View Full Version : Kompensasjon for bruk av bilde
Speedbird
02-01-2008, 13:22
Har oppdaget at en side har benyttet ett av mine bilder på absolutt hver eneste av sidene deres.
Jeg har aldri blitt spurt, og navnet mitt er ikke kreditert.
Er usikker på hvor lang tid bildet har lagt,
men vi snakker om lenge tid (gjerne ett år eller mer).
Dette er en norsk kommersiell side.
Hvor mye kan vi snakke om i kompensasjon for slikt?
Hadde det vært en privatperson hadde jeg latt det gå,
men siden det er snakk om en kommersiell aktør,
så vil jeg forlange en kompensasjon.
Hvilken side er det ? Vi kan jo plage de litt...
Det går eventuellt ann å høre med VG eller andre tabloidaviser hva de
pleier å betale for bruk av andre sine bilder.
hurvert
Er det ikke en standardtakst på ca. kr 1500 pr. bilde om andre ønsker å bruke dem fritt på en hjemmeside, og oppmot 5000 kroner pr. bilde for å eie alle rettighetene til bildet? Kanskje litt andre takster dersom bildet har blitt brukt uten tilatelse fra fotografen... Tror kanskje det kan være lurt, som huvert sier å høre med forskjellige aviser som VG og Dagbladet, og spørre dem hva de pleier å gjøre med såndre ting.
Prøv å lete rundt på www.foto.no (http://www.foto.no) eller på www.fototips.no (http://www.fototips.no) eller www.fotopia.no (http://www.fotopia.no) eller www.diskusjon.no (http://www.diskusjon.no) om digital fotografi.
Ett eller annet sted stod det om nettopp dette, om noen har brukt bilder uten tillatelse. Slikt er DYRT.
Speedbird
02-01-2008, 13:59
Skal kikke på de linkene, Andreas!
Vil ikke si hvilken side det er før jeg har fått respons fra de.
Første svaret var "Vet ikke hva du mener"..
..rart når det ligger på alle sidene deres..
Kommer tilbake når jeg har fått respons fra de igjen.
Siden bildet ditt har blitt tatt ibruk uten ditt samtykke kommer du i en bra forhandlingsposisjon.
Det som er viktig er jo at du selv vekter hvor mye bildet er verd selv om det finnes standardtakster.
Det kommer ann på hvilken forhandlingsposisjon du inntar. Det handler om du vil selge bildet eller beholde rettighetene til det. I dette tilfellet vil du mest sansynlig oppnå et bedre resultat om du selger bildet.Da vil nok bruker lettere gå med på en sluttsum enn om du skal beholde rettighetene og sende ytterligere en regning senere .Husk at du bør gå ut med et noe høyere utgangspunkt enn der du ønsker å lande på . Du kan kun forhandle ned fra det utgangspunkt du setter.
Ta et screenshot av sidene deres, flere av de for å vise at de har brukt bildet på alle sidene. - i tilfelle de fjerner og sier at "nei, vi har da ikke brukt noe bilde vi?". Det er mulig det er visse regler mot å printscreene slike sider de mener de har copyright på også da men da har du noe mer enn ord-mot-ord.
Om du ikke vil lete så lenge kan du poste på diskusjonsforumet www.diskusjon.no og på foto-sidene der, eller på forumet på foto.no. Der burde det være mange som har en mening om hva du skal gjøre.
Tipper bare at de tungt profesjonelle fotografene vest "best" hva som er sedvane og den slags, og jeg tror også at disse fotografene vanker mest på DEN type forum enn på flyfora. I alle fall er det trolig størst tetthet av proffer på fotoforaer. :)
Hvordan går enn egentlig frem for å stille et sånt krav ??
Dette er jo brukt av et eller annet firma tydligvis på sine nettsider, de
kan jo fjerne det og ikke gjøre noe mer ut av det for så å nekte ??
Hva med bildene fra Airliners osv... som er postet rundt om her i forumet ??
Ser seilfly nevnte printscreen kan være en lur løsning ja...
Speedbird
02-01-2008, 14:07
Fant også denne siden nå;
http://www.scanpix.no/html/Scanpix2003/no/Pages/pris_komm.htm
Det er jo snakk om ett mindre format (300x100px), så da snakker vi om minimum 2490,-
og de har jo tatt bildet uten lov i lengre tid, så kan vel forlange mer enn det..
Speedbird
02-01-2008, 14:12
Har nå også tatt PrintScreen av flere av sidene og sendt det på epost til meg selv.
Sløkket dette..
..så det helt tilfeldig da jeg skulle sende de en mail,
var inne på ett "kontaktskjema" for å skrive til de,
og da jeg satt og tenkte på formuleringen lot jeg
blikket flyte - og plutselig .. pokker - er ikke det mitt bilde?!
VoiceCom
02-01-2008, 14:31
Fant også denne siden nå;
http://www.scanpix.no/html/Scanpix2003/no/Pages/pris_komm.htm
Det er jo snakk om ett mindre format (300x100px), så da snakker vi om minimum 2490,-
og de har jo tatt bildet uten lov i lengre tid, så kan vel forlange mer enn det..
Tja - det går ikke heller under "Internett kommersielt - Hjemmeside, del av design (1 år)" da - pris kr. 1250,- ??
Speedbird
02-01-2008, 14:40
Blir vel i såfall heller dette: Hjemmeside, forside (1 år) 2500,- *
Gang prisen med to for ulovlig bruk
Tro om de har flere bilder som tilhører andre i forumet på sine sider ???
sirpjalle
02-01-2008, 18:08
Ikke usannsynlig det?! :rolleyes:
Speedbird
02-01-2008, 22:14
Ser det er to andre bilder ved siden av mitt som ser ut til å være tatt på samme måten.
Kommer som sagt tilbake med mer info etter hvert!
Tok kontakt via jobbmail, så jeg får først sjekket det i morgen.
Ganger prisen MINST med to!
Finnes nok de som snoker rundt og stjeler andres bilder for komærs bruk, håper du har screenshots av de andre bildene også ???
Hvertfall en person i denne tråden burde virkelig holdt seg unna å skrive.
Da denne personen har brukt relativt mange bilder som tilhører andre på en privat nettside.
Da personen ble kontaktet ble også bildene fjernet.
Personen vet selv hvem det er, så jeg skal ikke gå mer inn på det.
Men det blir for teit å skrive i en slik tråd med tanke på at det samme ble gjort for ikke lenge siden.
Speedbird
03-01-2008, 08:03
Sjekket jobbmail i dag, men ikke noe svar.
Har sendt de en ny mail hvor jeg refererer til scanpix sin prisliste,
og med informasjon om at jeg forlanger 200% ettersom bildet er brukt ulovlig.
Har også screenshots av de andre bildene, synes dette er fryktelig synd for ett
foretak som jeg tidligere har oppfattet som seriøst, og som veldig mange (også
her på forumet) både har vært og er kunder hos nå.
Du skriver i gåter Speedbird...
Få heller frem hvem synderen er, ser ikke ut som de hører på det øret du ønsker.
Hvis han skriver hvilken side det er snakk om, kommer dere andre her bare til å sende masse klager og drittkasting til de som driver siden, og det hjelper sikkert ikke Sppedbird i dette øyeblikket. la han ordne opp nå, så får vi vite det etterhvert...Slappa
Sjekket jobbmail i dag, men ikke noe svar.
Har sendt de en ny mail hvor jeg refererer til scanpix sin prisliste,
og med informasjon om at jeg forlanger 200% ettersom bildet er brukt ulovlig.
Dette høres ut som en fornuftig pris. Dessverre har du jo lite maktmidler, men ei forliksklage er jo fornuftig å true med. De fleste fornuftige firmaer med svin på skogen betaler gladelig 5.000 kr (eller hva det blir) da.
Er det noe nytt i denne saken :question:
Venter i spenning på nyheter i denne saken.
TigerBlack
09-01-2008, 19:14
Dette høres ut som en fornuftig pris. Dessverre har du jo lite maktmidler, men ei forliksklage er jo fornuftig å true med. De fleste fornuftige firmaer med svin på skogen betaler gladelig 5.000 kr (eller hva det blir) da.
Ikke det ??
Hva med politianmeldelse for brudd på åndsverksloven ? Det er endel som tar dte ganske seriøst iallefall. Så lenge speedbird har rettighetene på bildene og disse er brukt uten hans samtykke og heller ikke kreditert han er dette ett klart brudd på åndsverksloven. HUsker ikke strafferammen, Men det er snakk om både fengsel og solide bøter.
Ja, det kan man.
Strafferammen er bøter eller fengsel inntil 3 måneder, altså noe bortimot den minste strafferammen som finnes i norsk lovverk. Til sammenligning har sykkeltyveri ei strafferamme på 3 år.
Jeg tror sannsynigheten for at en slik sak vil bli etterforsket er tilnærmet null. Resultatet vil eventuelt bli et forelegg, og det er neppe det fotografen har mest lyst til. Fotografen vil normalt ha kompensasjon.
Dette var en spennende sak å lese for en jusstudent :exclaimation
Jeg har i stor grad holdt meg fra å blande meg inn i juss-diskusjoner på forumet (jeg kan vel avsløre at det er mye diskutabel juridisk metode i omløp), men denne saken fenget.
Jeg gjør med en gang oppmerksom på at jeg jo verken kjenner saken tilstrekkelig, da jeg bare vet det som har fremkommet i denne tråden eller på noen måte grundig har gjennomgått lovverk eller rettspraksis.
Det er forsåvidt rett det som anføres over, at en politianmeldelse i dette tilfelle nok ikke er veien å gå dersom det er penger du er ute etter. Selv om man aldri kan gjøre det til en generell regel å se hen til strafferammen for om politiet "kommer til å bry seg", vil jeg ikke tro at saken prioriteres. Begrunnelsen er komplisert, så jeg går ikke nærmere inn på det.
Det er altså sivilrettslig, nærmere bestemt erstatningsrettslig, du har best mulighet for å nå frem. Dog vil jeg tro at du ikke er interessert i å ta risikoen ved et faktisk søksmål og uansett vil første steg være å forsøke å få en minnelig løsning, så mitt råd til deg er: Et skarpt brev!!
Til nå har du altså kun sendt en email? Det er et faktum at email lett får et mindre formelt preg enn et brev.
Gå derfor igang med å sette opp i brevs form et krav til selskapet som har benyttet dine bilder. Gjør ytterligere research for å finne ut hva andre i samme situasjon har fått igjen for misbruk av sine bilder. Legg ved utskrifter av hjemmesiden og vis tydelig hvilke bilder som du mener er misbrukt.
I første omgang tror jeg ikke direkte trusler taler din sak, men la brevet vise at du mener alvor. Senere kan man jo eventuelt vise til muligheten for å gå til presse, advokat osv.
Ta selvfølgelig vare på en egen kopi av det du sender for senere dokumentasjon.
Håper dette kan hjelpe. Lykke til!
Speedbird
09-01-2008, 20:56
Ikke noe nytt enda, jeg bringer frem tråden når det er skjedd noe,
enten når vi er kommet til enighet - eller hvis vi ikke kommer til enighet.
Jeg har i stor grad holdt meg fra å blande meg inn i juss-diskusjoner på forumet (jeg kan vel avsløre at det er mye diskutabel juridisk metode i omløp), men denne saken fenget.
Kommentarer fra folk som har rede på ting er alltid velkommen. Også når det gjelder (tvilsom) juridisk metode.
Det er forsåvidt rett det som anføres over, at en politianmeldelse i dette tilfelle nok ikke er veien å gå dersom det er penger du er ute etter. Selv om man aldri kan gjøre det til en generell regel å se hen til strafferammen for om politiet "kommer til å bry seg", vil jeg ikke tro at saken prioriteres. Begrunnelsen er komplisert, så jeg går ikke nærmere inn på det.
Hører du ordet "anføres", vet du at du har med en jurist å gjøre :) (Det samme gjelder "inkurie".) Joda, jeg er klar over at det er betydelig mer komplisert, men poenget er uansett det samme og ender opp et sted mellom "bevisets stilling" og papirkurven.
Kommentarer fra folk som har rede på ting er alltid velkommen. Også når det gjelder (tvilsom) juridisk metode.
Hører du ordet "anføres", vet du at du har med en jurist å gjøre :) (Det samme gjelder "inkurie".) Joda, jeg er klar over at det er betydelig mer komplisert, men poenget er uansett det samme og ender opp et sted mellom "bevisets stilling" og papirkurven.
Hehe, jo takk for det. Gjør så godt jeg kan :)
Også ord som: "undertiden" og "tyvekoster" er ord jeg ikke regner med den vanlige mann i gata slenger om seg med.
Uansett så har du selvfølgelig rett i at dette ikke er en sak som politiet/påtalemyndigheten, med et MEGET presset budsjett og (for) få ressurser, kommer til prioritere.
Men likevel kan det å vise til overtredelse av en straffebestemmelse med dertil tilhørende mulighet for anmeldelse være en effektiv måte å nå fram med et krav på. For det første er det jo slett ikke sikkert at mottaker er klar over at en slik sak ikke kommer til å få stor prioritet hos politiet. For det andre er vel en politianmeldelse, med det ubehag og oppmerksomhet det (kan) føre til noe som i seg selv mange vil være villig til å betale seg ut av. For det tredje understreker det alvoret i saken, dersom mottaker ennå ikke har innsett dette.
intransfer
31-01-2008, 14:56
Du kan bestemme prisen på bildet selv. Ingen grunn til å bruke listene til Scanpix m.fl. Personlig tar jeg kr 850 som fast pris på mine bilder og evt kr 6000 for uautorisert bruk. Men prisen bestemmes av fotografen, så får kunden velge om han vil kjøpe eller ei.
Når du oppdager ulovlig bruk av eget bildet ta screendump og send dem et skriftelig krav.
Hvis du sender e-post uten konkrete krav og kommer med nølende spørsmål så begynner "kunden" å krangle og prute. Det beste er å sende en faktura med følgebrev som forklarer saken. Hvis beløpet ikke er urimelig vil "kunden" ofte betale. Hvis betaling ikke kommer, send purring med inkassovarsel og legg til purregebyr. Hvis betaling fortsatt ikke kommer ta en telefon til "kunden" og hør om de vil betale, evt oppklar misforståelser. Bruk egeninkasso. Inkassofirma gjør ikke noen god jobb med å få inn pengene, de er mest opptatt av å få maksimert inkassosalæret.
Hvis "kunden" eller hans "advokat" ringer for å "forklare" noe, vær høflig å si at du forstår og be dem om å meddele sine tanker skriftelig.
Politiet kan du bare glemme (se innlegg fra sukram). Som hobbyfotograf synes jeg det er utrolig viktig at slike krav forfølges helt til de er betalt slik at folk lærer at bilder ikke er fritt vilt.