PDA

View Full Version : Norwegian gjenopptar


DY
07-12-2004, 13:23
I følge Kjos gjenopptar Norwegian sin direkterute mellom Oslo og Kirkenes i sommermånedene 2005. Det blir 4 ukentlige avganger. Mer info på www.boarding.no

CK
07-12-2004, 14:50
bombe! det er jo i sommermånedene det er noe å hente på KKN. Men, Norwegian blir vel tatt i mot som "frelserne" igjen... selv om de ikke gidder fly på vinteren...

sail4fun
07-12-2004, 15:03
... mummle, skumme fløten ....

DY
07-12-2004, 15:08
Originally posted by CK


bombe! det er jo i sommermånedene det er noe å hente på KKN. Men, Norwegian blir vel tatt i mot som "frelserne" igjen... selv om de ikke gidder fly på vinteren...

Selvsagt flyr en ikke om det ikke er passasjerer. Skumme fløten blir vel et litt feil uttrykk. SASBraathens øker jo antall avganger til en rekke destinasjoner om sommeren....men det er kanskje ikke skumming....

Grow up!

sail4fun
07-12-2004, 15:18
Originally posted by DY


Originally posted by CK


bombe! det er jo i sommermånedene det er noe å hente på KKN. Men, Norwegian blir vel tatt i mot som "frelserne" igjen... selv om de ikke gidder fly på vinteren...

Selvsagt flyr en ikke om det ikke er passasjerer. Skumme fløten blir vel et litt feil uttrykk. SASBraathens øker jo antall avganger til en rekke destinasjoner om sommeren....men det er kanskje ikke skumming....

Grow up!

,men la oss tenke følgende
SAS flyr med <underskudd> 8 av 12 måneder, da det ikke er PAX grunnlag for disse rutene, men siden SAS er en god bedrift for Norge så sørge de for kommunikasjon året rundt, så øker de freqvensen når etterspørrselen øker....

/Geir, som dukker ned bak en sneborg og venter både pepper og sneballer ....

CK
07-12-2004, 15:19
det er forskjell på å skru opp antallet avganger for å dekke inn større etterspørsel, og det å kun fly i høysesong. For så vidt er det helt fair - det er det eneste som makes sense økonomisk. Men, det som irriterer er at NAS blir hilst velkommen med åpne armer der oppe i Finnmarka som "den reddende engel som skal gi lave priser" - men kun i høysesongen. SAS Braathens får ingen credit for å faktisk gi lokalsammfunnet et godt flytilbud - hele året!

NB
07-12-2004, 15:21
Originally posted by CK


det er forskjell på å skru opp antallet avganger for å dekke inn større etterspørsel, og det å kun fly i høysesong. For så vidt er det helt fair - det er det eneste som makes sense økonomisk. Men, det som irriterer er at NAS blir hilst velkommen med åpne armer der oppe i Finnmarka som "den reddende engel som skal gi lave priser" - men kun i høysesongen. SAS Braathens får ingen credit for å faktisk gi lokalsammfunnet et godt flytilbud - hele året!

SAS Braatens halverer jo antall avganger om vinteren, og flyr OSL-LYR kun om sommeren, men det kan vel ikke sammenlignes :sarc

sail4fun
07-12-2004, 15:25
Originally posted by NB


Originally posted by CK


det er forskjell på å skru opp antallet avganger for å dekke inn større etterspørsel, og det å kun fly i høysesong. For så vidt er det helt fair - det er det eneste som makes sense økonomisk. Men, det som irriterer er at NAS blir hilst velkommen med åpne armer der oppe i Finnmarka som "den reddende engel som skal gi lave priser" - men kun i høysesongen. SAS Braathens får ingen credit for å faktisk gi lokalsammfunnet et godt flytilbud - hele året!

SAS Braatens halverer jo antall avganger om vinteren, og flyr OSL-LYR kun om sommeren, men det kan vel ikke sammenlignes :sarc

ERROR, SAS gir da <tilbud> osl-lyr hele året

NB
07-12-2004, 15:27
Originally posted by P.A. VIKING
ERROR, SAS gir da <tilbud> osl-lyr hele året

Mente dirkete, for ellers er det jo mulig å fly med DY til ALF eller TOS og videre med Widerøe, kan jo være billigere enn direkte OSL-KKN med SAS Braathens...

DY
07-12-2004, 15:42
Originally posted by P.A. VIKING


Originally posted by NB


Originally posted by CK


det er forskjell på å skru opp antallet avganger for å dekke inn større etterspørsel, og det å kun fly i høysesong. For så vidt er det helt fair - det er det eneste som makes sense økonomisk. Men, det som irriterer er at NAS blir hilst velkommen med åpne armer der oppe i Finnmarka som "den reddende engel som skal gi lave priser" - men kun i høysesongen. SAS Braathens får ingen credit for å faktisk gi lokalsammfunnet et godt flytilbud - hele året!

SAS Braatens halverer jo antall avganger om vinteren, og flyr OSL-LYR kun om sommeren, men det kan vel ikke sammenlignes :sarc

ERROR, SAS gir da <tilbud> osl-lyr hele året

NB skriver at SASBraathens HALVERER tilbudet.....

Men at SAS Braathens ikke får kreditt for at de flyr hele året synes jeg er feil. SASBraathens får jo masse skryt for sitt rutenett. Ingen som kan måle seg med det. Men erfaring viser vel ikke akkurat at det har vært mange billigbilletter å oppdrive fra Nord-Norge dengang det kun var et selskap som fløy....konkurranse gir billigere billetter og det er jo det de reisende har etterlyst.
Vil det si at siden Norwegian flyr sine ruter til Nice, Pisa, Dubrovnik etc kun om sommeren så melker de markedet....
SAS må vel gjerne redusere antall avganger om vinteren til Kirkenes hvis de mener at de i 8 mnd i året flyr med underskudd på denne ruten. Du skal se at Norwegian begynner å fly hele året og da slipper vi jo slike postinger om at Norwegian kun melker markedet.....noe som ikke er galt når SAS justerer sine flyvninger etter etterspørselen selvsagt.

LCH78
07-12-2004, 17:41
SAS Braathens gidder jo bare å fly en gang OSL-KKN direkte nå i vinterprogrammet, med unntak av søndager og nå i juleuka :spin:

SK384
07-12-2004, 21:16
Originally posted by NB


Originally posted by P.A. VIKING
ERROR, SAS gir da <tilbud> osl-lyr hele året

Mente dirkete, for ellers er det jo mulig å fly med DY til ALF eller TOS og videre med Widerøe, kan jo være billigere enn direkte OSL-KKN med SAS Braathens...

Er redd den varianten der med DY til ALF og WF videre blir, i de fleste tilfeller, vesentlig dyrere enn å fly SASBraathens direkte OSL - KKN

LCH
07-12-2004, 21:32
Vi skal vel ikke se helt bort i fra at hvis BUSK av en eller annen grunn IKKE fløy til KKN på vinteren, så hadde DY gjort det. At det kanskje ikke lønner seg å fly vinge mot vinge på vinteren er mulig, men et selskap kan kanskje klare det. (med de prisene SAS pleide å charge på monopolrutene sine burde ikke det være noe problem...):)

DY
07-12-2004, 22:49
Originally posted by LCH


Vi skal vel ikke se helt bort i fra at hvis BUSK av en eller annen grunn IKKE fløy til KKN på vinteren, så hadde DY gjort det. At det kanskje ikke lønner seg å fly vinge mot vinge på vinteren er mulig, men et selskap kan kanskje klare det. (med de prisene SAS pleide å charge på monopolrutene sine burde ikke det være noe problem...):)
Mitt poeng også:

"SAS må vel gjerne redusere antall avganger om vinteren til Kirkenes hvis de mener at de i 8 mnd i året flyr med underskudd på denne ruten. Du skal se at Norwegian begynner å fly hele året og da slipper vi jo slike postinger om at Norwegian kun melker markedet"

DY
08-12-2004, 00:56
Avgangene blir på torsdag, fredag, søndag og mandag. Billettene skal nå være lagt ut for salg, men ser dem ennå ikke listet på internettsiden deres, men kan bestilles på www.wideroe.no :)

TOS
08-12-2004, 01:03
Originally posted by CK


SAS Braathens får ingen credit for å faktisk gi lokalsammfunnet et godt flytilbud - hele året!

Det er klart det er fint at man har et tilbud året rundt, og det er mulig jeg er litt kynisk, men jeg ser vanskelig for meg at SAS Braathens opprettholder et tilbud de taper vesentlig med penger på..... Nå vet jeg ikke hvor mye transittpax det er på KKN-OSL med SAS Braathens, men det er vel ikke utenkelig at endel pax feedes videre ut i verden til fordel for SAS-konsernet?

Et annet godt poeng som kommer frem her er at DY kanskje hadde vurdert saken annerledes om SAS la ned sine vinterflygninger til KKN.

jy

DY
08-12-2004, 01:21
Skal vedde ganske mye på at Norwegian hadde fortsatt med sin nonstop avgang om SASBraathens hadde lagt ned sin avgng direkte til Oslo ja.....
Men tidligere har det kommet masse kritikk, også her inne, mot Braathens og SAS for IKKE å justerte ned ruteprogrammene sine da de slåss og fløy ving mot vinge med halvtomme fly og pengene rennende ut av kassa. Alle vet jo hvordan det endte.
Når Norwegian er fornuftig og gjør dette....da er det ikke bra, men "melking". Noen blir visst aldri fornøyd. Virker nesten som kritikken er lettere å komme med nå, enn om f.eks Braathens eller SAS hadde gjort det samme når de var bitre konkurrenter. Jeg synes Norwegian har gjort lurt i dette, da den andre strategien har vist seg å svært ugunstig.
Bra Norwegian!

EB
08-12-2004, 06:08
Nyhetene på FlyToget (de er vel fra nrk.no) viste at distriktene taper på lavprisselskapenes inntog i Norge...

DY
08-12-2004, 10:51
Distriktene taper vel på alle plan....bortset fra brobygging:)

TigerBlack
08-12-2004, 11:22
Originally posted by CK


bombe! det er jo i sommermånedene det er noe å hente på KKN. Men, Norwegian blir vel tatt i mot som "frelserne" igjen... selv om de ikke gidder fly på vinteren...

Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der..

skal Norwegian (jeg skal ikke si hva de blir kalt av en kompis da dette kan virke støtende) ha en del av kaka når det er overflod, bør de ta litt av "barkbrødet" når det er dårlige tider.

intransfer
08-12-2004, 12:03
Norwegian tilpasser seg markedet, man kan ikke forlange at de skal fly til en destinasjon uten å tjene penger på det. Hvis de bare tjener penger om sommeren så skal de fly om sommeren. Andre bedrifter må f.eks. redusere produksjonen om sommeren fordi markedet ikke er der. Sånn er det bare når du er en kommersiell aktør. Det er bare dumt å produsere tjenester til et marked som ikke er der, eller ikke er lønnsomt. Hvis SAS ikke tjener penger på det produkt så får de ta ansvar for det selv.

TigerBlack
08-12-2004, 12:11
Hvis SAS Braathens ikke dekker en strekning til en større by/knutepongt i Norge får de problemer med samferdsels etaten.. Det er veldig få strekninger i distriktsnorge de faktisk tjener noe nevneværdig med penger på.. Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...

Isbamse
08-12-2004, 12:25
Originally posted by Scanor



Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der.. .

Innføre planøkonomi og konsesjoner igjen, altså?

Hvis SAS er så dumme at de flyr en strekning uten å tjene penger på det, er det deres problem, som DY ikke skal lide for. Men jeg tror heller ikke at SAS er så dumme...

intransfer
08-12-2004, 12:37
Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...

mmm, håper de har en glimrende "master-plan" for virksomheten sin. Det høres nesten ut som om Redd Barna, SAS og Frelsesarmeen driver med samme: Masse arbeid på ren idealisme ;)

wf145
08-12-2004, 13:53
Originally posted by Scanor


Hvis SAS Braathens ikke dekker en strekning til en større by/knutepongt i Norge får de problemer med samferdsels etaten.. Det er veldig få strekninger i distriktsnorge de faktisk tjener noe nevneværdig med penger på.. Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...



Kvifor skulle sas få problem med departementet? Det er då fri konkurransse i lufta!!

DY
08-12-2004, 13:54
Hysj.....:p

GF1
08-12-2004, 14:14
Originally posted by Scanor
.. Det er veldig få strekninger i distriktsnorge de faktisk tjener noe nevneværdig med penger på.. Hadde de utelukkende skulle fly på de strekningene en tjener på , og med en frekvens de tjener på, så hadde det blitt ganske stille i luftrommet...


Kanskje man flyr disse rutene med så store fly og såpass ofte fordi det er den MINST TAPSBRINGENDE løsningen? Man har tross alt investert i (eller inngått leasingavtaler for) en altfor stor enhetsflåte med altfor store fly som man ikke kommer unna. Det gjorde man i en tid da "monopol-i-praksis" som slott-begrensningene på Fornebu førte til, gjorde det mulig å holde høye nok priser til å kunne leve med så kostbar drift.

Guest
08-12-2004, 14:31
Originally posted by GF1


en altfor stor enhetsflåte
Kan det ord bruges til at betegne SAS's flåde?????

Det svarer vel til, at betegne GWB som demokrat:p

GF1
08-12-2004, 14:56
Ikke rette ord for SAS' flåte. Men i høyeste grad riktig for både Braathens og SAS Braathens.
Tenk om Braathens SAFE i sin tid hadde fortsatt med en blanding av 737- og F28-klassefly....

stakan
08-12-2004, 18:12
Originally posted by Scanor


Originally posted by CK


bombe! det er jo i sommermånedene det er noe å hente på KKN. Men, Norwegian blir vel tatt i mot som "frelserne" igjen... selv om de ikke gidder fly på vinteren...

Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der..

skal Norwegian (jeg skal ikke si hva de blir kalt av en kompis da dette kan virke støtende) ha en del av kaka når det er overflod, bør de ta litt av "barkbrødet" når det er dårlige tider.



Jepp slik at SAS kan melke kundene med sine hoye priser. Klar det er jo ikke nordlendinger forrundt a fa tilgang pa billigbiletter. Nei her er jeg helt enig. La SAS fa monopol pa slike ruter ogsa kjorer vi prisene opp der etter.........;)
noen som ikke liker nordlendinger her eller...........:p

NB
08-12-2004, 22:45
Originally posted by Scanor
Etter mitt syn burde DY hatt flyforbud på KKN.. Jeg mener at det skal være en regel om at når ett selskap eller fler har fast rute på denne hele året, Skal ikke ett annet ruteselskap komme inn som konkurent bare i de beste månedene... Ta en stor del av kaka der. Så trekke seg ut når det ikke lønner seg å fly der.. .

Tror nok at Norwegian hadde vært en hard konkurrent om den konsesjonen, om SAS Braathens kun hadde stilt opp med årets vinterprogram. Da måtte de nok ha lagt på litt flere frekvenser for å være "sikret", f.eks OSL-TOS-KKN og tilbake.