PDA

View Full Version : Norwegian åpner SVG-KRK og øker SVG-LGW

FlightDeck
10-01-2008, 11:33
Pressemelding fra Norwegian
10. januar 2008

Med ny rute til Krakow og flere flygninger til London så øker Norwegian ytterligere i Stavanger. Ruten til Krakow i Polen vil få to ukentlige rundturer, spesielt tilpasset fritidsmarkedet, mens London Gatwick ruten nå vil få daglige avganger.

- Vi gleder oss over å lansere enda en ny rute fra Stavanger, den trettende totalt. Krakow har vist seg å være en kjempesuksess fra Oslo og vi tror også rogalendingene vil sette pris på denne fantastiske byen sør i Polen. Når det gjelder økningen på London så kommer den som et resultat av god respons i markedet på de fire ukentlige vi opererer i dag. Med daglige avganger og flygninger til Gatwick så forbedrer vi produktet på London og tror på enda flere reisende. Vi synes det er gøy å se at våre passasjerer er fornøyd med at vi tilbyr Gatwick, som med gode forbindelser til Victoria Station og undergrunnsnettet i London, oppleves som en meget attraktiv flyplass ” sier Daniel Skjeldam, kommersiell direktør i Norwegian.

Rutetider (http://norwegian.no/sw31605.asp)

litt-amatør
10-01-2008, 12:22
Hmm, mer og mer Gatwick for Norwegian...

MD11
10-01-2008, 12:28
Og nå kommer den varslede økningen til Nord Norge. Endelig lanseres Nordnorge ekspressen fra TRD, 01 juni er DY i gang. Opptil tre daglige OSL-BDU og helårsrute til KKN.

Pressemelding fra DY:

http://www.boarding.no/art.asp?id=29845

CK
10-01-2008, 12:31
da forsvinner vel BDU fra SAS-kartet? Ingen vits å fly der uten forsvarskontraken?

sukram
10-01-2008, 12:34
Bare en daglig TRD-BOO-TOS! Skuffende..

Ellers er satsingen til Norwegian hyggelig lesning!

morr
10-01-2008, 12:37
da forsvinner vel BDU fra SAS-kartet? Ingen vits å fly der uten forsvarskontraken?

blir det et folkekrav fra nord at SAS må tilbake på ruten for å redde befolkningen fra monopol-Norwegian som utnytter grovt...?:D

sirpjalle
10-01-2008, 12:57
Aftenbladet.no (http://odalizer.com/cgi-bin/barnelizer.cgi?url=http://www.aftenbladet.no/lokalt/article575763.ece) :)

LN-FHU
10-01-2008, 12:57
1 - EN - daglig rundtur TRD-BOO-TOS er SKAMMELIG !!!!!!!!!!!!!!
Såvidt jeg vet skal den også ha håpløse tider, nemlig på kvelden, og DET blir det ikke pax av.....Fysjom :angry: :angry: :angry:

Edit : Avg. TRD er 1820 123457
Avg. TOS er 2050 123457

MD11
10-01-2008, 13:04
Kommer to daglige, husk, den starter i sommersesongen da det tradisjonellt er mindre forretningsfolk. Den skal gå på morgenen fra TRD er det siste vi fikk høre i går. Runden går TRD-BOO-TOS-BOO-TRD.

sukram
10-01-2008, 13:08
Kommer to daglige, husk, den starter i sommersesongen da det tradisjonellt er mindre forretningsfolk. Den skal gå på morgenen fra TRD er det siste vi fikk høre i går. Runden går TRD-BOO-TOS-BOO-TRD.

Med andre ord er det uansett økning ikke aktuelt å la et fly overnatte på TOS for å gå til BOO-TRD.

Tror Norwegian her for det meste klarer å lokke fritidsreisende med dette tilbudet, forretningsfolk vil nok i høy grad sverge til SAS fortsatt. En/to avganger mot SAS' fem/seks avganger blir rått parti.

LN-FHU
10-01-2008, 13:12
Sirpjalle : kutt ut den der odalizern neste gang......

MartinL
10-01-2008, 13:14
Dette betyr vel at Gatwick har blitt bedre tatt imot fra publikum, enn Stansted ruten for noen år siden.

sirpjalle
10-01-2008, 13:17
Sirpjalle : kutt ut den der odalizern neste gang......

Sorry da! :)

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article575763.ece

MD11
10-01-2008, 13:20
Med andre ord er det uansett økning ikke aktuelt å la et fly overnatte på TOS for å gå til BOO-TRD.

Tror Norwegian her for det meste klarer å lokke fritidsreisende med dette tilbudet, forretningsfolk vil nok i høy grad sverge til SAS fortsatt. En/to avganger mot SAS' fem/seks avganger blir rått parti.

Tja, med de prisene SK opererer med så skader det ikke med en konkurrent.....og et sted må man begynne. Se bare på f eks TRD-OSL, her startet DY med 4-5 daglige hver vei, nå er man oppe i 13...og med god kabinfaktor.

sukram
10-01-2008, 13:34
Tja, med de prisene SK opererer med så skader det ikke med en konkurrent.....og et sted må man begynne. Se bare på f eks TRD-OSL, her startet DY med 4-5 daglige hver vei, nå er man oppe i 13...og med god kabinfaktor.

Selvfølgelig er det ypperlig med en konkurrent, men hadde håpet og trodd på en litt mer offensiv satsing. Et for tynt rutetilbud var nok det som felte Norwegian sist de forsøkte mellom Midt- og Nord-Norge.

Dessuten er det for forretningsfolk meget stor forskjell på 1-2 daglige avganger TOS-BOO-TRD mot Norwegians start mellom TRD-OSL på 4-5 daglige.

Men selv om jeg ser ting jeg håpet skulle bli annerledes, er det fortsatt en lykke at man nå får enda større konkurranse innenriks i Norge. :nor

Vede
10-01-2008, 13:59
Stadig mer å gjøre på SVG. Ser ikke frem til Krakow. Kan tenke meg den blir lik WAW. :cry:

MartinL
10-01-2008, 14:02
Stadig mer å gjøre på SVG. Ser ikke frem til Krakow. Kan tenke meg den blir lik WAW. :cry:

Og hva er galt med WAW?

Vede
10-01-2008, 14:03
Polakker med alt for mye bagasje og innhold. Finner aldri en liten bag under 15kilo. Jeg hadde ikke fått så mye oppi en liten bag om jeg hadde prøvd en gang.

MartinL
10-01-2008, 14:11
hehehe, du får trøste deg med at du ikke jobbet med buss transporten som gikk mellom Oslo og Polen før Norwegian kom på banen. Husker jeg var der nede på galleriet en gang og fikk med meg en avgang til Polen. Bildekk, planker, stålrør, trekasser og alt mulig vræl.

Det til side så synes jeg Polen er et fantastisk land med fantastiske mennesker som er et svært ufortjent rykte. De har virkelig et land å være stolt av.

Isbamse
10-01-2008, 16:18
SAS tar seg godt betalt TOS-TRD, så konkurranse er velkomment. Men de burde hatt en morgenavgang også, håper at kommer etter hvert! Det blir vel mulig å fly TRD-TOS? En non-stop-avgang er også sårt savnet....

LN-MOW
10-01-2008, 16:21
Polakker med alt for mye bagasje og innhold. Finner aldri en liten bag under 15kilo. Jeg hadde ikke fått så mye oppi en liten bag om jeg hadde prøvd en gang.

Hehe ... poakkene er amatoerer i forhold til nigerianerene .. proev aa last en flight til Lagos .. DA skal du faa sett bagasje ..... :p

Stoarn
10-01-2008, 19:36

Ihvertfall to ganger i uka er ikke sa mykkje :) Hos DY kan man ta til 15 kg handbagasje og 2 * 20 kg kolli for nesten ingenting, det er greit, men det er kun norske selskapets politik:)

DCHalvorsen
10-01-2008, 19:57
Selv lurer jeg på nårtid Krakow vil gå av moten for norske langweekendturister. Allerede nå er byen pakket med turister på sommertid, også utagerende drankere fra England. Så Aftenposten nylig promoterte bydelen Kazimierz og utelivet der. Det har så langt vært en fredet plett for de som vil unngå mainstreamturister fra billigselskapene, men åpenbart ikke lenger...

FlightDeck
10-01-2008, 21:27

Jeg tror ikke den blir helt lik WAW da KRK er en turistdestinasjon, Polens foreløpig eneste skikkelige helgeby, og er veldig populær for norske turister og studenter. Tviler på at det vil komme samme mengde polsk arbeidskraft på denne ruten.

litt-amatør
10-01-2008, 21:46
Nja, min erfaring fra en t/r- reise i fjor sommer var at minst 75 % av passasjerene var polske arbeiderepå vei til eller fra jobb i Norge. Dog synes jeg ikke Krakow var så voldsomt preget av turistene heller. Men jeg så kanskje ikke godt nok...:D

FlightDeck
10-01-2008, 21:50
Nja, min erfaring fra en t/r- reise i fjor sommer var at minst 75 % av passasjerene var polske arbeiderepå vei til eller fra jobb i Norge. Dog synes jeg ikke Krakow var så voldsomt preget av turistene heller. Men jeg så kanskje ikke godt nok...:D

Det er sikkert riktig - men min erfaring med DY-fly til KRK er at de har mange flere turister og nordmenn enn WAW-flyene. Dessuten virker det som om ruten i hovedsak er satt opp med den hensikt å fly turister, men regner med at polske arbeidere og familier vil spe på godt også :)

MD11
10-01-2008, 22:37
Selvfølgelig er det ypperlig med en konkurrent, men hadde håpet og trodd på en litt mer offensiv satsing. Et for tynt rutetilbud var nok det som felte Norwegian sist de forsøkte mellom Midt- og Nord-Norge.

Dessuten er det for forretningsfolk meget stor forskjell på 1-2 daglige avganger TOS-BOO-TRD mot Norwegians start mellom TRD-OSL på 4-5 daglige.

Men selv om jeg ser ting jeg håpet skulle bli annerledes, er det fortsatt en lykke at man nå får enda større konkurranse innenriks i Norge. :nor

Man kan ikke sammenligne den gang og nå. Da fløy DY tre ukentlige rundturer mellom TOS og TRD med avgang på formiddagen. Nå blir det i tillegg via BOO daglig slik at paxgrunnlaget blir enda større. Belegget var bra den gang også men årsaken til nedleggelsen var at man hadde få fly og man så bedre inntjeningsmuligheter på å utnytte flyet andre steder. Nå blir det spennende og se rutetabellen. :D

Stoarn
10-01-2008, 23:10
Det er sikkert riktig - men min erfaring med DY-fly til KRK er at de har mange flere turister og nordmenn enn WAW-flyene. Dessuten virker det som om ruten i hovedsak er satt opp med den hensikt å fly turister, men regner med at polske arbeidere og familier vil spe på godt også :)

Jo, mest av Polakker i Rogaland arbeider ved havet (havner, fiskerier, verfter, oljeplatform osv), og de kommer oftest fra Pomeranien (region med Szczecin, Gdańsk, også Bydgoszcz). I Sydpolen Skandinavia er ikke sa populaer som arbeidsplats.

sukram
11-01-2008, 01:23
Man kan ikke sammenligne den gang og nå. Da fløy DY tre ukentlige rundturer mellom TOS og TRD med avgang på formiddagen. Nå blir det i tillegg via BOO daglig slik at paxgrunnlaget blir enda større. Belegget var bra den gang også men årsaken til nedleggelsen var at man hadde få fly og man så bedre inntjeningsmuligheter på å utnytte flyet andre steder. Nå blir det spennende og se rutetabellen. :D

Jeg mener du har delvis rett. Nei, man kan ikke sammenligne Norwegian da og Norwegian nå. Men man kan sammenligne hvor attraktiv flytilbudet fremstår idag og den gang. I en slik sammenligning kan det være nyttig å dele mellom fritidsreisende og forretningsreisende.

Fra et forretningsståsted mener jeg verken Norwegians gamle TOS-TRD eller Norwegians nye TOS-BOO-TRD er noe særlig attraktiv, og ihvertfall bare den ene veien. En kveldsavgang er rett og slett ikke nok, ihvertfall ikke når SAS har en slik frekvens som de har.

For fritidsreisende derimot, er tilbudet ikke så værst. Man er jo da mindre opptatt av når flyet går og frekvensen. Jeg kommer f.eks til å være på denne kvelsavgangen flere ganger. Men det er ikke meg, den fritidsreisende, Norwegian virkelig tjener på.

MD11
11-01-2008, 11:20
Hvor står det at det skal være en kveldsavgang? Det er et rykte som er satt ut her inne. Det vi har hørt internt er avgang fra TRD på morgenen. Så får vi se hva som skjer. Enig med deg at i utgangspunktet så er en rundtur for dårlig for forretningsfolket. Man trenger en morgen og ettermiddags/kvelds frekvens. På en morgenavgang vil en dog miste endel fritidsreisende vil jeg tro. Det er ikke så attraktivt med avgang kl 0630 eller kl 0700 på morgenen for de. Og kun en kveldsavgang er heller ikke særlig attraktivt for forretningsreisende.

sukram
11-01-2008, 12:27
Hvor står det at det skal være en kveldsavgang? Det er et rykte som er satt ut her inne. Det vi har hørt internt er avgang fra TRD på morgenen. Så får vi se hva som skjer. Enig med deg at i utgangspunktet så er en rundtur for dårlig for forretningsfolket. Man trenger en morgen og ettermiddags/kvelds frekvens. På en morgenavgang vil en dog miste endel fritidsreisende vil jeg tro. Det er ikke så attraktivt med avgang kl 0630 eller kl 0700 på morgenen for de. Og kun en kveldsavgang er heller ikke særlig attraktivt for forretningsreisende.

Den eneste kveldsavgangen jeg har ment, er den som allerede er annonsert av Norwegian. Siden det foreløpig kun er et rykte at Norwegian forsterker ruten med ytterligere en avgang ved en senere anledning, så jeg bort fra en slik mulighet.

Ellers virker vi i hovedsak enig.

LN-FHU
11-01-2008, 12:40

Se min post lengre oppe, og i tillegg står det på DY's hjemmesider.....:

http://www.norwegian.no/sw31603.asp

Edit , sukram beat me to it.....:cry:

MD11
11-01-2008, 12:45
Flott, da håper vi at morgenavgangen kommer når sommeren er over:D Dette blir DY's første rute med transitstop. Håper også at transitstop kan innføres på TRD-BGO-SVG.:D

MartinL
11-01-2008, 15:56
Flott, da håper vi at morgenavgangen kommer når sommeren er over:D Dette blir DY's første rute med transitstop. Håper også at transitstop kan innføres på TRD-BGO-SVG.:D

Eller TRD-OSL-KRS. Husker jeg riktig da jeg som liten gutt resiende fra Trondheim til FBU med BU nesten alltid fikk høre at maskinen skulle videre til KRS?