PDA

View Full Version : SAS, så lavt priset på børsen at man _må_ kjøpe ?


sail4fun
08-01-2008, 11:08
Er SAS nå så lavt priset at man bare må¨kjøpe ?

Balle Chlorin
08-01-2008, 11:10
Lavt priset i forhold til hva? I forhold til inntjening? I forhold til tidligere toppnotering? At en aksje raser i pris på et halvt år, er ikke nødvendigvis det samme som at den er et godt kjøp. Et gammelt børsjungelord er at man aldri skal prøve å fange en fallende kniv. (Fritt oversatt fra engelsk)

sail4fun
08-01-2008, 11:32
Ja f.eks en sammenligning av børsverdien for SAS gruppen og Norwegian gir intrykk av at minst en av de er feilpriset

OJB
08-01-2008, 12:18
Dette er et spørsmål om kunnskap , tro og vilje til å satse/ta sjanser.
Man må ha råd til å tape det man satser.
Personlig ville jeg kjøpt nå.

Balle Chlorin
08-01-2008, 12:22
Og så er jo spørsmålet hvem av de 2 selskapene som er feil priset. Et annet børsjungelordtak sier at markedet aldri tar feil, ergo forventer markedet at det er større sjanse for å tjene penger om man har NAS aksjer, enn om man er eier i SAS. Hvis du sitter på annen informasjon/kunnskap enn det markedet har, og i tillegg har tro på SAS, bør du benytte anledningen nå til å bunkre aksjer. Om SAS er så billig nå at man må kjøpe, er det ingen som vet. Det er det som er så morro med aksjer, ingen vet stort sett noenting om framtida :-)

C172
08-01-2008, 22:28
Markedet venter nok på en styreavgjørelse ang salg! Så venter store investeringer!

LN-AFG
08-01-2008, 22:49
Med tanke på at SAS har mye uvisshet fremover, er det ikke en aksje jeg vil satse på. Har hatt 1 børspost ved to anledninger for å prøve aksjen, men stort sett alltid gått i null på den.

Holder meg unna for fremtiden.

imm
09-01-2008, 21:12
Vi er inne i en konjunkturoppgang av de sjeldne. Arbeidsledigheten er rekordlav, bedriftene tjener penger som grass, og man ser ikke på utgiftene på samme måte som når det er dårlige tider. Man tar seg råd til litt ekstra reisevirksomhet, og man reiser gjerne på litt dyrere billetter også, uten at det gjør noe for de som betaler (det er sjeldent den reisende).

Til tross for en økonomisk gullalder tjener ikke SAS penger.

Hva skjer dersom (verdens)økonomien skulle få seg en nedtur? Mange mener det vil skje. Det er en relativt nervøs stemning i finansmarkedene for tiden, og lokomotivet USA vil muligens få seg en smell som vil merkes over hele verden. Reisevirksomheten trappes ned, bedrifter ser seg om etter billist mulig billetter osv osv.

Kanskje det ikke er noen grunn til å løpe å kjøpe aksjer? Kanskje det er på tide å sitte på sidelinjen med pengene trygt plassert i banken? At SAS aksjene har en lavere verdi nå enn for en stund tilbake, behøver ikke bety at den er billigere.

IMM

Blubird
09-01-2008, 21:46
Generelt er vel ikke dette tiden for å kjøpe aksjer for menigmann. Men det er klart, man kan jo alltids shorte.

gustavf
09-01-2008, 21:54
Shorting er ihvertfall ikke for meningmann.

Balle Chlorin
09-01-2008, 21:55
Er det noe menimann ihvertfall bør holde seg unna på børsen, er det vel shorting og sånne ting...... Men som imm sa, at en aksje har lavere verdi enn for litt siden, betyr ikke at den er et bedre kjøp nå enn for litt siden. Det er gjerne en grunn til at verdien har gått ned.

Balle Chlorin
16-01-2008, 16:51
Kanskje på tide å kjøpe nå? 55 kr nå, omtrent eneste blå på Oslo Børs. Bra omsetning, til SAS å være.

sail4fun
05-02-2008, 16:29
Fælt så Norwegian får gjennomgå på børsen i dag da, er det en reaksjon på FR sine resultater og tanker om fremtiden ?

TCAS
05-02-2008, 16:55
Blir spennende å se hva som skjer med SAS-kursen etter dagens styremøte. Jeg har tro på at den vil gå opp, da SAS endelig har bestemt seg i et par viktige spørsmål og dermed kan fokusere på fremtiden.

fokkeren
05-02-2008, 20:24
Vent til fjere kvartal tallene for 2007 er klare ,redd de er blodrøde.
Ikke bare på grunn av Q400 problemene.

LN-MOW
05-02-2008, 20:38
SAS synes aa gaa i rutinemessige boelgedaler. Er historien en maalestokk, saa vil jeg bare si: LOEP OG KJOEP!!!! (etter kvartalstallene er lagt ut)

Someone
05-02-2008, 20:56
Flyselskaper har tradisjonelt tjent mesteparten av overskuddet i 2 og 3 kvartal og det er ingen grunn til at dette skal være annerledes nå. Dette er helt normale bransjesvingninger og som ikke er noe fenomen som kun finnes i Luftfarten. F.eks innen bryggeribransjen så er januar og februar svært dårlige måneder og det å gå i tap i da er ingen uvanlighet. På samme måte er det med flybransjen som har gode og dårlige måneder

Balle Chlorin
06-02-2008, 17:41
I etterpåklokskapens ånd kan vi vel trygt fastslå at når denne tråden ble startet, var ikke tiden inne for å kjøpe SAS allikevel..... Kræsjlandet på 46 i dag.

TCAS
06-02-2008, 18:10
Vet ikke helt om du spekulerer i aksjer selv Balle Chlorin, men selvfølgelig, dersom du er daytrader så ville du gjort en dårlig deal om du kjøpte SAS i går og solgte i dag. Men de fleste tenker langsiktig, så kun fremtiden vil vise om det er en god deal.

OSLflyer
06-02-2008, 18:15
I etterpåklokskapens ånd kan vi vel trygt fastslå at når denne tråden ble startet, var ikke tiden inne for å kjøpe SAS allikevel..... Kræsjlandet på 46 i dag.


...og bunnen er sikkert ikke nådd siden Mats og gubbeklubben ikke valgte å selge unna STS og SGS. Det gir ikke akkurat de beste signalene hos investorene.

Idag synes SAS-aksjen interessant kun for folk med et nostalgisk forhold til denne skadeskutte skandinaviske elefanten med en resultatmargin på 0,01%.

Jarlabanke Vking
06-02-2008, 18:28
man trenger jo ikke å være rakettforsker for å skjønne at vi er inne en tid med mange skyggedaler i verdensøkonomien, og de aksjene som får gjennomgå først er jo de næringene som er mest sensitive for slike svingninger som feks aksjer i flyselskap.

Jeg personlig tror SAS er klar til å vise muskler og at de vil forbedre resultatet i 2008, men som sagt markedet er inne i en usikker tid.

Skulle jeg kjøpt aksjer i NAS så ville jeg overveid det nøye med tanke på yielden i framtiden med så mange nye maskiner med kun et antall seter ombord.

easy comes, easy goes. ;-)

sail4fun
14-05-2008, 20:27
Oslo Børs i pluss igjen
Børskommentar: Oslo Børs har visket bort årets tap.

Øyvind Thyri, TDN Finans , Cecilie Langum

Lave inflasjonstall fra USA sørget for en solid oppgang på den hjemlige børsen. Oslo Børs holdt seg solid i pluss utover ettermiddagen, der en knallsterk oljepris også bidro til å gi gass.

Inflasjonstall fra USA gir hovedindeksen et solid løft mot slutten av dagen. De svært viktige nøkkeltallene viser at prisveksten i USA er lavere enn ventet.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1402052.ece?jgo=c1&WT.svl=article_readmore

MEN SAS og Norwegian ligger på kurser rundt årets laveste

imm
15-05-2008, 20:38
Da denne tråden ble startet var kursen på ca 55kroner for en aksje hvis ikke jeg tar helt feil.
Den er idag på 41,60 altså ned rundt regnet 25% siden da.
Hadde man investert 1 million kroner for ett år siden og solgt idag, hadde man tapt 690.700 kroner.

IMM

sail4fun
15-05-2008, 20:43
Godt man ikke kjøpte DY på samme tidspunkt, Endring hittil i år -46,75% , SAS Endring hittil i år -39,49%

Someone
16-05-2008, 00:28
Da denne tråden ble startet var kursen på ca 55kroner for en aksje hvis ikke jeg tar helt feil.
Den er idag på 41,60 altså ned rundt regnet 25% siden da.
Hadde man investert 1 million kroner for ett år siden og solgt idag, hadde man tapt 690.700 kroner.

IMM

eehh jeg tror nok du hadde strøket i matte med den uregningen der....begynner man med 1mill og taper 25% har man tapt 250.000;)

Uansett er flyselskaper noe jeg holder meg laaaaangt unna på på børsen.