt kort for en 330, og tenkte at dette blir interessant med tanke på take-off. Etter at ambulansepersonell og politi hadde vært ombord og hentet kvinnen som satt langt baki, ble flyet fuelet og så bar det avgårde igjen. Og hva gjelder take-off´en, ble jeg regelrett imponert over hvor kjapt en 330 kan ta av. Motorene ble ruset opp til et relativt høyt turtall før bremsene ble sluppet og vi humpet bortover runway´en. Vi klatret til 38.000 fot og hadde 3 timer og 15 minutters flyging til Detroit. Det ble så servert mat og drikke veldig fort og ryddet før lyset ble slått av – smart av crewet. Dermed fikk alle sjans til å klemme ut nesten 2 timer mer søvn! Vi landet etterhvert i et snøfritt Detroit og jeg var av flyet som nummer 4 og hastet til immigration. Der var det overhoddet ikke kø. Bagasjen kom også relativt fort – dog ble ikke Priority-merket bagasje sendt først. Alt i alt en hyggelig og relativt effektiv flytur.
Her er menyen:
Hors d´oeuvres
Duck Terrine with orange pumpkin confit and waldorf salad
Poached cod with lentil salad and red onion vinaigrette
Salad
Green salad with feta and bell pepper accompanied by herb dressing
Entrees
Roast poulard with cream of mushroom accompanied by sweet potato gratin
or
Almond crusted tilapia, onion endive fondue and rice
or
Ravioli au gratin with light garlic sauce and tomato chutney
Cheese and dessert
Roquefort, camembert and comté cheese
Exotic fruit cream chocolate tart with pineapple confit
Fruit salad
Og før vi landet;
Porcini marinated roast beef and grilled zucchini smoked Marlin with basil crème fraîche accompanied by ratatouille
Salad
Or
Beef goulash, red cabbage and polenta
Dessert
Chestnut cassis entremets
Drikkevarene bestod vinmessig av;
Champagne Jacquart Brut Masaique, France
2006 ”Goethe” Riesling trocken, Schloss Vollrads Rheingau, Germany
2006 Chardonnay Trentino ”Barricato 40”, Bollini, Italy
og de røde;
2003 Chateau Castera, Cru Bourgeois Superieur, medoc, France
2003 ”Rubin” Carnuntum Gerhard Markovitsch, Austria
2003 Zweigelt ”Barrique”, Weingut Schneeberger, Austria
Dato: 11.januar 2008
Strekning: FRA-DTW
Selskap: Lufthansa
Flightnr: LH486
Flytype: A333
Klasse: Business
Etter sjekket av passet bar det bort til A62 hvor endel folk allerede hadde samlet seg. Jeg tuslet litt rundt og tittet på flyene før jeg gikk på ”486-området”. Viste pass som ble scannet og de ba om å se utskrift av returen – det hadde jeg ikke annet enn elektronisk. Damen bak skranken begynte å bære seg over at det ville ta så lang tid å fyre opp lap-top´en min, men jeg skal si hun ble overrasket når den var igang på få sekunder; - sånn er det med apple-produkter, gliste jeg. Og hun fortalte at hun ønsket seg en mac. Leverte boardingpasset til neste dame og var ”good to go”. Tuslet ned armen til inngang nr.2 på bussen hvor det var litt kult å svinge til venstre. Minikabinen med rad 3 og 4 er litt eksklusiv, og det at det ”mangler” oppbevaringsrom i midtseksjonen gir en mer luftig følelse.
I mitt sete 3A er plassen som vanlig god, og det er litt deilig å kun ha en vegg foran seg – et stykkke til toaletter og galley er det også – og det er definitivt et pluss i boka. Lenger bak er det den store businesskabinen befinner seg.
Middagen var god, ballet begynte med salte nøtter og et glass Chardonnay som det ble flere av utover siden forretten var torsk og hovedretten var en eller annen hvit fisk. Forretten kom med salat og brød, og her var det ikke plastfolie på toppen a´la SAS. Servert på hvitt porselen fra Grönhöhe. Det hele ble avrundet med en fruktsalat for min del. Jeg stod over ostefatet og portvinen denne gang.
Et kjapt toalettbesøk før jeg slang meg ned i senga og sov noen timer med mer eller mindre avbrutt søvn … De første timene ut fra Frankfurt lå vi på 36.000 fot før vi lå en periode på 35.000 fot med en marsjhastighet på 814 km/t. Kursen tok oss først litt nord for Belfast og rett ut over atlanterhavet. La meg til å sove, våknet av at de etterlyste om det var en lege ombord. Tenkte ikke mye mer over det, siden det er noe som det på langtur ofte er spørsmål om. Deretter ble jeg bysset i søvn av kanal 22 som spiller litt ambiente type musikk, og jeg sov kanskje en time eller halvannen før jeg våknet kvikk og uthvilt og lå en stund og kikket på et fantastisk stjernebilde en stund mens vi fløy over Labrador sea.
Så også på The Invasion med Nicole Kidman i hovedrollen. Og AVOD-systemet til LH fungerer plettfritt. Et godt utvalg aktuelle filmer, klassikere, diverse TV-programmer og 30 musikk kanaler gjør at man har nok å holde på med. Filmen jeg så var en helt grei produksjon. Får dog ikke mer enn 3 på Holmions filmterning! Vi fløy noe sør av Grønland – egentlig en overraske sørlig rute. Så tittet jeg på inflight-theatre og så at det var 56 minutter til landing, hmmm, dette har da gått mistenkelig fort tenkte jeg. Vel, vel, så kom det en annonsering over anlegget at vi var på vei til St. Johns på Newfoundland med ett stykk syk kvinne – samme som trengte hjelp tidligere. Ja,ja, aldri går ting helt som man håper og tror, men pytt – det blir da ett nytt sted på listaJ
St. Johns var en overraskende stor by med 110.000 innbyggere, og det var overraskende mye lys til å væære in the middle of nowhere. Vi landet og bremset hardt før vi snudde mot terminalen. Synes stripa virket litt kort for en 330, og tenkte at dette blir interessant med tanke på take-off. Etter at ambulansepersonell og politi hadde vært ombord og hentet kvinnen som satt langt baki, ble flyet fuelet og så bar det avgårde igjen. Og hva gjelder take-off´en, ble jeg regelrett imponert over hvor kjapt en 330 kan ta av. Motorene ble ruset opp til et relativt høyt turtall før bremsene ble sluppet og vi humpet bortover runway´en. Vi klatret til 38.000 fot og hadde 3 timer og 15 minutters flyging til Detroit. Det ble så servert mat og drikke veldig fort og ryddet før lyset ble slått av – smart av crewet. Dermed fikk alle sjans til å klemme ut nesten 2 timer mer søvn! Vi landet etterhvert i et snøfritt Detroit og jeg var av flyet som nummer 4 og hastet til immigration. Der var det overhoddet ikke kø. Bagasjen kom også relativt fort – dog ble ikke Priority-merket bagasje sendt først. Alt i alt en hyggelig og relativt effektiv flytur.
Her er menyen:
Hors d´oeuvres
Duck Terrine with orange pumpkin confit and waldorf salad
Poached cod with lentil salad and red onion vinaigrette
Salad
Green salad with feta and bell pepper accompanied by herb dressing
Entrees
Roast poulard with cream of mushroom accompanied by sweet potato gratin
or
Almond crusted tilapia, onion endive fondue and rice
or
Ravioli au gratin with light garlic sauce and tomato chutney
Cheese and dessert
Roquefort, camembert and comté cheese
Exotic fruit cream chocolate tart with pineapple confit
Fruit salad
Og før vi landet;
Porcini marinated roast beef and grilled zucchini smoked Marlin with basil crème fraîche accompanied by ratatouille
Salad
Or
Beef goulash, red cabbage and polenta
Dessert
Chestnut cassis entremets
Drikkevarene bestod vinmessig av;
Champagne Jacquart Brut Masaique, France
2006 ”Goethe” Riesling trocken, Schloss Vollrads Rheingau, Germany
2006 Chardonnay Trentino ”Barricato 40”, Bollini, Italy
og de røde;
2003 Chateau Castera, Cru Bourgeois Superieur, medoc, France
2003 ”Rubin” Carnuntum Gerhard Markovitsch, Austria
2003 Zweigelt ”Barrique”, Weingut Schneeberger, Austria