PDA

View Full Version : Squak ???????


Lennart
04-01-2008, 21:34
Noen som kan gi en dyp forklaring på hvordan squak fungerer ?
Hvorfor det gis, og hva tallene betyr ?
Kan en flights squak forandres under en tur ? Og hvorfor, osv osv

Speedbird
04-01-2008, 21:43
Squak koden er en firesifret kode som alle fly får før de tar av fra en kontrollert flyplass,
eller hvis de entrer ett kontrollert luftrom.

Småfly uten flightplan bruker vanligvis koden 7000, men kan også få tildelt en unik
kode hvis det kreves pga seperasjon mellom andre fly.

Grunnen til at det gies er at flygelederne lettere skiller alle de ulike flyene på radaren,
og de får en egen tag med f. eks. reg bokstaver eller flightnummer.

Tallene i seg selv betyr egentlig ingenting, men man har noen få besemte koder,
som f.eks. 7000 (VFR) 7500, 7600 og 7700 (som betyr PAN, MAYDAY og COMFAILURE,
husker ikke hvilke som betydde hva).

En squak kode kan forandres under tur, men for rutefly er det sjeldent,
men jeg har opplevd det ofte med småfly.

Transponderen hvor man taster inn denne koden har flere moduser,
vanligvis standby, A-modus (kun sender koden), C-modus (høyderapporterende)
og S-modus (mye mer info - kom for få år siden). I tillegg er den knyttet opp til
TCAS på de flyene som har det.

OMW
04-01-2008, 21:50
Litt mer bare:
Betegnelsen squawk kommer forøvrig fra det engelske verbet som betyr å ytre seg med et skrål :D

7500 er hijack
7600 com failure
7700 emergency.

7000 er VFR i Norge blant annet, mens det vel i UK pluss diverse andre steder er 2000.
(Har jeg ikke lest at dette er ICAO norm.. hmm)

I US of A er det naturligvis forskjellig, her er VFR 1200. Koden endres fra tid til annet når man flyr IFR også.

Mode-S har datalink som kommuniserer med bakkeradaren, man kan sende og motta informasjon "elektronisk" i stedet for vanlig primær- og sekundærradar (Mode-C)

KennethGS
04-01-2008, 21:52
som betyr PAN, MAYDAY og COMFAILURE,
husker ikke hvilke som betydde hva).

Når ble kapring PAN?

Fra Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Squawk_code):
* 7700: General Emergency[1]
* 7600: Lost Communications[1]
* 7500: Unlawful Interference (Hijack)

STARSHIP 2
04-01-2008, 22:10
Litt mer bare:

7000 er VFR i Norge blant annet, mens det vel i UK pluss diverse andre steder er 2000.


2000 skal en IFR som ikke har fått tildelt kode bruke :), ikke VFR.

I Norge bruker gjerne ambulansehelikopter 5200.

De som flyr langt må ofte bytte kode underveis når de flyr fra et "kodested" til et annet, feks fra Island til Norge, eller "Nissefly" fra Finland til England.

Grunnen for å gi koden er at ATC(flygelederne) skal kunne skille flyene fra hverandre og ta radarkontakt. Dersom rett kode settes inn vil etiketten på radaren vise navnet på flyet, feks LNJET eller WIF128. Dette kan brukes både til å gi trafikkinformasjon og atskille fly. Du trenger ikke alltid bli tildelt en kode selvom du flyr i kontrollert luft, men det er vanlig.

TCAS
04-01-2008, 22:13
Det er ikke langt fra Bergen/Stavanger og over til UK, men der byttes det også squawk-kode når man kommer i kontakt med "Scottish" :)

atck
05-01-2008, 00:37
Grunnen til at det byttes kode en gang i blant er at det kun er 4096 firesifrede koder tilgjengelig, sånn rent teoretisk. Tallene som brukes i transponderen går fra 0 til 7. Altså har man 8x8x8x8 = 4096 koder å bruke.
Til sammenlikning finnes det ca 17 millioner Mode-S-koder. Det er jo noen fly det. Mode-S kommer på alle nye fly, men det er ikke tatt i bruk skikkelig til "standard" flykontroll. Fordi utstyret for denslags ikke er ferdigutviklet. Forøvrig er det jo Mode-S-koden man ser på "radarene" på PC.

Ellers er det slik at det er den gode gamle transponderen som faktisk er det som hovedsaklig brukes for å se flyene for oss flygeledere. Det finnes noen få primær-radarer igjen til sivilt bruk, men stort sett er det altså forskjellige varianter av SSR-radar som brukes. Radarhodet sender ut en spørrepuls, transponderen i flyet svarer på en annen frekvens med en firesifret kode og henger samtidig på høyden til flyet. Tiden før svaret kommer tilbake avgjør posisjonen til flyet og flere oppdateringer viser retning og hastighet.

Sånn går nu dagan i lufta.

Kyrre

VoiceCom
05-01-2008, 00:40
Tallene som brukes i transponderen går fra 0 til 8. Altså har man 8x8x8x8 = 4096 koder å bruke.


Ehhh - pirk, pirk. De går fra 0 til 7 - altså har man 8^4 koder = 4096, ja ;)

atck
05-01-2008, 00:47
Doh. For å si det enkelt: Jeg har fri i morgen, ingen 8-timers-regel å forholde seg til. Eller var det 7 timer? ;-)

K

Lennart
05-01-2008, 01:46
takker for alle svar, jeg tror jeg ble litt smartere, eller........ hihi

BSSW
05-01-2008, 03:34
Mode-S har datalink som kommuniserer med bakkeradaren, man kan sende og motta informasjon "elektronisk" i stedet for vanlig primær- og sekundærradar (Mode-C)

Mode-S kommuniserer også mellom fly (ref TCAS) lik at TCASen vet hvor langt borte et fly er og hvor stor høydeforskjell det er slik at TCAS kan fungere som den skal.

Dæven jeg husker faktisk noe fra VK2 Avionikk :8:

KennethGS
05-01-2008, 04:03
Dæven jeg husker faktisk noe fra VK2 Avionikk :8:

Kanskje du kan ta en gjennomgang av Elementary Surveillance, Enhanced Surveillance, og Extended Squitter også da? ;)

BSSW
05-01-2008, 04:14
Kanskje du kan ta en gjennomgang av Elementary Surveillance, Enhanced Surveillance, og Extended Squitter også da? ;)

Que!!! Husker ikke så mye derifra :) Det er trossalt 3, snart 4, år siden jeg gikk Avionikk og har brukt veldig lite av det siden da.

KennethGS
05-01-2008, 04:29
Tsk.. Bare skryt altså...? ;)

BSSW
05-01-2008, 04:37
Hysj..... ikke si det til noen :p ;)

OMW
05-01-2008, 08:44
Mode-S kommuniserer også mellom fly (ref TCAS) lik at TCASen vet hvor langt borte et fly er og hvor stor høydeforskjell det er slik at TCAS kan fungere som den skal.
OK, det høres jo logisk ut at andre med TCAS kan plukke opp vår mode-S, og ikke bare Mode-C informasjon. Eneste jeg har fløyet med Mode-S var Garmin G1000. Iallefall på utgavene jeg fløy, var eneste informasjon vi fikk om annen trafikk via feed fra bakkeradar. Såkalt TIS, Traffic Information Service.

Speedbird
05-01-2008, 12:19
Nå må du briefe litt, Olav!
Finn frem lærebøkene dine! :p

Beklager Kenneth, tenkte på Hijack - men skrev PAN (som er noe man sier via radio hvis man f. eks. har en meget syk passasjerer e.l.).

BSSW
05-01-2008, 22:16
Nå må du briefe litt, Olav!
Finn frem lærebøkene dine! :p

Tror jeg slutter mens leken er god :D