PDA

View Full Version : Ryanair direkte til Bergamo fra Kjevik?

Northrider
12-01-2008, 14:19
Satte på scanneren her isted og fikk med meg at en viss Ryanair FR4532 straks skal pushe for en flight til Bergamo- Nonstop!

Noen som har noe som helst info om hva denne maskinen gjør på Kjevik? Det kunne tenkes at den kom grunnet diverting fra Torp, men det virker så merkelig at den da bare flyr rett til Italia.

Northrider
12-01-2008, 14:35
Takk for info spikeld!

Var artig å se på taxi SAS kontra Ryanair. SK214 med mini-grisen taxet vanvittig fort nedover alpha,mens Ryanair så ikke ut til å akkurat ha dårlig tid!

Men den virket veldig lett,brukte faktisk ikke halvparten av rullebanen engang til TO, og med tanke på at de er laste med drivstoff til Italia.

BSSW
12-01-2008, 16:17
De fløy ikke tomme til Italia da? Synes å ha hørt at Ryanair gjerne flyr tomme for å ikke få forsinkelser i trafikken. Da kun hvis de har diverted til annen flyplass f.eks OSL eller Kjevik

Thomas
12-01-2008, 16:20
De tåler ikke snø på Torp veitu...

KennethGS
12-01-2008, 18:05
De fløy ikke tomme til Italia da?

Bingo!!

De tåler ikke snø på Torp veitu...

Nei, med GS og en sweeper ute av drift, og fly som ikke har med seg holdingfuel, så går ting trått, både i luften og på bakken... ^_^

Farmer
12-01-2008, 18:22
Det er vel vanlig at FR bare snur på hælen og drar tilbake uten passasjerer som i dette tilfellet. Dette for å ikke få følgeforsinkelser utover dagen på andre ruter. Dette er også med på å sikre at FR faktisk er et av de mest punktlige selskap i Europa. På dette viset blir færrest mulig passasjerer berørt.
Hva skjer med passasjerene som skulle fra Torp til Bergamo ? Blir tilbudt plass neste gang det er plass på samme strekning!

imm
12-01-2008, 18:32
Ja, de får tilbud om å bli med på neste mulige flight. Eller de kan også reise alternative veier. Som i dette tilfellet ville bli via London.

For de som synes det er rart at Ryanair ikke ventet på pax i Kristiansand, så tenk dere hva som ville skjedd hvis de gjorde det. Først måtte busser bestilles til å komme til Torp. Det hadde nok tatt en time før alle bussene var på plass. Så skulle de kjøre til Kristiansand, som normalt tar 3,5 timer. I dag sikkert 4,5 på grunn av særdeles vanskelige kjøreforhold (mange ulykker på veiene her idag, bl.a. en kjedekollisjon).
Fra så skal alle boardes, bagasjen skal lastes ombord og papirer skal lages. Så alt i alt ville det nok ta 6-7 timer fra Ryanair bestemte å gå til KRS til det ble avgang med passasjerer derfra. Ikke særlig bra løsning. Flyet skal jo brukes resten av dagen/kvelden, og disse 6-7 timene med forsinkelser ville forplante seg på de neste avgangene. Så i mine øyne er det rett å gå direkte ned til Bergamo uten passasjerer.

IMM

ENTO
12-01-2008, 20:44
Dette kan høres brutalt ut, å gi blaffen i paxen som skal med. Men jeg synes Ryanair egentlig gjør det rette. Selvfølgelig er det trist for de som i dette tilfelle skulle Torp/Bergamo å må stå igjen. Ved å gjøre det på denne måten berøres egentlig kanskje færrest mulig pax. Hadde Ryanair skulle ventet på pax fra Torp osv. osv. så ville jo pax på andre ruter blitt berørt + masse ekstra utgifter. Helt ok spør du meg. Her er det snakk om å velge mellom "pest eller kolera" !

ENTO
12-01-2008, 20:50
[QUOTE=Northrider;233738]Takk for info spikeld!

Var artig å se på taxi SAS kontra Ryanair. SK214 med mini-grisen taxet vanvittig fort nedover alpha,mens Ryanair så ikke ut til å akkurat ha dårlig tid!

Det pleier å være omvendt slik vi ser det på Torp ! Ryanair har som oftest relativ høy taxefart ! (kort turnaround) !

TG923
12-01-2008, 22:11
Var det flere uregelmessigheter med Ryanair i dag? Møtte en SAS flybuss med Ryanair i destinasjonskassa på E6 på vei sydover fra OSL i ettermiddag (1545-tiden blir det vel)

imm
12-01-2008, 23:25
Det var folk fra London på FR036. Ryanair hadde en passasjer ombord som trengte øyeblikkelig medisinsk assistanse, og istede for å vente litt på måking av rullebane på Torp, gikk de direkte til OSL og landet så fort som mulig der.
Vet ikke hva som skjedde på OSL, men flyet sto der meget lenge, og pax ble sendt i buss til TRF. Senere gikk flyet til Torp hvor det hentet opp de som skulle til London.

KennethGS
12-01-2008, 23:31
Edit: imm beat me to it...^_^

Northrider
13-01-2008, 00:39
Men FR-maskinen som skulle til Torp forså å fly videre til Bergamo, hadde ikke den PAX med seg til TRF?

Stian
13-01-2008, 01:07
Jeg synes faktisk ikke at det er greit at et selskap lar paxen stå igjen på flyplassen, og (i verste fall) ikke kommer seg til destinasjonen før flere dager senere.
Kjøper man en billett fra A til B bør man være sikret å komme seg dit, til den tiden flyselskapet annonserer.
Ved forsinkelser bør man kunne forvente at flyselskapet gjør det som er nødvendig for å få paxen dit de skal innen rimelig tid, og jeg synes ikke to dager senere er rimelig.

KennethGS
13-01-2008, 01:10
Men FR-maskinen som skulle til Torp forså å fly videre til Bergamo, hadde ikke den PAX med seg til TRF?

Jo, men siden de landet på Kjevik istedet, så ble pax satt av der før flyet returnerte til Bergamo...

Siste biten av reisen ble nok med buss...

LN-MOW
13-01-2008, 01:13
Ved forsinkelser bør man kunne forvente at flyselskapet gjør det som er nødvendig for å få paxen dit de skal innen rimelig tid, og jeg synes ikke to dager senere er rimelig.

Slik er det i en ideell verden ... men i Ryanairs univers er ting ofte litt annerledes ..

Stian
13-01-2008, 01:19
Ja, dessverre.
Derfor bør man kanskje tenke seg om to ganger før man reiser med dem.
Iallefall hvis det er viktig at du kommer deg dit du skal til rett tid.

KennethGS
13-01-2008, 01:33
Jeg synes faktisk ikke at det er greit at et selskap lar paxen stå igjen på flyplassen, og (i verste fall) ikke kommer seg til destinasjonen før flere dager senere.

Selv Ryanair er maktesløse foran værgudene...

Kjøper man en billett fra A til B bør man være sikret å komme seg dit, til den tiden flyselskapet annonserer.

Finnes det i det hele tatt flyselskaper som garanterer dette?

Ved forsinkelser bør man kunne forvente at flyselskapet gjør det som
er nødvendig for å få paxen dit de skal innen rimelig tid, og jeg synes ikke to dager senere er rimelig.

Da synes jeg du skal kjøpe en dyrere billett, hos et annet selskap...

Regnestykket til Ryanair er nok ganske enkelt:
De kan la det gå ut over én flight, eller alle flightene flyet skulle ha flydd resten av dagen, og med forsinkelser så følger crew som går ut på prikker og må byttes ut, eller flighter må kanselleres... ...og man er like langt...

Uansett så vil pax rammes, så hvorfor ikke la problemet være der problemet oppsto, fremfor å ramme passasjerer rundtom i Europa pga. snøvær i Norge?

Jeg hater å måtte si det, men Ryanair kom ikke dit de er idag ved å ha reservefly stående klare på hver base, som kan settes inn som erstatning for forsinkede flighter...

...og nå har jeg jaggu forsvart Ryanair, så nå må tastaturet brennes i et pentagram, og hendene vaskes i en blanding av kaustik soda og motorolje...:baeh

LN-MOW
13-01-2008, 01:39
Selv Ryanair er maktesløse foran værgudene...

Selvfoelgelig .. men de fleste selskaper har planer for aa ta vare paa sine kunder og faa dem avgaarde 'innen rimelig tid' - og dette inkluderer samarbeide med andre sekskaper. Dette er fravaerende hos Ryanair.

...og nå har jeg jaggu forsvart Ryanair, så nå må tastaturet brennes i et pentagram, og hendene vaskes i en blanding av kaustik soda og motorolje...:baeh

..... saa lenge du ikke forsvarer Staff ....

Stian
13-01-2008, 01:47
Da synes jeg du skal kjøpe en dyrere billett, hos et annet selskap...

Har aldri reist med Ryanair, og tviler på at jeg noensinne kommer til å gjøre det.
Men jeg er ikke enig i at rettigheter som pax skal bestemmes utifra prisen på billetten.
Ryanair har selv valgt å prise noen av billettene sine lavt. Det bør ikke frata dem ansvaret for å få paxen fram.
Forresten har jeg opplevd å se Ryanair med priser til London som er alt annet enn lave.

pgaa
13-01-2008, 01:50
Har aldri reist med Ryanair, og tviler på at jeg noensinne kommer til å gjøre det.

Du har ikke gått glipp av noe da ! :cool::colgate::p:D

KennethGS
13-01-2008, 02:36
..... saa lenge du ikke forsvarer Staff ....

Da er det bare avliving som hjelper er jeg redd... ^_^
Den mannen får meg til å tvile på om det å ha lov til å si sin mening er en bra ting...:rolleyes:

Men jeg er ikke enig i at rettigheter som pax skal bestemmes utifra prisen på billetten.

Uansett hva du kjøper idag så finner du en deal med bedre betingelser som koster mer penger... Passasjerene godtar Ryanair sine betingelser når de betaler for billetten, og går det dritt så får man igjen for å ha handlet billig.
Du kan ikke kjøpe en Lada Niva (ja, de lages ennå) og forvente samme service som en som har kjøpt den dyreste Land Cruiseren fra Toyota, når bilene havarerer...

Ryanair har selv valgt å prise noen av billettene sine lavt. Det bør ikke frata dem ansvaret for å få paxen fram.

...og passasjerene har selv valgt å betale minst mulig for reisen sin... Ryanair ER IKKE fratatt ansvaret, så paxen kommer fram, med neste ledige sete...

Forresten har jeg opplevd å se Ryanair med priser til London som er alt annet enn lave.

Du er ikke den eneste, men du finner billetter hos andre selskaper som er mange ganger dyrere... :rolleyes:

Stian
13-01-2008, 02:53
Service har jeg ikke snakket om.
Jeg snakker om å komme fra A til B til fastsatt tid. det synes jeg ikke er et urimelig krav, selv med ryanair.
Men vi er tydeligvis grunnleggende uenige på dette punktet, og det er jo greit :)

LN-MOW
13-01-2008, 03:06
Butt ut 'til fastsatt tid' til 'innen rimelig tid', tror jeg vi alle er enige. For aa sette det paa spissen .. jeg tar gjerne en forsinkelse hvis det er noe teknisk feil med flyet eller vaeret gjoer det uforsvarlig aa fly. At det da mirakuloest skal staa et operasjonsklart fly paa gaten ved siden av, tror jeg selv ikke du forventer ...

Stian
13-01-2008, 03:10
Nei, forsinkelser eller forhold som gjør det uforsvarlig å fly er jo ting som kan skje.
Det innser "selv jeg".

LN-MOW
13-01-2008, 03:11
;)

.

.

Stian
13-01-2008, 03:16
Innen rimelighetens tid er jo også et relativt begrep.
Selv synes jeg ikke det er rimelig å komme fram på søndag hvis jeg hadde kjøpt en billett for å komme fram på fredag f.eks. Dersom neste ledige avgang er flere dager senere, synes jeg det er uakseptabelt dersom de ikke prøver å skaffe til veie alternativ transport, med mindre innstillingen skyldtes været.

LN-MOW
13-01-2008, 03:23
Med fare for a dra dette ut .. 'Rimelig tid' er vanskelig aa definere .. det vil avhenge av oevrig tilbud paa strekningen .. men skal man til en saapass greit tilgjengelig plass som Milano, burde imidlertid alt over 24 timer vaere uakseptabelt med mindre vaeret legger begrensninger paa alle.
Jeg har jobbet i selskaper som ikke har hatt noe saerlig med interlineavtaler, og som derfor heller ikke aksepterte mine FIM ved forsinkelser. Da var det frem med kredittkortet ...

KennethGS
13-01-2008, 04:09
Dersom neste ledige avgang er flere dager senere, synes jeg det er uakseptabelt dersom de ikke prøver å skaffe til veie alternativ transport, med mindre innstillingen skyldtes været.

...og da er vi jo tilbake der vi startet...

Innstillingen av flyet til Bergamo skyldtes jo været...^_^

LN-MOW
13-01-2008, 05:15
...og da er vi jo tilbake der vi startet...

Innstillingen av flyet til Bergamo skyldtes jo været...^_^

Er Torp stengt i dagesvis .. ja. Er det det kun snakk om en begrenset periode, er det mulig aa protecte passasjerene bedre enn aa tilby 'neste fredag'.

KennethGS
13-01-2008, 06:14
Ikke om man fortsatt vil reise for småpenger...

imm
13-01-2008, 10:14
Er Torp stengt i dagesvis .. ja. Er det det kun snakk om en begrenset periode, er det mulig aa protecte passasjerene bedre enn aa tilby 'neste fredag'.

I dette tilfellet med Bergamo får passasjerene reise til Bergamo neste avgang, det vil si dagen etter. De kan også få reise samme dag, men da for eksempel via London. Det ser ut som om mange her på gruppen gjør Ryanair til så mye værre enn hva de faktisk er. Det går ann å lage teoretiske tilfeller på hvor galt det kan gå, men i praksis så løser det seg stort sett ganske greit. Og som jeg har sagt så mange ganger før, hvis det å fly Ryanai var som å komme til helvete, hadde de ikke hatt 49 millioner passasjerer i fjor. Så enkelt er det.