PDA

View Full Version : Pussigheter ved bestilling av WF-reise på sas.no

blazius
03-01-2008, 23:15
29. desember ville ikke www.wideroe.no selge meg billetter på en WF-kortbanestrekning for en reise i juni. Jeg prøvde derfor å bestille via sas.no, noe som fungerte helt fint. Men jeg stusser på et par ting:

- I reisebekreftelsen fra sas.no står det at fribagasjen er 10 kg. Skal WF sette ned kvota (fra 15 kg i dag), eller er det sas.no som ikke har peiling?

- Referansenummeret jeg har fått har fem tegn, og fungerer ikke ved oppslag på checkmytrip.com. Når jeg bestiller hos WF får jeg sekstegns referanser som fungerer på dette nettstedet. Hva er forskjellen her?

PSC TOS
03-01-2008, 23:47
For å ta det siste først. Bestillinger som blir gjort på sas.no blir laget i reservasjonssytemed resaid. Det er SAS sitt eget reservasjonssystem som passasjerlistene blir laget ut fra. Bestillinger her har fem tegn. Bestillinger via widerøe sine sider blir laget i et mye større reservasjonssystem kaldt amadeus. Dette brukes av flyselskaper og reisebyråer i mange land og bestillinger her har seks tegn.
Mener sas.no tidligere brukte amadeus, men det er billigst for dem å bruke resaid.

Når det gjelder baggasjen er jeg mer usikker. At WF skulle sette ned til kun 10 kg har ikke jeg hørt om, og det høres nå veldig lite ut.
Men tidligere har det vært at hvis man bestille WF-billetter på sas.no, så har det vært sas sine bagasjeregler som har stått på reisebekreftelsen.

OEH
04-01-2008, 00:00
At man ikke kan lete opp SAS-reservasjoner i Checkmytrip er en meget irriterende ting.

Savipix
04-01-2008, 00:03
Man får väl i princip samma info här:
https://ibp2.scandinavian.net/ibp/planandbook/searchvisitorbookingview.aspx?MKT=NO&lng=no&ID=1101

OEH
04-01-2008, 00:14
Nå lette jeg opp referansen på Lisboa-turen min om 3 uker, og det er en referanse med 6 tegn, som lar seg søke opp i CMT.
Så tydeligvis bruker de amadeus også noen ganger.

wf145
04-01-2008, 07:26
På Widerøe skal du ha 15kg, så her bør du ta kontakt med SAS snarast!

blazius
04-01-2008, 09:19
At man ikke kan lete opp SAS-reservasjoner i Checkmytrip er en meget irriterende ting.

Jepp, jeg bruker Checkmytrip og Infotriever til å holde kalenderen min oppdatert med reiseinformasjon for meg selv og familien. Mye enklere (og mer presist) enn å legge inn informasjonen manuelt. Det skal visst være mulig å få automatiske oppdateringer mht ombookinger, ruteendringer etc., men det har jeg ikke fått helt til.

blazius
04-01-2008, 09:22
At WF skulle sette ned til kun 10 kg har ikke jeg hørt om, og det høres nå veldig lite ut. Men tidligere har det vært at hvis man bestille WF-billetter på sas.no, så har det vært sas sine bagasjeregler som har stått på reisebekreftelsen.

Jeg mener at vi fikk opp 20 kg/pers mens vi bestilte, men på den endelige bekreftelsen står det 10 kg/pers. Kanskje det er gjennomsnitttet som gjelder? ;)

I dette tilfellet skal jeg reise sammen med tre andre, og vi vil ikke ha særlig mye bagasje til sammen (rundt 20 kg), så dette skal nok gå greit.