PDA

View Full Version : En vei vs. tur-retur


Marius_S
09-01-2008, 16:32
Skal begynne på flyskole i USA til våren/sommeren og holder på å sjekker flypriser. Ifølge Widerøe vil det billigste alternativet med avreise fra OSL til MCO bli ca. 8 500 kr med CO. Men om jeg velger tur-retur fikk jeg en pris på 4 900 kr, da med SK/UA. Hvorfor er det slik?

Wishmaster
09-01-2008, 17:26
Det kommer an på hvilke metode du har sjekket prisen på.

Jeg vet ikke bakgrunnen til at envei er dyrere enn en tur-retur.
Jeg visste dette her for ca 10 år siden, da jeg var helt ny i luftbransjen. Men etterhvert
som åra har gått, så har jeg glemt slike småting.

Men jeg vet at lavpris selskapene over dammen har gjerne andre priser.
Prøv og sjekk evt. lavpris-booking selskaper på hvilke priser du kan få, både
èn vei, og tur-retur.
Mulig at tur-retur blir billigst uansett.

Men kan du ikke bare booke en tur-retur der du har max opphold, slik at du
har en retur etter ca 6mnd, evt 4-5 mndr? Du må jo hjem til familie&venner
før eller siden ... :-)

Det er faktisk mange som benytter seg av slike kampanjepriser de finner
(det florerèr av nett-selskaper som tilbyr booking av flybilletter (lavpris, vanlig).
Mange passasjerer som reiser kun èn vei, og aldri møter opp på returen sin, fordi
det er den billigste reisemåten.

Endel selskaper snor seg på dette ved å overbooke
flyene sine ved å kompensere for disse som aldri møter opp på returen sin...
De regner gjerne med ca 10% av de som bestiller plass - aldri møter opp.

Sjekk gjerne andre routinger med lavpris over dammen. LON-NYC/EWR og
lavpris "innlands" over til MCO...

Marius_S
09-01-2008, 23:15
Hmm, har søkt på flere flyselskaper og det ser ut som det er samme praksis over hele linja. Kan selvsagt bestille returreise da jeg skal hjem en tur til jul, men da får jeg jo samme problem når jeg skal tilbake igjen. Noen som vet om det er noen ulemper ved å bestille tur-retur og ikke benytte returbilletten? Ser ikke noe poeng å betale nesten dobbelt så mye for billetten...

Someone
09-01-2008, 23:17
Hmm, har søkt på flere flyselskaper og det ser ut som det er samme praksis over hele linja. Kan selvsagt bestille returreise da jeg skal hjem en tur til jul, men da får jeg jo samme problem når jeg skal tilbake igjen. Noen som vet om det er noen ulemper ved å bestille tur-retur og ikke benytte returbilletten? Ser ikke noe poeng å betale nesten dobbelt så mye for billetten...

Over Atlanteren opererer ingen (muligens noen LCC) ikke med en-veis priser imotsetning til i Europa, hvor de mange gjør dette (unntakene er vel LX, LH, KL og AF som fortsatt driver med tur-retur tullet på billige biletter). Det gjør at man kun får tak i full-fare enveis billetter og alle rabaterte billetter er tur-retur og fulle av restriksjoner

imm
10-01-2008, 01:21
Så om man skal kun èn vei er det altså billigere å kjøpe tur/retur og heller droppe å bruke hjemreisen. Er det rart flyselskapene sliter med "no show" og derfor overbooker? Hvor i all verden er logikken i dette?

LN-FHU
10-01-2008, 08:27
Hvilke LCC er det som flyr over dammen....??

DCHalvorsen
10-01-2008, 09:08
I gamle dager hadde noen flyselskaper rabatt på dyre enveisbilletter fra Europa til USA, emigrantrabatt.

Så vidt jeg har forstått skyldes dyre enveisbilletter at disse er noe forretningsreisende først og fremst benytter, dvs. de vet ikke helt når de skal returnere og pris spiller ingen rolle.

I samme gater ligger vel også den regelen noen ennå har at du kun får billigere tur/retur dersom du er borte natt lørdag/søndag. Det er sjeldent forretningsreisende og derfor dyrere billetter dersom du reiser tur/retur f.eks. tirsdag/torsdag.

CK
10-01-2008, 09:14
Marius - jeg vet ikke hvor gammel du er, men om du er under 34 (eller hva det nå var igjen), kan du kjøpe studentbilletter hos Kilroy - de selger enveisbilletter, også over dammen.

jb1
10-01-2008, 09:26
Bestiller du enveis ungdoms/studentbillett med Kilroy/STA travel må du passe på at visum og slikt er iorden. Jeg regner uansett med du vil ha det i orden siden du skal studere der. Reiser man på Visa waiver uten returbillett, blir det fort problemer.

Marius_S
10-01-2008, 10:43
Takk for tipset CK. Forsøkte på Kilroy og fikk opp 4 600 kr med BA som det billigste, en vei.

EDIT: Selvsagt vil visum og slikt være i orden ved avreise, om ikke amerikanske myndigheter bestemmer seg for noe annet...

Wishmaster
10-01-2008, 11:23
Hmm, har søkt på flere flyselskaper og det ser ut som det er samme praksis over hele linja. Kan selvsagt bestille returreise da jeg skal hjem en tur til jul, men da får jeg jo samme problem når jeg skal tilbake igjen. Noen som vet om det er noen ulemper ved å bestille tur-retur og ikke benytte returbilletten? Ser ikke noe poeng å betale nesten dobbelt så mye for billetten...

Ingen problemer eller ulemper ved å kke bruke returbilletten.
Bare slapp av. :) Det er jo derfor selskape overbooker flyene sine...
Evt kan du jo alltids gi beskjed til selskapet at du evt ikke vil benytte returen din...

Og sånn til opplysning, noen land *krever* at en passasjer faktisk *har* en gyldig returbillett ved innreise til et land. Gjelder normalt de fleste land utenfor europa som ikke krever visum. Har selv nektet flere passasjerer aa reise fordi de kun har en enveisbillett og ingen visum... Da sier Timatic Visa check at de ikke har lov til aa reie. Saa, endel er faktisk nødt til aa kjøpe returbillett til en dyr penge...

Men du skal jo ikke ha noen problemer, da du har visa-waiver iorden og sånt..
Men billigst: tur-retur er greit. :)