PDA

View Full Version : Cserie som erstatning for SAS MD-80?


oyKIE
04-01-2008, 19:19
Hei alle sammen!

Dette er min første post på Scanair forumet. Etter å ha lest at SAS vil redusere sine utslipp kraftig fra 2014 på grunn av et mulig nytt fly med karbonfiber og ny motor kom jeg til å tenke på en sak. Kan det være en ide for SAS å erstatte dagens MD-80 med C130 fra Bombardier?

Flyet tar 145 seter (sikkert trange) nøyaktig det samme som SAS sin MD-80. Flyet skal fly i 2013, så jeg kom til å tenke at dette slett ikke var en dårlig ide.

Se for dere en løsning hvor SAS erstatter Q400 med NextGen CRJ og blir "Launch customer" for C-serien. Da må SAS få noen heftige rabatter. Selv om SAS kanskje ikke har så god erfaring med å lansere nye Bombardier produkter (ref Q400 problematikken). Men med å bestille alt nytt materiell fra en og samme leverandør burde de få heftige rabatter.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/01/04/074614.htm

Tommy777
04-01-2008, 19:27
Velkommen ombord. :)

Er litt usikker paa om dette er noe foerstevalg. Tipper at det blir griser som erstatter MD80ene. (griser = 737)

oyKIE
04-01-2008, 19:31
Velkommen ombord. :)

Er litt usikker paa om dette er noe foerstevalg. Tipper at det blir griser som erstatter MD80ene. (griser = 737)

Takk for det. Hehe.

Og jeg som trodde Grise bare var 736. men er dette en samlebetegnelse for alle 737? Så litt på spesifikasjonene for C130 på Bombardiers hjemmesider. Det ser ut som om flyet ikke har så mye mindre kabinareal enn en MD-80 og ellers kan matche MD-80 på nyttelast og rekkevidde. Flyet er bredere og motorene bak vingen på MDen tar jo unødvendig mye av plassen ombord i flyet. Også på cargorommet er de omtrent like store.

MountainDew
04-01-2008, 19:38
Har de bestemt seg for å bygge C130? Synes det har vert så mye frem og tilbake i dette prosjektet. Bombardier skulle ha kjøpt F Dornier 728J og 928J prosjektet den gangen de hadde muligheten. Er rimelig sikker på det hadde vert en suksess og en sterk konkurrent til ERJ 170/190.

Tommy777
04-01-2008, 19:40
Ja, det er et vakkert fly!

732 = griseklassiker
733 = gammel gris
734 = braathens feit julegris
735 = braathens medium gris
736 = mini gris
73G = medium gris
738 = feit julegris
739 = maxi gris
739ER = grisetortur

Arnt Helge
04-01-2008, 19:52
Hei alle sammen!

Dette er min første post på Scanair forumet...

Velkommen ombord buddy. :D

LN-MOW
04-01-2008, 19:56
Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....

Stian
04-01-2008, 19:59
Synes "gris" er en passende betegnelse på enhver 737.
Det var iallefall ikke skjønnheten som stod i høysetet da den ble designet.
737-800 med winglets er den eneste varianten av dette flyet som jeg ikke synes er direkte stygt.

oyKIE
04-01-2008, 20:06
Har de bestemt seg for å bygge C130? Synes det har vert så mye frem og tilbake i dette prosjektet. Bombardier skulle ha kjøpt F Dornier 728J og 928J prosjektet den gangen de hadde muligheten. Er rimelig sikker på det hadde vert en suksess og en sterk konkurrent til ERJ 170/190.

De har ikke bestemt noe enda. De trenger en launch customer som er villig til å bestille 50 fly. Aller helst ønsker de at to selskaper forplikter seg siden da er det mindre risiko. Nå som Pratt har sagt ja til å levere en ny motor til C-serien ser det lysere ut enn på lenge. Men jeg er enig i at 728 og 929 fra Dornier hadde vært en slager. Selv om flyet ikke var like bredt som C-serien 3,28 meter mot 3,4 meter kabinbredde. Lufthansa insisterte på at maks bredde skulle være 3,28 meter så ikke et billigselskap skulle være fristet til å putte seks seter i bredden. Blir spennende å se om noen blir fristet til å gjøre det i C-serien, selv om de dreper all komfort.

Ja, det er et vakkert fly!

732 = griseklassiker
733 = gammel gris
734 = braathens feit julegris
735 = braathens medium gris
736 = mini gris
73G = medium gris
738 = feit julegris
739 = maxi gris
739ER = grisetortur

Hehe. Stilig! Lærer noe nytt hver dag. :-) Også så mange valg altså :-)

Velkommen ombord buddy. :D

Thanks mate!

LTH
04-01-2008, 20:06
Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....

Altså A380 er en SMÅGRIS???

LN-MOW
04-01-2008, 20:08
Gjelder bare Boeinger ... :colgate:

sukram
04-01-2008, 20:12
Ja, det er et vakkert fly!

732 = griseklassiker
733 = gammel gris
734 = braathens feit julegris
735 = braathens medium gris
736 = mini gris
73G = medium gris
738 = feit julegris
739 = maxi gris
739ER = grisetortur

Apropos 737-700; det er naturlig at den forkortes med noe annet enn de andre grisene, fordi dette ville bare bli 737 og man visste ikke om man snakket om 737 "in general" eller om 737-700. Men hva står G'en for i 73G?

Gunda? Gunnar?

LTH
04-01-2008, 20:18
Apropos 737-700; det er naturlig at den forkortes med noe annet enn de andre grisene, fordi dette ville bare bli 737 og man visste ikke om man snakket om 737 "in general" eller om 737-700. Men hva står G'en for i 73G?

Gunda? Gunnar?


G står for 7 = nr syv i alfabetet... derfor 700 :D

KennethGS
04-01-2008, 20:23
Begrepet smaagris er den offisielle Scanair-betegnelsen paa et fly hvis vingebredde er stoerre enn lengden ....

Er du sikker på at du vil stå for den definisjonen?

La meg nevne noen eksemplarer som dermed er definert som smågriser:

Airbus A318
Airbus A319
Airbus A330-200
Airbus A340-200
Airbus A380-800

Boeing 737-600
Boeing 747SP
Boeing 767-200

Jeg vet ikke om jeg skal være helt enig.... :rolleyes:

LN-MOW
04-01-2008, 20:57
Sm jeg sa - gjelder bare Boeing. Og jeg synes alle tre passer utmerket!!

Tommy777
04-01-2008, 23:13
Sm jeg sa - gjelder bare Boeing. Og jeg synes alle tre passer utmerket!!

LOL :D

Naa erter du paa deg noen SP fans. Jeg er ikke en av dem, men vil ikke paastaa at 762 er et grisefly

B767
04-01-2008, 23:20
C130 ?? hvordan ser den ut ??

eg trodde det va snakk om en herkules..

Trety
05-01-2008, 00:01
Nå skal jo ogs SAS DK's MD'er erstattes, og da er Airbus A319 og A320 mer opplagte valg for å passe sammen med de eksisterende A321'ene. 737 kommer nok sånn sett bare til å erstatte de svenske MD'ene. Det er lenge til 2013, antakelig for lenge for SAS.

LN-MOW
05-01-2008, 00:27
Har de bestemt seg for å bygge C130? .

Ser slik ut ...

http://www.bombardier.com/index.jsp?id=3_0&lang=en&file=/en/3_0/3_8/3_8_1.jsp

,,

BSSW
05-01-2008, 02:26
Synes vi skal "bestemme" at det kun er 735 og 736 som er smågriser og resten av 737ene er bare griser. Eneste unntaket er A380 som er en komprimert smågris.

C130 ligner ganske mye på en A320 familie maskin, lignende vertical stab og lignende tail cone (som jeg ikke liker). En tail cone skal stoppe rett etter sideroret ala 737 og [aarg...] MD80/90

KennethGS
05-01-2008, 03:12
En tail cone skal stoppe rett etter sideroret ala 737 og [aarg...] MD80/90


Nei, nå får du gi deg! Verden har gått videre, og disse 60/70-talls designene dine er forlengst ut...^_^

BSSW
05-01-2008, 03:17
Nei, nå får du gi deg! Verden har gått videre, og disse 60/70-talls designene dine er forlengst ut...^_^

Nå kom jeg på at Dashen også slutter rett etter sideroret.

KennethGS
05-01-2008, 03:28
Turboprop det vettu.. En helt annen lekeplass i det store og det hele...

BSSW
05-01-2008, 03:36
Skal la den gå for denne gang KennethGS :D

oyKIE
05-01-2008, 18:40
Nå skal jo ogs SAS DK's MD'er erstattes, og da er Airbus A319 og A320 mer opplagte valg for å passe sammen med de eksisterende A321'ene. 737 kommer nok sånn sett bare til å erstatte de svenske MD'ene. Det er lenge til 2013, antakelig for lenge for SAS.

Jepps. Men om SAS forenklet flyflåten tror jeg mange vil bli forundret;-) Hvorfor nøye seg med bare to kortdistansefly, når de har hatt tre... hehe

C130 ?? hvordan ser den ut ??

eg trodde det va snakk om en herkules..

Hvordan legger vi ut bilder i forumet her? Jeg kan poste noen flotte bilder!

C-serien vil ha 30" avstand mellom seteryggene med 145 seter. Akkurat som de nye 73G flyene til SAS. Men hvert av setene vil være bredere enn på 737, så de vil føles mer komfortable.

gustavf
05-01-2008, 18:54
Hvordan legger vi ut bilder i forumet her?

Trykk på "quote" eller "Go advanced". Det er et valg for "Attach files" et stykke under tekstboksen der du skriver svaret.

STARSHIP 2
05-01-2008, 19:44
C130 er og blir hercules, latterlig å kalle en ny flytype for det...

Grisen er B736 for meg også!

EB
06-01-2008, 17:38
737-100 (som Tommy glemte) må vel da være marsipangrisen?

Someone
06-01-2008, 23:23
De har ikke bestemt noe enda. De trenger en launch customer som er villig til å bestille 50 fly.

Stiller meg tvilende til at det frister SAS å være launch customer for enda en ny flytype,,,,og da har jeg ikke engang sagt launch customer for en ny flytype fra Bombardier....:rolleyes:

Superhai
07-01-2008, 02:19
737-100 (som Tommy glemte) må vel da være marsipangrisen?

Eller spiderpig.

LN-MOW
07-01-2008, 02:28
Eller spiderpig.

Nei, den eneste Boeingen som har flydd opp-ned er 707. Saa det er 707 som er Spiderpig ... :lol:

.

http://www.youtube.com/watch?v=714-Ioa4XQw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ra_khhzuFlE

..

CK
07-01-2008, 08:35
CSerries ser veldig lekker ut, men spørsmålet - som alle spør seg - er om Bombardier i det hele tatt vil lansere familien. Den har vel vært på tegnebrettet i 5-6 år, og kansellert minst én gang tidligere.

Når det gjelder SAS, så er vel selskapet lite sulten på å være launch-customer for et nytt fly - kanskje særlig et fra Bombardier...

BSSW
07-01-2008, 11:53
Nei, den eneste Boeingen som har flydd opp-ned er 707. Saa det er 707 som er Spiderpig ... :lol:


Mener å huske at en Kaptein Grenland tok en loop med en B737 :rolleyes:

Eller kanskje FBU 4EVER kan ordne det :p

Concorde
07-01-2008, 12:45
Husker en historie fra Fornebu med en MD80 som loopet på C-sjekk. Om dette var sant eller ikke aner jeg ikke.