View Full Version : Ny sen kveldsavgang OSL-CPH
Ser nå på rutekalenderen at SAS DK vil begynne å fly en avgang 22:10 fra OSL til CPH. Idag går siste CPH fly 20:30, og det virker som det er denne, SK473 som blir flyttet. Dette blir isåfall en avgang uten pax som skal videre fra CPH samme dag. Samtidig virker det som det har dukket opp et nytt rutenummer, SK467, med avgang 20:20 som skal flys av SAS Norge.
Selv om jeg er litt usikker på hvordan det vil gå har jeg lenge ønsket meg en senere avgang enn dagens 20:30 avgang.
Umiddelbart lyder det meget tidligt med en sidste afgang kl. 2030, så jeg forstår da udmærket at man forsøger med en senere, kan kun undre mig over, at det ikke er prøvet før.
Det var en 2130-avgang en periode da jeg jobbet paa FBU. Etter hva jeg husker, var det ingen stor suksess ....
Saa sent er det ingen transfer, og lokalmarkedet er nok for det meste begrenset til de som vil paa fylletur til Koeben. Dette er nok mest en posisjoneringsavgang ..
Tertit54
08-01-2008, 14:54
sK467 tar over rutetiden til 473 kl 2020 og sk473 skal gå kl 2210. Det blir da ingen cnx i CPH og videre øst eller vestover, men sikkert en god flt for Dansker som vil hjem etter endt arbeidsdag i Oslo.Ruteskiftet er fra 24/25mars
Det var en 2130-avgang en periode da jeg jobbet paa FBU. Etter hva jeg husker, var det ingen stor suksess ....
Saa sent er det ingen transfer, og lokalmarkedet er nok for det meste begrenset til de som vil paa fylletur til Koeben. Dette er nok mest en posisjoneringsavgang ..
20:30 avgangen har ihvertfall hvert siste avgang siden jeg begynte fly jevnlig mellom OSL og CPH i 2000. Som sagt så vil denne avgangen ikke ha noen transfer muligheter ut fra CPH, så den må isåfall basere seg på er trafikk fra Norge til CPH. Det denne avgangen passer best for er folk bosatt i København som ønsker mest mulig tid i Norge.
sK467 tar over rutetiden til 473 kl 2020 og sk473 skal gå kl 2210. Det blir da ingen cnx i CPH og videre øst eller vestover, men sikkert en god flt for Dansker som vil hjem etter endt arbeidsdag i Oslo.Ruteskiftet er fra 24/25mars
Ruteskiftet skjer 13/1!
Erfaringsmessig er det ofte ganske enkelt å få billige billetter på "oppsamlingsavgangen" 22:45 (siste avgang CPH-OSL) andre veien;)
Det blir da ingen cnx i CPH og videre øst eller vestover, men sikkert en god flt for Dansker som vil hjem etter endt arbeidsdag i Oslo. Den kunne vel bruges for folk der skal med tidlige fly ud af CPH - checker igennem, bor på Hilton og går direkte fra seng til fly!
desuden må der være en del lokale Køwenhawnere der skal hjem efter en dag i Norge.
Er der nogen som har mulighed for at se hvor mange afgange SAS i løbet af 2007 har haft mellem henholdsvis CPH-OSL og CPH-ARN.
Aktual status pr. dags dato er 13x daglig på CPH-OSL og 13x daglig på CPH-ARN.
Pr. 13/1-08 14x daglig CPH-OSL og 14x daglig CPH-ARN.
Pr. 31/3-08 14x daglig CPH-OSL og 15x daglig CPH-ARN.
Det kunne være interessant om der er tale om en udvidelse af betjeningen på hovedstadstrianglen.
En liten apropops. Hehe. Når vi først er inne på SAS DK og ic ruter videre og slikt, har jeg alltid lurt på en ting. Er det slik at det kun er piloter fra SAS SE og SAS DK som flyr de internasjonale rutene fra CPH/ARN, eller er det også flygere/flyvertinner fra SAS NO?
Tertit54
08-01-2008, 17:58
Vel, det er jo bare å spørre FBU-ever . Han er god nordmann som noen og flyver A330 for Sas, og det er helt sikkert mange flere.
OSLflyer
08-01-2008, 18:04
Du kan jo spørre FBU 4EVER ;)
OSLflyer
08-01-2008, 18:05
Der var jeg for sent ute gitt!
sail4fun
08-01-2008, 18:09
Well, svaret er jo for piloter at de bemannes fra NO/SE/DK
For kabinen så var det også der frem til 2003 bemaning fra NO/SE/DK, men etter 2003 (+/-) er det ingen nyrekrutering fra SAS Norge til cabinen i SAS IC, men de Norske jenter og gutter som fløy IC for fortsette med det. De Norske kabinansatt som fly ic fly også 737 , altså kombinasjon Airbus og 737. Slik som kabinansatte i SE og DK fly kombinasjon av AL og 737 og/eller MD eller 321/319.
Og hvordan er dette fordelt? Mellom Sas NO/DK/SE? Både når det gjelder piloter og flyvertinner
sail4fun
08-01-2008, 18:44
Kabinen var vel 3-2-2 (DK-SE-NO) delt i produksjonen bla a. historisk for ikke å knele IC hver gang Danskene streiket...
Husker ikke om det er noen regel for cockpit, eller om det er behov/senioritet/søknad som gjelder