View Full Version : Tyske charterselskap på 70-tallet
Har hørt snakk om at det, få år etter åpningen av Kristiansund, Kvernberget var et "tysk charterselskap" her som fløy tyske turister fra Berlin og opp til kystnorge (om det var fra Berlin er litt usikker). Lurte da på om det var noen som kanskje viste hvilket selskap det kan være snakk om her, og evt. flytper. De fløy her rundt 1971/72. Jeg tenkte jo umiddelbart på Lufthansa da jeg hørte det, men de jeg fikk høre det av mente at det kanskje var noe annet.
Condor, fantes de da?
Condor var Lufthansa's 'Scanair', saa ja, de har funnets lenge.
LTU var det andre store selskapet paa soettitallet .. pluss sikkert flere andre som ikke lenger er med oss ...
Fløy de fra Berlin på den tida var de vel ikke tyske, men amerikanske. Det var Air Berlin som var Berlins charterselskap på den tida. I tillegg var det et selskap som fløy mye charter til FBU med barn fra Berlin som tilbrakte somrene i Norge på 60- og tidlig 70-tall. Mine besteforeldre hadde ei jente hos seg i mange år. De fløy bl.a. Convair Coronado og hadde noe gullaktig i fargeskjemaet. Jeg mener de het noe med Modern.
Men tilbake til Condor Flugdienst. Det har holdt det gående siden 1955 og ble opprettet av fire deleeiere der Lufthansa var en.
Fløy de fra Berlin på den tida var de vel ikke tyske, men amerikanske. Det var Air Berlin som var Berlins charterselskap på den tida. I tillegg var det et selskap som fløy mye charter til FBU med barn fra Berlin som tilbrakte somrene i Norge på 60- og tidlig 70-tall. Mine besteforeldre hadde ei jente hos seg i mange år. De fløy bl.a. Convair Coronado og hadde noe gullaktig i fargeskjemaet. Jeg mener de het noe med Modern.
Men tilbake til Condor Flugdienst. Det har holdt det gående siden 1955 og ble opprettet av fire deleeiere der Lufthansa var en.
Modern Air Transport! (http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_Air_Transport)
Condor är ju för övrigt numera del av det enorma Thomas Cook-konglomeratet. För några år sedan bytte de färger och namn till Thomas Cook, men det blev så stora protester bland de tyska resenärerna att de tog tillbaka namnet Condor men behöll målningen från Thomas Cook. De gula färgerna är tyvärr historia... mycket tragiskt.
Andra tyska charterbolag i historien är ju Hapag-Lloyd, Germanair, Bavaria, Germania och inte minst Atlantis (http://www.al-airliners.be/a/atlantis/atlantis.htm) som flög med DC-8-33, DC-8-63CF och DC-9-32 och hade underbart vackra färger.