View Full Version : Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere
sail4fun
07-12-2004, 15:23
Flere flygere på Gardermoen liker ikke sikkerhetssjekkene, og skjeller ut vaktene som gjør sikkerhetsjobben
nettavisen (http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article312499.ece)
det er klart det er tungt for Luftens Erobrere (med de egoene en del av den yrkesgruppen har) å forholde seg til "kjøpepoliti"...
Når det er sagt, burde det være mulig å ha en egen sikkerhetskontroll for crew. Og blir du strippet til underbuksa én gang, finner du fort ut hva som forårsaker det, og unngår det neste gang...
Ja det er et paradoks at sikkerheten som er satt i system for bla deres egen arbeidsplass ikke settes pris på...så lenge en selv må gå igjennom sikkerhetskontrollen.
Piloter kommer ut som verste "drittkasterne"....ikke overraskende akkurat. At personer med uniform skal gis lettere sikkerhetssjekk blir vel litt fjernt.....da er det vel ganske innlysende hvordan en skal gå fram for å få "farlige gjenstander" ombord i fly.
På de store flyplassene har crew egne sikkerhets-sluser de kan bruke så de slipper stå lenge i kø. Dette er jo innført på både OSL, SVG etc
sail4fun
07-12-2004, 15:34
Nå kan det jo være at noen "Olsteiner" er ekstra ivrige i tjenesten ovenfor flygende ....
The Ticketor
07-12-2004, 15:45
Folk som ikke har respekt for at andre må gjøre en jobb har jeg ingen respekt for, eller no sånt.
Bom sjakalakk, respect!
cabincruiser
07-12-2004, 16:01
Jeg har en ting eller to å si om sikkerhetskontrollen for ansatte på OSL…
Tenk deg at du nylig har kjøpt kostbare BLÅ (som påkrevet i uniformsreglementet) støvletter til uniformsbruk. Dessverre piper de i sikkerhetskontrollen på OSL. Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen. 2000 kr rett ut av vinduet
Alle andre stasjoner tar i bruk manuell detektor ved pip. Men ikke OSL nei! Der får du værsågod ta av deg på bena! Som en annen forbryter.
Hva er det som gjør at disse security folkene på OSL tilsynelatende har større tillitsvotum enn oss crew? Hvorfor kan ikke vi også få en sikkerhetsklarering på linje med deres? Etter 20 år i denne bransjen føler jeg meg minst like tillitvekkende som de som ”kjapt og gæli??” ble "skrapt sammen fra Jessheim" til de mange mye jobbene.
Et paradoks må man vel kunne si at det er at vi har tilgang til øks i kabinen, - men støvletter?? Nei fysjom! Der gjelder det å utøve sin makt…
Og hva med de restaurantansatte innenfor kontrollen som har tilgang på svære kokkekniver?? Stadig kjøres store rengjøringstraller og andre små vogntog igjennom crewslusa UTENOM portalen selvsagt…Det henger ikke på greip! Jeg synes ikke det er det minste rart at ukvemsord noen ganger faller til disse rigide vaktene som av og til behandler oss verre enn potensielle terrorister
Og da er løsningen å skjelle de ut? :sarc
De gjør vel bare jobben sin, så hvis man vil endre regler må man vel skjelle ut de lengre opp i systemet? ;)
cabincruiser
07-12-2004, 16:15
Originally posted by GFL
Og da er løsningen å skjelle de ut? :sarc
De gjør vel bare jobben sin, så hvis man vil endre regler må man vel skjelle ut de lengre opp i systemet? ;)
Jeg sier ikke at løsningen er å skjelle dem ut - bare at jeg forstår at det noen ganger har blitt gjort. De fleste av oss nøyer oss vel med å sukke tungt for oss selv.:sarc
Superhai
07-12-2004, 16:55
OSL har en annen sikkerhetsinstruks enn avinor har på "sine" flyplasser. Og når du bruker håndetektor så skal egentlig støvler og sko av hvis du finner metall i de.
Men uansett så vil jeg også stille spørsmålet hvorfor skal de som jobber i sikkerhetskontrollen vise noe respekt for de som uansett bare skjeller de ut for en jobb som de er pålagt å gjøre på den måten?
Nå går jeg gjennom kontrollen så ofte at jeg ikke tenker på det lenger, faktisk så unngår jeg ting som gir utslag nårt jeg bare skal ut i butikken eller trening... (akk) Men det er lettere når man har større utvalg i sko og selgeren vet om det er metall i de. Dessuten sier en selger at det ikke er metall i sålen og det viser seg at det er det så har du full returrett på den.
Det er værre når man må gå med blå sko som jentene må. Ellers så burde det være mulig for en del skoprodusenter å skjønne at metalloppstiver i sålen ikke er en god løsning lenger...
tosfreight
07-12-2004, 16:57
Synes godt at crew skulle hatt en egen sluse, jeg... Det er jo forskjell på folk...
Huffameg, måtte du kjøpe støvletter til 2000 kroner. Crew får sine sko/støvletter betalt av arbeidsgiveren. Kanskje det er et tak på prisen, men uansett så synes jeg at du kan løse dette mye enklere enn å stønne deg gjennom sikkerhetskontrollen hver gang.
Et ikke eksisterende problem spørr du meg.
Det er vel på tide at man ikke tar seg selv så høytidelig? At de ansatte ble "skrapet sammen kjapt og gæli fra Jessheim", viser helt enkelt hvor lite gjennomtenkt ditt syn på sikkerhetskontroll er.
Du burde være litt mer konstruktiv, og ikke bare se ned på andre fordi en gjeng idioter (les sjefer i OSL/Avinor) bestemte hvordan de skulle utføre jobben sin i sikkerhetskontrollen.
Hilsen surpompen
Er enig i at crew etc burde få egen inngang etc... :)
MEN at de klager på sikkerhetsvaktene er bare tull, de gjør jobben de er satt til og gjøre og behandler nok alle nokså likt (crew eller ikke)..
Om crew får egen inngang, så burde de bli sjekket på nesten samme måte her også. I den verden vi lever i idag så vet man jo heller ikke om crewet kan finne på noe sprell..
Originally posted by LN-OSS
Er enig i at crew etc burde få egen inngang etc... :)
MEN at de klager på sikkerhetsvaktene er bare tull, de gjør jobben de er satt til og gjøre og behandler nok alle nokså likt (crew eller ikke)..
Om crew får egen inngang, så burde de bli sjekket på nesten samme måte her også. I den verden vi lever i idag så vet man jo heller ikke om crewet kan finne på noe sprell..
Da er vel litt av vitsen med egen crew-sluse borte. De hadde jo denne inn/ut-gangen ved billettkontrollen før div. arbeidere startet å bygge taxfree - og de syter veldig nå at de må gå inn og ut i andre enden..
Ser ikke problemet at crew må igjennom sikkerhetskontrollen når alle andre må det, de er vel ikke "guder"..
Idag var det utplassert vektere på hver eneste entry fra hvit til rød sone..
Originally posted by cabincruiser
Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen.
Det maa jeg ogsaa, og jeg gaar ofte gjennom 2-3 ganger om dagen ...
Alle som skal inn i et sterilt omraade (avgangshall) , er paakrevet aa gaa gjennom full sjekk. Der er det 'no compromise'. Og skal man foerst gjennom 'slusa', maa alle behandles likt. Det er ingenting som er verre enn forskjellsbehandling i en slik situasjon, det tar seg veldig daarlig ut foran publikum.
Glem heller ikke at crew ogsaa uvitende kan bringe med seg forbudte gjenstander .. jeg har mer enn en gang sett crewvesker sittende henslengt uten at noen passer paa dem, og det er ikke vanskelig aa putte fremmedgjenstander i dem ...
Forhaapendtligvis er det blitt bedre med aarene ... men paa FBU var det et STORT problem, saerlig i trappegangen opp til BU's crewrom ..
FJERN HELE SIKKERHETSKONTROLLEN.
Slik som den er idag, kan jeg ikke se at den gjør god nytte. Jeg synes at alle som vil skal kunne komme inn på flyplassen å spise, drikke og handle. Hvorfor skjerme restaurantene, det henger ikke på greip.
Sikkerhetskontrollen burde være det siste man gjør, før man går inn i venteområdet ved utgangen eller går ombord i flyet. Etter at man har handlet skarpe gjenstander fra suvenirbutikken eller spist seig biff med kniv og gaffel.
Deretter unngår man også at ansatte som skal selge vafler må være sikkerhetskontrollert.
De eneste som er på "den andre siden" er de ansatte i flyselskapet og folk fra sikkerhetskontroll, for ikke å glemme passasjerene også, såklart etter en sjekk fra topp til tå. Det er lettere å ha kontroll over et mindre område, ikke sant?
Så spørr folk da, men hva med spriten og røyken.
Her er svaret: Fortsatt boardingpass kontroll for å skille mellom norsk sau og utenlandsk sau. Man trenger bare utganger og tax-free på andre siden av boardingpass kontrollen.
Eller hvis det var skikkelig dumt, så kan man utlevere varene man kjøper i den "usikrede tax-free butikken" ved boarding og før man går ombord i flyet. (så slapp du bære posene selv også)
:D God løsning ikke sant?
må si at det er helt ok at alle som jobber på flyplssen, og i lufta skal kontrolleres....håper bare at adeccos egne ansatte også blir kontrollert.....
men et lite eksempel på dumhet.....: en kollega skulle gjennom slusa her en dag, med en take away kaffekopp......der måtte lokket av, og vekteren måtte se ned i den.....må si jeg lo godt.....og den pep ikke....hehe...kan det bli dummere....:p
Originally posted by KLMfan
men et lite eksempel på dumhet.....: en kollega skulle gjennom slusa her en dag, med en take away kaffekopp......der måtte lokket av, og vekteren måtte se ned i den.....må si jeg lo godt.....og den pep ikke....hehe...kan det bli dummere....:p
De kan prøve å skjære i baconbiten min neste gang jeg tusler igjennom de "biip" maskinene :D
Riktig LN-MOW!!
Jeg blir like frustrert hver gang jeg leser den type holdninger som du viser her cabincruiser. Du uttaler deg som om du er så mye bedre enn de som gjør jobben sin i sikkerhetskontrollen. Kontrollen er på sin plass og det avdekkes til en stadighet gjenstander som IKKE skal ombord i et fly.
Jeg har selv gjennom flere år i sikkerhetskontrollen opplevd "ovenfra og ned holdning" av crew som har blitt kontrollert og det er direkte usmakelig!! Hadde det vært crewet i mitt selskap som hadde gjort noe slikt hadde jeg avskjediget de på dagen!
I Paris for noen år tilbake var det en pilot som opplevde at terrorister tok seg inn i hans hjem og tvang ham til å ta med seg eksplosiver ombord, nettop fordi de visste at han ikke måtte igjennom en kontroll. Som garanti for at han tok med seg eksplosivene holdt de familien som gissler til oppdraget var utført... det kan utmerket godt skje deg også cabincruiser om du slipper kontrollen....:naughty:
Tenk deg at du nylig har kjøpt kostbare BLÅ (som påkrevet i uniformsreglementet) støvletter til uniformsbruk. Dessverre piper de i sikkerhetskontrollen på OSL. Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen. 2000 kr rett ut av vinduet
Alle andre stasjoner tar i bruk manuell detektor ved pip. Men ikke OSL nei! Der får du værsågod ta av deg på bena! Som en annen forbryter.
Jeg må også ta av meg skoa, men føler meg ikke som forbryter. Prøver bruke sko som ikke piper. Hvor ofte må ansatte egentlig gå gjennom denne sikkerhetskontrollen på en arbeidsdag? Trodde de var ombord og evt byttet fly ved å gå rett inn i terminalen fra gatene om de måtte bytte maskin i løpet av dagen. Om man må ut for f.eks å røyke så skal en vel kontrolleres igjen eller så er jo vitsen borte.
Hvorfor kjøpe støveletter til 2000,- når det er metall i dem forresten? Trodde du at ingen ville sjekke dem siden du er flyvende og bedre enn alle andre?
Det er vel et paradoks at de flygende selv om de underlegges samme kontroll som alle andre nok likevel kan gjøre atskillig skade oppe i luften selv uten noe som helst metall/kniver/eksplosiver osv.
Jeg ser godt poenget til cabincruiser om å gi samme sikkerhetsklarering som de ansatte i sikkerhetskontrollen. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer på f.eks. OSL, men jeg antar at de som jobber i sikkerhetskontrollen ikke må gjennom detektorsjekk når de har skiftbytte, skal inn i avgangshallen osv. Om det er tilfelle, så burde det vel være mulig å få til en likende løsning for de flygende.
Jeg synes ikke innlegget til cabincruiser gir uttrykk for at de flygende er "bedre enn" alle andre.
jy
...jeg maa si meg enig med TOS, og synes ikke at cabincruiser viser noe "ovenfra og ned holdning"...noe jeg og min kone derimot har opplevd i sikkerhets kontrollen paa OSL gjenttatte ganger og det fordi vi reiste med ansatt rabatt. Vi fikk begge en lang lekse om at det var nettopp slike billetter terrorister benyttet!!....Begge reiser vi mye, og oensker kun aa komme igjennom sikkerhets kontrollen effektivt, vi viser respekt for den jobben som skal utfoeres og gjoer hva vi kan for aa forenkle jobben for sikkerhets vaktene...allikevel opplever vi aa bli laert opp i hva slags forferdelige billetter vi har....noe jeg ikke har opplevd noe annet sted...men gjentatte ganger paa OSL...
Alle ansatte i Adecco/Securitas MÅ gjennomgå samme sjekk som alle andre ved skiftbytte og hver gang de skal inn i rød sone. Det er så typisk crew holdning det cabincruiser viser... ofte oppfører de seg i den retning at de er så mye bedre enn alle andre, noe som også TV2 sin reportasje viser med all tydelighet.
cabincruiser skriver jo om vekterene at de de ble kjapt og gæli skrap sammen fra Jessheim og viser en negativ holdning til å bli kontrollert fordi skoe kostet 2000 kr... DET ER EN OVENFRA OG NED HOLDNING!
Dette går nok litt begge veier....er en del crew....jo flere striper jo værre spør du meg....som er litt ovenfra og ned, men samtidig er det en del sikkerhetsvakter som ønsker å være litt vel politi/mp/sersjanter...ja, dere ser poenget...og de kan nok erte på seg en og annen ja....
Det har du nok så rett, så rett i KLMfan...
cabincruiser
07-12-2004, 19:55
Takk, TOS! Jeg har da slett ikke ment at vi crew er bedre enn alle andre – og selvsagt skal vi sjekkes som alle andre. Det er den rigide kontrollen på OSL jeg reagerer på. Ingen andre steder i landet driver kontrollen slik de gjør på OSL. Der brukes også som tidligere nevnt manuelle håndapparater ved pip, slik at man slipper å ”kle av seg”.
Arrow: Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Sko/støvletter/strømper betales IKKE av arbeidsgiver. For øvrig er jeg helt enig i det du sier i et annet innlegg om at security burde være det siste man gjør før man går om bord. Dette hadde løst en del paradokser i forbindelse med den nåværende kontrollen. Og når man allikevel har over 400 mennesker ansatt i security, så burde det ikke bli noe dyrere å ha kontroll ved gatene i stedet for nåværende ordning hvor man så aldeles ikke makter å sjekke alt som burde sjekkes.
Thomas: Jeg klager ikke på at vi må gjennom sikkerhetskontrollen , men HVORDAN den blir utført. Hvor fornuftig synes du egentlig det er at kniver, økser etc er tilgjengelig i restauranter og fly ETTER kontrollen – mens securityfolkene henger seg opp i metalldeler i sko og pizzastykker i pappemballasje man har i handa? Neida- vi er ikke ”guder” – har du fått det inntrykket, eller er det en slags misunnelse som gjør seg gjeldene her?
LN-MOW: Det er ingen som ber om forskjellsbehandling – bare en fornuftig behandling.
Ja, crewbagasje i trappeoppgangen på FBU var et problem – det husker jeg også. Grunnen var så enkel som at det er tungt å dra bagasje opp i 4.etasje uten heis (bagasje for 4-5 dager veier litt…)
Den samme problemstillingen er faktisk aktuell i disse dager hvor samtlige heiser står. Å drasse tung bagasje opp til flere ganger om dagen til 4.etasje er ikke bare bare. Faktisk truer verneombudet med arbeidsstans dersom ikke det blir en løsning på problemet.
Enml: Greit nok at du har opplevd hva du har opplevd. La meg bare si at jeg har opplevd nøyaktig det samme – bare sett fra den andre siden. Sikkerhetsvakter som har en holdning som sier at ”du ska’kke komme her og komme her –det er VI som faktisk eier denne flyplassen her” (for å ta den litt ut med Øystein Sunde….). Er det noen "smurfepoliti" som tar ut sin frustrasjon over ikke å ha kommet inn på politihøyskolen tro?? Og nok engang må jeg få poengtere: Hvorfor ikke gi ALT personell som jobber i rød sone sikkerhetsklarering (med de politiattester og erklæringer som skal til selvsagt)? Er det mer greit at securityfolk går på usikrede områder, enn crew og andre ansatte som har legitime ærender? Jeg kan forsikre deg om at DET gjør de på OSL.
Det virker som du har hengt deg opp i dette med at støvlettene koster 2000 kr. Hadde ikke du syntes det var ergerlig dersom du hadde tilsvarende sko det var håpløst å bruke? Er problemet ditt at jeg er ”en rik faen”?? For akkurat DET er jeg ikke, men når utvalget blå støvletter er så tynt som det er, da må man faktisk bare ta det en måtte finne.
DY: Hvor i innlegget mitt står det at jeg er bedre enn alle andre?
Når det gjelder blå støvletter til 2000 kr, foreslår jeg at du tar deg en tur rundt i byen og sjekker utvalget. Det er ekstremt tynt kan jeg fortelle deg. Metallet det er snakk om sitter INNE i hælen – ikke lett å sjekke sånt noe før kjøp. For øvrig har vel de fleste støvletter mer eller mindre metall inne i hælene.
Når det gjelder blå støvletter til 2000 kr, foreslår jeg at du tar deg en tur rundt i byen og sjekker utvalget. Det er ekstremt tynt kan jeg fortelle deg. Metallet det er snakk om sitter INNE i hælen – ikke lett å sjekke sånt noe før kjøp. For øvrig har vel de fleste støvletter mer eller mindre metall inne i hælene.
Har ikke sagt at du er bedre enn alle andre.....men for andre kan det su skrive virke sånn.
Har ikke sjekka prisene på blå støveletter nei. Men hadde jeg jobbet i luftbransjen hadde jeg selvsagt sjekket nøye om skoene hadde metall inni for å slippe alle de problemene det høres ut som du har. Hvis du synes utvalget er så ufattelig dårlig i Norge (noe jeg ikke betviler siden jeg ikke har sjekket) så er det vel ikek verre ennn å sette seg på flyet til Amsterdam, København, London, Stockholm, Tallinn, Riga etc og se på utvalget der. Både Amsterdam, Riga, Tallinn, København har veldig mange skobutikker og stort utvalg.
folk må slutte med denne gruppetenkningen og generaliseringen. Det er for dumt å sette alle crew i en bås, eller alle sikkerhetsvakter i en annen. Det er sikkert både drittsekker og trivelige folk blant dem begge. Det er ikke det som avgjørende.
cabincruiser
07-12-2004, 20:15
Originally posted by DY
Har ikke sagt at du er bedre enn alle andre.....men for andre kan det su skrive virke sånn.
Har ikke sjekka prisene på blå støveletter nei. Men hadde jeg jobbet i luftbransjen hadde jeg selvsagt sjekket nøye om skoene hadde metall inni for å slippe alle de problemene det høres ut som du har. Hvis du synes utvalget er så ufattelig dårlig i Norge (noe jeg ikke betviler siden jeg ikke har sjekket) så er det vel ikek verre ennn å sette seg på flyet til Amsterdam, København, London, Stockholm, Tallinn, Riga etc og se på utvalget der. Både Amsterdam, Riga, Tallinn, København har veldig mange skobutikker og stort utvalg.
Jeg tror ikke det er så fruktbart å diskutere støvletter/hvor de finnes med deg. Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.
Men hvis du kan la være å henge deg opp i støvletter: Hva synes du egentlig om de andre problemstillingene som er nevnt i denne tråden? Som kniver og økser i den røde sone. Rengjøringstraller, ymse vareleveringer til butikker etc.?
cabincruiser: som enml skriver må ALLE, inkludert Adeccos vektere sikkerhetssjekkes HVER GANG de beveger seg mellom sonene, de slipper derfor ikke noe letter unna enn deg eller de som jobber på Tie-Rack eller Pizza Hut.
Arrow: Du tror ikke det hadde blitt en del forsinkelser med det konseptet ditt, sauene kommer jo allerede i dag for sent til utgangen, tenk om man også skulle sikkerhetssjekke hele flokken i siste liten!:D
Originally posted by DY
Jeg tror ikke det er så fruktbart å diskutere støvletter/hvor de finnes med deg. Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.
Men hvis du kan la være å henge deg opp i støvletter: Hva synes du egentlig om de andre problemstillingene som er nevnt i denne tråden? Som kniver og økser i den røde sone. Rengjøringstraller, ymse vareleveringer til butikker etc.?
Virket som støvlettene var ditt største problem og irritasjonsmoment, og ville bare løse det for deg. Tror den diskusjon kun ne blitt ganske fruktbar, men her inne passer den ikke. Men bare spør om du vil ha råd.:)
Går du gjennom andre tråder vil du se hva jeg mener om alle de spørsmålene du nevner. Synes ikke det er bra med slikt innenfor sikker sone. Synes hele greia er falsk trygghet!!
Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.
Det er ikke noe problem med mindre man gjoer det til det. Her borte er det av med fottoeyet uansett hvis saalen er tykkere enn en tomme. Metall eller ikke. Saa hvorfor ikke bare ta dem av med en gang, og slippe og tenke mer paa det??
Vi lever i en verden hvor myndighetenes reaksjoner etterhvert er blitt irrasjonelle i frykten for terrorisme - det er viktigere at folk TROR de er trygge enn at de faktisk er det - og desverre foerer denne politikken til en del bieffekter ... men aa gaa aa irritere seg paa det loeser ingenting. At det finnes kniver i restauranter, boer vi kunne leve med saa lenge de holdes paa kjoekkenet. Det samme med flymekanikere, som ogsaa er avhengige av 'forbudt' verktoey for aa kunne gjoere jobben sin.
Originally posted by LN-MOW
Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.
Det er ikke noe problem med mindre man gjoer det til det. Her borte er det av med fottoeyet uansett hvis saalen er tykkere enn en tomme. Metall eller ikke. Saa hvorfor ikke bare ta dem av med en gang, og slippe og tenke mer paa det??
Vi lever i en verden hvor myndighetenes reaksjoner etterhvert er blitt irrasjonelle i frykten for terrorisme - det er viktigere at folk TROR de er trygge enn at de faktisk er det - og desverre foerer denne politikken til en del bieffekter ... men aa gaa aa irritere seg paa det loeser ingenting. At det finnes kniver i restauranter, boer vi kunne leve med saa lenge de holdes paa kjoekkenet. Det samme med flymekanikere, som ogsaa er avhengige av 'forbudt' verktoey for aa kunne gjoere jobben sin.
Takk!
cabincruiser
07-12-2004, 20:34
Originally posted by LCH
cabincruiser: som enml skriver må ALLE, inkludert Adeccos vektere sikkerhetssjekkes HVER GANG de beveger seg mellom sonene, de slipper derfor ikke noe letter unna enn deg eller de som jobber på Tie-Rack eller Pizza Hut.
Arrow: Du tror ikke det hadde blitt en del forsinkelser med det konseptet ditt, sauene kommer jo allerede i dag for sent til utgangen, tenk om man også skulle sikkerhetssjekke hele flokken i siste liten!:D
Tja - det at Adecco sjekkes hver gang mellom sonene er i beste fall en papirløsning. Eller hva skal man si om de to vaktene som iblandt står nede i 1.etg. mot "palmehaven". De sjekker vel hverandre - er det godt nok at to kolleger sjekker hverandre? Ingen andre der som kan sjekke de to ihvertfall...
Ang. Arrows konsept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.
Concorde
07-12-2004, 20:38
Tror mye av poenget her er den uprofesjonelle holdningen som blir vist ved sikkerhetssjekken på GEN.
Ang. Arrows kosept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.
Dette ble (blir fortsatt?) gjort i Amsterdam .. dette er utrolig ineffektivt ... 4 personer i 45 minutter for en narrowbody .. gud vet hvort mange for en 747 ... bra for arbeidsledigheten, dog ...
Originally posted by LCH
Ang. Arrows konsept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.Dette er det ikke plass til på Gardermoen. Kanskje på et par gater, men alle gater kan umulig få til dette så trangt som det er. Dessuten må det jo være langt flere scannere om alle gater skal ha 1 scanner...og securitasfolk på alle gatene. Om jeg forstod konseptet til arrow rett da.
Så du mener at en Adecco vekter ikke kan sjekke en annen? Da blir det ikke greit, må jo ha to vekterfirmaer da?
Concorde
07-12-2004, 20:42
Ang. Arrows kosept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.
Dette ble (blir fortsatt?) gjort i Amsterdam .. dette er utrolig ineffektivt ... 4 personer i 45 minutter for en narrowbody .. gud vet hvort mange for en 747 ... bra for arbeidsledigheten, dog ...
Ca en time ekstra i MUC..
Angående "ovenfra og ned-holdning"....
Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.
cabincruiser
07-12-2004, 20:43
Jeg har vært i preboardingbinge både i AMS og FRA på longhaul flighter, og jeg fikk et veldig positivt inntrykk av effektiviteten.
Originally posted by Blubird
Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.
Nå var vel det bare et svar til mitt innlegg, det var jeg som kalte paxen sauer i en tidligere post. (Noe jeg står for!:D)
Preboarding fungerer greit på enkelte avganger. Men tror ikke det er plass til dette på OSL i det hele tatt. Alt for smal terminalbygning, og ikke tatt høyde for slike sluser virker det som.Dessuten bør en ikke oppholde seg for lenge i sluke sluser før en går ombord.
cabincruiser
07-12-2004, 20:48
Jeg brukte ordet sauer på en humoristisk måte som tilsvar til LCH som brukte samme ord.
Men dersom man vil se ulv, så ser man ulv....
Originally posted by DY
Dessuten bør en ikke oppholde seg for lenge i sluke sluser før en går ombord.
Så ingen får tid til å smi seg en kniv mener du!:D :p
Og vil man se hovne kabinansatte, ser man hovne kabinansatte.
cabincruiser
07-12-2004, 20:50
Ja det var nettopp poenget, men det skjønte du kanskje ikke...?
Ja det var nettopp poenget, men det skjønte du kanskje ikke...?
Jo, det må du vel se, kjære deg!
Bluebird, "takk" for avsporingen på en ellers interessant diskusjon....*sukk*
Edit: Fjernet en unødvendig kommentar som allerede var nevnt. Kanskje lurt om jeg husker å lese hele tråden....;)
jy
For all del, hvis jeg blandet meg inn i støvlett-diskusjonen så beklager jeg så meget. :sarc
Hva er det som gjør at disse security folkene på OSL tilsynelatende har større tillitsvotum enn oss crew? Hvorfor kan ikke vi også få en sikkerhetsklarering på linje med deres? Etter 20 år i denne bransjen føler jeg meg minst like tillitvekkende som de som ”kjapt og gæli??” ble "skrapt sammen fra Jessheim" til de mange mye jobbene.
Et paradoks må man vel kunne si at det er at vi har tilgang til øks i kabinen, - men støvletter?? Nei fysjom! Der gjelder det å utøve sin makt…
Og hva med de restaurantansatte innenfor kontrollen som har tilgang på svære kokkekniver?? Stadig kjøres store rengjøringstraller og andre små vogntog igjennom crewslusa UTENOM portalen selvsagt…Det henger ikke på greip! Jeg synes ikke det er det minste rart at ukvemsord noen ganger faller til disse rigide vaktene som av og til behandler oss verre enn potensielle terrorister
Jeg vet ikke hvor du jobber, men la oss anta at det er BU,SK eller DY.
Synes du det er helt greit at passasjerne da skjeller deg ut pga manglende matservering ombord?
:sarc
Originally posted by FBU
Synes du det er helt greit at passasjerne da skjeller deg ut pga manglende matservering ombord?
Synes du FBU at det er helt greit at Sikkerhetsvaktene paa OSL uoppfordret forteller deg at billett typen du reiser paa er mistenkelig (Paastand, gjentatte ganger, at terrorister benytter ID-billetter, spesielt No Fare billetter utstedt av BA) Saa vidt meg bekjennt finnes det overhodet ingen dekning for en slik paastand, likevel faar vi den samme leksa hver gang vi reiser i fra OSL med BA.
Dette med ID-billetter har jeg desverre hørt mange ganger. Det er enkelte vakter som gjør det utrolig vanskelig for ID-pax å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Enda mer utrolig er det hva de aksepterer av hva vanlige passasjerer fremviser som billett til tider. Jeg har sett mye rart på gate. (Da er det også litt frustrerende at de en gang i blandt må nekte pax å reise fordi de ikke har noe gyldig billett).
Det jobber mange hyggelige og dyktige folk i Adeco på OSL. Men desverre så jobber det også et antall folk som tror de styrer flyplassen og at de er viktigere en kongen. At akkurat de får endel kjeft har de bare seg selv å takke for. Men mer generelt så går det ikke an å kjelle ut folk som bare gjør jobben sin.
Sikkerhetsjekk på gate har jeg ingen tro på. Det krever større arealer ved gatene. Og det krever at det finns nok sikkerhetsfolk som kan stille opp når boarding startes. Jeg tror ikke noe av dette er realistisk. Jeg har vært gjennom dette på AMS noen ganger og syns det tar tid. Det tar i hvert fall mer tid en boarding uten sjekk. Jeg er ikke 100% sikker men jeg tror faktisk at Schiphol prøver å gå bort fra dette igjen, det er veldig ressurskrevende.
Laurenz
Originally posted by dc-8-63
Synes du FBU at det er helt greit at Sikkerhetsvaktene paa OSL uoppfordret forteller deg at billett typen du reiser paa er mistenkelig (Paastand, gjentatte ganger, at terrorister benytter ID-billetter, spesielt No Fare billetter utstedt av BA)
Dette er noe av det absolutt teiteste jeg har hoert ......
Men kanskje de har vaert paa kurs i Israel ... der kostet det meg 45 minutter ekstra forhoer aa maatte forklare hensikten med alternativbillettene mine ... og det var i tillegg til den timen han allerede hadde brukt ...
...Men kanskje de har vaert paa kurs i Israel ...
Kan aldri tenke meg at muslimene i Adecco har vært på kurs i Israel. :p :spin:
Jau da cabincruiser, det finnes absolutt de som ikke skulle vært sikkerhetsvakter... og en og annen er nok snurt fordi de ikke kom inn på politiskolen. Men desverre er min erfaring at crew drar sikkerhets folk over en og samme kam... og det er synd når passasjerer står å ser på. Det gjør ikke jobben lettere.
Originally posted by enml
Jau da cabincruiser, det finnes absolutt de som ikke skulle vært sikkerhetsvakter... lissom der findes en del trollydollies/spritmannekinnner/cabincruisers der aldig skulle have forladt landjorden:spin:
:D :hoho Den var bra Blubird! :hoho :D
Men til cabincruiser og LCH, ikke ta dette fornærmelig eller bokstavelig. Men Blåfuglen poengterer faktisk at "ovenfra-og-ned-holdninger" er noe man kan finne nærmere enn man selv aner. At det er Securitas eller andre vaktselskaper med vektere og personell på en makttripp er det ingen tvil om (løsning? Jatte med til dyrlegen kommer ;) ), men faktum er for min egen del at jeg alltid har hatt respekt for at de er pålagt å gjøre jobben etter visse kriterier. Lever fra deg et smil selv om du blir der et par minutter til, så gjør du det hele lettere for vekteren og ikke minst lettere for deg selv. Med å oppføre seg som folk ovenfor dem har medført at jeg knapt kan huske å ha møtt en grinebiter på makttripp i sikkerhetssjekken.
tosfreight
08-12-2004, 10:59
Samme gjøres i Singapore. Laaaang kø...
The Ticketor
08-12-2004, 11:05
Godt sagt Trety.
Har selv et en god del ID-flighter under beltet (kan man si det sån?), og jeg har aldri opplevt noen problemer med Adecco på OSL pga dette, av den typen dc-8-63 refererer til. Du må ha vært uheldig der.
Dog har jeg de aller fleste ganger på domestic i USA fått de så kledelige "SSSSSSS" på boardingkortet mitt. Sist gang på EWR var portern som trillet bagasjen min til X-rayområdet overrasket over at jeg var hvit. De fleste som ble sjekket var tydligvis ikke det... Ja ja, en liten avsporing.
At være sur på noen for at de gjør en jobb på den måten de har blitt fortalt/beordret, er utrolig lite produktivt. Og dette om at alle vektere er folk som ikke kom inn på politihøyskolen er, selv om det i enkelte tilfeller sikkert stemmer, en så gammel fordom, at det begynner å bli masete å høre på den.
tosfreight
08-12-2004, 11:29
Originally posted by The Ticketor
Dog har jeg de aller fleste ganger på domestic i USA fått de så kledelige "SSSSSSS" på boardingkortet mitt. Sist gang på EWR var portern som trillet bagasjen min til X-rayområdet overrasket over at jeg var hvit. De fleste som ble sjekket var tydligvis ikke det... Ja ja, en liten avsporing.
Hva betyr disse S'ene?
Tror mye av poenget her er den uprofesjonelle holdningen som blir vist ved sikkerhetssjekken på GEN.
ENIG!
Har aldri hatt noen problemer med sikkerhetskontrollen, hverken her eller der (men så har jeg aldri vært i junaiten heller).
Men det finnes store egoer i alle yrker...
Originally posted by FBU
Synes du FBU at det er helt greit at Sikkerhetsvaktene paa OSL uoppfordret forteller deg at billett typen du reiser paa er mistenkelig (Paastand, gjentatte ganger, at terrorister benytter ID-billetter, spesielt No Fare billetter utstedt av BA) Saa vidt meg bekjennt finnes det overhodet ingen dekning for en slik paastand, likevel faar vi den samme leksa hver gang vi reiser i fra OSL med BA.Nei. jeg synes ikke det er greti, og det var heller ikke det jeg svarte på:spin:
The Ticketor
08-12-2004, 14:58
S-ene betyr at det fantastiske CAPPS II (er det ikke det det heter nå, LN-MOW?) systemet har valgt ut nettopp deg til å få en liten ekstra overraskelse, nemlig ekstra screening (sikkerhetskontroll).
Capps II er skrinlagt .. men erstattet av ''Secure Flight' som i utgangspunktet er det samme ....
Burde ikke vaere noen overraskelse at en hvit mann blir plukket ut, stort sett blir alle som reiser paa enveisbilletter og som ikke er medlem av selskapets FF-program plukket ut. Og ID-pax er dermed lett i soekelyset. Oss som er ansatte i amerikanske selskaper, er imidlertid unntatt ...
Så hvis man er terrorist, så er det bare å få seg ett FF kort.
De burde kanskje utelukke alle som sitter på First også, da de har betalt så mye for billetten, at de umulig kan være terrorister:sarc
Concorde
08-12-2004, 16:31
Kom over en liknende diskusjon på A.net. Mange erfaringer her også.....
http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1851301/
Det var jeg som begynte å snakke om å skille norske og utenlandske SAUER. Ikke skyld på at andre som Cabincruiser skjønner humoren og bruker den videre.
Jeg synes fortsatt at min ide om sikkerhetskontroll er bra, så det er sagt. Jeg vet det koster mer penger og ressurser, men var det ikke sikkerhet for enhver pris?
-Dette kan helt utmerket innføres på OSL, for du vil ikke ha noen annet enn venteområder og sikkerhetskontroll i pirene. Da er det masse plass.
Men nok om det, jeg kan snakke om det en annen gang.
Jeg har reist gjennom OSL med ID-billetter og aldri fått noen bemerkning om at jeg er terrorist eller at terrorister reiser på ID. Jeg synes det høres veldig rart ut det DC-8-63 sier, men man møter jo tullinger overalt, så at noen ville få en slik kommentar det forundrer meg ikke.
:)
Edit: for leif
Godt sagt Trety.
Har selv et en god del ID-flighter under beltet (kan man si det sån?), og jeg har aldri opplevt noen problemer med Adecco på OSL pga dette, av den typen dc-8-63 refererer til. Du må ha vært uheldig der.
.
Ikke uheldig, men konsekvent naar vi reiser med billetter som har "No-Fare" i Fare rubrikken...dette har alltid skjedd med BA (totalt 5 ganger til naa) det har skjedd med KLM (Billett utsetdt av Northwest for reise paa NW Codeshare nummer). Det skjer ogsaa med Air France "aarsbilletter".
Det skjer aldri naar vi reiser paa ZZ og og Air France hvor det er betalt og det finnes et beloep i Fare rubrikken...
Opplever det aldri noe annet sted enn OSL.....
Jeg trodde virkelig ikke at sikkerhetskontrolen på osl hadde opplæring i å tyde farebasis på billetter?
Mulig jeg tar feil, men jeg har selv havnet i en situasjon hvor jeg hadde sjekket inn på internet med en ID billet. Jeg ble stoppet her i sikkerhetskontrollen, og ble bedt om å gå til innsjekk. Jeg forklarte her vedkomende på en høflig måte om innsjekkings prosedyrer for SAS og slapp igjennom uten noen videre "overhøvling".
Ikke uheldig, men konsekvent naar vi reiser med billetter som har "No-Fare" i Fare rubrikken...dette har alltid skjedd med BA (totalt 5 ganger til naa) det har skjedd med KLM (Billett utsetdt av Northwest for reise paa NW Codeshare nummer). Det skjer ogsaa med Air France "aarsbilletter".
Det skjer aldri naar vi reiser paa ZZ og og Air France hvor det er betalt og det finnes et beloep i Fare rubrikken...
Opplever det aldri noe annet sted enn OSL.....
Jeg kan bare ikke fatte det. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de skulle bry seg om fares. Og jeg skjønner ihvertfall ikke at de kan påstå at det er den typen billetter terrorister bruker når de flyr, som du nevnte tidligere.
Er det noen Adecco folk her som kan svare om det er noen form for opplæring om å lese billetter bortsett fra det helt basic, med dato destinasjon og selskap????
Originally posted by FBU
Jeg trodde virkelig ikke at sikkerhetskontrolen på osl hadde opplæring i å tyde farebasis på billetter?
Mulig jeg tar feil, men jeg har selv havnet i en situasjon hvor jeg hadde sjekket inn på internet med en ID billet. Jeg ble stoppet her i sikkerhetskontrollen, og ble bedt om å gå til innsjekk. Jeg forklarte her vedkomende på en høflig måte om innsjekkings prosedyrer for SAS og slapp igjennom uten noen videre "overhøvling".
Tror ikke de bryr seg om Farebasis, for har aldri opplevd dette med IDZZ og ID90 etc. ,men at det staar NO FARE i Fare rubrikken er det utloesende faktor.....
The Ticketor
10-12-2004, 09:35
Merkelig...
Kanskje jeg kan kontakte Adecco og lage et lite "Hvordantydeenflybillettkurs" for dem. Til god betaling, så klart.
Concorde
10-12-2004, 09:43
Da er jeg redd du blir rik fort....
Og DET liker vi jo ikke i dete landet!:sarc
Nå går dette litt off topic da men.... NEI, at noen tjener penger er IKKE bra her på berget... ihvertfall ikke hvis du tjener så mye at du kan gi hjembyen din et nytt stadion anlegg! Da får du pisk, fy på deg, :naughty: fra de som bor nord og sør for deg....:spin:
Petter Jansen reagerer på uttalelser fra OSL
[14. desember 2004 kl. 10:40]
Petter Jansen har i et brev til lufthavnsjefen ved OSL reagert på uttalelser som OSLs informasjonssjef kom med til media om at flybesetninger sjikanerer vaktene når de må gjennom sikkerhetskontrollen.
Jansen skriver bl.a.:
”Uttalelsene har, naturlig nok, skapt stor irritasjon blant våre piloter. De oppfatter det som et utilbørlig angrep på en hel yrkesgruppe, og et svært uheldig forsøk på å vri sikkerhetsdebatten inn på et annet spor. Jeg forstår reaksjonene. Uttalelsene hadde etter min mening ingen relevans til den aktuelle situasjonen som OSL befant seg i. Selvsagt kan det ha skjedd at enkelte piloter har gitt uttrykk for frustrasjon over den aktuelle sikkerhetsrutinen. Men å gjøre det til en mediasak synes jeg er å gå over streken. Jeg håper vi kan unngå å se liknende episoder i fremtiden”.
Til TV2 Nettavisen sa informasjonssjefen ved OSL at han synes det er ”litt paradoksalt når tillitsvalgte for crew står på TV og sier det er sjokkerende dårlig sikkerhet på OSL når det er crew som samtidig klager mest over at de må gjennom sikkerhetskontroller på lik linje med alle passasjerer. Crew har sjikanert sikkerhetsvakter som bare gjør jobben sin”.
Jeg må si at jeg synes hele dabatten tar litt av her. Om man nå bare tar sine forholdregler når man reiser og ikke har med for mye handbagasje, tar av seg klesplagg som man vet det er metall i osv så er ikke dette noe problem.
Selv suser jeg gjennom kontrollen på OSL minst 2 ganger i uka og kan ikke erindre å ha opplevd dette som problematisk en eneste gang.
Og , det er jo alltid slik at det MÅ minst to til for å lage en konflikt, slik at jeg vil tro at i den grad dette er noe problem så må vel begge parter ta sin del av skylden for at situasjonen har blitt noe opphetet :spin:
Originally posted by DY
Jeg må også ta av meg skoa, men føler meg ikke som forbryter. Prøver bruke sko som ikke piper. Hvor ofte må ansatte egentlig gå gjennom denne sikkerhetskontrollen på en arbeidsdag? Trodde de var ombord og evt byttet fly ved å gå rett inn i terminalen fra gatene om de måtte bytte maskin i løpet av dagen. Om man må ut for f.eks å røyke så skal en vel kontrolleres igjen eller så er jo vitsen borte.
Hvorfor kjøpe støveletter til 2000,- når det er metall i dem forresten? Trodde du at ingen ville sjekke dem siden du er flyvende og bedre enn alle andre?
Man kjøper da ikke sko basert på sikkerhetskontrollen......Regner med sko er kjøpt på grunnlag av utseende og kvalitet, og ikke om de er godkjent for passering på Osl ...
og mens vi crew blir sjekket i hue og ræva, så går det noen folk fri fra sikkerhetskontrollene........ gjett hvem???
* Cleaning personell (xxx antall ukjente mennesker/gjennomtrekk av mannskaper)
* Catering personell
* Teknisk
* Stuerne
bare for å nevne noen...(ikke for å dra noen over en kam) Sikkert flere som jeg ikke har nevnt, men mener at det er nok folk som ikke blir sjekket, så der burde dem i hvertfall legge ned endel energi, isteden for å ta oss som skal være på flyet, er ikke akkurat kamakasifolk heller da. Disse nevnte grupper kan faktisk i realiteten legge hva dem vil i flyet uten å bli sjekket, og hva dem har med..................
Mitt neste forslag til min leder som jeg skal sende videre til OSL/Adecco er at vi crew legger oss på båndene til røntgen maskinene, så slipper vi å ta av oss noe som helst, da kan dem tom se om vi har stålskinner både her og der...... :)
En annen ting er at disse røtgenmaskinene, dem avmagnitiserer minibank kort osv når man har gått igjennom noen ganger. Når man har gått igjennom security et antall ganger om dagen (og 5 ganger om dagen) er et minimum på travle dager, så kan dere tenke dere hvordan det blir i løpet av et år. Trur vi skal få skaffet en slik brikke røtgensykepleierne har på sykehuset som viser hvor mye stråling vi kan motta..... Regner med at den blir rimelig svart etter et antall ganger, i løpet av uken.
:wow: :wow: :wow: :wow:
FBU 4EVER
14-12-2004, 12:44
Tja,hvem sjikanerer hvem?
Som nevnt i en annen topic på dette forumet,så stilles sensitiviteten på portalene manuelt alt etter hvilken sikkerhetsstatus som gjelder for dagen.Den skal være lik for både crewsluser og passasjerer.Slik fungerer det på praktisk talt ALLE flyplasser jeg opererer på med to unntak: OSL og ARN.På disse stedene står crewslusene i høyeste beredskap HELE tiden mens det er lavere beredskap for passasjerene.Klager til sikkerhetsselskapene fører ikke frem fordi det som regel er påstand mot påstand."Nei vi skrur ikke opp sensitiviteten.Slettes ikke!" På ARN var det så mye enklere å gå passasjerveien når vi skulle fly.Litt mer kø,men det gikk mye greiere å passere uten å måtte strippe.Etter at den nye finger "F" ble åpnet,så er det blitt mye lengre vei til securitykontrollen og tidsmessig blir det endel tid å spare ved å bruke crewslusene.Når vi nevner at det går greiere gjennom passasjerslusene blir vi bare møtt med hånflir.Det er trakassering i aller høyeste grad.At de blir skjelt ut i disse situasjonene har de kun seg selv å takke for.Det er nok av dem som godt kunne tenke seg å "ta en Espen H." runde med dem.
Det beste ville vært å holde crew borte fra flyplassen i sin helhet.DET ville vært security 100% det!
Originally posted by BU595
Originally posted by DY
Man kjøper da ikke sko basert på sikkerhetskontrollen......Regner med sko er kjøpt på grunnlag av utseende og kvalitet, og ikke om de er godkjent for passering på Osl ...
Om jeg ikke vektlegger om sko har metall i seg når jeg kjøper dem, så har jeg det i allefall i bakhodet. I hvertfall tenker jeg på hvilke sko jeghar på meg når jeg skal ut å reise. Og hvis jeg hadde irritert meg over å måtte ta dem av meg så hadde jeg i allefall tenkt igjenom det.
Jeg kjenner folk som tar med seg metalldetektor i skobutikken .... ;)
Jeg kjenner folk som tar med seg metalldetektor i skobutikken .... ;)
hadde jeg også gjort hvis det kostet med så mye irritasjon å ta dem av hver gang jeg skulle gjennom slusa på jobben. Ta forholdsregler!!
raskefot
14-12-2004, 17:38
Adecco på OSL var vanskelige i begynnelsen, da crew-slusene kom opp. Men nå tror jeg de må ha skrudd ned "sensitivitets-nivået" på slusene. Jeg suser nå iallfall gjennom med mynter, klokke og belte uten at det piper. Og i crewbagen ligger det istang, plombesaks og sysaker med nål...
Originally posted by LN-TUM
og mens vi crew blir sjekket i hue og ræva, så går det noen folk fri fra sikkerhetskontrollene........ gjett hvem???
* Cleaning personell (xxx antall ukjente mennesker/gjennomtrekk av mannskaper)
* Catering personell
* Teknisk
* Stuerne
Nja, nå kan jeg ikke uttale meg om cleaning og catering. Teknisk kommer jo inn borte ved hangaren, og der er det så vidt meg bekjent ingen kontroll. De kan vel lage sine egne våpen også, skulle de føle behov for det... Vi stuerne blir sjekket i stikkprøvekontroller sånn ca ved begynnelsen på hvert skift, og vi MÅ ta av oss skoa (vernetå, vettu). I forrige uke ble jeg vitne til at en CA ble viftet rett gjennom kontrollen uten å bli sjekket, forøvrig dagen flr kontrollørene fant en kniv i sekken til en kollega...: "Hei, er det en svær kniv du har der?" "Ja, jeg må jo ha noe å skjære brødet med." Og han fikk ha den med seg......!
Superhai
15-12-2004, 00:18
Er det noen som kan beviselig sikkert si at metalldetektorenes følsomhet justeres hver dag? Fordi jeg har pratet med en som jobber på BOStek (Bertel O Steen) som leverer utstyret på OSL for en stund tilbake og han sier det ikke er tilfelle at de gjør. Det er visstnok forskjellig typer portaler i hovedslusene (man kan se hvilket nivå på kroppen det er metall over grensene) og ansattgangen. Ellers så skal utstyret kunne skille til en viss grad ut dagligdags utstyr som mynter og belter.
Ellers har jeg nesten aldri problemer med sikkerhetskontrollen, selv om jeg har ganske mye i lommer og slikt, eneste som må taes ut er som regel mobil, radio og ipoden. Og de som jeg ser har problemere, har ofte startet problemet lenge før de har nærmet seg portalen.