View Full Version : KLM B777-300ER leveres 13Feb bilde!
Mangler litt maling, men det nærmer seg betraktelig før vi får se denne i full KLM bemalning. http://microvoltradio.com/images/kpae2332.jpg
Dette flyet vil også innføre 10 abreast seating hos KLM. 3-4-3 mot konkurrentenes 2-5-2 og 3-3-3.
Air Frances 777 og 777-200ER hos KLM vil også bli ominnredet i 3-4-3 konfigurasjon.
Pitchen mellom setene blir 31". Så dette blir trangt. Eneste andre selskap som har slik trang konfig på 777, er BA som har noen maskiner de sender til typiske feriedestinasjoner i Karibien og Emirates. Men Emirates har 34" pitch, så er mer levelig.
Ikke akkurat et skritt i riktig retning....
Med 3-4-3, planlegger de da å utvide first/biz eller noe?
Forøvrig stilig dekor på de hangarportene der...
Nei, heldigvis er det NW som flyr til SEA fra AMS, og da er det 32" og 2-4-2. Mycket bettre:D
Tommy777
08-01-2008, 20:23
Dette flyet vil også innføre 10 abreast seating hos KLM. 3-4-3 mot konkurrentenes 2-5-2 og 3-3-3.
Air Frances 777 og 777-200ER hos KLM vil også bli ominnredet i 3-4-3 konfigurasjon.
.
Holy smokes!!! 30-31" OG 3+4+3??
Da oensker jeg alle KLM fan paa forumet hyggelige interkontinentale turer i tiden fremover :colgate:
Og dermed skal flying blue kortet mitt få fri.
KL i business er under enhver kritikk, og med 3-4-3 i cattle class, blir ikke KL aktuellt for mitt vedkommende. Samme hvor billige billetter de prøver å slenge til en.
OSLflyer
08-01-2008, 20:42
Kan ikke skjønne at KL tyner pitchen til 30-31" på en ER. Skulle tro at paxen er interessert i bedre plass når de reiser +12 timer.
Nei, takke meg til MD11 :colgate:
OSLflyer
08-01-2008, 20:45
KL i business er under enhver kritikk, og med 3-4-3 i cattle class, blir ikke KL aktuellt for mitt vedkommende. Samme hvor billige billetter de prøver å slenge til en.
Ta det litt rolig i svingene. Du må fortsette å dra FB kortet ditt, men du har vel noen andre ST alternativer.
Jeg synes KLM er et meget hyggelig selskap å fly, men her er jeg på linje med OEH.
At noen vil foretrekke 34" pitch og smale seter kan jeg være med på. Jeg har ikke prøvd det, men ser ikke bort fra at det kan være en god løsning.
Smale seter og 30-31 tommer er jo derimot helt elendig. På Airbusene sine har jo de (og NW) en veldig bra økonomikabin. At de da kjører på med markedets desidert dårligste løsning på 777 synes jeg er rart. Nei, forresten, jeg synes det er elendig.
Siden de fleste av mine reiser fremover går vestover, har man jo alltids CO som et alternativ, men siden jeg ikke er noen fan av 757 transatlantisk, tror jeg det blir mest BA på meg fremover. I allefall transatlantisk. Hører AF også har planer om å innføre 3-4-3 på alle sine longhaul-maskiner, så da ser jeg ikke at ST blir noe alternativ i det hele tatt.
For meg som er 190 er dette da totalt uaktuellt. Og med den pitch'en pluss 3+4+3 kan man hvertfall si adjø til KLM...
Tommy777
08-01-2008, 21:02
Jeg tror mange er enig med deg her. De 700 spenna man sparer paa aa fly KLM til US and A gaar paa helsa loes naa
OSLflyer
08-01-2008, 21:03
OEH, du kunne jo fly til NYC med 310 til OK :colgate:
Jeg tror mange er enig med deg her. De 700 spenna man sparer paa aa fly KLM til US and A gaar paa helsa loes naa
Nå skal vi kanskje ikke dra dette for langt heller...
Tommy777
08-01-2008, 21:06
Nå skal vi kanskje ikke dra dette for langt heller...
Dette gaar fra aa vaere det trangeste paa markedet til aa bli mye verre.. Kan det gaa paa helsa loes med 30" + ett sete til i bredden?? Helt klart
Har de vært trangest på markedet? Jeg trodde det var BA (med konsistent 31", der KLM og de fleste andre har 31-32" avhengig av flytype og flaks).
Edit: Og helsefare har vel helst gått på pitch og hindring av blodpropp ved å bevege bena. Dette blir samme pitch som BA, og jeg tror ikke de er regnet som spesielt helsefarlige.
Tommy777
08-01-2008, 21:19
Har de vært trangest på markedet? Jeg trodde det var BA (med konsistent 31", der KLM og de fleste andre har 31-32" avhengig av flytype og flaks).
Edit: Og helsefare har vel helst gått på pitch og hindring av blodpropp ved å bevege bena. Dette blir samme pitch som BA, og jeg tror ikke de er regnet som spesielt helsefarlige.
Saa det blir ikke trangere i bredden?? :rolleyes: Come on.....
Saa det blir ikke trangere i bredden?? :rolleyes: Come on.....
Jo, men jeg har aldri sett noen mene at bredde er spesielt viktig for når det gjelder helsefare i forbindelse med å fly.
Jeg mener absolutt ikke å forsvare AirFrance/KLM her, men jeg synes vi kan nøye oss med ord som passende negative utsagn "service", "komfort", "hygge". Å kalle det "farlig", blir kanskje å dra det for langt.
Tommy777
08-01-2008, 21:58
Jo, men jeg har aldri sett noen mene at bredde er spesielt viktig for når det gjelder helsefare i forbindelse med å fly.
Jeg mener absolutt ikke å forsvare AirFrance/KLM her, men jeg synes vi kan nøye oss med ord som passende negative utsagn "service", "komfort", "hygge". Å kalle det "farlig", blir kanskje å dra det for langt.
Snakker for meg selv og sier at jeg trenger mye lengre tid paa aa hente meg inn etter en trang langtur enn en tur med god plass. Vondt i ryggen og hele kroppen etter aa ha tvunget meg til aa holde meg unna naboens rom. Vet ikke om jeg vil kalle det daarlig "service", "komfort", "hygge".
Konkluderer med at KLM her har toppet elendig komfort paa langdistanse
Huff å huff, nå har våre nederlandske venner eller uvenner retter sagt blitt, slått til igjen ja... Blir verre å verre det selskapet der KLM..
Har ikke flydd med de på mange herrenz år, og godt er det !.. Hva skal en kalle det? - de store selskapenes svar på Ryanair?
Nå må dere ikke overdrive. jeg vil absolutt foretrekke 3-4-3 med bedre pitch (noe som jo også KLM skal innføre ifølge airliners) istedenfor 3-3-3 med 31-32 seteavstand. Er selv en familie på 4 og prioriterer faktisk å få sitte samlet istedenfor å bli delt på 2 rader - i tillegg er det bedre med 2-3 tommer bedre seteavstand og litt smalere seter enn motsatt.
Tommy777
08-01-2008, 22:58
Nå må dere ikke overdrive. jeg vil absolutt foretrekke 3-4-3 med bedre pitch (noe som jo også KLM skal innføre ifølge airliners) istedenfor 3-3-3 med 31-32 seteavstand. Er selv en familie på 4 og prioriterer faktisk å få sitte samlet istedenfor å bli delt på 2 rader - i tillegg er det bedre med 2-3 tommer bedre seteavstand og litt smalere seter enn motsatt.
Ja kilden din er ihvertfall god :rolleyes:...
Dette har ikke noe med overdrivelse aa gjoere. Dette er den verste plassen ombord i et langdistansefly tilgjengelig. Ferdig med det.
Dersom du er stor fan av 4 setere, kan du f.eks. velge SAS med bedre pitch enn KLM.. En annen ide kan jo vaere aa seate familien paa to tosetere etter hverandre??
Naar det er sagt, spar gjerne noen hundrelapper for aa sitte som ei kroekke i timesvis. Hver sin lyst..
Ja kilden din er ihvertfall god :rolleyes:...
Hva er egentlig kilden vår for noe som helst her? Noen som kan vise et setekart fra en nogenlunde pålitelig kilde virker som mangelvare. Din kilde ser ut til å være først og fremst et ønske om å snakke dritt om KLM.
Dette har ikke noe med overdrivelse aa gjoere. Dette er den verste plassen ombord i et langdistansefly tilgjengelig. Ferdig med det.
Er det et problem for deg at noen foretrekker smale seter og god benplass i stedet for bredere seter og litt mindre benplass? Jeg har i det minste respekt for at noen andre er smalere og lengre enn meg selv.
Kommer KLM med smale seter og 33" vil jeg ihvertfall mene at BA sine 31" er dårligere, selv om setene er 1-2 cm bredere. (Regner med på kvadrattommer tar de dessuten mer plass.)
Jeg er ihvertfall villig til å gi 33-34" og 10 i bredden en sjangs før jeg dømmer det nord og ned. De bakerste setene hos Finnair sine MD11 var ikke så smale (og de er vel omtrent like) og dersom jeg får bedre benplass er jeg ikke fremmed for tanken om at det er bedre. Dersom det skulle være det KLM kommer med, vel å merke.
Kommer KLM med smale seter og 33" .....
Det gjoer de ikke. De kommer (som nevnt tidligere) med smale seter og 31 tommer. Ja takk, begge deler, som Ole Brumm sa ... dog i lett motsatt mening ...
Dette er charterkonfigurasjon. Det skal bli lenge til jeg setter beina i en KLM langdistanse-kjerre igjen.
Det gjoer de ikke. De kommer (som nevnt tidligere) med smale seter og 31 tommer. Ja takk, begge deler, som Ole Brumm sa ... dog i lett motsatt mening ...
Usj. Har du sett setekart eller annen skikkelig informasjon noe sted? (Som også andre kan se.)
Dette er charterkonfigurasjon.
Ja :(
Dessverre er det vel mer penger å tjene på det. Så da kommer vel flere etter, ihvertfall med en av delene. At det dessuten blir litt bingo hva slags kabin man får (A330 med gode seter eller 777 med elendige) er også et minus.
Vi kan maale den 19 Januar!!
Man kan jo ta en titt på Skytrax og lignende nettsider, så ser man at KLM ikke akkurat scorer høyt verken på setekomfort eller service. Dette gjelder både i economy og den berømmelige businessklassen.
Jeg håper virkelig ikke at andre selskaper tar etter KLM og AF på dette området og innfører 10 i bredden.
Jeg tror en god del mennesker er villige til å betale litt mer for litt bedre komfort.
Det er jo ikke slik at KLM er veldig mye billigere enn andre med bedre pitch, og/eller bredde heller.
Jeg tror en god del mennesker er villige til å betale litt mer for litt bedre komfort.
Det er jo ikke slik at KLM er veldig mye billigere enn andre med bedre pitch, og/eller bredde heller.
Blir bare mere å mere av reisende på diverse Business Class, om en er på forretningsreise eller om en skal til Thailand på ferie...Tror prisene vil gå nedover her med tiden å...
Blir bare mere å mere av reisende på diverse Business Class, om en er på forretningsreise eller om en skal til Thailand på ferie...Tror prisene vil gå nedover her med tiden å...
Eventuelt at det kommer mer varianter over temaet Economy+.
Bizflyer
09-01-2008, 00:50
Det er jo et tankekors at når charterselskapene går motsatt vei og gir bedre plass, så gjør ruteselskapet KLM det motsatte. (OK, jeg vet at de også skulle ha smalere seter, men de gir iallefall mer benplass!)
KLM har aldri vært imponerende på turistklasse, og dette gjør som flere har sagt ikke saken det spor bedre.
Men det er markedet som bestemmer! Så lenge folk vil fly rundt som sammenstuet kveg, så vil det produktet være tilgjengelig på markedet. Dersom vi konstant velger selskap med best komfort er de andre selskapene nødt til å komme etter.
Dette betyr altså bare en ting: Boikott KLM og eventuelle andre selskaper som innfører tiltak som forverrer komforten!
BF:old
Det er jo et tankekors at når charterselskapene .....
Sa du charterselskapene .. ?? Jeg har bare hoert om ett .... ;)
Tror ikke paa noen revolusjon blant charterselskapene...
Det er langrutene som er 'hotte' om dagen .. man skuffer inn i boetter og spann, saa det er ikke noe rart at man proever aa stable inn litt ekstra seter .. tilbud og etterspoersel .. vi tilhoerer det store mindretallet som kritiserer det.
Vi skal proeve aa faa tatt en knyttenevetest for deg paa Everett, gustavf.
Jeg ser naa ogsaa helt klart at vi maa proeve aa faa testet en fireseter paa KLM'en.. Tommy, Speedy, Martin og meg ... Toeyseguttene Martin og Speedy i midten, selvfoelgelig .....:colgate:
Når det gjelder pitch så vil jo komforten også påvirkes av seteutformingen. Har fløyet med KLC F70 der et fly hadde seter som tok stor plass (grusomt), mens andre som var smartere utformet og tok mindre plass. Men bredden blir bare helt håpløst...
hvordan greier Emirates med flere Businessclass seter enn KLM (totalt antall seter samme som KLM) å ha 34 tommers seteavstand på economy i sine 77W?
skal KLM ha seter som er 3 tommer tykkere enn Emirates og dermed kun ha 31 tommers avstand?
Kabindesign ... forskjellig galleyutforming .. forskjellig antall toaletter ...
Det er mange variabler i en flykabin ...
jeg skjønner at det er forskjell i oppsett. Men tror nok at KLM også kikker på andre og hvordan de har gjort det før de nødvendigvis lager kabinen så ukomfortabel som mulig (ifølge deg). Vi får se hvordan det blir til slutt da - med mindre du har bekreftet kilde som sier hvordan det blir. Jeg tror fortsatt ikke at KLM vil ha 3 tommers mindre seteavstand med færre businessclass seter og samme antall økonomiseter som Emirates.
Naa var det ikke jeg som startet dette, og jeg tror heller ikke at KLM har et eget Passasjertorturdesignkontor, selv om jeg har begynt aa lure .. ;) .. Naa finnes ikke de nye KLM seteplanene hverken pa Seatguru eller KLM's webside ennaa, men for aa sammenligne -200'ene, saa har KLM 35 seter paa Business mens Emirates har 42. Arealet er det samme (seksjon 'A')
Paa oekonomi har Emirates 304 seter (3-4-3), mens KLM med 3-3-3 har 292. Det skulle bety rundt 325 seter paa -300'en med samme antall rader ..
Wishmaster
09-01-2008, 16:00
Jepp. Her skal det stappes flere pax inn i kammeret.
Tydelig mønster at de skal unngå å etterlate mange pax (pga overbooking eller etterspørsel pga lav pris) i krig med lavpris selskapene.
Man ser slike mønster klart og tydelig ved at service kuttes ned overalt.
Selfservice - internet check in - return catering på utestasjoner (EUR-flights)
Jeg forstår KLM ved at de ønsker å stappe flest mulig pax som mulig inn
i kabinen for å få inn etpar ekstra kronasjer.
Internet check-in og self-check-in er da en positiv ting......
Wishmaster
09-01-2008, 16:38
Internet check-in og self-check-in er da en positiv ting......
Men når man ser at Ryanair skal trekke ut mest mulig kronasjer fra pax,
og legger på ekstragebyr på de pax som MÅ bruke innsjekk skranke (de som ikke har internet tilgang), så er det egentlig en liten uting (etter min mening).
De skal betale minst mulig i handling penger til bakkeselskapet for å spare
seg antall innsjekkingsskranker... Men dog, billigere billettpriser da.
Og dette igjen gir effekt på de ordentlige gode selskapene, som igjen er nødt
til å kutte ned på sine priser for å konkurrere, og krever å betale
mindre på handlig-priser på sine utestasjoner, og legger opp til kontrakt
med mindre agenter på jobb, som da skaper større køer, nettop fordi pax
(gjerne 50%) er nødt til å bruke innsjekkingsskranker for å sjekke inn bagasje,
APIs-detaljer skal legges inn grunnet USA-conx, Etkt problem som ikke automaten kan løse... Nei, jeg kan egentlig bare ramse opp i mente med
positive og negative sider, så det er best jeg avslutter her :cool:
Takke meg til å være hjemmekjær og ikke stresse seg med å reise :lol:
Tommy777
09-01-2008, 17:34
Sa du charterselskapene
Vi skal proeve aa faa tatt en knyttenevetest for deg paa Everett, gustavf.
Det faar vi nok dessverre ikke. Sist gang vi var paa Everett fikk vi ikke lov til aa entre noen fly etter at kunden hadde begynt med interioer installasjoner. Tror vaar venn sa at dette var Boeing policy:(
Betyr dette at seat testing på LN-NOB er uaktuelt?
Tommy777
09-01-2008, 20:24
Betyr dette at seat testing på LN-NOB er uaktuelt?
Vi fikk ihvertfall ikke gaa ombord i noen av flyene etter at interior var paabegynt da vi var der i 06. Jeg spurte spesifikt om aa faa sjekke ut en SQ77W, foerste med nye C og F. Svaret var da at man kunne komme ombord helt til innredningen var paabegynt, etter det, forget it. Vi fikk dog komme inn i baade 777 og 747 som sto paa produksjonslinja. AC, hattehyller, dass og galleys var paa plass, men ingen seter paa 777en
Vi fikk ihvertfall ikke gaa ombord i noen av flyene etter at interior var paabegynt da vi var der i 06. Jeg spurte spesifikt om aa faa sjekke ut en SQ77W, foerste med nye C og F. Svaret var da at man kunne komme ombord helt til innredningen var paabegynt, etter det, forget it. Vi fikk dog komme inn i baade 777 og 747 som sto paa produksjonslinja. AC, hattehyller, dass og galleys var paa plass, men ingen seter paa 777en
Ok, kan spørre eller stikke ifra guiden å snike seg ombord :D
Eller håpe på at Kjos og gjengen er der og spørre dem
Boeings policy er at inntil det er montert "customer Supplied Equpment" er det fritt ombord, etter at C.S.E. (Seter, Galley etc.) maa Customer Representative vaere tilstede, saa i fjor var "Cutoff" ved Lauda...der var setene ikke ombord ennaa....mens ANA og SQ var no! no!
hvordan greier Emirates med flere Businessclass seter enn KLM (totalt antall seter samme som KLM) å ha 34 tommers seteavstand på economy i sine 77W?
skal KLM ha seter som er 3 tommer tykkere enn Emirates og dermed kun ha 31 tommers avstand?
Men skulle ikke KLM innføre en slags economy+ eller var det bare ett rykte? Isåfall vil det forklare hvordan KL kan ha like mange seter som EK, men allikevel ha det trangere på economy
VoiceCom
17-01-2008, 12:10
Så dette ryktet på FlyerTalk:
Some gossip from insiders...
--------------------------------------------------------------------------------
I was speaking with someone who is quite well connected at KL.
J-configuration:
PH-BVA and BVB will be delivered with 35J in a 2-3-2 layout with latest generation of AF Pod seats, albeit in KL colors. However, KL is studying possibility of 49 or 42J on future frames. If certification is obtained they may change BVA and BVB too as we know how KL wants their aircraft seating to be identical across one type of plane so that they can exchange more easily (this explains why 74E all have 42 J whilst on routes like IAH much more is warranted and say routes like SEL or HKG a bit less).
Apparently AF will also reduce their 67 J on 77W (see next section).
Premium Economy Class:
AF and KL are studying introduction of this product which is rumored to have 38 inch pitch and wider, better seats with more recline than Y. AF will have less J-class most probably and retain their (limited) P-class of 8 on the 77W. AF currently has 235 Y-class but with 10-abreast (see below) this may increase.
10-abreast:
77W WILL have 3-4-3 seating in Y. AF will also install 3-4-3 on their 77W. On KL more pitch in the first section of Y and apparently it will get progressively less but not sure if last rows will only have standard 31 inch or an inch more...
77W deployment:
Far from final. Apparently a big competitor of AFKL is withdrawing from a route currently operated by KL in the Far East and they will consider 77W for this route as well. He did not want to tell me which route and which competitor yet though. Any guesses........
http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?p=9056286#post9056286
Fremdeles uklart om snittet blir 31" på 10-abreast, men han antyder at snittet blir mer...
Ut fra disse ryktene her virker det også som om det bare blir de bakerste setene som blir ned mot 31. Det virker da som en veldig rar konfigurasjon...
Men, frem til flyet blir presentert for allmennheten, er jo dette tross alt bare rykter.
http://microvoltradio.com/kpae58.htm
Nederlandsk røykepause........Marlboro lager ikke slik røyk:p
Nå har den vært ute å fløyet også: http://www.airliners.net/photo/KLM_-_Royal_Dutch_Airlines/Boeing_777-306-ER/1320824/large/
77W deployment:
Far from final. Apparently a big competitor of AFKL is withdrawing from a route currently operated by KL in the Far East and they will consider 77W for this route as well. He did not want to tell me which route and which competitor yet though. Any guesses........
LH trekker seg ut fra MNL og her kommer KLM inn med 77W.
LH ut fra MNL ? Når ? Blir enkelt for oss da ( eller fruen ) !
Velkommen hjem SQ777:D LH ut fra starten av sommerprogrammet i følge a.net. KLM inn med AMS-MNL nonstop!
Og da var dagen kommet, noen bilder fra dagens begivenhet på Schiphol:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/pictures/phbva.asp
Jomfrutur til Dubai i morgen.
Gleder meg til å få noen bilder av dette mektige flyet i KLM farger fremover.
Flere billeder: http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?t=38845
22-04-2008, 16:26
Og for de som lurer, har disse nye flyene 425 seter totalt..
Air Canada: 349
ANA: 243
Emirates: 380
Cathay: 301
Eva: 316
Men det er KLM seter saa det foeles som det er 290, en har jo betalt saa lite :)
memphis_belle
22-04-2008, 17:49
Velkommen hjem SQ777:D LH ut fra starten av sommerprogrammet i følge a.net. KLM inn med AMS-MNL nonstop!
KL har nå flydd AMS-MNL direkte i noen år nå, så det er ikke nytt.