View Full Version : Q400 i Widerøe
Da var ifølge Avisa Nordland/Bladet Tromsø klart at Widerøe vil gå for Q400.
Isåfall skal det bli spennende å se hvordan pressen omtaler eventuell ny bruk av Q400.
Link her. (http://www.itromso.no/nyheter/article128659.ece)
Nå har jo jeg påstått dette siden Q400 ble satt på bakken etter et styrevedtak i SAS, men meget gledelig å se at Widerøe igjen fronter Q400 i media!
Her er en bedre artikkel folkens: Widerøe vil ha ny Q-400 (http://www.an.no/nyheter/article3257514.ece)
Og forresten: Jeg gleder meg til å fly Q400 igjen! ;)
E!
sirpjalle
04-01-2008, 11:38
Da var ifølge Avisa Nordland/Bladet Tromsø klart at Widerøe vil gå for Q400.
Isåfall skal det bli spennende å se hvordan pressen omtaler eventuell ny bruk av Q400.
Link her. (http://www.itromso.no/nyheter/article128659.ece)
Så bra..... :D
Dette var vel ikke mer enn forventet. Q400 har jo vist seg å være en god maskin for Widerøe. :up:
Bare lurer på en ting...
-Har Widreøe vedlikehold på sine egne Q400, mens SAS hadde vedlikehold på sine ?
-Tenker bare litt høyt siden SAS har hatt problemer med denne flytypen,-mens Widerøe tilsynelatende ikke har ? -Kan det ha noe med hvor nøye man er/hvordan kvaliteten på jobben bli gjort.... ?
Bare lurer på en ting...
-Har Widreøe vedlikehold på sine egne Q400, mens SAS hadde vedlikehold på sine ?
Ja, det stemmer.
Og i følge loggen (http://www.yyznews.com/airportlog.html) fra YYZ, så står den femte WF maskinen ferdigmalt.
KennethGS
04-01-2008, 20:36
YYZ 02-Jan C-FNEC DHC8-Q402 Wideroe's colour scheme, AF YZD as "DHC9" at 1207hrs (msn 4183)
Så da får man se da, hvor lang tid det tar før man hiver på et "NG"-klistremerke og sender den over dammen... ^_^
Den blir nok flydd over dammen før du aner det :)
Trodde vi hadde sendt folk over for å fly den hjem allerede jeg...
Tar på å ha juleferie, he he ^_^
Forresten, noen som vet når den kommer?
E!
Det forlyder at "LN-WDE" skal innom Calgary før den flyes over dammen. En smule modifiering skal gjøres.
Utflyttet
06-01-2008, 00:53
Det forlyder at "LN-WDE" skal innom Calgary før den flyes over dammen. En smule modifiering skal gjøres.
Skal de henge på fire hårfønere og så parkere den i et partytelt på OSL? ;)
-A
Jeg trodde den allerede hadde vært inne for å modifiseres
Nei, det er en "standard" Q400 de har produsert, som alle andre Q400 de produserer for tiden.
Nei, det er en "standard" Q400 de har produsert, som alle andre Q400 de produserer for tiden.
Ja, men så har jeg forstått det slik at den ble satt inn igjen på en MOD-linje etterpå for å Mod'e tingene som ble oppdaget etter Ålborg, Vilnius og CPH hendelsene.
Bizflyer
06-01-2008, 01:50
Synes jeg leste at Widerøe skulle gå for "en ny versjon av Q400".
Er det noen som vet om SAS har "den nye versjonen" eller "den gamle versjonen"?
Jeg skjønner mindre og mindre av dette Q400 hysteriet.
Og forresten: De tre havarerte maskinene; står de fortsatt som vrak i Aalborg, Vilnius og Kastrup?
BF:cool2
STARSHIP 2
06-01-2008, 02:37
er det ikke snakk om gammel standard q400 og ny standard q400? like forvirra jeg. Men bra at WIF skal fly q400 igjen!
Og forresten: De tre havarerte maskinene; står de fortsatt som vrak i Aalborg, Vilnius og Kastrup?
Vet ikke hvordan det er nå, men 14.12. så den i Vilnius slik ut.
14835
Skal vel oppgraderes til 78 seter.
Finnes det i det hele tatt noen Q400 NG (new generation)?:question:
Synes jeg leste at Widerøe skulle gå for "en ny versjon av Q400".
Er det noen som vet om SAS har "den nye versjonen" eller "den gamle versjonen"?
Jeg skjønner mindre og mindre av dette Q400 hysteriet.
Jeg også er forvirret!! Kan noen oppklare dette med "nyversjon" Q400? Jeg leser mye luftfart, men har tilgode å registrere noe som helst om Q400 NG :question:
KennethGS
06-01-2008, 12:37
Finnes det i det hele tatt noen Q400 NG (new generation)?:question:
Næh...:rolleyes:
De tre havarerte maskinene; står de fortsatt som vrak i Aalborg, Vilnius og Kastrup?
Frågade samma sak i en egen posting men fick inget svar! Bra med bilden på LN-RDS i Vilnius 14 dec.
Beträffande LN-RDI så är det registrerat 7 flighthours / 5 cycles mellan 1-17 december så den kanske har reparerats.
Q400 NG er bare bløff, den finnes ikke, enkelt og greit. De kaller bare de nye modifiserte flyene for NG.....
Ingen av selskapene, eller Bombardier, har noen gang snakket om Next Generation til media, så å beskylde noen for å bløffe er kanskje litt drøyt. Det er bare et internt arbeidsnavn kan man vel si. Hva som blir det endelig vet ingen ennå (mest sannsynlig bare Q400 som i dag), så man kan vel like gjerne kalle det Q4XX :)
Som sagt i en annen tråd, en del av forhandlingene mellom SAS og Bombardier er bl.a. å komme frem til hva som skal gjøres av modifikasjoner før maskinene settes inn i trafikk igjen. Først da vet man hva en Q400NG/Q4XX er for noe :)
Q400 er jo en relativt ny flytype og det er merkelig at det må så mange modifikasjoner til for at flyet skal fungere fint for flyselskapene. Tyder dette på at flytypen rett og slett er for dårlig utviklet:question: Er det hastverk som ligger bak alle problemene med Q400:question:
Flytypen har jo et meget bra potensiale, høy fart, forholdsvis støysvak i kabinen og bra kapasitet kombinert med bra rekkevidde.
Kan det være aktuelt for WF med den foreslåtte XL-utgaven av Q400?
KennethGS
07-01-2008, 21:04
Ingen av selskapene, eller Bombardier, har noen gang snakket om Next Generation til media, så å beskylde noen for å bløffe er kanskje litt drøyt.
Nja... :rolleyes:
Sånn som det ser ut nå betyr det enten regionalt jetfly eller en moderne ny generasjon av Q400, sier informasjonsdirektøren i Widerøe, Richard Kongsteien. (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.4382090)
...og...
I forhandlinger med Bombardier står det mellom et lite regionalfly med jetmotorer, eller neste generasjon av Q400-fly, sier Watle til Finansavisen. (http://www.sb.no/article/20071220/NYHETER/285567178)
...for å nevne noen...;)
Tenkte jeg ikke kom til å savne Q-400 med tanke på lasting lossing med den er 1000 gang bedre enn F-100.
Til dere som jobber på TRF, får Q400'ene som er parkert der flydd seg noen turer ?
Nja... :rolleyes:
...og...
...for å nevne noen...;)
Jaaaa, men om de sier "neste generasjon" eller en "ny versjon", så har de uansett aldri sagt at det skal finnes en maskin som heter "Q400NG/Next Generation" som et egetnavn. That's my point :)
KennethGS
08-01-2008, 07:10
Til dere som jobber på TRF, får Q400'ene som er parkert der flydd seg noen turer ?
Nei... De blir startet opp med jevne mellomrom så motorene, hydraulikken, og elektronikken får rørt på seg, men de har ikke vært i lufta...
Jaaaa, men om de sier "neste generasjon" eller en "ny versjon", så har de uansett aldri sagt at det skal finnes en maskin som heter "Q400NG/Next Generation" som et egetnavn. That's my point :)
Neida, du har rett i det, men det antydes jo at det er et skille mellom "de nye" og "de gamle" ved å kalle det en ny generasjon/versjon...
Med ord kan uvitende bedras sier jeg :drunk:
KennethGS
08-01-2008, 09:17
Med ord kan uvitende bedras sier jeg :drunk:
Er vel heller et uheldig ordvalg som kan tolkes feil...
...men noe må man jo si, som "damage control", etter at SAS-ledelsen tråkket i salaten ved å grounde hele flåten.
Det finnes nemlig bare ett fly for WF, enten man liker det eller ei...
Gulboble
08-01-2008, 10:09
Er vel heller et uheldig ordvalg som kan tolkes feil...
...men noe må man jo si, som "damage control", etter at SAS-ledelsen tråkket i salaten ved å grounde hele flåten.
Det finnes nemlig bare ett fly for WF, enten man liker det eller ei...
Forøvrig mener jeg at SAS ledelsen "har klønet det til" for WF.
Se link til artikkel i SA.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/article574385.ece
Artig og se bilde av "testmodellen" LN-WDZ som er avbildet i artikkelen.
KennethGS
08-01-2008, 14:38
Artig og se bilde av "testmodellen" LN-WDZ som er avbildet i artikkelen.
...og den er savnet ennå... Den hadde jo plass til bagasje foran også... :)
ENGM RAMP
08-01-2008, 16:33
Testmodellen? Dette var en som var innleid var det ikke? Og var den annerledes konfig på den siden den tok bagasje foran også?
Æ bærre spør! :)
WDZ's neste stopp var Horizon .. tok bilde av den paa SeaTac med maaken fortsatt synlig .. ;)
Naa flyr den visst i Karibien et sted ...
Jeg tillater meg å henlede oppmerksomheten på en airpics-tråd (http://forum.airpics.com/read.php?TID=13147) fra 2002, hvor KennethGS mimret litt da LN-WDZ hadde vært nøyaktig ett år i Norge...